پایان نامه ارشد: روش مواجهه با هنجارها و ناهنجارهای اجتماعی با تأکید بر نهج البلاغه

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته :علوم حدیث

گرایش :علوم و معارف نهج البلاغه

عنوان : روش مواجهه با هنجارها و ناهنجارهای اجتماعی با تأکید بر نهج البلاغه

دانشگاه قرآن و حدیث

پایان نامه کارشناسی ارشد

رشته علوم حدیث

گرایش علوم و معارف نهج البلاغه

 

روش مواجهه با هنجارها و ناهنجارهای اجتماعی

با تأکید بر نهج البلاغه

استاد راهنما

حجت الاسلام و المسلمین دکتر ناصر رفیعی

استاد مشاور

حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدرضا ضمیری

زمستان 1393

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده

یکی از نیازهای مهم جوامع بشری، دستیابی به راهکارهایی جهت رفع مشکلات اجتماعی و اصلاح روابط بین انسان ها است . لازمه تحقق این مهم، شناخت هنجارها و ناهنجارهای موجود در جامعه، علل پیدایش و روش مواجهه با آنها می باشد، تا با کمک آن، مسائل و مشکلات پیچیده زندگی اجتماعی  با راه حلی منطقی، ریشه یابی و برطرف گردد. در این تحقیق بر آنیم با بررسی رفتار و عملکرد امیرالمؤمنین7 در مواجهه با هنجارها و ناهنجارهای اجتماعی، الگویی علوی در این خصوص ارائه دهیم. آن حضرت پس از تلاش های شبانه روزی جهت اصلاح جامعه و ارتقاء سطح آگاهی و ایجاد نظم پایدار و اجرای همه جانبه عدالت و همزمان با آن، مسدود ساختن زمینه بروز ناهنجاریها، در ساختن جامعه سالم گام برداشتند. سپس به وسیله تشویق و تقدیر، به تقویت هنجارها پرداخته و با ابزارهای درونی مانند؛ تربیت دینی و تقویت روحیه تقوی، تشویق به تعقل و تقویت گوهر حیا، زمینه درونی بروز ناهنجار ها را از بین برده و با تدابیری به مقابله با رفتارهای هنجارشکنانه می پردازد و به تناسب خطایی که شخص نابهنجار مرتکب شده است، یا بصورت موعظه و نصیحت یا امر به معروف و نهی از منکر یا سرزنش و توبیخ و تنبیه و عزل از مسئولیت با هنجار شکنان جامعه برخورد می نمودند .

 

کلید واژه : هنجار ، ناهنجار ، روابط اجتماعی ، امام علی 7، نهج البلاغه

 

 

 

فهرست مطالب

 

 

فصل اول : مفاهیم وکلیات.. 0

مقدمه 2

1ـ کلیات.. 3

1ـ1ـ بیان مسئله تحقیق : 3

1ـ2ـ ضرورت تحقیق. 3

1ـ3ـ اهداف  تحقیق. 4

1ـ4ـ پیشینه تحقیق. 4

سؤال اصلی: 4

سؤالات فرعی: 4

1ـ6ـ فرضیات تحقیق. 5

1ـ7ـ روش تحقیق. 5

1ـ8ـ ساختار تحقیق. 5

2ـ مفاهیم 6

2-1 مفهوم روش.. 6

2ـ3ـ مفهوم هنجار. 6

2ـ4ـ مفهوم ناهنجار. 7

2ـ 5 ـ مفهوم ارزش.. 10

3ـ عوامل شکل گیری هنجارها 12

3ـ1ـ نظم 12

3-1-1- راهکارهای ایجاد نظم اجتماعی. 14

3ـ1ـ1ـ1ـ برنامه ریزی. 15

3ـ1ـ1ـ2ـ تقسیم کار. 15

3ـ1ـ1ـ3ـ  پرهیز از شتابزدگى. 15

3ـ1ـ1ـ3ـ پرهیز از تسویف.. 16

3ـ1ـ1ـ4ـ مداومت و پایداری. 16

3ـ2ـ آموزش و آگاهی. 17

3ـ3ـ اجرای عدالت.. 22

3ـ4ـ برقراری مساوات.. 25

3ـ4ـ1ـ  ابعاد مساوات.. 25

4ـ عوامل ایجاد ناهنجاریها در جامعه 29

4ـ1ـ فقر. 31

4ـ1ـ1ـ آثار اجتماعی فقر. 31

4ـ1ـ1ـ1ـ گناه و خطا 31

4ـ1ـ1ـ2ـ فساد اخلاقی. 32

4ـ1ـ1ـ3ـ انزوای اجتماعی وسیاسی و حقوقی. 32

4ـ1ـ2ـ راهکارهای فقر زدایی. 32

4ـ1ـ2ـ1ـ افزایش حداقل دستمزد 33

4ـ1ـ2ـ2ـ اخذ مالیات و وجوه شرعی. 33

4ـ1ـ2ـ3ـ بیمه بیکاران. 34

4ـ1ـ2ـ4ـ ایجاد فرهنگ دستگیری از فقرا 35

4ـ1ـ2ـ5ـ کنترل بازار. 37

4ـ1ـ2ـ7ـ عدالت اقتصادی و ایجاد فرصتهای برابر. 38

4ـ2ـ مسخ شدن ارزشها 38

فصل دوم : روش مواجهه با هنجارهای اجتماعی. 44

مقدمه 46

2ـ1ـ دعا کردن. 47

2ـ1ـ1ـ دعا برای عبد العزیز بن حارث جعفى. 47

2ـ1ـ 2ـ دعا برای عمار یاسر. 47

2ـ1ـ3ـ  دعا برای عمرو بن حمق. 48

2ـ1ـ4ـ دعا برای مَعقِل بن قیس.. 48

2ـ1ـ5ـ دعا برای هاشم بن عُتبه مِرقال. 48

2ـ1ـ6ـ دعا برای مالک اشتر. 49

2ـ1ـ7ـ دعا برای سعیدبن قیس.. 49

2ـ2ـ تشویق کردن. 51

2ـ2ـ1ـ شیوه های تشویق امیرالمؤمنین. 56

2ـ2ـ1ـ1ـ تشویق گفتاری. 57

2ـ2ـ1ـ2ـ تشویق کتبی. 58

2ـ2ـ1ـ2ـ1ـ  مالک اشتر. 58

2ـ2ـ1ـ2ـ2ـ فرماندار مدائن (سعدبن‏مسعود ثقفی) 61

2ـ3ـ ارتقاء مسئولیت.. 61

2ـ3ـ1ـ عمربن ابی سلمه مخزومی. 62

2ـ3ـ2ـ مالک اشتر. 62

جمع بندی. 63

فصل سوم: روش برخورد با ناهنجاریهای اجتماعی. 64

مقدمه 66

3ـ1ـ کنترل درونی. 66

3ـ1ـ1ـ تقوا 67

3ـ1ـ1ـ1ـ ابعاد تقوی. 68

1ـ تقوای اجتماعی. 69

2ـ تقوای سیاسی. 71

3ـ تقوای مالی. 73

3ـ1ـ1ـ2ـ آثار تقوی در زندگی. 73

3ـ1ـ2ـ تقویت حیا و شرم 76

3ـ1ـ2ـ1ـ  ارکان حیا 76

3ـ1ـ2ـ2ـ تأثیر بی حیایی در زندگی اجتماعی. 78

3ـ1ـ2ـ3ـ قلمرو حیا 80

1ـ حیا در پوشش.. 80

2ـ حیای چشم 81

2ـ حیای گوش.. 82

3ـ حیای زبان. 82

4ـ حیا در رفتار. 83

3ـ1ـ3ـ تعقل و خرد ورزی. 83

3ـ 1ـ3ـ1ـ  آثار خرد ورزی در زندگی اجتماعی. 86

3ـ2ـ کنترل بیرونی (اجتماعی) 88

3ـ2ـ1ـ نظارت مستقیم 89

3ـ2ـ2ـ  نظارت مخفی. 92

3ـ2ـ2ـ1ـ فوائد نظارت مخفی. 94

3ـ3ـ رفتار آن حضرت با هنجار شکنان. 95

3ـ3ـ1ـ تغافل و چشم پوشى‏ 96

3ـ3ـ1ـ1ـ محدوده تغافل‏ 97

3ـ3ـ2ـ عفو و گذشت‏ 98

3ـ3ـ2ـ1ـ شرایط عفو و گذشت.. 100

3ـ3ـ2ـ2ـ  نمونه‏هایى از عفو و گذشت.. 100

1ـ عفو قضیه فدک.. 101

2ـ عفو عایشه 101

3ـ عفو ناکثین. 102

4ـ عفو در جنگ صفین. 103

3ـ3ـ3ـ موعظه و نصیحت.. 104

3ـ3ـ3ـ1ـ آداب موعظه 105

1ـ شرایط موعظه کننده 105

2ـ شرایط موعظه 107

3ـ شرایط موعظه شونده 107

3ـ3ـ4ـ امر به معروف و نهی از منکر. 108

3ـ3ـ4ـ1ـ آثار اجتماعی امر به معروف و نهی از منکر. 109

3ـ3ـ4ـ2ـ عواقب اجتماعی  ترک امربه معروف و نهی از منکر. 110

1ـ  سبب تسلط اشرار. 111

2ـ مسخ ارزشها 112

3ـ رشد باطل و منزوی شدن حق. 112

3ـ3ـ5ـ تذکر. 112

3ـ3ـ6ـ مجازات.. 113

3ـ3ـ7ـ تنبیه 115

3ـ3ـ8ـ  تشبیه تحقیر آمیز. 116

1ـ خطاب به مردم کوفه 117

2ـ خطاب به مردم بصره 119

3ـ خطاب به خوارج. 120

4ـ  خطاب به مغیره بن اخث.. 121

5ـ خطاب به اشعث.. 121

3ـ3ـ9ـ سرزنش.. 123

1ـ سرزنش مَصقَله بن‏هُبَیْرَه شیبانی. 123

2ـ سرزنش کوفیان. 123

3ـ سرزنش منذر بن‏جارود عبدی. 124

4ـ سرزنش کمیل. 126

3ـ3ـ10ـ  نفرین. 127

3ـ3ـ11ـ  تهدید 130

1ـ تهدید اشعث بن قیس.. 130

2ـ تهدید قُدامه بن عَجْلان ازْدى‏ 131

3ـ تهدید زیاد بن ابیه 132

4ـ تهدید اهل بصره 132

5ـ تهدید ابو موسی اشعری. 133

6ـ تهدید یکی دیگر از کارگزاران. 134

3ـ3ـ12ـ عزل از مسؤلیت.. 134

جمع بندی. 135

نتیجه گیری. 136

پیشنهادات.. 138

فهرست منابع. 139

 

 

 

 

 

 

 


 

 

فصل اول :

 

مفاهیم وکلیات

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقدمه

امروزه بحث شیوه های برخورد با هنجارها و خصوصا ناهنجاریهای اجتماعی ، از مباحث مطرح و البته مورد نیاز جامعه فعلی ما می باشد . همان گونه که در سطح اجتماع ملاحظه می گردد، جامعه در مسیر تغییر ارزش ها و حرکت به سوی ناهنجاریها در حال حرکت است . در این میان هر صاحب نظری به تناسب ایدئولوژی خود و از منظر خویش، به نظریه پردازی و ارائه راهکاری مناسب در برابر نابهنجاریها می پردازد .

 

به عنوان نمونه از ناهنجاریهای فعلی، می توان به معضل بی حجابی و اباهه گری و … اشاره کرد .عده ای تنها راه علاج بی حجابی را برخورد جدی و قانون مند، که از شئونات حکومت اسلامی است، می دانند. عده ای دیگر آن را حق الله مانند نماز می دانند، که هیچ گونه حد و تعزیری ندارد، بلکه از مسائل تربیتی می باشد و تنها با فرهنگ سازی و تربیت دینی افراد، قابل پیشگیری است و گروهی با عوام فریبی و سفسطه آن را ترک اولائی کوچک و مسئله ای جزئی می نمایانند و با قیاس (مع الفارق)با عفو و گذشت بی دریغ امیرالمؤمنین 7، که حتی از قاتل خویش گذشتند، با القای امید کاذب، تلاش بر جزئی بودن این نابهنجاری در قبال عفو و رحمت بیکران الهی وشفاعت و بخشش  ائمه اطهار :دارند.

 

با در نظر گرفتن این مثال ساده، می توان به اهمیت بحث شیوه های مواجهه امیرالمؤمنین7با هنجارها و ناهنجاریها پی برد. این که از میان راهکارهای پیشنهادی که به چند مورد آن اشاره شد، کدام راهکار، صحیح و مورد تأیید اسلام است . از آنجا که در بین ائمه معصومین  :تنها امام علی 7زمامداری کوتاه مدتی داشتند، شیوه ها و عملکردهای ایشان، الگوی عملی بسیار خوبی برای همه بشریت، خصوصا پیروان و شیعیان آن حضرت می باشد .

 

دستورات و اقدامات ایشان چراغ راهی روشن برای انسانهاست، حتی می تواند، به عنوان مبنا و اصول در علم جامعه شناسی و سیاست و علوم تربیتی قرار بگیرد.  فیلسوفان مسلمانی که با بهرگیری از آموزه های اسلامی به مطالعه مباحث اجتماعی پرداخته اند، بسیار پیشرفته و موفق در این وادی عمل کردند . مانند  فارابی، ابن سینا، خواجه نصیرالدین طوسی، ابن خلدون ، ملا صدرا که بر پایه اسلام مباحث جامعه شناسی را استخراج کرده و بابی نو در این زمینه برای دانشمندان این رشته گشوده اند .

 

ولی متأسفانه تحقیقات در حیطه این موضوع، هم از دیدگاه جامعه شناسی به وفور یافت می شود و هم از منظر دینی، ولی تا کنون با رویکرد میان رشته ای با مفاهیم جامعه شناسی و دینی، کمتر مورد بررسی قرار گرفته است .

 

 

 

 

 

 

 

1ـ کلیات

 

1ـ1ـ بیان مسئله تحقیق :

انسان موجودیست که فطرتا بصورت اجتماعی زندگی می کند؛ در این زندگی اجتماعی ، هر گروهی آداب و رسوم خاصی را برای ایجاد روابط با یکدیگر و انجام امور فردی و اجتماعی خود برگزیده اند و طبق آن رفتار می کنند، که به آن هنجار می گویند. مانند سلام و احوال پرسی ، آداب مهمان داری ،  رسومات ازدواج و …  . به بیانی دیگر هنجار یعنی «رفتار ، قاعده ، معیار یا میزانی که با آن عملکرد اجتماعی اشخاص در جامعه سنجیده می شود. هر رفتاری که با آن تطبیق داشته باشته باشد؛ بهنجار است و اگر نسبت به آن انحراف داشته باشد، نابهنجار نامیده می شود».از آن جا که هنجارها و ناهنجارهای اجتماعی بطور مستقیم با مصالح و مفاسد اجتماعی در ارتباط است ، آشنائی و روشهای برخورد با آنها می تواند، در ترویج فرهنگ دینی و اسلامی در جامعه مؤثر باشد . با توجه به این که کتاب نهج البلاغه بیانات امیرالمؤمنین  7در زمانی است که آن حضرت به عنوان حاکم جامعه اسلامی زمام امور را به دست داشته اند و با هنجارها و ناهنجارهای جامعه ارتباط مستقیم داشته اند، نحوه مواجهه ایشان با این دو پدیده، می تواند به عنوان اصلی ترین و بهترین منبع در این باره مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد و به عنوان نظریه اسلامی- علوی، مطرح گردد .

تعداد صفحه : 152

قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09199970560        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

شماره کارت :  6037997263131360 بانک ملی به نام محمد علی رودسرابی

11

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید