پایان نامه ارشد رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی : بررسی احکام فقهی بانوی مجتهده نصرت بیگم امین

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی

گرایش : فقه و مبانی حقوق اسلامی

عنوان :   بررسی احکام فقهی بانوی مجتهده نصرت بیگم امین

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد یاسوج 

دانشکده علوم انسانی، گروه الهیات

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد «M.A.»

گرایش: فقه و مبانی حقوق اسلامی

عنوان:

بررسی احکام فقهی بانوی مجتهده نصرت بیگم امین

استاد راهنما:

دکتر یونس نیک اندیش

استاد مشاور:

دکتر نورمحمد علیپور

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شودتکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)فهرست مطالبعنوان                              صفحهچکیده 1مقدمه 2فصل اول: کلیات1- کلیات 41-1- طرح تحقیق 41-1-1- بیان مسأله 41-1-2- پرسش اصلی تحقیق 51-1-3- فرضیه‌های تحقیق 61-1-4- اهداف تحقیق 61-1-5- سوابق تحقیق 61-1-6- جنبه نوآوری تحقیق 71-1-7- روش تحقیق 71-1-8- محدودیت‌ها و مشکلات 81-2- مفاهیم 81-2-1- معنای لغوی دیه 8فصل دوم: بررسی زندگی، سیره و آثار بانو امین2- بررسی زندگی، سیره و آثار بانو امین 102-1- نام و نسب بانو امین 102-2- کسب مقام اجتهاد 122-3- خدمات فرهنگی بانو امین 122-3-1- مبارزه با قانون منع حجاب و هجرت به قم 132-3-2- تبیین مساله حجاب و بالا بردن سطح آگاهی مردم 132-4- رحلت بانو امین 142-5- در رثای بانو امین رحمه‏الله 142-6- حکایت‏هایی از زندگی بانو نصرت امین رحمه‏الله 162-6-1- علاقه به آموختن 162-6-2- استفاده از همه فرصت‏ها 162-6-3- برداشت عرفانی از رنج‏ها 172-7- سخنانی از بانو امین رحمه‏الله 172-7-1- بیداری از خواب غفلت 172-7-2- اصول سعادت 182-7-3- توصیه به محبت خدا 182-7-4- توصیه به رعایت رضای خدا 192-7-5- تعریف زندگی 192-7-6- توصیف علم و عالم 192-7-7- اولین گام در تهذیب 202-7-8- تعریف عقل و انواع آن 202-8- معرفی آثار علمی بانو امین (رحمه‏الله) 202-8-1- اربعین الهاشمیه 202-8-2- کتاب سیر و سلوک 212-8-3- روش خوش‏بختی 212-8-4- نفحات رحمانیّه 222-8-5- تفسیر مخزن‏العرفان 222-8-6- اخلاق 232-8-7- جامع الشِتات 232-8-8- معاد یا آخرین سیر بشر 242-8-9- مَخْزَنُ اللآلی فی فَضائِلِ مُولی المَوالی 242-9- بانو امین در کلام بزرگان 252-9-1- مقام معظم رهبری 252-9-2- علامه محمدتقی جعفری 252-9-3- آیت‏الله شیخ محمدرضا نجفی اصفهانی 252-9-4- دکتر احمد بهشتی 262-9-5- صاحب کتاب گنجینه دانشمندان 262-10- مقام علمی بانو 272-11- اساتید بانو (ره) 27فصل سوم: بررسی دیدگاه‌های فقهی بانو امین3- بررسی دیدگاه‌های فقهی بانو امین 303-1- ارکان دین 303-2- نماز 343-3- قانون اسلام 373-4- حقوق و تکالیف زنان 383-4-1- تمکین و عدم نشوز 383-4-1-1- رابطه نفقه و تمکین زوجه از دیدگاه فقهای امامیه 423-4-1-2- نفقه از دیدگاه فقهای امامیه 453-4-1-3- رابطه نشوز و تمکین با نفقه 463-4-1-4- ادله نفقه و تمکین از منظر فقهای امامیه 473-4-2- خروج زن از خانه بدون اجازه شوهر 493-4-3- حقوق زنان 523-4-4- وظیفه پدر و مادر نسبت باولاد 533-4-5- وظائف زن در جامعه 563-4-6- شئون زن در جامعه 603-4-7- حجاب 613-4-7-1- ادله وجوب حجاب 623-4-7-2- میزان و گستره پوشش در فقه امامیه 653-5- امتیازات و خصوصیات زن 713-6- نظریات فقهی بانو امین 733-6-1- اعلمیت در تقلید 733-6-2- سن بلوغ 743-6-3- استحباب سلام آخر نماز 753-6-4- نماز مسافر 763-6-5- احتلام در ماه رمضان 793-6-6- زکات 853-6-7- اذن پدر در عقد دختر 903-6-8- طلاق رجعی وموارد رجوع 943-6-9- زینت زن وحکم ظاهر کردن آن 963-6-10- تعدد زوجات 97نتیجه گیری 99فهرست منابع 105چکیدهبانوی پرهیزگار، خانم نصرت امین رحمه‏الله، پس از پشت سر نهادن مدارج علمی در حضور استادانی چون شیخ ابوالقاسم زفره‏ای، حسین نظام‏الدین کچویی، سیّدابوالقاسم دهکردی، میرزا علی آقا شیرازی، میرسید علی نجف‏آبادی، از دو شخصیت بزرگوار شیخ محمدکاظم شیرازی و شیخ عبدالکریم حائری، مؤسس حوزه علمیه قم، اجازه اجتهاد دریافت کردند. در قسمتی از اجازه نامه مرحوم آیت‏الله شیرازی در توصیف بانو امین چنین آمده است: دختر مرحوم حاج سیدمحمدعلی امین التجّار اصفهانی که بانویی بزرگوار، شریف، اصیل، عالم و فرزانه، برگزیده زنان زمان و مایه شگفتی دورانش می‏باشد از کسانی است که مدت مدیدی از عمرش و زمان درازی از زندگیش را صرف تحصیل علم نموده است. بانو امین مانند سایر فقهای دارای آرا و احکام فقهی است که اکثر آنها موافق با مشهور فقهای امامیه است. وی دارای چند نظر منحصر به خود است که در این رساله به بررسی و نقد و نظر آنها پرداخته‌ایم.با نو امین در اکثر نظریات فقهی دارای نظریات مشابهی با سایر فقها است تنها در سه مسأله استحباب سلام آخر نماز، سن بلوغ و اعلمیت در تقلید دارای نظریات متنفاوتی است.واژه های کلیدی: آرای فقهی، بانو امین، مجتهد، علم، اخلاق.مقدمهبانو سیده نصرت امین، یکی از استوانه های فقاهت شیعه در سال 1274، در شهر اصفهان و در خانواده ای شریف، که نسب به حضرت علی(علیه السلام) می برد، متولّد شد و پس از ازدواج و در منزل، از محضر استادان بزرگواری همچون آیات عظام نجف آبادی و زفره ای بهره برد و با تلاش فراوان، به درجه اجتهاد نایل آمد و از سوی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی و دیگر بزرگان، اجازه روایت دریافت کرد.این بانوی بزرگوار علوم گوناگون را در منزل و نزد استادان بزرگواری که به منزل ایشان می آمدند، فرا گرفت.کتاب هایی که از بانو امین به یادگار مانده اند، معرّف روح لطیف و متعالی ایشان هستند و می توان گفت: بهترین راه شناخت و معرفی ایشان، آثار قلمی این بانوی فاضله است. بنابر تصدیق یکی از بستگان نزدیک ایشان، «این بانو وقتی قلم به دست می گرفت و مشغول نوشتن می شد، اصلا خط خوردگی در آن دیده نمی شد»با این‏که در پانزده سالگی ازدواج کرد، هرگز همسرداری و تربیت فرزندان، او را از تحصیل علم بازنداشت. در بیست‏ سالگی به تحصیل ادبیات عرب و علوم دینی پرداخت و علی‏رغم تمام مشکلاتی که در دوران ایشان برای تحصیل بانوان متدیّن وجود داشت، در چهل‏سالگی به دنبال سال‏ها تلاش شبانه‏روزی به اخذ درجه اجتهاد نائل آمد.امین از جمله بانوان باتقوا و سخت‏کوشی است که در نتیجه پیروی از آموزه‏های نورانی اسلام، به مرتبه‏ای از کمال و فضیلت دست یافت که مؤسس حوزه علمیه قم مرحوم آیت‏الله شیخ عبدالکریم حائری درباره او نوشتند: «امیدوارم آن بانو در جاهایی که گمان اجابت دعا می‏رود مرا از دعای خیر فراموش نکند، همان‏طور که بنده ایشان را از دعای خیر فراموش نمی‏کنم».هدف از نگارش پایان نامه حاضر بررسی زندگی و دیدگاه‌های فقهی بانوی مجتهده امین می باشد.  1-1- طرح تحقیق1-1-1- بیان مسألهبانو سیده نصرت امین، یکی از استوانه های فقاهت شیعه در میان زنان است که در سال 1274، در شهر اصفهان و در خانواده ای شریف، که نسب به حضرت علی(علیه السلام) می برد، متولّد شد و پس از ازدواج و در منزل، از محضر استادان بزرگواری همچون آیات عظام نجف آبادی و زفره ای بهره برد و با تلاش فراوان، به درجه اجتهاد نایل آمد و از سوی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی و دیگر بزرگان، اجازه روایت دریافت کرد. این بانوی مجتهده پس از عمری تلاش در جهت تهذیب نفس و تربیت شاگردان گران قدر، در سال 1362 به دیار باقی شتافت (بردبار، 1385، ص19).حاجیه خانم سیّده نصرت بیگم امین (معروف به بانوی ایرانی) در سال 1274 شمسی در اصفهان متولّد شد (طیّبی، 1380، ص 26). پدر ایشان حاج سیدمحمّدعلی امین التجار اصفهانی، فردی مؤمن و سخاوتمند بود و مادرش بانویی شریف، متعبّد و خیرخواه. حاج سیدمحمّدعلی، پسر سیدحسن و نوه علاّمه مجاهد و وارسته، سید معصوم حسینی خاتون آبادی بود که از نظر نسب، بسیار شریف است (همان، ص29).این بانوی بزرگوار علوم گوناگون را در منزل و نزد استادان بزرگواری که به منزل ایشان می آمدند، فرا گرفت. ایشان غرق در معارف معنوی گردید و با توجه به سیر و سلوک عملی و تلاش فراوان جهت فراگرفتن علوم قرآنی، به مقامات والایی دست یافت ( بانوی ایرانی، 1371، ص5).بانو امین پس از آنکه صرف، نحو، بلاغت، تفسیر، حدیث، فقه، اصول و فلسفه را آموخت، به مطالعات خود در سطوح عالی ادامه داد تا به درجه اجتهاد رسید. جدّیت وی در امر تحصیل، به حدّی بود که می فرمود: «هیچ چیز نمی تواند کلاس درس را تعطیل کند، حتی مرگ فرزند.»بانو امین با داشتن استعداد سرشار و تلاش شبانه روزی و اراده استوار و بردباری بسیار در برابر شدائد و مشکلات، پس از سال ها تحصیل و پشتکار مداوم به دریافت اجازه اجتهاد مفتخر شد.قریب چهل سال از عمر پربار ایشان می گذشت که مورد آزمون حضرات آیات عظام حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی مؤسّس حوزه علمیه قم و حاج شیخ محمّد کاظم شیرازی قرار گرفت و به دریافت اجازه اجتهاد نایل آمد.( باقری بیدهندی، 1377، ص 36) ایشان از آیه الله میرزا آقا اصطهباناتی و آیه الله شیخ محمّدرضا ابوالمجد نجفی اصفهانی نیز اجازه روایی و ا جتهاد دریافت کرد.( همان، ص 36)مرتبت و موقعیت علمی و عرفانی ایشان به آنجا رسید که اکابر و اعاظمی از علما و عرفا حضور در محضر ایشان را مایه فیض می دانستند. وی در مقام تنها بانوی مجتهده عصر خود قرار گرفت و علما و افراد چندی از نقاط دور و نزدیک برای ملاقات و گفتگو نزد ایشان می آمدند. نمونه های بارز آن، تشریف فرمایی مفسّر بزرگ قرآن، علاّمه سیدمحمّدحسین طباطبائی و فیلسوف تلاشگر استاد محمدتقی جعفری و علاّمه بزرگوار و مبارز شیخ عبدالحسین امینی صاحب کتاب الغدیر و بزرگان دیگری بود که با ایشان به مذاکره نشستند و گاهی به وسیله نامه با ایشان مکاتبه داشتند (باقری بیدهندی، 1377، ص 36).با توجه به اینکه بانو امین آنچنان که باید در میان مردم و محافل علمی شناخته شده باشد، نیست لذا بررسی جنبه های مختلف زندگی وی به خصوص از جنبه علمی و به صورت تخصصی از منظر فقهی می تواند وی را آنچنان که شایسته است به جامعه و مردم بشناساند.از نظر برخی از صاحب نظران کسی که ظرفیت درک مفاهیم بلند حکمت را داشته باشد، در آن روز نبوده و تنها بانو امین این ظرفیت را داشته است. زمانی که بانوی اصفهانی کتاب خود به نام اربعین هاشمیه را نوشت و کتاب به حوزه علمیه نجف رسید و علما از آن استقبال کردند، آیه الله نجف آبادی در تکمیل تشویق های علما گفتند: «بانو امین هر چه در این کتاب نوشته اند، از تراوشات فکری خودشان بوده و ربطی به تعلیمات من ندارد.» (هادوی، 1380، ص 13 و 14).لذا در این پایان نامه بر‌آنیم تا دیدگاه های فقهی بانوی مجتهده امین را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم.1-1-2- پرسش اصلی تحقیق-    بانو نصرت بیگم امین دارای چه آرای مهم فقهی بودند؟-    آیا تفاوتی میان آرای فقهی بانو امین و سایر فقها وجود دارد؟1-1-3- فرضیه‌های تحقیق1.      بانو امین همانند سایر فقهای معاصر دارای آرای فقهی منحصر به خود (مانند استحباب سلام آخر نماز، سن بلوغ و اعلمیت در تقلید) می‌باشد.2.      تفاوت چندانی میان آرای فقهی بانو امین و آرای فقهی سایر فقها به چشم نمی خورد.1-1-4- اهداف تحقیق
  1. بررسی آرای فقهی بانو امین.
  2. بررسی سیر زندگی، آثار و اندیشه‌های علمی بانو امین.
1-1-5- سوابق تحقیقسایت بانو امین در خصوص بانو مطالب مهمی گردآوری کرده است. به عنوان مثال در این سایت آمده است: بانو امین از شیفتگان و معتقدان به انقلاب اسلامی ایران و رهبری عظیم الشأن آن بود. در این باره، یکی از شاگردان ایشان آورده است: «در سال 59 که حاجیه خانم امین اصلا نمی توانستند از منزل خارج شوند، از طریق تلویزیون در جریان انقلاب قرار داشتند. موقعی که امام(رحمه الله)از تلویزیون سوره «حمد» را تفسیر کردند، شیفته بیان و مطالب امام شده بودند و به من فرمودند که کتاب های امام را داری؟ گفتم: بله، فرمودند: بیاور تا مطالعه کنم. کتاب ها را خدمتشان بردم. روز بعد از مطالعه کتاب های امام، ایشان به من فرمودند که معرفت امام بالاست و عرفان ایشان به حدّ اعلای خود رسیده است. اگر کسی خواست ـ خدای ناکرده ـ تهمتی بزند یا توهینی بکند، از قول من بگویید که بد می بینی. مبادا یک وقت ـ خدای ناکرده ـ توهین کنید; چون معرفت ایشان بالاست که می تواند این کارهای محیّرالعقول را انجام بدهد. حاج خانم خیلی شیفته کتاب ها و بیانات امام شده بودند؛ قدر زر، زرگر شناسد، قدر گوهر، گوهری.»( مجموعه مقالات فرهنگی بانوان، پیشین، (پایگاه اینترنتی بانو امین).تعداد صفحه :127قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید

1 پاسخ

بخش دیدگاه ها غیر فعال است.