پایان نامه ارشد رشته مهندسی صنایع: طراحی استوار شبکه زنجیره تأمین سبز تحت شرایط عدم قطعیت

دانلود متن کامل پایان نامه با فرمت ورد

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته صنایع

دانشگاه صنعتی شیراز

گروه مهندسی صنایع

پایان‌نامه کارشناسی ارشد

در رشته مهندسی صنایع گرایش مهندسی صنایع

عنوان:

طراحی استوار شبکه زنجیره تأمین سبز تحت شرایط عدم قطعیت

استاد راهنما:

دکتر جواد سرور

استاد مشاور:

دکتر مرتضی کاظمی

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

فهرست مطالب:

فصل 1  مقدمه‌…………………. 1

1-1    مقدمه………………. 2

1-2    تعریف مسأله………………. 3

1-3    اهمیت تحقیق……………….. 4

1-4    اهداف تحقیق……………….. 5

1-5    نوآوری تحقیق……………….. 6

1-6     راهنمای فصل‌های رساله………………. 7

فصل 2 زنجیره تأمین، مدیریت و طراحی آن……………….. 9

2-1    مدیریت زنجیره تأمین……………….. 10

2-1-1 تاریخچه زنجیره تأمین……………….. 10

2-1-2 تصمیمات مدیریت زنجیره تأمین……………….. 12

2-2    طراحی شبکه زنجیره تأمین……………….. 13

2-2-1 تصمیم‌گیری در شرایط عدم قطعیت………………… 14

2-2-2 مقایسه روش استوار با تحلیل حساسیت و برنامه‌ریزی خطی احتمالی……. 15

2-2-3 عدم قطعیت‌ها در طراحی شبکه زنجیره تأمین……………….. 16

2-3    مفهوم مدیریت زنجیره تأمین سبز………………. 24

2-3-1 مزایای زنجیره تأمین سبز………………. 25

2-3-2 تفاوت بین مدیریت زنجیره تأمین سنتی و سبز………………. 26

2-3-3 لزوم حرکت به سمت رویکرد سبز………………. 27

2-3-4 استاندارد Eco- indicators……………….

فصل 3 مروری بر ادبیات………………… 36

3-1    مروری بر ادبیات طراحی زنجیره تأمین……………….. 37

3-1-1 ادبیات زنجیره تأمین رو به جلو………………. 38

3-1-2 ادبیات زنجیره تأمین معکوس………………… 40

3-1-3 ادبیات زنجیره تأمین توأم………………. 40

3-2    مروری بر ادبیات طراحی شبکه زنجیره تأمین همراه با عدم قطعیت…….. 41

3-2-1 پارامتر همراه با عدم قطعیت………………… 43

3-2-2 رویکرد برخورد با عدم قطعیت در فرآیند طراحی زنجیره……. 44

3-2-3 نحوه نمایش عدم قطعیت………………… 45

3-3    مروری بر ادبیات طراحی زنجیره تأمین سبز………………. 46

فصل 4 تعریف مسأله و مدل‌سازی ریاضی……………….. 49

4-1    تعریف مسأله………………. 50

4-1-1 پیش فرض‌های تحقیق……………….. 52

4-2    مدل‌سازی ریاضی……………….. 53

4-2-1 توابع هدف  ……………… 55

4-2-2 محدودیت‌ها……………… 58

4-2-3 مدل ریاضی قطعی سبز………………. 61

4-3    روش بهینه‌سازی مدل قطعی سبز………………. 62

4-3-1 مدل استوار اولیه مبتنی بر روش سناریو (دو مرحله‌ای)…… 66

4-3-2 مدل استوار نهایی بر مبنای روش Mulvey……………….

4-3-3 خطی‌سازی مدل استوار……………… 69

فصل 5 نتایج محاسباتی و تحلیل حساسیت………………… 72

5-1    مطالعه موردی……………….. 73

5-1-1 طریقه به دست آوردن شاخص‌های Eco-indicator در تابع هدف زیست محیطی…… 75

5-1-2 نتایج حل دو مدل قطعی و استوار……………… 77

5-2    تحلیل حساسیت………………… 82

فصل 6 جمع‌بندی و پیشنهاد تحقیقات آتی………………… 85

6-1     نتایج بدست آمده……………… 86

6-2     زمینه‌های تحقیقاتی پیشنهادی آتی برای محققین……………….. 88

مراجع ……………… 90

واژه نامه فارسی به انگلیسی………………… 94

واژه نامه انگلیسی به فارسی………………… 95

پیوست 1: جداول Eco-indicator 99………………..

پیوست 2: کدنویسی مدل‌های قطعی و استوار سبز در نرم‌افزار لینگو 9 ……………… 101

چکیده:

در این پایان‌نامه، یک مدل برنامه­ریزی استوار برای طراحی شبکه زنجیره تامین سبز (زیست محیطی) رو به جلو و معکوس تحت عدم قطعیت شرایط اقتصادی آینده ارائه خواهد شد. در ابتدا، یک مدل برنامه‌ریزی عدد صحیح مخلوط قطعی ارائه می­گردد؛ سپس مدل استوار آن با استفاده از رویکرد مبتنی بر سناریو و روش مولوی توسعه داده می­شود.

مسأله طراحی شبکه مورد نظر شامل فرضیاتی از قبیل: چند محصولی، چند سطحی و تک دوره­ای می­باشد. به علت عدم ثبات شرایط اقتصادی، عدم قطعیت در این مسأله به شکلی متفاوت با مقالات گذشته در نظر گرفته شده­‌است. از آنجایی که شرایط اقتصادی بی‌ثبات بر روی تقاضا و همچنین قیمت‌های مواد اولیه، سوخت و … تاثیر­گذار است، در نتیجه پارامترهای تقاضا و هزینه کل تولید و حمل و نقل در مسئله غیرقطعی می­باشند.

مدل پیشنهادی همچنین آلودگی‌های بخش تولیدی و سیستم حمل ونقل زنجیره را نیز در نظر گرفته و با ارائه یک تابع هدف و روش Eco-indicator 99 سعی در کاهش آن­ها را دارد. از طرفی دیگر، مراکز تولید و توزیع به صورت دو‌منظوره فعالیت می­کنند. از مزایای این روش صرفه‌جویی در هزینه­ها و کاهش آلودگی در نتیجه­ی استفاده از تجهیزات حمل‌و‌نقل و زیرساخت­های مشترک می­باشد.

فصل اول: مقدمه

1-1- مقدمه

امروزه اکثر مردم جهان توجه بیشتری به حفاظت از محیط زیست و منابع زیستی دارند. این حساسیت مثبت تا به آن­جا شدت گرفته­است که حتی صاحبان صنایع سعی دارند با استفاده از آن گامی موثر در جهت مقبولیت کالای مورد عرضه خود به مشتریان برداشته و رعایت نکات زیست­محیطی را به عنوان یک مزیت رقابتی مورد استفاده قرار دهند. در اکثر کشورها به این نتیجه رسیده­اند که توسعه زمانی مداوم و پایدار می­گردد که هنگام استفاده از منابع محدود و غیرقابل تجدید، نهایت دقت مبذول گردیده و سعی شود از این منابع محدود محافظت گردد. دولت­ها نیز سعی دارند بیشتر از گذشته با وضع قوانین زیست‌محیطی (سبز) در این راستا فعالیت نمایند. به همین منظور استانداردهای مشخصی وضع شده­ است.

عوامل ذکر شده (تقاضای مشتریان، قوانین دولتی و استانداردهای وضع شده) به عنوان محرک، عامل ایجاد تغییراتی در این خصوص شده است. مدیریت این تغییرات در زنجیره تامین به همراه جریان اطلاعاتی که در کل زنجیره تامین وجود دارد، مفهوم نوینی را به نام مدیریت زنجیره تامین سبز معرفی می­نماید. استفاده از استراتژی­های مدیریت زنجیره تامین سبز [1]، باعث کاهش ضایعات، کاهش استفاده از منابع و به تبع آن کاهش مصرف انرژی و آلودگی محیط­زیست و ایجاد ارزش برای مشتریان می­شود. این امر در نهایت باعث افزایش راندمان و بهبود عملکرد در سازمان­ها و شرکت­ها می­گردد ]1[.

سازندگان در اواخر دهه 1980 از آنچه در قوانین مورد نیاز بود، فراتر رفته و به سمت رویکرد سبز در عملیات سیستم خود حرکت نمودند. یک امتیاز رقابتی برای کشورها و شرکت­ها، زنجیره تأمین موثر، کارا و استوار[2] می­باشد که به آنها در مواجه با آشفتگی­های محیطی و فشارهای رقابتی در حال افزایش کمک کند ]2[. طراحی و بکارگیری شبکه زنجیره تأمین، یک تصمیم استراتژیک است که اثرات آن برای چندین سال ادامه دارد و در طی آن پارامترهای فضای تجاری (مانند تقاضای مشتریان) ممکن است تغییر یابد. بنابراین این پارامترها ماهیت غیرقطعی دارند و زنجیره تأمینی که طراحی می­شود باید در مقابله با چنین عدم قطعیت­هایی استوار باشد] 3 [.

2-1 تعریف مسأله

جهانی شدن اقتصاد و توسعه فن­آوری اطلاعات باعث گردیده بازار عرضه محور به شکل گسترده­ای به بازار تقاضا محور تغییر یابد و سازمان­ها برای حفظ و بقای خود به اهمیت ارضای نیاز مشتریان پی بردند. بر این اساس مدیریت زنجیره تأمین اهمیت پیدا می­کند، زیرا ارضای نیازها و علایق مشتریان نه فقط توسط آخرین موجودیت چسبیده به مشتری یعنی محصول نهایی است، بلکه توسط سایر تأمین­کنندگان بالادست نیز صورت می‌گیرد.

در دیدگاه مرسوم و گذشته، مدیریت زنجیره تأمین شامل هدایت تمام اعضای زنجیره تأمین به صورت یکپارچه و هماهنگ با هدف بهبود عملکرد جهت ارتقای بهره­وری و سود بیشتر بود و مدیران زنجیره تأمین به دنبال تحویل سریع­تر کالا و خدمات، کاهش هزینه و افزایش کیفیت بودند، اما بهبود عملکرد زیست­محیطی زنجیره تأمین و اهمیت هزینه­های اجتماعی و تخریب محیط زیست لحاظ نمی­گردید.

فشار مقررات دولتی برای اخذ استانداردهای زیست­محیطی از یک سو و رشد فزاینده تقاضای مشتریان برای عرضه محصولات سبز (بدون اثر مخرب بر محیط زیست) از سوی دیگر مفهوم زنجیره تأمین سبز و مدیریت آن را پدیدار ساخت. امروزه مدیران زنجیره تأمین سبز در شرکت‌های پیشرو از طریق ایجاد مطلوبیت و رضایت‌مندی از منظر زیست­محیطی در سراسر زنجیره تأمین می‌کوشند تا از لجستیک سبز و بهبود عملکرد محیطی خود در کل زنجیره تأمین به عنوان یک سلاح راهبردی جهت کسب مزیت رقابتی پایدار سود ببرند ]4[.

مدل تصمیم­گیری طراحی زنجیره تأمین در برگیرنده تعیین تعداد اجزای زنجیره، نظیر تأمین‌کنندگان مواد اولیه و قطعات مورد نیاز، تولید‌کنندگان و مونتاژ کنندگان، مراکز نگهداری و توزیع با هدف ارائه یک ترکیب مناسب از این اجزا می­باشد. هدف از ارائه این ترکیب که پیکربندی زنجیره در پی آن تعیین می‌گردد، آن است که محصولات در مقدار، زمان و مکان مناسب تولید و توزیع گردند ]5[.

بهینه­سازی استوار یک تکنیک بهینه­سازی است که در فضای عدم قطعیت کامل با دو رویکرد سناریو محور و بازدارنده سعی بر ارائه مدل و جواب استوار دارد. استواری مدل، شدنی بودن و استواری جواب، نزدیک به بهینه بودن جواب­های ایجاد شده را در برابر ظهور حالات (مقادیر) مختلف پارامتر همراه با عدم قطعیت تضمین می­کنند ]6[.

3-1- اهمیت تحقیق

امروزه دیگر سازمان­ها نمی­توانند به عنوان یک موجودیت مستقل و به عنوان تنها یک برند[3] در فضای کسب­و­کار و در صحنه رقابت حضور داشته باشند. اما این امر با حضور آن­ها در مجموعه زنجیره تأمین امکان­پذیر خواهد بود. شدت یافتن رقابت و جهانی شدن بازارها و فشار مداوم بر سازمان‌ها بر عرضه­ی سریع‌تر محصولات منطبق بر نیاز مشتریان، منجر به آن شده است که سازمان‌ها مدیریت زنجیره تأمین را به عنوان یک راه‌حل اساسی برگزینند. از این رو دیگر موفقیت سازمان‌ها وابسته به توانایی آن­ها در یکپارچه ساختن و ایجاد هماهنگی در بین اجزای زنجیره تأمین خواهد بود ]4[.

یکی از فعالیت‌های مهم سازمان در برنامه‌ریزی و مدیریت زنجیره تأمین، طراحی موثر زنجیره می‌باشد. در طراحی زنجیره تأمین تصمیم­گیری پیرامون پیکربندی زنجیره اتخاذ می­گردد. بدین معنا که در سطح تصمیم­گیری استراتژیک تعداد، مکان، ظرفیت و تکنولوژی هر یک از تسهیلات مشخص می‌گردد. در سطوح دیگر نظیر سطح تاکتیکی، تصمیماتی نظیر مدیریت جریان در بین تسهیلات مورد بررسی قرار می‌گیرد. در نتیجه پیکربندی زنجیره تأمین اثراتی مشخص، تأثیرگذار و بلند مدت بر تصمیمات سطوح دیگر، منابع و سرمایه­های سازمان خواهد داشت. از این رو می­توان گفت طراحی زنجیره تأمین نقش مهم و بسزایی را در موفقیت سازمان ایفا می‌کند ]7[.

از سوی دیگر توجه به جریان محصولات برگشتی و مدیریت ضایعات و بازیافت نیز می‌تواند به موفقیت سازمان‌ها با توجه به قوانین و انتظارات مشتریان تأثیرگذار باشد. در این میان شرکت‌هایی نظیر کوداک[4]، زیراکس[5] و اچ پی[6] در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی نموده­اند و موفقیت­های بسیاری را هم کسب کرده‌اند ]8[.

در طراحی زنجیره تأمین به دلیل بلندمدت بودن افق برنامه­ریزی، فرض قطعی بودن برخی از پارامترها کمی دور از واقعیت خواهد بود. عواملی نظیر تقاضا، تأمین مواد اولیه، قیمت مواد اولیه و محصول نهایی، مکان بازارها و موارد دیگری از این دست همگی با عدم قطعیت بسیاری در دوره عمر زنجیره تأمین همراه هستند ]9[. از طرف دیگر حرکت به سمت بازارهای جهانی و ایجاد اتحادیه­های فرامنطقه­ای نظیر اتحادیه اروپا و غیره، محیط اطراف و عوامل موثر در تصمیم­گیری را با موارد جدیدی از عدم قطعیت مانند نرخ ارز و قابلیت اطمینان کانال­های توزیع همراه ساخته­است ]7[. از این رو نیازمند یک زنجیره توأم استوار هستیم که در رویارویی با تغییرات محیطی حداقل تأثیرپذیری را از خود به نمایش گذارد.

4-1- اهداف تحقیق

از آنجایی که برنامه­ ریزی و مدیریت لجستیک تا حد زیادی بر حداقل کردن هزینه مرتبط با تولید و حمل محصولات تحت محدودیت­های مختلف مانند تجهیزات، ظرفیت، کارگران، مواد، بودجه و منابع دیگر تمرکز می­کند ]10[؛ در این پژوهش تلاش بر آن بوده­است که با بهره­ گیری از تکنیک بهینه ­سازی استوار، مدلی جهت طراحی زنجیره تأمین چند محصولی، تک دوره­ای، سه سطحی و همراه با در نظر گرفتن حداقل آلودگی و اثرات زیست­محیطی یعنی یک زنجیره تأمین سبز استوار ارائه گردد. بهینه‌سازی استوار این امکان را فراهم می­سازد تا جواب­های ایجاد شده توسط مدل، حداقل تأثیرپذیری را از پارامترهای همراه با عدم قطعیت موثر بر تصمیم­گیری داشته باشند. مشکل اصلی یک مسأله مدیریت لجستیک، در روبرویی آن با عدم قطعیت آینده است. بیشتر مدل­های لجستیک بر اساس تجربه­شان احتمال اینکه در کدام­یک از متغیرها و یا پارامترهای آنها ممکن است عدم قطعیت وجود داشته باشد را می­دانند. یک تکنیک قوی برای حل مسائل بهینه­ سازی احتمالی، برنامه­ریزی استوار است که توسط مولوی و همکارانش[7] در سال 1995پیشنهاد شده است ]10[.

هدف این تحقیق ارائه یک مدل جهت طراحی زنجیره تأمین با فرضیات مشخص و یک روش حل کارا برای آن است. از این رو اهداف میانی ذیل نیز مد نظر بوده است:

1- شناخت سطوح تصمیم­ گیری در مدیریت و طراحی زنجیره تأمین

2- شناخت عدم قطعیت و نحوه برخورد با آن در ادبیات موضوع

3- بررسی توانایی­های بهینه ­سازی استوار در طراحی زنجیره تأمین

4- شناخت زنجیره تأمین سبز و روش Eco-indicator 99 برای کاهش اثرات زیست محیطی.

[1] Green Supply Chain Management (GSCM)

[2] Robust

[3] Brand

[4] Kodak

[5] Xerox

[6] HP

[7] Mulvey et al

***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

تعداد صفحه : 123

قیمت : چهارده هزار تومان

 

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نشان داده می شود

و به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09124404335        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید