پایان نامه ارشد : فراز و فرود های جایگاه عاشق و معشوق در هر دوره، تغییر ماهیّت معشوق به زمینی یا آسمانی وتغییر دیدگاه شعرای معاصر در عشق ورزی

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته : زبان و ادبیات فارسی

عنوان : فراز و فرود های جایگاه عاشق و معشوق در هر دوره، تغییر ماهیّت معشوق به زمینی یا آسمانی وتغییر دیدگاه شعرای معاصر در عشق ورزی

فراز و فرود های جایگاه عاشق و معشوق در هر دوره، تغییر ماهیّت معشوق به زمینی یا آسمانی وتغییر دیدگاه شعرای معاصر در عشق ورزی

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)فهرست مطالبچکیده…………………………………………………………………………………………………………………………………   1فصل اوّل: کلیّات تحقیق1-1 مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………….….. 11-2 بیان مسأله………………………………………………………………………………………………………………………..41ـ3 سؤالات تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………..51ـ4 ضرورت و اهمیّت تحقیق. 51ـ5 پیشینه ی تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………61ـ 6 اهداف تحقیق……………………………………………………………………………………………………………….....71ـ 7 فرضیه های تحقیق…………………………………………………………………………………………………………….. 81ـ 8 تعاریف واژه های تحقیق. 81ـ 9 حدود و قلمرو تحقیق. 9فصل دوّم :موضوع تحقیق2-1 عشق در لغت………………………………………………………………………………………………………………….112ـ2وجه تسمیه عشق……………………………………………………………………………………………………………….112ـ 3 عشق و عرفان…………………………………………………………………………………………………………………122ـ 3ـ 1 تعریف عشق در عرفان. 122ـ 3ـ 2 عرفا و عشق. 142ـ 3ـ 2ـ 1 عشق از دیدگاه عین القضاه همدانی.. 152ـ 3ـ 2ـ 2 عشق از دیدگاه روزبهان بقلی.. 162ـ 3ـ 2ـ 3 عشق از دیدگاه امام احمد غزّالی.. 172ـ 3ـ 3 انواع عشق در عرفان. 182ـ 3ـ 4 تجلّی عشق در عرفان. 212ـ 3ـ 4ـ 1 عشق انگیزه ی آفرینش... 222ـ 3ـ 4ـ 2 عشق در بازگشت.. 232ـ 3ـ 4ـ 3 عشق در پرستش... 232ـ 3ـ 4ـ 4 عشق در ارتباط با دیگران. 242ـ 3ـ 5 ویژگیهای عشق در عرفان. 252ـ 3ـ 5ـ 1 عشق ازلی و ابدی است.. 252ـ 3ـ 5ـ 2 عشق دشوار است.. 272ـ 3ـ 5ـ 3 عشق فنّ شریف و فضیلتی بزرگ است.. 282ـ 3ـ 5ـ 4 عشق حیات بخش است.. 292ـ 3ـ 5ـ 5 عشق کیمیاگر است.. 302ـ 3ـ 5ـ 6 عشق شادی آفرین است.. 312ـ 4 عشق و دین………………………………………………………………………………………………………………….. 312-4-1 عشق از منظر آیات و روایات اسلامی.. 322-4-1-1 عشق در قرآن. 322-4-1-2 عشق در احادیث و روایات.. 342-4-2 عشق در مسیحیت.. 352ـ 5 عشق و فلسفه…………………………………………………………………………………………………………………372-5-1 عشق از منظر افلاطون. 372-5-2 عشق از منظر فلوطین.. 392-5-3عشق از دیدگاه ابن سینا 402-5-4عشق از دیدگاه خواجه نصیرالدّین طوسی.. 422-5-5 عشق ازدیدگاه سهروردی.. 422-5-6 عشق ازدیدگاه شیخ بهایی.. 432-6 عشق و روانشناسی…………………………………………………………………………………………………………….. 442-6-1عشق از دیدگاه اریک فروم. 442-6-2 عشق از دیدگاه زیگموند فروید. 462-6-3 عشق از دیدگاه ویکتور فرانکل. 462-6-4 عشق مثلثی اشترنبرگ.. 472-6-5 عشق از دیدگاه اریک اریکسون. 492-6-6 عشق از دیدگاه آبراهام مزلو. 492-6-7 عشق از دیدگاه رنه آلندی.. 51فصل سوم :عشق در ادوار شعر فارسی3-1 عشق در ادبیات حماسی.. 543-1-1 عشق در شاهنامه فردوسی.. 553-1-1-1 مختصات عشق در شاهنامه. 55الف ـ عشق در خدمت مصالح ملّی.. 56ب ـ عشق زمینی است.. 57ج ـ عشق طربناک و خالی از سوز و گداز است.. 57د ـ اظهار عشق اغلب از طرف زنان صورت میگیرد. 59ه ـ بهار، موسم عشق ورزی است.. 593-1-1-2 آغاز عشق در شاهنامه. 59الف ـ شنیدن وصف معشوق. 60ب ـ عاشق شدن با نخستین نگاه 623-1-1-3 جایگاه زن در شاهنامه فردوسی.. 633ـ 1ـ 2 عشق در سایر آثار حماسی.. 663-2 عشق در ادبیات غنایی.. 673ـ 2ـ 1 عشق در ویس و رامین.. 683ـ 2ـ 1ـ 1 برخی از ویژگی های عشق در «ویس و رامین» 70الف ـ عشق جسمانی است.. 70ب ـ معشوق وفادار و در عشق ثابت قدم است.. 71ج ـ معشوق جسور و بی پرواست.. 72د ـ موانع برطرف شده و وصال صورت میگیرد. 743-2-2  عشق درمنظومه های نظامی.. 753-2-2-1 انواع عشق در خمسه نظامی.. 76الف-عشق جسمانی.. 76ب – عشق عرفانی.. 79ج- عشق عذری.. 813ـ 2ـ 2ـ 2 آغاز عشق در خمسه نظامی.. 84الف) دل باختن از راه شنیدن. 84ب-دلباختن از راه دیدن معشوق. 863-3 عشق در ادبیات عرفانی.. 883-3-1 عشق در مثنوی مولانا 94الف- عشق قابل شرح وتوصیف نیست.. 94ب- عشق دریایی بی کران است.. 95ج- عشق سوزاننده است.. 96د- عشق طبیب و نجات بخش است.. 97ه- عشق جاودانه است.. 97و- عشق حقیقی و عشق مجازی.. 983-4 عشق در غزل………………………………………………………………………………………………………………. 993-4-1 عشق در غزلیات سعدی.. 1003-4-1-1 ویژگی های عشق. 101الف- درک عشق در عاشقی است.. 101ب- عشق آدمیّت است.. 102ج- عشق آتشین است.. 102د- عشق قرین جدایی است.. 1033-4-1-2 ویژگی های عاشق. 103الف- عاشق زردگون و گریان است.. 103ب- عاشق انگشت نمای مردم است.. 104ج- عاشق تلوّن کلام دارد. 105د- عاشق صبور نیست.. 107ه- عاشق وفاداراست.. 108و- عاشق نصیحت پذیر نیست.. 109ز- عاشق درنخستین دیدار اسیر عشق میگردد. 1103-4-1-3 ویژگی های معشوق. 111الف- معشوق دست نیافتنی و گاه ملکوتی است.. 111ب- معشوق خود بین و بی اعتنا به عاشق است.. 112ج- معشوق عهد شکن است.. 1143-5 مکتب وقوع…………………………………………………………………………………………………………………   1143-5-1 ویژگی های شعر عاشقانه در مکتب وقوع. 115الف- اظهار عشق معشوق به عاشق. 116ب- اعراض عاشق از معشوق. 117ج-  معشوق مذکّر. 1183-5-2 واسوخت………………………………………………………………………………………………………….. 1183-6 شعر مشروطه و عشق  119فصل چهارم : عشق در ادبیات معاصر4-1 نیما یوشیج………………………………………………………………………………………………………………….. 1274ـ 1ـ 1 شرح زندگی وآثار. 1274ـ 1ـ 3 عشق در سروده های نیما 1334ـ 1ـ 3ـ 1 ویژگی های عشق در دوره­ی نخست.. 134الف ـ عشق مادّی و زمینی است. 134ب ـ عشق فریبنده است.. 136ج ـ عشق با غم همراه است. 1374-1-3-4 مناظره عاشق و معشوق. 1384ـ 1ـ 3ـ 5 سنّت شکنی در شاخصه های شعر عاشقانه کلاسیک... 1404ـ 1ـ 3ـ 2ویژگی های عشق در دورهی دوّم. 143الف ـ عشق درمسیر کمال. 143ب ـ عشق به مفاهیم انسانی.. 1444-1-3 معشوق در شعر نیما..............................................................................................4ـ 2 احمد شاملو…………………………………………………………………………………………………………………   1504ـ 2ـ 1ـ شرح زندگی و آثار شاملو. 1504ـ 2ـ 2 عشق در سروده های شاملو. 1534ـ 2ـ 2ـ 1ـ فقدان عشق. 1534ـ 2ـ 2ـ 2 انتظار تجلّی عشق. 1554ـ 2ـ 2ـ 3 طلوع عشق. 1584ـ 2ـ 2ـ 4 آیدا و عشق. 1634ـ 2ـ 3ـ ویژگی های عشق در شعر شاملو. 167الف -جاودانگی عشق. 167ب-  معشوق بی نیازی عاشق است از همه خلق. 170ج- عاشق و معشوق: یکی دهان: یکی دیدگان: یکی شور. 171د- عشق و حسرت.. 173ه-  عشق در فراسوی پیکرها 178و-  عشق کمال یافته. 179ز-  تقدّس عشق. 1804ـ 2ـ 3ـ معشوق………………………………………………………………………………………………………….. 1834ـ 2ـ 3ـ 1 معشوق در دوره ی اوّل. 183الف ـ معشوق شعر کلاسیک... 183ب ـ معشوق در خدمت قهرمان مرد. 1864ـ 2ـ 3ـ 2 معشوق در دوره ی دوّم. 189الف-عشق دو سویه. 189ب ـ ستایش معشوق. 1904ـ 3 فروغ فرخزاد……………………………………………………………………………………………………………….. 1944ـ 3ـ 1 شرح زندگی و آثار. 1944ـ 3ـ 2 جایگاه فروغ در شعر معاصر. 1974ـ 3ـ 3 ویژگیهای عشق در شعر فروغ. 2024ـ 3ـ 3ـ 1 دوره ی نخست شاعری فروغ. 203الف ـ بُعد جسمانی عشق پر رنگ است.. 205ب ـ معشوق زمینی با هویّت معیّن.. 208ج ـ معشوق جفاکار. 2104ـ 3ـ 3ـ 2 دوره ی دوّم شاعری فروغ. 213الف ـ عشق تقدّس می­یابد. 214ب ـ عشق با اندوه و تنهایی همراه است.. 216ج ـ عشق با فنا و نیستی همراه است.. 2194ـ 4 سهراب سپهری……………………………………………………………………………………………………………. 2224ـ 4ـ 1 شرح زندگی و آثار. 2224ـ 4ـ 2 جلوه های عرفان و عشق در شعر سهراب.. 2254-4-3 ویژگی های عشق در شعر سهراب.. 2374-4-3-1 عشق وسیع است.. 2374-4-3-3 دچار یعنی عاشق. 2374-4-3-4 معشوق زمینی.. 2384-4-3-5 معشوق؛ چراغ لذّت.. 2424ـ 5 مهدی اخوان ثالث…………………………………………………………………………………………………………. 2434ـ 5ـ 1 شرح زندگی و آثار. 2434ـ 5ـ 2 عشق در سرودههای اخوان. 2454-5-2-1 ویژگی های عشق در سروده های اخوان. 246الف- عشق، جذبه ای ناب.. 246ب- عشق، آفتابی بی زوال. 247ج- عشق جسمانی.. 2484-5-2-2 ویژگی های معشوق در شعر اخوان. 249الف- معشوق؛  لحظه ی شاد هستی.. 249ب- معشوق مریم سرشت و اثیری.. 252ج- معشوق؛ اژدها عفریته ای منحوس... 252د- معشوق؛ زنی با صفات مردانه. 253ه- وصف معشوق به شیوه ی قدما 2554-5-2-3عشق به میهن.. 256فصل پنجم : مقایسه مفهوم عشق در ادبیات کلاسیک و معاصر5- 1 مقایسه ی ویژگی های عشق در شعر کلاسیک معاصر. 2635-1-1 تعریف عشق در ادبیات کلاسیک و معاصر. 2635-1-2 تجّلی عشق در هستی در شعر کلاسیک و معاصر. 2655-1-3  آسان نمایی عشق در شعر کلاسیک و معاصر. 2665-1-4 عشق دوسویه در شعر کلاسیک و معاصر. 2675-1-5  عشق فراسوی مرزهای تن در شعر کلاسیک و معاصر. 2695-1-6 جاودانگی عشق در شعر کلاسیک و معاصر. 2705-1-7  عشق و تنهایی و اندوه در شعر کلاسیک و معاصر. 2715-1-8  حضور دغدغه های اجتماعی در شعر امروز. 2745-1-9  نقش پر رنگ تقدیر در شعر کلاسیک... 2755-2 مقایسه ی ویژگی های معشوق در شعر گذشته و امروز. 2765-2-1  بیان ویژگی های فیزیکی معشوق در شعر کلاسیک و امروز. 2765-2-2 معشوق پناهگاه آرامش بخش عاشق در شعر معاصر. 2775-2-3  نقش فعّال معشوق در شعر امروز. 2795-2-4  معشوق فردیّت یافته در شعر امروز. 2825-2 نتیجه گیری و ارائه ی پیشنهاد. 283منابع……………………………………………………………………………………………………………………………….. 285چکیده

چکیده

عشق یکی از عالی ترین و مهم ترین موضوعات شعر فارسی است. هرچند شکل پرداختن به آن در ادوار گوناگون شعر فارسی، بنا به شرایط خاص اجتماعی، متفاوت بوده، اماادبای زبان فارسی هیچ گاه از شرح و توصیف آن غافل نبوده­اند.دراین پژوهش، نخست مفهوم عشق در لغت، عرفان، رواشناسی و فلسفه تبیین شده است؛ سپس نمود عشق در ادوار مختلف شعر فارسی مورد مطالعه قرار گرفته و ویژگی ها و جایگاه عاشق و معشوق در هر یک از­این دوره ها بررسی شده است. در این راستا از شعرکلاسیک، آثاربرجسته ی هر دوره و از شعر معاصر ، آثار پنج شاعر نامی:   نیما یوشیج، احمد شاملو، فروغ فرخزاد،سهراب سپهری و مهدی اخوان ثالث، مورد تحقیق قرار گرفته است.پاره­ای از مهم­ترین نتایج پژوهش، چنین است : ادوار شعر فارسی، هیچ گاه از حضور عشق خالی نبوده است؛ مقوله ی عشق در هر دوره، ویژگی ها و خصایص متفاوتی داشته است؛ شرایط خاصّ اجتماعی، به همراه دیدگاه شخصی شعرا، در ایجاد این تفاوت ها تاثیر گذار بوده است؛ از جمله این تفاوت ها، می توان به فراز و فرود های جایگاه عاشق و معشوق در هر دوره، تغییر ماهیّت معشوق به زمینی یا آسمانی وتغییر دیدگاه شعرای معاصر در عشق ورزی، از عشق به فردی خاص، به مفاهیمی چون انسانیت و عشق به وطن اشاره کرد.کلید واژه: عشق، شعر کلاسیک، شعر معاصر، تحلیل، مقایسه

-1 مقدمه

عشق از قدیم­ترین دوره تا کنون، همواره از مضامین پر کاربرد شعر فارسی بوده است و درون مایه ی بخش گسترده ای از شعر شاعران پارسی زبان را به خود اختصاص داده است؛ البته، شکل پرداختن به آن   در دوره های مختلف تفاوت داشته است.با بررسی تاریخ ادبیات ایران، در می­یابیم که شعر سبک خراسانی اساساً بر محور عشق نمی­گردیده است؛ زیرا شعرا عموماً مدیحه­سرا و قصیده­گو بوده­اند. در حقیقت، عشق به عنوان یک عنصر فرعی مورد توجه قرار گرفته، و زمینه را برای مدح فراهم می­کرده است. عشق این دوره جسمانی است. در این دوره رابعه­ی قُزداری، تنها شاعری است که عشق را اصلی­ترین درون­مایه ی ­سروده­هایش قرار می­دهد؛ امّا اغلب شعرای این دو قرن، چنین نیستند و عشق را در حاشیه قرار می­دهند. فردوسی که شرایط اجتماعی- سیاسی دوره، او را به حفظ اسطوره­ها، تاریخ ایران باستان و حماسه­سرایی ترغیب می­کرد، از عشق در متن حماسه استفاده کرده است.فردوسی عشق و حماسه را ترکیب کرده و نقشی فعال برای عاشق و معشوق در متن روایات و داستان­ها قائل شده است. نقشی که در ویس و رامین گرگانی و با تفاوت هایی درمنظومه های نظامی نیز شاهد آن هستیم.به طور کلی عشق در سبک خراسانی چند ویژگی عمده دارد: عشق کاملا زمینی، مادی و انسانی است؛ وصال میّسر است، عشق با لذّت همراه است و به همین جهت سوز و گدازی در شعر این دوره دیده نمی­شود.  همین امر به شعر این دوره، شادی و نشاط بخشیده است. و نکته­ی قابل ذکر دیگر به جهت زمینی و انسانی بودن و در دسترس بودن معشوقه ها، تسلّط عاشق بر معشوق است و نکته­ی آخر، وجود معشوق مذکّر است.در قرن ششم، با ورود عرفان و تصّوف در سبک عراقی، چهره­ی عشق دگرگون می­گردد. عوامل گوناگونی چون شکست­ها و سرخوردگی­ها و ناامنی­های پیش آمده در ایران، نگرش عمومی به عشق و معشوق را دگرگون کرد. عاشق از زمین مأیوس شده؛ بنابراین به آسمان پناه می­برد. از قرن شش به بعد، به­ویژه از قرن هفت، عشق به آسمان می­رود و معشوق که پیش از این به نوعی پست بوده، متعالی می­گردد و آسمانی می­شود و دیگر دست یافتنی نیست. عشق بر خلاف دو قرن گذشته، از دسترس انسان دور می­شود و این­بار معشوق بر عاشق تسلّط پیدا می­کند. این معشوق است که برای عاشق شرط       می­گذارد و از او فاصله می­گیرد. عاشق همواره در هجر معشوق می­گدازد.معشوق این دوره، فردی خون ریز، بی­رحم و بی وفاست. البته گاهی گوشه چشمی به عاشق دارد؛ ولی هیچ تعهّدی نسبت به او احساس نمی­کند. عاشق برای وصال معشوق دست به هرکاری می­زند. از خود بی خود شده و همه چیز را در راه معشوق فدا می­کند.عشق در این دوره به جهت مسائلی که ذکر شد، با لذّت جسمانی همراه نیست. زیرا وصالی صورت نمی­گیرد. البته عاشق موظّف است در راه وصال معشوق تلاش داشته باشد؛ امّا در نهایت آن­چه اهمیّت دارد، عنایت معشوق است.پس از قرن دهم و با شکل گرفتن مکتب وقوع، تحّولی در شعر فارسی از نظر روابط عاشق و معشوق روی داد؛ مقوله اعراض معشوق از عاشق، جای خودش را به اعراض عاشق از معشوق داده و از مقام معشوق کاسته شد. در مکتب وقوع، شعر سری به زمین می­زند و در نهایت با توجه به شرایط اجتماعی، به معشوق مذکّر ختم می­شود و در سبک هندی، مضمون سازی شعرا عشق را درگیر الفاظ می­کند و البته شرایط اجتماعی- سیاسی بازهم عشق را از زمین جدا کرده و به آسمان می­برد. این سبک را می توان دنباله ی سبک عراقی دانست.مفهوم عشق با همین دو شکل تا زمان مشروطه ادامه پیدا کرد. در دوره­ی مشروطه وطن جایگزین معشوق گردید. در حقیقت در این دوران شاهد یک نوع انقلاب ادبی در ادبیات فارسی هستیم. شعر مجدداً از آسمان به زمین برمی­گردد، و این­بار عشق به وطن، مضمون اصلی محسوب می­شود. دوره­ی مشروطه، دوره­ی خودآگاهی و بیداری است. می­توان شعر معاصر را میراث­دار دوره مشروطه دانست. در عاشقانه های معاصر انسان، نقش اساسی ایفا می کند؛ بنابراین نمی توان او را از مناسبات بین عاشق و معشوق حذف کرد. عشق زمینی شده است؛ عاشق و معشوق دو انسان با هویّت فردی و مشخص هستند؛ عاشق دیگر خودباخته نیست. مشخصه­ی اصلی شعر عاشقانه دراین دوره، دو سویه بودن عشق است. عاشق و معشوق هر یک تلاش در جلب رضایت طرف مقابل دارند. عشق در شعر معاصر عموماً به سلطه عاشق و یا معشوق نمی­انجامد.و نکته ی قابل ذکر درباره عشق در شعر معاصر، توجه شعرا به اجتماع و مردم است. در شعر معاصر، شاعر حتی در عاشقانه­هایش دغدغه های اجتماعی و دردهای مردم را بیان می کندو در این مسیر از عشق به انسانیّت سخن می گوید.در این رساله به بررسی تطبیقی مفهوم عشق در شعر کلاسیک و معاصر و دگرگونی این مضمون، در ادوار شعر فارسی پرداخته شده است. در این راستا، مضمون عشق و حالات عاشق و معشوق و دگرگونی های آن در ادبیّات حماسی، غنایی و عرفانی مورد بررسی قرار گرفته است.بخش اصلی رساله ، بررسی این مضمون در شعر معاصر با تکیه بر پنج شاعر بزرگ این دوره ؛نیما یوشیج، احمد شاملو، فروغ فرخزاد، سهراب سپهری و مهدی اخوان ثالث است.با  بیان ویژگی های عشق ، در شعر این شاعران وجوه تشابه و تمایز این مفهوم در شعر معاصر و کلاسیک نشان داده شده است.تدوین رساله در پنج فصل ، به شرح زیر می باشد:فصل اول: با عنوان کلیات تحقیق، شامل: مقدمه، بیان مساله، سوالات تحقیق، اهمیّت و ضرورت تحقیق، پیشینه، اهداف و ... است.فصل دوم : در این فصل با عنوان موضوع تحقیق، مفهوم عشق در لغت بررسی شده و همچنین به بیان تعریف عرفانی ازاین واژه پرداخته شده و دیدگاه عرفای بزرگ دراین زمینه مورد مطالعه قرار گرفته است. همچنین انواع عشق و چگونگی تجلّی عشق در ادبیات عرفانی مورد بررسی قرار گرفته است. در ادامه جایگاه این مفهوم در دین، فلسفه و روانشناسی مورد مطالعه بوده است.فصل سوم: به بررسی مفهوم عشق در ادوار شعر فارسی اختصاص داده شده است. در این راستا ابتدا ویژگی های عشق در ادبیات حماسی، ادبیات غنایی و ادبیات عرفانی بررسی شده و در گام بعدی، به جایگاه این مقوله در مکتب وقوع و دوره مشروطه پرداخته شده است.فصل چهارم: این فصل، با عنوان عشق در شعر معاصر، نام گداری شده است که به مطالعه و بررسی این مفهوم، در شعر پنج شاعر برجسته ی معاصر؛ نیما یوشیج، احمد شاملو، فروغ فرخزاد، سهراب سپهری و مهدی اخوان ثالث  پرداخته است. دراین فصل، ضمن معرفی و شرح زندگی و آثار هر یک از این شعرا، جایگاه عشق در شعر آنان بررسی شده، ویژگی­ها و مختصات عشق در شعر هر یک از این شعرا، مورد مطالعه قرار گرفته است.فصل پنجم: در این مفهوم عشق در شعر کلاسیک و معاصر مورد مقایسه قرار گرفته و وجوه تشابه و تمایز آن بیان گردیده است.لازم به ذکر است، ارجاعات شعری شاعران کلاسیک، به صورت نام شاعر، سال انتشار کتاب و شماره صفحه بوده است در خصوص پنج شاعر معاصر بررسی شده در پژوهش به صورت نام شاعر، شماره صفحه ارائه گردیده است. در مواردی که امکان دسترسی به دیوان کامل نبوده، به دفترهای شعری آنان استناد گردیده، نام شاعر، نام دفتر شعر و شماره صفحه نگاشته شده است.

1-2 بیان مسأله

این رساله به بررسی تطبیقی مفهوم عشق در شعر کلاسیک و معاصر می­پردازد. نخست رویکرد شاعران کلاسیک نسبت به مفهوم عشق تشریح می­شود، سپس چرخش مفهومی عشق در شعر معاصر با تأکید بر سروده­های «نیما یوشیج، احمد شاملو، فروغ فرخـزاد، سهراب سپهری و اخـوان ثالث» مورد بررسی قرار می­گیرد.لازم به ذکر است که اگرچه مفهوم عشق در شعر کلاسیک نسبت به دوره­های تاریخی چرخش معنایی داشته است، امّا این دگرگونی معنایی در ریزگفتمان­ها بوده و در کلیّت این مفهوم تا قبل از مشروطه و پیدایش شعر نو معنای تقریباً یگانه­ای داشته است.بی­گمان در توصیف چرخش ساختی و مفهومی این مقوله، عوامل تأثیرگذار گفتمانی، تاریخی، اجتماعی، فرهنگی و فردی نیز مورد تدقیق و بررسی قرار می­گیرد.

1ـ3 سؤالات تحقیق

1ـ عشق در شعر کلاسیک فارسی از چه جایگاهی برخوردار است؟2ـ رویکرد شاعران کلاسیک نسبت به مفهوم عشق چگونه است؟3ـ آیا مفهوم عشق در شعر معاصر نسبت به گذشته دگرگونی معنایی یافته است؟4ـ روند دگرگونی مفهوم عشق در شعر معاصر نسبت به شعر کلاسیک چگونه است؟5ـ دگرگونی معنایی این مفهوم تحت تأثیر چه عواملی بوده است؟6ـ ویژگی­های عشق در شعر معاصر فارسی چیست؟

1ـ4 ضرورت و اهمیّت تحقیق

تفاوت شعر معاصر، خصوصاً شعر نو با شعر کلاسیک تنها در ساختار، شکل بیرونی و فرمی نیست. بلکه فرم و ساختار شکلی اثر، ناشی از تغییر در گفتمان­های فرهنگی، تاریخی و اجتماعی است.در این پژوهش با استناد به اشعار شاعران نامی معاصر چون نیما یوشیج، فروغ فرخزاد، احمد شاملو، سهراب سپهری و مهدی اخوان ثالث، در حد توان تلاش شده است، ضمن تبیین، توصیف و تعریف عشق، ماهیت و مصادیق آن، به عنوان یکی از مهم­ترین و کاربردی­ترین مضامین شعری، به بررسی مقایسه­ای تحوّلات معنایی این مقوله نسبت به شعر کلاسیک پرداخته شود.تعداد صفحه : 303قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید