پایان نامه ارشد مدیریت سیستم ها: شبیه­ سازی و مدل­سازی ریاضی زنجیره تامین خدمات شرکت مخابرات ایران با رویکرد پویایی ­شناسی سیستم

دانلود متن کامل پایان نامه با فرمت ورد

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته صنایع

دانشگاه شیراز

دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی

 پایان‌نامه دوره دکتری در رشته

مدیریت سیستم­ها

  عنوان:

شبیه­ سازی و مدل­سازی ریاضی زنجیره تامین خدمات شرکت مخابرات ایران با رویکرد پویایی ­شناسی سیستم

اساتید راهنما:

دکتر نظام­الدین فقیه

دکتر حبیب­اله رعنایی کرد شولی

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

چکیده:

امروزه با توجه به نگرش­های مختلفی که درخصوص حوزه ارزیابی عملکرد وجود دارد، این فرآیند را می­توان در حوزه زنجیره تامین نیز مورد استفاده قرار داد. عملکرد مناسب زنجیره تامین نقش کلیدی در موفقیت یک سازمان و دستیابی پایدار به اهداف و به ویژه سودآوری آن دارد. در این تحقیق در راستای محقق‌‌ شدن هدف اصلی تحقیق یعنی ارزیابی زنجیره تأمین خدمات شرکت مخابرات ایران به شبیه­سازی و مدلسازی این زنجیره در بخش­های تلفن ثابت، دیتا، تلفن همراه و هلدینگ مخابرات ایران پرداخته شده است. بدین منظور در این تحقیق، از یک روش ترکیبی شبیه­سازی پویایی­شناسی سیستم و مدلسازی ریاضی سیستم های پویا استفاده شده است که می­توان گفت از نوآوری­های این رساله است. همچنین این پژوهش از محدود تحقیقاتی است که در زنجیره تامین خدمات انجام شده است و یک ارزیابی جامع با استفاده از شاخص­های چهارگانه مالی، زمان، ظرفیت و کیفیت انجام شده است. در این پژوهش در مرحله نخست با استفاده از رویکرد پویایی­شناسی سیستم شاخص­های ارزیابی سیستم شبیه­سازی شده­اند و سپس با استفاده از نتایج شبیه­سازی، به طراحی مدل سیستمی زنجیره و تعیین هویت آن با استفاده از مفهوم مدلسازی سیستم­های پویا پرداخته شده است. نتیجه نهایی پژوهش نشان می­دهد که در بخش­های تلفن ثابت و دیتا سیستم پایدار، در بخش تلفن همراه سیستم ناپایدار و در مجموع هلدینگ مخابرات ایران ناپایدار است. جهت بهبود عملکرد سیستم سناریوهای افزایش سرمایه­گذاری در خدمات ارزش افزوده تلفن همراه، سرمایه­گذاری بیشتر در تامین منابع دیتا، افزایش بهره­وری ظرفیت تلفن ثابت و در نهایت یک سناریوی ترکیبی در بخش­های زیرمجموعه هلدینگ پیشنهاد شده است و پایداری سیستم در هر بخش و تاثیر بر هلدینگ با اجرای هر سیاست مورد بررسی قرار گرفته شده است.

فصل اول: کلیات تحقیق

1-1- مقدمه

در سال­های اخیر زنجیره تامین به موضوعی جذاب برای محققین و مدیران تبدیل و بر برنامه ­ریزی در این زنجیره تاکید شده است. زنجیره تامین، شبکه­ ای از واحدهایی است که برای تولید و تحویل کالا و خدمات از تامین ­کننده یا تامین ­کنندگان شروع شده و به مشتری یا مشتریان ختم می­شود (ربیعه، 1389، 2). در جامعه اطلاعاتی امروز اهمیت زنجیره تامین ارتباطات چندین برابر نیز شده است. ارتباطات مخابراتی در قرن حاضر، زیربنای توسعه اقتصادی­، اجتماعی و فرهنگی تلقی می­شود. از همین­رو است که امروزه میزان توسعه ملی هر کشور را با معیار توسعه ارتباطات مخابراتی درآن کشور ارزش­یابی می­کنند­. هدف ارتباطات مخابراتی این است که در مناسب­ترین وضعیت اقتصادی­، مسافرت­های زاید را حذف کند­، مراجعات مردم را به سازمان­های دولتی تقلیل دهد و ضمن برقراری ارتباط همه جانبه موجب صرفه­ جویی در اوقات و هزینه­ های جامعه شود (پاشازاده، 1391، 45). از سوی دیگر امروزه ضرورت و اهمیت استفاده از شبکه ­های علمی و تحقیقاتی جهانی برای بسیاری از دانش­پژوهان در اکثر رشته­ ها­، قطعی و روشن است. آنچه کارایی و بهره­مندی از چنین شبکه­ هایی را به سرعت افزایش می­دهد، توانایی روز­افزون ارتباطات مخابراتی است که به یاری رایانه ­ها شتافته ­اند و آن­ها را به صورت ابزاری برای جستجو­، جمع آوری، دسته­بندی، تجزیه و تحلیل و انتقال حجم بالایی از اطلاعات درآورده است. در این راستا توجه به زنجیره تامین ارتباطات و ارزیابی عملکرد آن در هر کشور حائز اهمیت است. این پژوهش، در راستای اثربخشی بیشتر مدیریت زنجیره تامین از روش پویایی­شناسی سیستم به همراه مدل­سازی ریاضی سیستم­های پویا استفاده می­کند. به­ عبارت دیگر در این پژوهش علاوه بر استفاده از روش­ پویایی ­شناسی سیستم به منظور شبیه­ سازی مدل، از مدل­سازی ریاضی سیستم­های پویا نیز به منظور تعیین هویت سیستم و درک پایداری یا عدم پایداری سیستم بهره می­گیرد.

2-1- شرح و بیان مسأله پژوهشی

شاخص مالی بسیار مهمی که پس از خصوصی­سازی شرکت مخابرات ایران مطرح شده و توجه بسیاری از مدیران شرکت را به سمت خود جلب کرده است و شاید از مهمترین شاخص­های چالش برانگیز باشد که هم اکنون در شرکت مخابرات ایران مطرح است شاخص میانگین درآمد هر مشتری است (ماهنامه ارتباطات، 1392). مقایسه شاخص متوسط درآمد هر مشتری در شرکت مخابرات ایران با اپراتورهای مشابه منطقه، شرکت مخابرات ایران را در رتبه آخر منطقه قرار می­دهد. بررسی روند تغییرات درآمد هر مشتری در خدمات تلفن همراه و تلفن ثابت از سال 1384 تاکنون نیز این مسئله را تائید می­کند.

مسئله دیگری که شرکت مخابرات ایران با آن مواجه است افزایش بهای تمام ­شده خدمات ارائه شده به مشتریان می­باشد. این افزایش­، هم به دلیل افزایش قیمت خرید تجهیزات موردنیاز در بخشهای مختلف و هم به دلیل افزایش هزینه­های نصب و راه­اندازی آن تجهیزات می­باشد.

بنابراین شرکت مخابرات ایران با دو مسئله اساسی روبرو است:

1- افزایش در بهای تمام شده نهاده­ها در بخش­های مختلف زنجیره تامین خدمات (سرمایه­گذاری در خدمات مختلف)

2- عدم تناسب شاخص­های درآمد و درآمد هر مشتری در بخش­های مختلف زنجیره تامین خدمات در مقایسه با اپراتورهای مخابراتی منطقه.

3-1- اهمیت و ارزش تحقیق

امروزه با توجه به نگرش­های مختلفی که در خصوص کاربرد ارزیابی وجود دارد، این فرآیند را می­توان در حوزه زنجیره تأمین نیز مورد استفاده قرار داد. عملکرد مناسب زنجیره تأمین نقش کلیدی در موفقیت یک سازمان و دستیابی پایدار به اهداف و به ویژه سودآوری آن دارد. در این راستا استقرار یک سیستم ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین در بهبود مستمر آن توصیه می­گردد. بسیاری از محققان بر این عقیده­اند که بهبود مستمر در سازمان تنها با تکیه بر ارزیابی می­باشد. ارزیابی به مثابه ابزاری است که شرکت برای خود فراهم می­سازد تا بدان وسیله بداند: آیا زنجیره تأمین آنها بهبود (ارتقاء) یافته یا تنزل پیدا کرده است (شکاری، 1385، 9). محققان چند عنصر، مشخصه و ویژگی زنجیره تأمین را که به طور قابل توجهی احتمال رسیدن به اهداف عملکرد را افزایش می­دهند، شناخته­اند. بر همین اساس باید حداقل سه عنصر کیفیت، تحویل و هزینه را برای هر سیستم ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین در نظر گرفت (شکاری، 1385، 10). به منظور ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین و فرآیندهای مرتبط با آن لازم است تا اطلاعات عملکرد به طور دقیق قابل دستیابی باشد. جمع­آوری و تقسیم این اطلاعات در مراحل زنجیره تأمین یکی از مهمترین وظایفی است که در مدیریت زنجیره تأمین با آن مواجه هستیم. در هر حال پس از ایجاد و توسعه زنجیره تأمین، تصمیم­گیری­ها باید بر پایه اطلاعات عملکردی دقیق انجام شود و تقسیم­بندی مورد نیاز این­گونه اطلاعات به وسیله اعضای کلیدی زنجیره تأمین صورت پذیرد(راجات[1]، 2007، 23). با توجه به اهمیت ارتباطات در جامعه اطلاعاتی امروز، اهمیت ارزیابی عملکرد زنجیره تامین آن نیز چندین برابر نیز شده است. ارتباطات مخابراتی در قرن حاضر، زیربنای توسعه اقتصادی­، اجتماعی و فرهنگی تلقی می­شود. از همین­رو است که امروزه میزان توسعه ملی هر کشور را با معیار توسعه ارتباطات مخابراتی درآن کشور ارزش­یابی می­کنند. در این راستا توجه به زنجیره تامین ارتباطات و ارزیابی آن در هر کشور حائز اهمیت است.

4-1- اهداف تحقیق

با در نظر گرفتن مسئله پژوهش، هدف اصلی از انجام این پژوهش بهبود عملکرد زنجیره تامین شرکت مخابرات ایران و یا به عبارت درک بهتر سیستم و کشف سیاست­هایی است که به ارتقا بهره­وری سیستم کمک نماید. در راستای نیل به این هدف، اهداف فرعی پژوهش عبارتند از­:

1- شناسایی متغیرها و پارامترهای داخلی و خارجی که بر درآمد هر مشتری زنجیره تامین خدمات شرکت مخابرات ایران تاثیرگذار هستند.

2- ارزیابی زنجیره تامین خدمات شرکت مخابرات ایران.

3- مدل­سازی ریاضی سیستم شبیه­سازی شده و تعیین هویت سیستم.

4- ارائه سیاست­های بهبود و بررسی تاثیر هر سیاست بر سیستم مورد مطالعه.

5-1- سوالات تحقیق

در راستای دستیابی به اهداف تحقیق سوالات زیر مطرح می­شوند:

سوال اول­: چه متغیرها و پارامترهایی در عملکرد زنجیره تامین خدمات شرکت مخابرات ایران نقش دارند؟

سوال دوم: مدل پویایی­شناسی سیستم جهت ارزیابی عملکرد زنجیره تامین خدمات شرکت مخابرات ایران چگونه است؟

سوال سوم: مدل ریاضی سیستم­های پویا در زنجیره تامین خدمات شرکت مخابرات ایران چگونه است؟

6-1- قلمرو تحقیق

قلمرو این تحقیق در سه بخش قلمرو موضوعی، زمانی و مکانی قابل تبیین است. در ادامه هر یک از این سه بخش از نظر خواهد گذشت.

1-6-1- قلمرو موضوعی

در نگاهی کلی­، این تحقیق به لحاظ قلمرو موضوعی در حوزه علم مدیریت کاربردی در فضای زنجیره تامین خدمات قرار می­گیرد. در زنجیره تامین خدمات مورد مطالعه این پژوهش ارزیابی عملکرد زنجیره بر اساس چهار دسته شاخص مالی، زمان، ظرفیت و کیفیت انجام می­شود.

2-6-1- قلمرو زمانی تحقیق

قلمرو زمانی تحقیق یک دوره 3 ساله از سال 1391 تا 1393 می­باشد.

3-6-1- قلمرو مکانی تحقیق

قلمرو مکانی تحقیق با توجه به موضوع پژوهش، زنجیره تامین خدمات شرکت مخابرات ایران است.

7-1- محدودیت های تحقیق

در انجام هر تحقیق مشکلات و موانعی وجود دارد. تحقیق حاضر نیز از این امر مستثنی نبوده و با مشکلات و محدودیت هایی مواجه بوده است.

مهمترین مشکل به جمع­آوری داده باز می­گردد. با توجه به وسعت و گستردگی زنجیره تأمین شرکت مخابرات و عدم انسجام اطلاعاتی در کسب داده، به خصوص داده­ های مربوط به شبکه توزیع مثل تقاضا، مشکلات و محدودیت­هایی ایجاد شده است. به عنوان مثال در فرایند شبیه ­سازی به علت ماهیت خاص پژوهش و عدم وجود داده از شاخص­های کل زمان چرخه، کتنرل موجودی، انعطاف­پذیری و قابلیت اطمینان صزفنظر شده است. از جمله مشکلات دیگر این تحقیق می­توان به بحث حجم بالای داده ­ها، بزرگی مدل، محدودیت­های نرم­افزاری و رایانه­ای و به دنبال آن زمانبری محاسبات اشاره نمود. همچنین عدم دسترسی به برخی نشریات و پایگاه های علمی مرتبط با پژوهش از محدودیت­های این پژوهش می باشند.

[1] – Rajat

***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

تعداد صفحه : 294

قیمت : چهارده هزار تومان

 

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نشان داده می شود

و به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09124404335        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

شماره کارت :  6037997263131360 بانک ملی به نام محمد علی رودسرابی

11

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید