پایان نامه ارشد زبان و ادبیات فارسی: بررسی عناصر داستانی در رمان «شوهر آهوخانم»

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی

عنوان : بررسی عناصر داستانی در رمان «شوهر آهوخانم»

دانشگاه مازندران

دانشکده ی علوم انسانی و اجتماعی

پایان نامه دوره  کارشناسی ارشد رشته زبان وادبیات فارسی

موضوع:

بررسی عناصر داستانی در رمان «شوهر آهوخانم»

استاد راهنما:

دکتر   احمد غنی پورملکشاه

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شودتکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)فهرست مطالب:فصل اول : کلیات ................................................................................11-1 . تعریف مسأله   ............................................................................................................21-2 . چارچوب نظری تحقیق  ..............................................................................................31     -3. پژوهش‌های علمی انجام شده قبلی در ارتباط با پایان‌نامه (بطور مختصر):........................31-4 . خلاصه مراحل روش پژوهش  ....................................................................................41-5.حدودپژوهش...............................................................................................................41-6.پرسش های پژوهش......................................................................................................41-7.اهداف پژوهش.............................................................................................................4فصل دوم : چارچوب نظری تحقیق  .........................................................5                                                        2-1. بخش اول : چگونگی پیدایش داستان ...........................................................................62 -1-1. تعریف داستان ...................................................................................................72-1-2. انواع داستان .......................................................................................................82-1-2-1. قصه ..........................................................................................................82-1-2-2. رمانس .......................................................................................................82-1-2-3. داستان کوتاه ..............................................................................................82-1-2-4. رمان ..........................................................................................................92-1-3 . مهمترین وجوه اشتراک داستان کوتاه و رمان .......................................................92-1- 4 .تفاوت داستان کوتاه و رمان ................................................................................92-1- 5 . تفاوت رمانس و رمان ......................................................................................102-1- 6 . پیشینه ی تاریخی رمان ....................................................................................112-1-6-1 . ورود رمان به مرحله جدید .....................................................................112-1-6-2 . تعریف رمان ..........................................................................................122-1- 6-3 . انواع رمان .............................................................................................132-1-6-4 . هدف رمان ............................................................................................142-2 .  بخش دوم : عناصر داستان .....................................................................................152-2-1 . پیرنگ ..............................................................................................................152-2-1-1 . عناصر ساختاری پیرنگ ................................................................................162-2-1-1-1 . گره افکنی ............................................................................................172-2-1-1-2 . کشمکش ............................................................................................172-2-1-1-3 . دروایی / هول و ولا / حالت تعلیق ........................................................182-2-1-1-4 . بحران .................................................................................................182-2-1-1-5 . نقطه ی اوج یا بزنگاه ..........................................................................192-2-1-1-6 . گره گشایی .........................................................................................192-2-2 . شخصیت و شخصیت پردازی ...........................................................................202-2-2-1 . شخصیت ................................................................................................202-2-2-2 . انواع شخصیت ........................................................................................212-2-2-2-1 .شخصیت ساده ................................................................................222-2-2-2-2 . شخصیت جامع ..............................................................................222-2-2-2-3 . شخصیت اصلی .............................................................................222-2-2-2-4 . شخصیت مخالف...........................................................................222-2-2-2-5 . شخصیت مقابل .............................................................................232-2-2-2-6 . شخصیت همراز..............................................................................232-2-2-2-7 . شخصیت ایستا ...............................................................................232-2-2-2-8 . شخصیت پویا  ...............................................................................232-2-2-2-9 . شخصیت قالبی ..............................................................................232-2-2-2-10 . شخصیت قراردادی ......................................................................242-2-2-2-11 . شخصیت نوعی ............................................................................242-2-2-2-12 . شخصیت تمثیلی ...........................................................................242-2-2-2-13 . شخصیت هم جانبه .......................................................................242-2-2-3 . شخصیت پردازی.....................................................................................242-2-3 .درون مایه .......................................................................................................262-2-4 . موضوع ..........................................................................................................272-2-5 . گفت و گو .....................................................................................................282-2-6 . زاویه ی دید ...................................................................................................292- 2-6-1 . زاویه دید درونی ..................................................................................302-2-6-2 . زاویه دید بیرونی ..................................................................................302-2-7. حقیقت مانندی ...............................................................................................312-2-8 . صحنه و صحنه پردازی ..................................................................................322-2-8-1. انواع صحنه ...........................................................................................322-2-8-2 . اجزای صحنه .......................................................................................322-2-8-3 . وظایف صحنه ......................................................................................332-2-9 . فضا و رنگ ...................................................................................................332-2-10 . لحن ............................................................................................................342-2-11. توصیف........................................................................................................35فصل سوم :  شرح احوال و آثار علی محمد افغانی..................................373-1 . زندگی نامه(از تولد تا اشتغال)..............................................................................383-2 . فعالیت سیاسی......................................................................................................393-3 . آثار....................................................................................................................403-4 . خصائص آثار......................................................................................................42فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده های تحقیق.......................................434-1 . در آمدی بر رمان «شوهر آهو خانم » ...................................................................444-2 . خلاصه رمان « شوهر آهو خانم» ..........................................................................454-3 . عناصر ساختاری داستان در رمان « شوهر آهو خانم »............................................484-3-1 . طرح یا پیرنگ ..........................................................................................484-3-1-1 . گره افکنی .......................................................................................514-3-1-2 . کشمکش ........................................................................................514-3-1-3 . دروایی/ هول و ولا/ حالت تعلیق ......................................................534-3-1-4 . بحران .............................................................................................534-3-1-5 . نقطه ی اوج ....................................................................................544-3-1-6 . گره گشایی .....................................................................................554-3-2 . شخصیت اصلی،شخصیت فرعی و شخصیت پردازی در رمان « شوهر آهو خانم » .........................................................................................................................................584-3-2-1 . شخصیت  اصلی در رمان « شوهر آهو خانم»......................................594-3-2-1-1 . سیّد میران .............................................................................594-3-2-1-2 . آهو ......................................................................................594-3-2-1-3 . هما .......................................................................................604-3-2-2 . شخصیت های فرعی در رمان « شوهر آهو خانم».............................614-3-2-2-1 . فرزندان سیّد میران ................................................................614-3-2-2-2 . میرزا نبی ..............................................................................624-3-2-2-3 . خورشید و آقاجان ................................................................624-3-2-2-4 . نقره و گل محمد ..................................................................624-3-2-2-5 . حسین خان ضربی .................................................................634-3-2-2-6 . کربلایی عباس و نازپری .......................................................644-3-2-2-7 . صفیه بانو و دخترش حاجیه ...................................................644-3-2-3. شخصیت پردازی در رمان «شوهر آهو خانم».......................................654-3-3 . درون مایه در رمان « شوهر آهو خانم » ....................................................664-3-4 . موضوع در رمان « شوهر آهو خانم » ........................................................674-3-5. گفت و گو در رمان « شوهر آهو خانم » ...................................................694-3-6 . زاویه دید در رمان « شوهر آهو خانم » .....................................................714-3-7 . حقیقت مانندی در رمان « شوهر آهو خانم » ............................................734-3-8 . صحنه و صحنه پردازی در رمان« شوهر آهوخانم» ...................................764-3-8-1 . صحنه «فراخ منظر» و « صحنه نمایشی ..............................................784-3-9 . فضا و رنگ در رمان « شوهر آهو خانم »...................................................804-3-10 . لحن در رمان « شوهر آهو خانم » ...........................................................814 -3-11.توصیف دررمان« شوهرآهوخانم».............................................................825 :  نتیجه گیری........................................................................................................85منابع و مآخذ............................................................................................................90چکیده انگلیسی....................................................................................................93چکیدهعناصر داستان به طور مستقیم به دیدگاه و نگرش نویسنده به عالم هستی بستگی  دارد و بر تحمیل هویّت و تشخّص او بر مجموعه ی داستان نقش بسزایی دارد. نقشی که هر یک از این عناصر در داستان می آفریند متفاوت است. امّا آن چه مسلّم است قوّت و ضعف یک اثر به نحوه ی بکارگیری این عناصر برمی گردد و درست آنست که عناصر داستانی بتوانند در کنار هم تفکّر اصلی نویسنده رادراثر بیان کنند.رمان «شوهر آهو خانم» که از شاخص ترین و مهم ترین رمان های نویسنده است به شیوه ی رمان های کلاسیک یعنی رمان های رئالیستی قرن نوزده و پیش از انجام تغییرات نو در داستان پردازی های قرن بیستم نوشته شده است. به این منظور، نویسنده سعی می کند به کمک توصیف، برتمام وجوه داستان به طور مستقیم احاطه داشته باشد. همچنین؛ آنچه در این رمان مورد نظر نویسنده است، پیچیده تر از آن است که بتواند به صورت غیر مستقیم در جریان شخصیت پردازی ها، صحنه پردازی ها، گفت گو، ... به خواننده ارائه دهد از طرفی وفور شخصیت ها و صحنه ها و به تصویر کشیدن آنچه مورد نظر نویسنده است؛ از جامعه، زندگی مردم متوسط و مشکلاتی که این طبقه در زندگی خود متحمل می شدند او را بر آن داشته تا نقش یک (راوی-مفسّر) را ایفا کند و درنهایت هم به موفقیّت چشم گیری دست یابد.تحقیق پیش رو با هدف تحلیل روایی رمان «شوهرآهو خانم» اثر نویسنده مطرح ومعاصر، علی محمد افغانی انجام شده است.پیشگفتاردر بررسی اهمیّت داستان گویی و داستان پردازی می توان به قدمت آن در زندگی بشر اشاره نمود. به جرأت می توان گفت تاریخچه ی داستان گویی به دوره ی انسان های غار نشین باز می گردد. غارنشینان شب ها هنگام خوردن شکار خویش، وقایع روزانه را برای هم تعریف می کردند.با گذشت زمان و با رشد و توسعه جوامع بشری، انسان بیش از پیش به ارزش و اهمیّت داستان پی برد و آن را جزیی جدایی ناپذیر از فرهنگ و زندگی خود دانست و هرچه جلوتر می رفت همزمان با توسعه اجتماعی و فرهنگی، آن را به شکل و سیاق بهتری می پرداخت و برای ارائه هرچه بهتر و جذاب تر آن قوانینی در نظر         می گرفت که امروزه ما آن ها را بعنوان عناصر داستانی می شناسیم. امروزه آگاهی از اسلوب نگارش و استفاده بهینه از این عناصر در داستان، میزان توانایی نویسنده را در پردازش اثر به نمایش می گذارد. آفریننده اثر هرچه در بکارگیری این عناصر دقت بیشتری به عمل آورد، داستانی هنری و استادانه عرضه خواهد داشت.تعداد صفحه : 108قیمت : چهارده هزار تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09124404335        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید

1 پاسخ

بخش دیدگاه ها غیر فعال است.