پایان نامه ارشد مدیریت مالی: بررسی تأثیر بانکداری الکترونیک بر عملکرد نظام بانکداری بدون ربا

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت

گرایش : مدیریت مالی

عنوان : بررسی تأثیر بانکداری الکترونیک بر عملکرد نظام بانکداری بدون ربا

دانشگاه امام صادق

دانشکده معارف اسلامی و مدیریت

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد معارف اسلامی و مدیریت

گرایش مدیریت مالی

عنوان:

بررسی تأثیر بانکداری الکترونیک بر عملکرد نظام بانکداری بدون ربا

مطالعه تطبیقی سیستم بانکداری ایران و مالزی

استاد راهنما:

دکتر محمد فطانت

استاد مشاور:

دکتر محمد فدائی نژاد‍‍‍

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شودتکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)فهرست مطالب:فصل اول:کلیات تحقیق..................................................................................................1مقدمه...........................................................................................................................2بیان مساله..................................................................................................................2واژه های کلیدی.......................................................................................................3اهمیت موضوع........................................................................................................3ضرورت موضوع......................................................................................................5اهداف تحقیق.............................................................................................................5سوالات تحقیق..........................................................................................................5فرضیه ها................................................................................................................6قلمرو تحقیق..............................................................................................................6روش اجرایی تحقیق................................................................................................7محدودیت های تحقیق...........................................................................................7منافع تحقیق...........................................................................................................7پیشینه تحقیق.....................................................................................................7فصل دوم:ادبیات موضوع...................................................................................10تاریخچه و چگونگی پیدایش بانکداری...............................................................11تاریخچه پیدایش بانکداری الکترونیکی.................................................................12دوره اول: اتوماسیون پشت باجه.......................................................................13دوره دوم: اتوماسیون جلوی باجه......................................................................13دوره سوم: متصل کردن مشتریان به حسابهایشان.................................................14دوره چهارم: یکپارچه سازی سیستمهاو مرتبط کردن مشتری با تمامی عملیات بانکی....15مقایسه بانکداری سنتی با بانکداری الکترونیکی.....................................................17انتقال الکترونیکی وجوه.......................................................................................19مفهوم انتقال الکترونیکی وجوه..........................................................................20اهمیت و جایگاه انتقال الکترونیکی.....................................................................23مزایا وویژگیهای بکارگیری انتقال الکترونیکی وجوه...............................................24نحوه عملکرد انتقال الکترونیکی وجوه...............................................................26انواع سیستمهای انتقال الکترونیکی وجوه............................................................27بانکداری الکترونیکی مصرف کننده(در سطح مشتری)............................................28ماشین خود پرداز...............................................................................................28ماشین های نقطه فروش.................................................................................29بانکداری تلفنی.................................................................................................30بانکداری اینترنتی...............................................................................................31بانکداری خانگی/دفتری....................................................................................31بانکداری الکترونیکی بین بانکی.........................................................................32کارتهای پلاستیکی(بانکی)در بانکداری الکترونیکی............................................33معماری سیستم های پرداخت الکترونیکی..........................................................35ویژگی سیستمهای پرداخت الکترونیکی مناسب..................................................35سوئیفت...........................................................................................................37کارتهای بانکی(اعتباری)...................................................................................38تعریف و مفهوم کارتهای بانکی(اعتباری).......................................................38تاریخچه کارتهای اعتباری.............................................................................39مزایای استفاده از کارتهای اعتباری..................................................................41انواع کارتهای اعتباری....................................................................................42انواع کارت از لحاظ فناوری ساخت.....................................................................44انواع کارتها به لحاظ گستره جغرافیایی کاربرد..................................................47مسائل و مشکلات کارتهای اعتباری(بانکی)...........................................................48پول الکترونیکی...............................................................................................49تعریف پول الکترونیکی.....................................................................................49اهمیت و مزایای پول الکترونیکی.........................................................................50انواع پول الکترونیکی......................................................................................54معایب و پیامدهای منفی پول الکترونیکی.........................................................55پرداخت الکترونیکی صورت حسابها..................................................................57بررسی وضعیت بانکداری الکترونیکی در ایران....................................................58تاریخچه بانکداری در ایران.................................................................................58بانکداری الکترونیکی در ایران..........................................................................59کارتهای بانکی در ایران.......................................................................................60شبکه تبادل اطلاعات بانکی(شتاب).................................................................63مرکز هماهنگی تبادل اطلاعات بین بانکی(مهتاب).............................................64.سوئیفت........................................................................................................64VSAT.................................................................................................................سیستمهای یکپارچه بانکی...........................................................................67تلفن بانک.......................................................................................................67تجارت بانکهای کشور در خصوص بانکداری الکترونیکی...............................67سیستم مالی مالزی......................................................................................75ساختار سیستم مالی در مالزی......................................................................75سیستم بانکی در مالزی..............................................................................78بانکهای تجاری.........................................................................................78شرکتهای مالی..........................................................................................79بانکهای سرمایه ای..................................................................................80بانکداری اسلامی.........................................................................................80موسسات تنزیل.......................................................................................81فاتر نمایندگی بانکهای خارجی در مالزی....................................................82بانکداری الکترونیکی در مالزی.................................................................82دستگاه خود پرداز.....................................................................................83بانکداری تلفنی........................................................................................85بانکداری تلفن همراه..............................................................................85بانکداری کامپیوتر شخصی..................................................................86مرکز بانکداری اتوماتیک.........................................................................86بانکداری اینترنتی در مالزی.................................................................87بانکداری مجازی....................................................................................88مزایای بانکداری مجازی.....................................................................91بررسی و تحلیل اشکالات وارده بر بانکداری مجازی................................93امنیت در بانک مجازی..........................................................................95بانکداری مجازی در مالزی...................................................................96فصل سوم: روش تحقیق.......................................................................116مقدمه.............................................................................................117تعریف پژوهش..................................................................................117انواع تحقیق........................................................................................118ویژگیهای پژوهش علمی....................................................................119روش تحقیق........................................................................................121جامعه آماری.....................................................................................121روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه..................................................121فرضیات تحقیق.................................................................................122ابزارهای جمع آوری اطلاعات.............................................................122بررسی اسناد و مدارک(روش کتابخانه)....................................................122پرسش نامه.....................................................................................123فصل چهارم: تحلیل داده ها و یافته های تحقیق.....................................124مقدمه.........................................................................................125تجزیه و تحلیل داده های مربوط به سوالات عمومی.........................125روایی و پایائی پرسش نامه...........................................................126روش تجزیه و تحلیل داده ها..........................................................127آزمون فرضیات................................................................................127اولویت بندی فرضیات بااستفاده ازتحلیل واریانس..........................132فصل پنجم:نتیجه گیری و پیشنهادات.........................................134جمع بندی......................................................................................135نتیجه گیری....................................................................................136پیشنهادات اجرایی.......................................................................137پیشنهادات برای تحقیقات آتی..........................................................138 چکیده:در این تحقیق به دنبال بررسی تأثیر بکارگیری بانکداری الکترونیک بر کارایی سیستم بانکی می باشیم. با توجه به استقرار نظام بانکداری بدون ربا در ایران ، در این تحقیق تأثیرات این سیستم بر نظام بانکداری بدون ربا مورد نظر ما بوده وکشور مالزی به دلیل استقرار نظام بانکداری بدون ربا جهت مطالعه تطبیقی انتخاب گردید. بر این اساس در ابتدا به بررسی مفاهیم مرتبط با بانکداری الکترونیک و کارایی سیستم بانکی می پردازیم.در ادامه این تحقیق ، آمار و ارقام مرتبط با موضوع تحقیق را در ایران و مالزی مورد مقایسه و بررسی قرار داده و از این طریق نتایج مورد نظر استخراج می گردد.شیوه پرسشنامه در این تحقیق برای اثبات ارتباط بین یانکداری الکترونیک و کاهش هزینه سیستم بانکی که به صورت مستقیم بر کارایی آن تأثیر گذار است مورد استفاده قرار می گیرد..بر این اساس،هزینه عملیاتی و هزینه سبد تأمین سرمایه سیستم بانکی مالزی را مورد توجه و کنکاش قرار داده و با مقایسه آن با هزینه های سیستم بانکی در ایران و بیان ارتباط آن با بانکداری الکترونیک به نتایج مطلوبی خواهیم رسید.فصل اول: کلیات1-1- مقدمهدسترسی تعداد زیادی از مردم جهان به شبکه جهانی اینترنت و گسترش ارتباطات الکترونیک بین افراد و سازمانهای مختلف از طریق دنیای مجازی، بستری مناسب برای برقراری مراودات تجاری و اقتصادی فراهم کرده است. تجارت الکترونیک عمده ترین دستاورد به‌کارگیری فناوری ارتباطات و اطلاعات (ICT) در زمینه های اقتصادی است. یکی از ابزارهای ضروری برای تحقق و گسترش تجارت الکترونیک ، وجود سیستم بانکداری الکترونیک است که همگام با سیستم‌های جهانی مالی و پولی عمل و فعالیتهای مربوط به تجارت الکترونیک را تسهیل کند. در حقیقت می‌توان گفت که پیاده سازی تجارت الکترونیک ، نیازمند تحقق بانکداری الکترونیک است. به همین دلیل، استفاده از سیستم های الکترونیک در موسسات مالی و اعتباری جهان به سرعت رو به گسترش بوده و تعداد استفاده کنندگان از خدمات بانکداری الکترونیک روز به روز در حال افزایش هستند.2-1- بیان مسئلهسیستم های رقابتی بانکداری در جهان استفاده از بانکداری الکترونیک را به عنوان یک اصل جهت توسعه و بقاء پذیرفته و توسعه این سیستم را سال ها پیش شروع کرده و امروز در سطوح بسیار مناسبی از بانکداری الکترونیک قرار گرفته اند. دلیل استفاده گسترده از بانکداری الکترونیک در نزام بانکی جهان چیست ؟ در صورت استفاده نظام بانکی در کشور ما از این سیستم چه تأثیراتی را مشاهده خواهیم کرد ؟در این تحقیق به دنبال بررسی تأثیرات بانکداری الکترونیک بر عملکرد سیستم بانکی ابتدا به صورت کلان و سپس از سه بعد خدمات رسانی ، هزینه ها ،امنیت و شفاف سازی در سیستم بانکی می باشیم.3-1- واژه های کلیدیبانک : بانک ها مؤسساتی هستند که از محل سپرده های مردم می توانند سرمایه های لازم را در اختیار صاحبان واحدهای صنعتی، کشاورزی و بازرگانی و اشخاص قرار دهند.بانکداری: مدیریت تجهیز و تخصیص منابع در بازار پول را بانکداری می‌گویند.بانکداری الکترونیک : به طور کلی می توان گفت بانکداری الکترونیکی عبارت است از فراهم آوردن امکاناتی برای کارکنان در جهت افزایش سرعت و کارایی آنها در ارائه خدمات بانکی در محل شعبه و همچنین فرآیندهای بین شعبه‌ای و بین بانکی در سراسر دنیا و ارائه امکانات سخت افزاری و نرم افزاری به مشتریان که با استفاده از آنها بتوانند بدون نیاز به حضور فیزیکی در بانک، در هر ساعت از شبانه روز (۲۴ ساعته) از طریق کانال‌های ارتباطی ایمن و با اطمینان عملیات بانکی دلخواه خود را انجام دهند.به عبارت دیگر بانکداری الکترونیکی استفاده از فناوری های پیشرفته نرم افزاری و سخت افزاری مبتنی بر شبکه و مخابرات برای تبادل منابع و اطلاعات مالی به صورت الکترونیکی است و نیازی به حضور فیزیکی مشتری در شعبه نیست.امروزه پایانه فروش، پایانه شعب، دستگاه خودپرداز و... نماد بانکداری الکترونیک است.عملکرد : عملکرد هم به عمل، هم به نتیجه عمل اشاره دارد. به عبارت دیگر، عملکرد به عنوان عمل امروز که مقدمه تولید مقدار مشخصی از ارزش خروجی فرداست، تعریف می‌شودسیستم بانکی : مجموعه‌ای از فعالیتها در عملیات بانکی، شامل سیاستگذاری و برنامه‌ریزی و سازماندهی و اجرا سیستم بانکی نام دارد.4-1- اهمیت موضوعسال‌ها از حساب و کتاب کردن با چرتکه، قرن‌ها از عصر چوب‌خط و مبادلات کالا به کالا می‌گذرد. هرکدام از تغییرات و جابه‌جایی از عصری به عصر دیگر قرن‌ها، سال‌ها و روزها طول کشید تا به وقوع پیوست.اهمیت بانکداری و سیستم بانکی در مسائل مالی امروز بر همگان آشکار است.چه آنکه این موضوع ریشه در تاریخ تمدن بشری داشته و با پیشرفت آن توسعه یافته و از شکل پیشین خود خارج شده است.این تغییر شکل به سمت حذف فیزیکی رویه ها در حال پیشروی است و به عبارت دیگر به خود شکل مجازی خواهد گرفت.بانکداری الکترونیک بی شک سهم اصلی سیستم بانکی را به خود اختصاص خواهد داد ، چه آنکه در بعضی از کشور ها این امر محقق گردیده است. اما به راستی تأثیر بانکداری الکترونیک بر سیستنم بانکی چگونه است ؟ در کشور ما که سیستم بانکی سنتی در حال چرخش به سمت سیستم الکترونیکی است ، دانستن تأثیرات آن بر عملکرد بانکی تا به امروز در ایران و بررسی این تأثیر در کشوری توسعه یافته ترمانند مالزی که بر پایه سیستم بانکداری اسلامی عمل می کند می تواند به شناخت بانکداری الکترونیک ، نقاط مثبت و منفی آن و برنامه ریزی در جهت شکل گیری مناسب و سریعتر آن کمک نماید. حال در عصر ارتباطات و الکترونیک، جهان تغییراتش را روزانه تجربه می‌کند. بانکداری الکترونیک به عنوان یکی از مظاهر عصر حاضر قدمتش به بعد از جنگ جهانی دوم می‌رسد. با ظهور کامپیوتر‌ها در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم این پدیده آغاز و در سال 1960 با تولد آرپانت[1] که اساس ظهور شبکه جهانی اینترنت شد ادامه یافت و تا به امروز با سرعت هر چه بیشتر به پیش می رود.با رشد روزافزون معاملات تجاری در سطح جهان و در سال‌های اخیر ظهور پدیده تجارت الکترونیک[2] و نیاز ساختاری تجارت به حضور فعال و قدرتمند بانک‌ها جهت نقل و انتقال منابع مالی، بانکداری الکترونیک نیز به عنوان بخش تفکیک‌ناپذیر از تجارت الکترونیک مطرح شد. پدیدآمدن دو مفهوم جدید با عنوان پول الکترونیک[3] وانتقال الکترونیک منابعEFT اساس شکل‌گیری بانکداری الکترونیک شد. در واقع بانکداری الکترونیک اوج استفاده از فناوری‌ انفورماتیک و ارتباطات و اطلاعات در جهت حذف دو قید زمان و مکان از خدمات بانکی است.تعاریف بسیاری از بانکداری الکترونیک ارائه شده اما بنا به تعریف ارائه شده از موسسات مالی ایالت ایندیانا بانکداری الکترونیکییا EFT[4] استفاده آسان از ابزار الکترونیکی برای دسترسی به انواع حساب‌ها، انتقال مستقیم وجه از یک حساب به حساب دیگر به جای پول نقد یا چک است. بانکداری الکترونیک هچنین در برگیرنده مفهوم خدمات 24ساعته بانکی در تمامی روزهای سال (حتی تعطیل) یعنی فارغ از قید مکان و زمان تعریف شده است.5-1- ضرورت موضوعمنافع تحقق هر چه سریع‌تر بانکداری الکترونیک مدرن بر کسی پوشیده نیست. تکریم ارباب رجوع، کاهش هزینه نگهداری و استفاده از پول نقد و افزایش اعتبارات درچرخه نظام اقتصادی کشور و کاهش تورم و نقدینگی در پی آن از جمله منافع پیاده‌سازی شبکه نوین بانکی برپایه فناوری اطلاعات است. استفاده از بانکداری الکترونیک در کشور باعث کاهش هزینه‌های بانکداری می‌شود و بر همین اساس کارمزد بانک‌ها نیز کاهش خواهد یافت و دولت می‌تواند راحت‌تر به هدف خود یعنی تک‌رقمی کردن نرخ سودبانکی دست یابد.ضرورت یک نظام بانکی کارآمد برای حضور در بازار‌های جهانی و عضویت در سازمان‌هایی نظیر سازمان تجارت جهانی (WTO) ایجاب می‌کند تا بانکداری الکترونیک نه به عنوان یک انتخاب بلکه ضرورت مطرح شود.6-1- اهداف تحقیقاین تحقیق به دنبال بررسی تأثیرات بانکداری الکترونیکی از نظر کیفی است. سیستم هایی از قبیل خود پرداز ، بانکداری اینترنتی ، دستگاههای کارت خوان ، پول الکترونیک و .. از نمو نه های بانکداری الکترونیک است که تأ ثیراتی از قبیل سرعت عمل، امنیت، راندمان، محدوده تحت پوشش ، هزینه ها ، قا بلیت های جدید و.. را در پی خواهد داشت که بررسی هر یک از آنها و نتایج حاصله مورد نظر این تحقیق می باشد. بررسی این تأثیرات در کشوری دیگر همچون مالزی که سیستم بانکداری اسلامی در آن رایج است و از نظر بانکداری الکترونیک در جایگاهی بالاتر از کشور ما قرار دارد ، می تواند به شناخت بیشتر و کاملتری از این تأثیرات کمک کرده و آینده پیش روی سیستم بانکداری مجهز به بانکداری الکترونیک را به ما نشان دهد.[1] Arpanet[2] E-Commerce[3] E-Money[4] Electronic Funds Transferتعداد صفحه : 158قیمت : چهارده هزار تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09124404335        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید

1 پاسخ

بخش دیدگاه ها غیر فعال است.