پایان نامه ارشد رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی : دیدگاه های فقهی آیت الله عبدالله جوادی آملی در خصوص حقوق خانواده

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی

گرایش : فقه و مبانی حقوق اسلامی

عنوان : دیدگاه های فقهی آیت الله عبدالله جوادی آملی در خصوص حقوق خانواده

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد یاسوج 

دانشکده علوم انسانی، گروه الهیات

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد «M. A. »

گرایش: فقه و مبانی حقوق اسلامی

عنوان:

دیدگاه های فقهی آیت الله عبدالله جوادی آملی در خصوص حقوق خانواده

استاد راهنما:

دکتر یونس نیک اندیش

استاد مشاور:

دکتر نورمحمد علی پورخشاب

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شودتکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)فهرست مطالبعنوان                              صفحهچکیده 1مقدمه 2فصل اول: کلیات و مفاهیم1- کلیات و مفاهیم 41-1پرسش اصلی تحقیق: 41-2 پیشینه تحقیق: 41-3 پرسش‌های تحقیق: 41-4 فرضیه ها: 51-5  اهداف تحقیق: 51-6 روش کار تحقیق: 51-7 مشکلات و دشواریهای تحقیق: 61-8 مفاهیم 61-8-1 خانواده در لغت: 61-8-2 خانواده در اصطلاح: 61-8-3 تعریف خانواده از منظر قرآن : 61-8-4 حقوق در لغت: 71-8-7 معنای فلسفی حق: 71-8-8 مفهوم حق در فقه: 81-8-9 مفهوم حق در اصطلاح حقوق دانان: 91-8-10 رویکرد جدید به حق: 9فصل دوم: مفهوم زندگی اجتماعی از دیدگاه قرآن2- مفهوم زندگی اجتماعی از دیدگاه قرآن 122-1- زندگی اجتماعی از نگاه قرآن 122-1-1 مفهوم جامعه در قرآن: 142-1-2 عامل همسرخواهی: 152-1-3 ارکان اساسی استحکام خانواده: 162-2: ابعاد اجتماعی اسلام 172-2-1 ابعاد اجتماعی اسلام: 172-2-2 زوایای اجتماعی اسلام: 182-2-3 مسائل اجتماعی در قرآن: 212-2-4 اهمیت اقتصاد: 212-2-5 درمان فقر اجتماعی: 222-2-6 قرآن و اخلاق اجتماعی: 232-2-7 سیره تقوا پیشگان: 232-2-8 نیکوکاری در جامعه: 242-2-9 اجتناب از گمان زیاد در حیات اجتماعی: 242-2-10عدم پیمان‏شکنی در روابط اجتماعی: 252-2-11 وساطت در صلح و دوستی: 262-2-12 زدودن منازعات اجتماعی: 26فصل سوم: احکام ازدواج از منظر آیت الله جوادی آملی3-  احکام ازدواج از منظر آیت الله جوادی آملی 283-1: احکام ازدواج با غیر مسلمان 283-1-1 ازدواج با مشرک: 283-1-2 گزیده تفسیرآیه221 سوره بقره: 293-1-3 تفسیرآیه 221 سوره بقره: 293-1-4 تناسب آیات: 303-1-5 مشرک در فرهنگ قرآن: 303-1-6 حرمت ازدواج مرد مسلمان با زن مشرک: 313-1-7 نکاح با زنان اهل کتاب: 323-1-8 بررسی ادله ی حرمت نکاح با اهل کتاب: 333-1-9 نقد ادله ی حرمت نکاح با زنان اهل کتاب: 363-1-10 حکم ازدواج زن مسلمان با مرد مشرک: 363-1-11 راز حرمت ازدواج با مشرک: 373-1-12 نتیجه: 383-2: ولایت پدر در ازدواج دختر: 383-2-1  استقلال زن در ازدواج: 383-2-2  اذن ولی در ازدواج دوشیزه: 393-3: احکام ازدواج در زمان عده: 403-3-1 حکم خوستگاری از زن در زمان عده: 403-3-2 گزیده تفسیر: 403-3-3  حکم ازدواج با زنان در زمان عده: 413-3-4 تفسیر 413-3-5 تناسب آیات: 423-3-6  حکم تعریض به خواستگاری: 423-3-7 حکم تصریح به خواستگاری 433-3-8 حکم وضعی ازدواج در عدّه 453-3-9 نتیجه: 473-4: ازدواج‏های حرام: 473-4-1 گزیده تفسیر: 473-4-2 حرمت ازدواج با نامادری: 483-4-3 نتیجه: 493-4-4 محرمات نسبی: 493-4-5 محرمات رضاعی: 513-4-6 مادر زن: 523-4-7 جمع آوردن محرمات نکاح: 533-4-8 محرّمات رضاعی: 543-4-9 محرّمات هفت‏گانه رضاعی: 553-4-10 سه طلاقه: 553-4-11 نکاح در مسئله لعان: 553-4-12 حرمت نکاح با مادرزن: 573-4-13 حرمت نکاح با ربیبه: 583-4-14 حرمت نکاح با حلیله: 583-4-15 محرّم نبودن زن پسرخوانده: 593-4-16 حرمت جمع میان دو خواهر: 593-4-17 معنای جمع بین دو خواهر: 603-4-18 نتیجه : 603-4-19 عدم جواز جمع میان دو خواهر در روایات: 613-4-20 محرّمات رضاعی بحث روایی: 623-4-21 حرمت نکاح ربیبه در روایات: 633-4-22 تفاوت حرمت نکاح ربیبه با مادرزن: 633-4-23حکم نکاح با زنان شوهردار : 64فصل چهارم: احکام  طلاق از منظر آیت الله جوادی آملی4- احکام  طلاق از منظر آیت الله جوادی آملی 674-1: عدّه طلاق: 684-1-1 عدّه طلاق: 684-1-2 جواز رجوع در طلاق رجعی: 684-1-3 حالات زن و شوهر پس از طلاق: 694-1-4 شرط رجوع شوهر به همسر: 704-1-5 حقوق متقابل زن و شوهردر هنگام طلاق: 704-1-6 لزوم رفتار پسندیده شوهر با زن: 714-1-7 مفردات آیه: 724-1-8تناسب آیات234 بقره: 724-1-9 عده مطلّقه زنِ مردِ غایب: 734-1-10 عده طلاق در روایات: 744-1-10 حکم مطلّقه زوج مفقود یا طلاقِ حاکم اسلامی: 754-1-11 صورتهای چهارگانه طلاق: 764-2: اثر وضعی طلاق 774-2-1 اثر وضعی طلاق: 774-2-2 انشای حکم تکلیفی و وضعی: 794-2-3 نتیجه 804-2-4 حکم طلاق بدون شاهد: 80فصل پنجم: عظمت حقوقی واجتماعی زن در قرآن5- عظمت حقوقی واجتماعی زن در قرآن 825-1 عظمت حقوقی و اجتماعی زن در قرآن: 825-1-1 مقام والای مادر در قرآن: 835-1-2دو عنصر محوری در ترسیم حقوق زن: 845-1-3 اصالت و استقلال زن: 845-1-4  زن تامین شونده نه تامین کننده: 855-1-5 زن و سهام ارث: 855-1-6  مهریه: 865-1-7 مواردی که زن همتای مرد ارث می برد: 865-1-8 تحقق حقوق زن در خانه و اجتماع: 885-1-9 لزوم رفتار پسندیده شوهر با زن: 895-1-10 حق شرط ضمن عقد: 905-1-11 تجلیل قرآن کریم از سعی مادر: 905-1-12 حق حیات اجتماعی زن: 915-1-13 حق تحصیل: 925-1-14 نشوز مرد و راه خلاصی زن: 935-1-15 محدود بودن قیّومیّت شوهر: 94فصل ششم: حقوق فرزندان و والدین6- حقوق فرزندان و والدین 966-1: حقوق فرزندان 966-1-1 ابراز محبت: 966-1-2 احترام به تداوم حیات فرزندان و مراقبت از فرزندان: 966-1-3 روابط حسنه در خانواده: 976-1-4 تربیت فرزندان: 986-1-6 اهتمام اسلام به حفظ ظواهر و تغییر نام‏های ناپسند: 1006-1-7 حقوق متقابل پدر و فرزند: 1006-1-8 آثار روانی اسم: 1016-1-9 حق تعلیم و تربیت: 1036-1-10 نتیجه : 103اخلاق خانوادگی: 1036-2: حقوق والدین 1046-2-1 منشأ لزوم احسان به والدین: 1056-2-2 آمرزش‏خواهی برای والدین: 1056-2-3 برتری حقوق والدین: 1066-2-4 احسان به والدین در روایات: 1066-2-5 احسان به والدین 1086-2-6 پاداش احسان به والدین: 1096-2-7 حقوق اختصاصی والدین 1096-2-8  اولویت در انفاق به والدین : 1106-2-9 وجوب قضای نماز والدین: 1116-2-10 تأمین معاش پدر و مادر: 1116-2-11 اهتمام به وصیت برای پدر و مادر: 1126-2-12 ارث بردن والدین: 1136-2-13 برخورد با پدر: 1146-2-14 تذکّر: 1146-2-15 نتیجه: 115فصل هفتم: احکام نفقه در کلام آیت الله جوادی آملی7- احکام نفقه در کلام آیت الله جوادی آملی 1177-1 تعریف لغوی نفقه: 1177-2 مفهوم فقهی نفقه: 1177-3 نظرآایت الله جوادی آملی: 1187-4 حق شیر دادن: 1197-5 پرداخت هزینه شیردهی: 1197-6 نسبت نفقه زن با هزینه شیردهی: 1207-7 تأمین هزینه شیردهی از مال کودک: 1217-8 نحوه تأمین هزینه شیردهی 1217-9 اقسام انفاق: 1237-10 نفقه در زمان طلاق : 124نتیجه گیری کلی: 1281-نتایج بدست آمده فصل اول  کلیات و مفاهیم عبارتند: 1282- نتایج فصل دوم مفهوم زندگی اجتماعی از دیدگاه قرآن عبارتند: 128پیشنهادات: 134فهرست منابع 136چکیدهخانواده در لغت عبارت است از خاندان، اهل خانه ، اهل بیت ، دودمان ، تیره، فامیل. در اصطلاح: عبارت است از مجموعه ای  از افراد دارای پیوند سببی یا نسبی که در زیر یک سقف زندگی می کنندکه شامل پدر و مادر و فرزندان می شوند را گویند و در قرآن خانواده یک واحد اجتماعی است که هدف از آن در نگاه قرآن,تامین سلامت روانی برای زن و شوهر,پدر ومادرو فرزندان است.مهمترین و بنیادی ترین موضوع در حقوق خانواده ، حق ازدواج و تشکیل خانواده و انتخاب همسر است . اسلام به بهترین صورت این حق را برای زنان تأمین نموده و بدین وسیله شخصیت مستقل و آزاد زن را که در طول تاریخ از آن محروم بوده به وی باز گردانیده است.  حقوق خانواده گستره­ای وسیع دارد که اکثر این حقوق با پیوند زناشویی بین مرد و زن ایجاد می­شوند. به همین منظوربه برخی از  احکام فقهی وحقوقی از قبیل حقوق وتکالیف والدین و فرزندان و روابط حاکم بر زن و شوهر در خانواده با رویکرد حقوق خانواده در آثارآیت الله جوادی آملی که عبارتند ازازدواج ، طلاق ، نفقه ،مهریه ، حقوق والدین ،خواستگاری ،نشوز ،ارث ، قیومیت ،خانواده ، حقوق ،عده ،  مادر ، پدر ، فرزندان پرداخته شده است.واژه‌ی های کلیدی: خانواده، ازدواج ،حقوق، والدین، فرزندان ، مهریه.مقدمهخانواده به عنوان کوچک‎ترین مجموعه‎ی تشکیل دهنده‎ی جامعه دراعتلا ویاانحراف آن نقش مؤثری داردکه به اعتلا ویا انحراف خودخانواده پیوندخورده است. براین اساس یکی ازعواملی که موجب ثبات واعتلای خانواده خواهدشدآن است که اعضای این مجموعه‎ی کوچک حقوق یکدیگررارعایت کنند. اگر چه اصل خانواده پدیده ای الهام گرفته از فطرت است، اما نزد اقوام مختلف و تحت تاثیر شرایط زندگی و آداب و رسوم و اعتقادات متفاوت قومی، قرار گرفته و متناسب با این عوامل گسترش یافته و تا کنون نیز بر خلاف تأثیرات حقوق دیگر، نظیر تعهدات و قرار دادها، تفاوتهای سیستمهای حقوقی متنبع را در اندیشه ها و پندارها به وجود آورده است.مکتب گهر بار اسلام نیز برای زن و شوهر که دو رکن مهم و اساس یک خانواده هستند در مقابل هم وظایفی مشخص کرده و آن ها را امر به انجام این وظایف نموده است تا کانون خانواده ها را گرم ترو پر عاطفه ترنموده است. وفقه امامیه با اتصال به اندیشه های اهل بیت (ع) این مهم را به اوج خود رسانیده است. اما آنچه که مهم و لازم به ذکرمی باشداین است که برای انجام دقیق و شناخت احکام خانواده بایستی دلایل محکم و قاطع داشته باشیم. گرچه قوانین مربوط به حقوق خانواده هم در کتب فقهی وهم در کتب قانونی و هم مقالات نوشته شده به صورت پراکنده در آثارشخصیت های همچون استادشهید مطهری ومحمد روشنی و علی محمد حیدری نراقی وجود دارد .بدیهی است که احکام صریح و دقیق حقوق خانواده را می توانیم با دقت درآثار فقهی و تفسیری وسایرکتب آیت الله جوادی آملی بدست آورد و اینجانب در حد توان وسع علمی و آموخته هایم در این تحقیق اشاره خواهم نمود.1-1پرسش اصلی تحقیق: دیدگاه های فقهی آیت الله جوادی آملی در خصوص حقوق خانواده چیست؟1-2 پیشینه تحقیق:سوابق مربوط( بیان مختصر سابقه تحقیقات انجام شده در باره موضوع و نتایج به دست آمده در داخل و خارج از کشور نظرهای علمی موجود در باره مو ضوع تحقیق) قوانین مربوط به حقوق خانواده هم در کتب فقهی و هم در کتب قانونی و هم در مقالات نوشته شده به صورت پراکنده وجود دارد که به طور مختصر به برخی از سوابق این موضوع اشاره می گردد:نظام حقوق زن در اسلام (شهید مطهری،صدرا، سال نشر1369)حقوق خانواده (دکتر محمد روشنی،انتشارات جنگل، سال نشر1391)حقوق خانواده (دکتر صفایی و امانی،ناشرمیزان ،سال نشر 1370)اما آنچه که باعث اهمیت این تحقیق شده جمع آوری نظرات آیت الله جوادی آملی درخصوص حقوق خانواده است که تاکنون کسی به این صورت کاری  منسجم انجام نداده و یا اگر انجام شده این جانب اطلاعی ندارم.1-3 پرسش‌های تحقیق:1-ازمنظر قرآن کریم شالوده اجتماع وریشه پیدایش آن چیست ؟2-راز حرمت ازدواج با مشرک در چیست؟3-حکم عقد بدون تعیین میزان مهریه درهنگام طلاق چگونه است؟4-آیاشوهرحق داردازبیرون رفتن زن ازخانه جلوگیری نمایید ؟5ـ آیا عدم تعین مهریه در صحت عقد موقت تاثیر دارد؟6- آیا مرد بر زن قیومیت دارد؟1-4 فرضیه ها:1-از نظر قرآن شالوده اجتماع و پیدایش آن خانواده است.2- ازدواج زن و مرد مسلمان با مشرک حرمت دارد.3-حکم عقد بدون تعیین مهریه درهنگام طلاق قبل از مباشرت دادن مال به زن واجب است.4-شوهرحق دارد از بیرون رفتن همسرش در صورت تماس با نامحرم جلوگیری کند .5- عدم تعین مهریه در صحت عقد موقت تاثیر دارد و گاهی ممکن است آن را به عقد دائم تبدیل کند درصورتی که مدت آن هم مشخص نباشد.6- قیومیت مرد بر زن تام نبوده ودر شرایطی محدود و شکننده می شود.1-5  اهداف تحقیق:1-بررسی تفاوت حقوق زن و مرد در خانواده ازنظر آیت الله جوادی آملی .2-بررسی حقوق زن در خانه و اجتماع ازنظر آیت الله جوادی آملی.3-بررسی قیومیت مرد بر زن ازنظر آیت الله جوادی آملی.4-بررسی حقوق متقابل زن و شوهرو فرزندان درقرآن ازنظر آیت الله جوادی آملی.5-بررسی عظمت حقوق اجتماعی زن در قرآن ازنظر آیت الله جوادی آملی. 6-بررسی حکم عقد بدون تعیین  مهریه از منظر آیت الله جوادی آملی.1-6 روش کار تحقیق:باتوجه به نظری بودن پژوهش ،نوح روش تحقیق بر طبق استاندارد هاو موازین نظری می باشدکه بر پایه مطالعات کتابخانه ای بوده و از روش استدلال و تحلیل منطقی استفاده می شود که در قالب توضیح و تبیین مفاهیم و نظرات و آرای مطروحه بوده و بر اساس معیار های معتبر فقهی و حقوقی و بررسی و تایید آرای پرداخته می شود و با نتیجه گیری خاتمه می یابد.1-7 مشکلات و دشواری­های تحقیق:گستردگی موضوع و مصادیق بسیار زیاد آن و عدم وجود منبعی خاص در این زمینه با کلام آیت الله جوادی آملی کار را بسیار سخت نمودبه نحوی که شخص را مجبور به مطالعه همه آثار این نویسنده می­کرد به همین دلیل کار در نظر محقق بسیار سخت و دسته بندی و جمع آوری مطالب را دو چندان دشوار تر می کرد.با توجه به عدم وسع علمی و دانش فقهی کافی و عدم کار پژوهشی در این مورد بطوری که مصادیقی خاص از حقوق خانواده از منظر آیت الله جوادی آملی را کسی مورد تتبع علمی قرار نداده بود سختی کار را دو چندان می کرد.1-8 مفاهیم1-8-1 خانواده در لغت:خاندان، اهل خانه ، اهل بیت ، دودمان،تیره. (معین ،فرهنگ لغت، زیر کلمه خانواده ،سال نشر 1350)1-8-2 خانواده در اصطلاح: عبارت است از مجموعه ی افراد ،دارای پیوند سببیی یا نسبی که درزیریک سقف زندگی می کنند که شامل پدر و مادر و فرزندان می شوند را گویند. (معین ،فرهنگ لغت، زیر کلمه خانواده ،سال نشر 1350)1-8-3 تعریف خانواده از منظر قرآن :از منظر قرآن خانواده یک واحد اجتماعی است که هدف از آن در نگاه قرآن ، تأمین سلامت روانی و ، ایجاد آمادگی برای بر خورد و رویاروی با پدیده های اجتماعی برای سه دسته ؛ زن و شوهر ، پدر و مادر و فرزندان است. ( جوادی آملی ، تسنیم، سال نشر1388 ،ج1 ص ،158) 1-8-4 حقوق در لغت:به معنای حق خلاف باطل است وحق واحد است که جمع آن حقوق می باشد. وحقه  اخص ازآن است گفته می شود: هذه حقتی ای حقی.([جوهری، القاموس المحیط، سال نشر1423 ،ج4/ص 1460)، دست مزد، راستی ها ، دوستی ها،حصه ها، بهره ها ،وظایف ، تکالیف ، شهریه ها. (معین ،فرهنگ لغت، زیر کلمه خانواده ،سال نشر 1350)1-8-5 حقوق در اصطلاح:حقوق عبارت است از مجموعه قواعد و مقرراتی است که نظم اجتماعی را تأمین میکند.( مالکی. فرهیخته ، زیر کلمه حقوق،سال نشر 1382) همانند سایر واژه‏ها و کلمات، دارای دو معنای لغوی و اصطلاحی است.حق (حَ ق ق) در قاموس لغت به معنای ثبوت، ضد باطل و موجود ثابت،  وجود ثابتی که انکار آن روا نباشد، ونیز حق به معنای وجود مطلق و غیر مقیدی که به هیچ قیدی تقیید نشده باشد، یعنی ذات اقدس باری تعالی آمده است. این واژه هرگاه به صورت مصدری به کار رود، به معنای «ثبوت» و اگر به شکل وصفی استعمال شود، به معنی «ثابت» است. (الجواهری، القاموس المحیط، سال نشر1423، ج4/ص1460) .حق در اصطلاح عام، حکم مطابق با واقع را گویند که بر اقوال و عقاید و مذاهب وادیان اطلاق می‏شود. از نگاه ما، تردیدی وجود ندارد در اینکه حق در برخی موارد دارای ماهیت اعتباری عقلانی و در بعضی موارد شرعی است و شکی نیست که حق در همه موارد معنا و ماهیت واحد داشته و میان مصادیقش مشترک معنوی است، مفهوم آن اعتباری بوده و امکان تعریف حقیقی از نوع حد و رسم منطقی برای آن ممکن نیست. (جوادی آملی .حق و تکلیف در اسلام، سال نشر1387،ص 24)1-8-7 معنای فلسفی حق:علمای علم منطق قضیه‏ای را که مطابق با واقع و موافق با نفس الامر باشد،«حق» می‏نامند و در مورد تفاوت آن با صدق می‏گویند: «حق» حکم مطابق با واقع است و شامل اقوال و عقاید می‏شود در برابر باطل؛ ولی صدق مخصوص به اقوال است در برابر کذب. گاهی گفته می‏شود تفاوت صدق و حق در این است که مطابقت، در حق از جانب واقع و در صدق، از جانب حکم است. فلاسفه از واژه «حق» گاهی وجود عینی و خارجی را اراده می‏کنند و گاهی موجود واجبی را که قائم به ذات است مدّ نظر دارند(جوادی آملی .حق و تکلیف در اسلام، سال نشر1387،ص 25)تعداد صفحه :175قیمت : 14000تومان 

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید

1 پاسخ

بخش دیدگاه ها غیر فعال است.