پایان نامه ارشد رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی : بررسی فقهی- حقوقی مرزهای ارتباطی با کفار از دیدگاه مذاهب پنجگانه

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته  فقه و مبانی حقوق اسلامی 

گرایش :  فقه و مبانی حقوق اسلامی

عنوان : بررسی فقهی- حقوقی مرزهای ارتباطی با کفار از دیدگاه مذاهب پنجگانه

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد یاسوج

 دانشکده علوم انسانی، گروه الهیات

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد «M.A.»

گرایش: فقه و مبانی حقوق اسلامی

عنوان:

بررسی فقهی- حقوقی مرزهای ارتباطی با کفار از دیدگاه مذاهب پنجگانه

استاد راهنما:

دکتر حسینعلی ملک نسب

استاد مشاور:

آقای بختیار نصیری اوانکی

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شودتکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل استفهرست مطالبعنوان             صفحهچکیده. 1مقدمه.. 2فصل اول : کلیات1- کلیات... 51-1- بیان مسأله 51-2- پرسش‌های تحقیق 61-3- فرضیه ها 61-4- اهداف تحقیق 61-5- سوابق تحقیق 71-6- جنبه نوآوری تحقیق 81-7- روش تحقیق 91-8- محدودیت‌ها و مشکلات 91-9- مفاهیم 91-9-1- کافر. 91-9-1-1- اهل کتاب.. 101-9-1-2- مشرک.. 121-9-1-3- کافر حربی.. 131-9-1-3- کافر محاید. 151-9-1-4- معاهد. 161-9-1-5- مستأمن.. 17فصل دوم: اصول روابط با کفار2- اصول روابط با کفار. 182-1- کرامت ذاتی انسانی 192-2- التزام به معاهدات و پیمان ها 202-2-1- ادله لزوم قراردادها 212-2-1-1- وفای عقود با غیر مسلمان. 212-2-1-2- وفای به عقود با کفار حربی.. 242-3- اصل تفاهم 282-3-1- دیدگاه اسلام در مورد تفاهم. 292-3-2- دعوت مقدمه تفاهم 292-4- اصل برابری ملت ها 302-4-1- ادله تساوی ملتها 312-5- اصل نفی سبیل 322-5-1- دلیل قرآنی.. 332-5-2- حدیث اعتلاء 342-5-3- اجماع. 342-5-4- مناسبت حکم با موضوع. 352-5-5- مصادیق فقهی مبتنی بر قاعده نفی سبیل.. 352-6- اصل عدم اعتماد و موالات به ظالمان وکافران 362-6-1- قرآن و دوستی با کفار 372-6-2- قرآن و عدم دوستی با کفار 392-7- تولی و تبری 432-7-1- ادله«تولی و تبری». 442-7-1-1- آیات قرآنی.. 442-7-1-2- روایات.. 452-7-2- خیر خواهی اسلام و تولی و تبری.. 452-8- اصل حمایت از مظلومان و محرومان 472-9- اصل صلح و هم‌زیستی مسالمت آمیز 492-9-1- ادله اصل هم‌زیستی مسالمت آمیز. 522-10- اصل عدم مداخله 562-10-1- دیدگاه اسلام. 592-11- اصل منع توسل به زور 592-11-1- جایگاه اصل منع توسل به زور در منظر فقها 602-12- آمادگی رزمی 662-12-1- ادله مشروعیت اصل آمادگی رزمی 672-13- اصل مجاهده (جهاد) با کفار 692-13-1- ادله جهاد ابتدایی 72فصل سوم: ازدواج با کفار3- ازدواج با کفار. 743-1- تاریخ تحریم ازدواج با بیگانگان در اسلام 753-2- نگاهی به آرای فقهای اسلام در زمینه ازدواج با بیگانگان 773-3- روایات وارده در مورد منع یا جواز ازدواج با بیگانگان 853-4- ازدواج با کنیزان غیر مسلمان 883-4-1- ازدواج زنان مسلمان با مردان غیر مسلمان. 923-5- ازدواج موقت مسلمان با بیگانه 953-6- نتیجه 100فصل چهارم: روابط اقتصادی با کفار4- روابط اقتصادی با کفار. 1034-1- ربا بین مسلمان و کافر 1034-1-1- ادله جواز ربا بین مسلمان و کافر. 1054-1-2- ادله منع ربا میان مسلمان و کافر. 1064-2- شفعه بین مسلمان و کافر 1074-2-1- نقل و بررسی ادلّه مسئله. 1084-2-2- نقل و بررسی ادلّه ‌اثبات کننده شفعه کافر ذمی نسبت به مسلمان. 1114-2-3- ممنوعیت شفعه کافر بر مسلمان حکم ثانوی است.. 1134-3- وصیت مسلمان برای کافر 1144-3-1- دسته بندی نظرات فقهاء 1154-3-2- مستندات مسئله. 1164-3-2-1- ادله جواز 1164-3-2-2- ادلّه منع. 1174-3-2-3- تبیین موضوع نسبت به کافر حربی.. 1204-3-2-4- حکم وصیت به کافر در فقه مذاهب اهل سنت.. 1214-4- نتیجه گیری 122نتیجه‌گیری... 124فهرست منابع.. 125 چکیدهانسان نیاز به زندگی اجتماعی دارد و نمی‌تواند بدون کمک اجتماع، نیازهای حیاتی خود را رفع نماید و با گذشت زمان و ایجاد نیازهای مشترک، نیاز به هماهنگی و وحدت در راستای حل مشکلات در راه رفع نیازمندی‌ها، بیشتر از گذشته احساس می‌گردد. اکثر اجتماعات دارای شریعت مخصوص به خود هستند و خواه نا خواه این عامل موجب تمایز افراد به مؤمن و کافر می‌شود. اسلام در خصوص مرزهای ارتباطی با کفار ضمن حفظ استقلال مسلمانان با رعایت اصول انسانی روابط با کفار را تعریف کرده است.این پژوهش مرزهای ارتباطی با کفار را از دیدگاه مذاهب خمسه در چهار فصل کلیات، اصول روابط با کفار، ازدواج با کفار و روابط اقتصادی با کفار را مورد بررسی قرار داده است و به شکل توصیفی- تحلیلی به تبیین شباهت‌ و تفاوت دیدگاه‌های موجود می‌پردازد.واژگان کلیدی: ارتباط، حقوق، کفار، مرزها، مذاهب خمسه.مقدمهبا اندکی دقت در مورد خود و دیگران به این نکته پی برده می‌شود به رغم تفاوت‌های متعدد و متنوع موجود در میان انسان‌ها در شکل ظاهری و خلق و خوی انسانی و صفات ظاهری دیگر، انسان‌ها در جسم و جان با یکدیگر وجوه مشترک دارند.این اشتراک گاهی میان جمعی محدود یا گسترده از انسان‌ها و گاهی در میان همه افراد انسانی یافت می‌شود و هیچ امری حتی گرایش به دین خاصی قابلیت محدویت آن را ندارد.همچنین انواع مختلف حیوانی از این امور مشترک مستثنی نیستند و علاوه بر این غرایز مشترک، صفات و طبیعت مختص به خود دارند. مقصود از این که انسان دارای سرشت مختص خود است، اثبات این نکته نیست که انسان، حیوانی هم تراز با سایر حیوانات است و همانند هر یک از انواع آن، این نوع نیز ویژگی‌های فراحیوانی به طور مشترک در میان همه افراد بشر یافت می‌شود. این عناصر طبیعت مشترک انسانی از آغاز تولد در همه انسان‌ها به ودیعه نهاده شده است و عوالم محیطی و اجتماعی، سازنده یا از بین برنده آن نیست و تعلیم و تعلم، در پیدایش آن‌ها و نقشی بازی نمی‌کند و نقش عوامل یاد شده در طبیعت انسانی، نقش تقویت و تضعیف و یا جهت دهنده دارند.آیات و روایات متعددی با صراحت و یا به طور ضمنی بر وجود حقیقت ویژه انسانی و طبیعت مشترک انسان‌ها و عناصر و ویژ‌گی‌های آن در بعد شناختی، گرایشی و توانشی دلالت دارد و آن چه که از همه بیشتر مورد تأکید قرار می‌گیرد، مسأله«فطرت الهی» است. روشن ترین آیه دال بر این حقیقت عبارت است از: «فاقم وجهک للدین حنیفاً فطرت الله التی فطر الناس علیها لا تبدیل لخلق الله؛ در حالی که به حق روی می‌آوری به طور هم‌سوی دین باش، با سرشت خدایی، که مردم بر آن سرشته است همگام باش، آفرینش الهی تغییر ناپذیر است» (روم/30).همچنین «هوالذی خلقکم من نفس واحد» (او خداوند کسی است که شما را از نفس یکسان آفرید) (اعراف/ 189).این آیه به صراحت از وجود نوعی فطرت الهی در انسان خبر می‌دهد، یعنی انسان با نوعی از سرشت و طبیعت آفریده شد که برای پذیرش دین آمادگی دارد و در مقابل دعوت انبیاء انسان‌ها بی تفاوت نبوده و در ذات خود، تمایل و کشش به سوی توحید دارند.علاوه بر این آیه، در برخی از روایات نیز به فطرت الهی داشتن انسان تصریح شده است. امام باقر (ع) در توضیح روایتی از پیامبر (ص) که فرموده‌اند: هر نوزادی بر فطرت توحید زاده می‌شود. (کلینی، 1388، ج2، ص13). مقصود پیامبر آن است که هر نوزادی با این معرفت و آگاهی که خداوند خالق و آفریننده اوست متولد می‌شود. علی (ع) می‌فرماید: «یکتا دانستن پروردگار مقتضای فطرت انسانی است» (همان، ص12).منظور از فطرت، تنها امور سرشتی منحصر به جنبه الهی و گرایش توحیدی انسان نیست؛ بلکه تمام گرایشات و شناخت‌ها و توانایی‌های اصیل و فطری فراوان را شامل می‌گردد و علت پر رنگ شدن و جلوه گری فطرت الهی بشر نسبت به سایر امور فطری، به خاطر اهمیت ویژه این عنصر و راز آلوده بودن آن است و از این گذشته منظور از فطرت «علم حضوری و شهودی بشر نسبت به خداوند» است. بر طبق این سخن همه انسان ها، حتی انسان‌های کافر به درجات مختلف از معرفتی حضوری و بی واسطه نسبت به خداوند برخوردارند (رجبی، 1378، ص69).انسان کافر با توجه به فطرت الهی درونی خود، ناگزیر میل و گرایش به توحید و دین و تمام ضروریات آن دارد؛ اما به دلایل فراوانی این میل و گرایش را کتمان می‌کند و در درون خود می‌پوشاند و در حالی که با لذات الهی است و از وجود او آگاه است، آن‌را انکار می‌کند. البته این استدلال بیشتر متوجه مشرکین و بت پرستان می‌شود.با اثبات نیک بودن سرشت مشترک انسان، این امر تنها عامل رفتارهایی که بر اساس آن شخصیت فرد ظاهر می‌گردد، نیست؛ بلکه شخصیت هر فردی شامل ویژگی‌های فردی او نیز می‌شود و معمول عوامل متعدد طبیعی و اجتماعی است. تفاوت‌های وراثتی، محیط و عوامل ماوراءالطبیعه و ذات انسان هر یک سهمی در شکل گیری شخصیت و شاکله فرد دارند.پس ذات و فطرت الهی در عرض عوامل یاد شده در ساختار شخصیت فرد مؤثر است؛ در حالی که بکارگیری آن، تنها عامل اختیاری در بین این عوامل است. پس با بیان تفاوت فطرت و شخصیت، وجود تفاوت‌های فردی به معنای انکار فطرت نیست؛ اما با این حال، امور فطری و ذاتی به یک اندازه در افراد بیدار و شکوفا نمی‌گردد. به همین دلیل نمی‌توان سهم مشخص و ثابتی را برای عامل فطرت در عرض سایر عوامل در نظر گرفت.لذا کافران با فطرتی از جنس فطرت مسلمان، ولی با شخصیتی متفاوت با شخصیت آنان، دعوت آخرین فرستاده پروردگار را رد کرده‌اند و این ممانعت از پذیرش دین حق، مستلزم کم رنگ شدن فطرت الهی نسبت به عوامل هم عرض که هر سه رنگ و بوی جبر می‌دهند می‌باشد. اما نباید با همین وضعیت از نقش اهم و مؤثرتر فطرت الهی غافل ماند؛ لذا شخصیت انسان امری است، اختیاری و نتیجه آن موجب برتری انسان‌ها نسبت به یکدیگر می‌شود و در قرآن به عنوان «تقوی» شناخته می‌شود.یکی از لوازم تقوی، احترام و تکریم همه انسان‌ها است؛ چون انسان اشرف مخلوقات است (ثم أنشأناه خلقاً آخر فتبارک الله احسن الخالقین (مؤمنون/14)؛ پس از آن -به دمیدن روح پاک- خلقتی دیگر ایجاد نمودیم، خداوند آفرین باش گفت: بر قدرت بهترین آفریننده) و خلیفه بر روی زمین است و از کرامت خاصی برخوردار است و آن چه را که بر روی زمین و در آسمان‌ها است، برای او خلق شده است و مسخر او گردانیدند (اشاره دارد به آیه «و سخر لکم ما فی السموات و ما فی الارض جمیعاً منه؛ همه آن چه در آسمان‌ها و زمین است، مسخر شما گردانید» (جاثیه/13)). 1-1- بیان مسألهانسان بر میل فطری، زندگی اجتماعی دارد و نمی تواند بدون کمک اجتماع نیازهای حیاتی خود را رفع نماید و با گذشت زمان و ایجاد نیازهای فراوان مشترک و پیچیده‌تر، نیاز به هماهنگی و وحدت در راستای حل مشکلات در راه رفع نیازمندی‌ها، بیشتر از گذشته احساس می‌گردد. از سوی دیگر اکثر این اجتماعات دارای شریعت الهی منحصر به فرد هستند و خواه ناخواه این عامل موجب تمایز افراد این اجتماعات به دو گروه کافر و مؤمن می‌شود (احمدی، 1383، ص25).این تقسیم بندی، احکام و آثار خاصی دارد و قلمرو وظایف دو گروه را از هم متمایز می‌سازد. به طور طبیعی یک نظام سیاسی- دینی، رویکرد سیاسی خود را بر اساس اصول و قواعد منتج از این آثار و لوازم ، مشخص می‌کند و روابط خود را بر طبق آن اصول و ایدئولوژی نشأت گرفته از آن منظم می‌سازد (شکوری، 1361، ص33 ).در دنیای امروزی که ارتباطات بسیار گسترده شده و جهان به دهکده ای است که توسط انواع وسایل ارتباط جمعی به هم مرتبط‌اند و همچنین با توجه به این‌که تعامل کشورهای مختلف با هم، نیاز به ارتباط اجتماعی بین‌المللی بیشتر نمود پیدا می‌کند. حال با توجه به تعامل کشورهای مسلمان علاوه بر ارتباط با کشورهای هم‌دین و مسلک خود ممکن است به ارتباط با کشورهای اهل کتاب و یا حتی کافر نیاز پیدا نمایند. می‌توان این پرسش‌های را مطرح نمود که کافر کیست؟ تقسیم بندی انسان‌ها به مسلمان و کافر چه آثاری در میزان کیفیت روابط میان آنها می‌گذارد؟ آیا اسلام در مقایسه با سایر مکاتب و نظام‌های حقوقی معاصر از توانایی و مؤلفه‌‌های یک نظام کامل و جامع برخوردار است؟ (همان، ص30).بر همین اساس، احکام و آثار هر کدام از این ارتباط از هم متمایز است و طبیعی است که یک نظام سیاسی- دینی رویکرد تعامل سیاسی خود را بر اساس قواعد و اصول بدست آمده از این آثار و احکام مشخص می‌کند که این پژوهش مسائل فوق را جوابگو خواهد بود (احمدی، 1383، ص29).1-2- پرسش‌های تحقیق1- اصول حاکم بر روابط بین الملل و مرزهای ارتباطی با کفار از دیدگاه فقه و حقوق اسلامی چگونه است؟2- چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی میان مرزهای ارتباطی با کفار در فقه امامیه و فقه اهل سنت وجود دارد؟ 1-3- فرضیه هاارتباط با کفار مانعی ندارد اما باید با نهایت دقت و احتیاط باشد.
  1. اسلام در مقایسه با سایر مکاتب توانایی لازم برای ارائه برنامه و الگوی ساختاری مناسب در تمام حوزه‌های روابط بین‌الملل را دارد.
1-4- اهداف تحقیق1-  مقایسه نظام ارتباطی اسلام با سایر نظام‌ها و مکاتب.2-  تعیین نقاط ضعف و قوت حوزه ارتباط بین‌الملل اسلامی.3-  ارائه دیدگاه جامع اسلام در خصوص مسأله ارتباط مسلمانان با کفار.1-5- سوابق تحقیقدر مطالعه تاریخ و پیشینه موضوع تحقیق در بستر زمان، ناگزیر باید به عصر حضرت رسول (ص) بازگشت و این مطلب در زمان پس از هجرت جلوه خاصی پیدا می‌کند، آنجا که اکثر آیات نازل شده بر محور مسائل اجتماعی، دور می‌زند و پیمان‌ها و نامه‌های ایشان اولین مرحله موضوع است که بیشتر، اصل «دعوت» را شامل می‌گردند. بنابراین در ادوار اولیه اسلام به علت وسعت محدوده جغرافیایی دنیای اسلام و دسترسی نسبی مسلمانان به این منابع، کتب مستقل حول موضوع به چشم نمی‌خورد ولی با گسترش مرزهای جغرافیایی با کفار این موضوع اهمیت بیشتری پیدا کرد و روابط بین‌المللی در اسلام عنوان «علم سیر» را به خود گرفت. لذا «سیره» دارای دو مفهوم خاص و عام می‌باشد که اولی گفتار، کردار، تقریرات و مجموعه فرمان‌های معصوم در زمان صلح و جنگ یا متارکه را شامل می‌شد و دومی شامل کلیه امور مرتبط به زمان جنگ‌های داخلی و خارجی اسلام و نیز ترتیب برقراری صلح و آرامش و سلوک، در زمان صلح با همسایگان و مجاورین است (بهزادی، 1352، ص53).مطالب مرتبط با «ارتباط با کفار» در کتاب «المجموع فی الفقه» اثر «زید بن علی »، که به روایت پروفسور حمید ا.. نخستین اثر تاریخی در این رابطه آمده است و شامل اقوال و احادیث زید در پاسخ به پرسش‌های «ابو خالد واسطی» می‌باشد (حمید‌ا...، 1373، ص25) همچنین در کتاب فقه پژوهی (مهریزی، 1379، ص198)، و درکتاب الدماء، کتاب فقهی خوارج، نیز مطالبی وجود دارد.کتاب «الخراج و الرد علی الاوزعی» اثر ابویوسف و کتاب اوزعی در رد انتقاد به نظریات «ابوحنیفه» به نگارش درآمده که ابویوسف شاگرد مشهور او کتاب اخیر را در جواب به اوزعی نگاشت (محقق داماد، 1383، ص 23).بعد از ایشان، شاگردان ابوحنیفه سلسله درس‌های مستقل وی در حول حقوق جنگ، صلح و بی طرفی را به رشته تحریر در آوردند و به قول آیت‌ا... شکوری در کتاب فقه سیاسی، نتیجه این امر، دو کتاب «السیر الصغیر و السیر الکبیر» شیبانی و کتاب «السیر» ابراهیم الفرازی می‌باشد (شکوری، 1361، ص29).به قول مهریزی، در همین دوره کتاب دیگری با نام «علم المغازی والسیر» اثر محمد بن اسحاق تألیف شد و این کتاب، اولین کتاب مستقل در این زمینه می‌باشد (مهریزی، 1379، ص65).ادله این منابع بیشتر به سنت پیامبر اکرم (ص) و خلفای راشدین و سایر خلفاء در صورت عدم مغایرت با سنت پیامبر و آیات قرآن می‌باشد. نکته قابل توجه در این آثار، اختلاف نظر مشهود و غیر قابل اغماض در بین نویسندگان این آثار می‌باشد و شاید علت عمده آن بیشتر، جنبه‌های سیاسی بوده: زیرا دوره این گروه از علماء مقارن با حکومت خلفای متأخر بنی امیه بوده و طایفه ای از ایشان در راستای حمایت از حکومت وقت، رویکرد متفاوتی نسبت به دیدگاه اکثریت علماء زمان داشتند (شکوری، 1361، ص31).در ادوار بعدی در ضمن مجموعه‌های حدیثی و فقهی، موضوع به عناوین در «کتاب الجهاد»، «کتاب الخراج»، «کتاب الحسبه»، «احکام اهل ذمه» و ... به صورت غیر مستقل مورد پژوهش قرار گرفت، که می‌توان به آثاری از جمله «رساله فی الخراج» مقدس اردبیلی، نوشته محقق کرکی و «ذبیحه اهل الکتاب » اثر شیخ بهایی اشاره کرد، که هر کدام بعد خاصی از روابط بین مسلمانان و کفار را در نظر گرفته اند. در عصر کنونی، فقهای اسلامی به طور مستقل مطالب فراونی در این حوزه نگاشته اند. همچنین حقوق‌دانان اسلامی با خلق آثاری با عنوان «اسلام و حقوق بین الملل»، «حقوق بین‌الملل اسلامی»، «فقه سیاسی روابط الملل» و... بر این مهم همت گماشته و علاوه بر این، کسانی نیز اصول روابط با کفار، مانند اصول هم‌زیستی مسالمت‌آمیز، عدم مداخله و منع توسل به زور را به طور مجزا مورد بحث و پژوهش قرار دادند (خلیلیان، 1382).تعداد صفحه :150قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09124404335        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید

1 پاسخ

بخش دیدگاه ها غیر فعال است.