پایان نامه ارشد هنر گرایش طراحــی صنعتــی: طراحی پروسه چیـدن و بسته بنـدی توت فرنگـی

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته هنر

گرایش : طراحــی صنعتــی

عنوان : طراحی پروسه چیـدن و بسته بنـدی توت فرنگـی

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران مرکزی

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته هنر “M.A”

گرایش طراحی صنعتی

عنــــوان:

طراحی پروسه چیـدن و بسته بنـدی توت فرنگـی

استاد راهنما:

دکتر محمود خان شیرازی مسعود

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست مطالب:

فصل اول :کلیات طرح:

  • بیان مسئله:……………………………………………………………………………………………………………………1

1-2   هدف های تحقیق: …………………………………………………………………………………………………….2

1-3     اهمیت مضوع تحقیق و انگیزش انتخاب آن: ……………………………………………………………………..2

1-4   سوالات و فرضیه های تحقیق: …………………………………………………………………………………………3

  • مدل تحقـیـق: ……………………………………………………………………………………………………………..4
  • پیشیـنه تحقیـق: …………………………………………………………………………………………………………..5
  • محدودیـتها و مشکلات تحقیـق: ……………………………………………………………………………………5

فصل دوم:                 مطالعات نظری

مقـدمـه : ………………………………………………………………………………………………………………………………..6

2-1 تاریخچه: ………………………………………………………………………………………………………………………7

2-2 کردستـان به عنوان قطب تولید تـوت فرنگی در ایـران: ………………………………………………………9

2- 3 اشتغال زایی : ……………………………………………………………………………………………………………..10

2-4 تاریخچه بسته بندی توت فرنگی: …………………………………………………………………………………..1

2-5 رویکرد طراحی در ارتباط با محصول: ………………………………………………………………………..12

2-5-1 در این زمینه 7 اصل بسته بندی های پایدار: …………………………………………………………………13

2-5-2 اخلاق محیط زیستی و توسعه پایدار: ………………………………………………………………………………14

2-6 کشت توت فرنگی، جلوه ای از کشاورزی پایـدار: ……………………………………………………………..15

2-7 بازار محصول: ………………………………………………………………………………………………………………….15

فصل سوم: روش شناسی تحقیق (متدولوژی)

مقدمه: …………………………………………………………………………………………………………………………………….18

3- 1 روش تحقیق: …………………………………………………………………………………………………………………..18

3-2 تاریخچه فراوانی محصول در کردستان: ……….. ……………………………………………………………………18

3-3 بررسی پروسه چیدن توت فرنگی در وضعیت موجود: …………………………………………………………..19

3-4 باید هایی که هنگام چیدن باید رعایت گردد: ……………………………………………………………………….21

3-5 ویژگیهای توت فرنگی:……………………………………………………………………………………………………22

3-6- ویژگیهای توت فرنگی استاندارد و سالم: ……………………………………………………………………23

3-7- درجه بندی: ………………………………………………………………………………………………………..23

3-8- بسته بندی : ………………………………………………………………………………………………………..24

3-9- نشانه گذاری: ………………………………………………………………………………………………………25

3-10-هنگام برداشت توت فرنگی باید نکات زیر رعایت شود : ……………………………………………26

3-11-شرایط برداشت توت فرنگی: ……………………………………………………………………………..27

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق

مقدمه: ………………………………………………………………………………………………………………………………….30

1-4 توسعه وتدابیر در طراحی محصول بر پایه ی تفکر طراحی پایدار: ……………………………………..30

4-2 تکنولوژی هـای موجود: …………………………………………………………………………………………………..34

4-3 مکانیزاسیون برداشت: ………………………………… …………………………………………………………………..37

4-4 مکانیزاسیون پس از برداشت: …………………………………………………………………………………………….38

4-5 نمونه بسته بندی های موجود: …………………………………………………………………………………………..39

4-6 ارگونومی: ………………………………………………………………………………………………………………………40

4-6-1 وضعیت نامناسب بدن حین انجام کار: …………………………………………………………………………40

4-6-2 حمل دستی بار: ………………………………………………………………………………………………….42

4-6-3 بررسی روش‌های حمل دستی کالا : ……………………………………………………………………………..45

4-7 چرخه محصول: ……………………………………………………………………………………………………………..47

4-8 مکانیزاسیون پس از برداشت: ……………………………………………………………………………………………47

4-8-1پیش خنک کاری: ………………………………………………………………………………………………………..47

4-8-2 سورتینگ: …………………………………………………………………………………………………………………48

4-8-3 انبار و سردخانه: ………………………………………………………………………………………………………..48

4-8-4 تیمارهای بعد از برداشت: …………………………………………………………………………………………..49

4-8-5 بستـه­بندی: …………………………………….. ………………………………………………………………………50

4-8-6 حمل و نقل: ……………………………………………………………………………………………………50

4-8-7 اقتصـاد: …………………………………………………………………………………………………………………..51

4-9 چرخه بازار: …………………………………………………………………………………………………………………52

4-10 جایگاه محصول توت فرنگی در جهان و ایران: ………………………………………………………………..52

4-10-1 سطح زیر کشت و میزان تولید: ………………………………………………………………………………….53

4-10-2واردات محصول: ……………………………………………………………………………………………………..54

4-10-3 صادرات محصول: …………………………………………………………………………………………………..55

4-11 توجیه فنی و اقتصادی: ………………………………………………………………………………………….56

4-12 مطا لعا ت بازار: ………………………………………………………………………………………………………….56

4-13 توجیه پـذیری فنی : ……………………………………………………………………………………………………57

4-14 تجزیه و تحلیل مالی: …………………………………………………………………………………………………..5

بسته بندی: ………………………………………………………………………………………………………………..59

4-15-1انتخاب مواد: …………………………………………………………………………………………………………..62

4-15-1-1 پلاستیک ها: ……………………………………………………………………………………………………..63

4-15-1-2 کاغذ و مقوا: ……………………………………………………………………………………………………..64

4-15-1-3 کارتن: ……………………………………………………………………………………………………………..66

4-15-1-4 بررسی قیمت: …………………………………………………………………………………………………68

نتیجه گیری: ………………………………………………………………………………………………………………………69

فصل پنجم: ایده و طرح و نتیجه گیری

5- 1 انتخاب طرح مناسب: ………………………………………………………………………………………………92

2-5طراحی پرسنا: …………………………………………………………………………………………………………94

5-3 طرح های برگزیده: …………………………………………………………………………………………………100

5-4 انتخاب برند مناسب برای محصول: …………………………………………………………………………..108

5-5 انتخاب برند اصلی: ………………………………………………………………………………………………..109

نتیجه گیری: ………………………………………………………………………………………………………………….122

پیشنهادات و راه کار ها: ………………………………………………………………………………………………….123

منابع و ماخذ: ……………………………………………………………………………………………………. 124

چکیده انگلیسی : ………………………………………………………………………………………………. 127

فهرست جدول ها:

جدول شماره3-1(فرمول درصد آفت زدگی میوه توت فرنگی-روش آزمون) ……………………………………………………………………..25

جدول شماره4-1(توسعه و تدابیر در طراحی محصول) ………………………………………………………………………………………………30

جدول شماره4-2(حدود مجاز توصیه شده در خصوص نیروی کشیدن و هل دادن بار در راستای افقی ) ………………………………..43

جدول شماره4-3(حدود مجاز توصیه شده در خصوص نیروی کشیدن و هل دادن بار در راستای عمودی ) …………………………….44

جدول شماره4-4(سطح زیر کشت و میزان تولید توت فرنگی در نه کشور عمده تولید کننده جهان) …………………………………….54

جدول شماره4-5(کشورهای عمده وارد کننده توت فرنگی) ……………………………………………………………………………………….54

جدول شماره4-6 (ارزش صادرات محصول توت فرنگی) ……………………………………………………………………………………………55

جدول شماره4-7(واردات توت فرنگی) ………………………………………………………………………………………………………………..56

جدول شماره4-8(سهم محصول از واردات) ………………………………………………………………………………………………………….57

جدول شماره4-9(مقایسه قیمت ) …………………………………………………………………………………………………………………….59

فهرست نمودارها:

نمودار شماره2-1(پایداری) ……………………………………………………………………………………………………………………………… 12

نمودار شماره2-2(چرخه محصول پایدار) ……………………………………………………………………………………………………………..13

نمودار شماره4-1(مکانیزاسیون برداشت) ……………………………………………………………………………………………………………..37

نـمـودار شمـاره4-2(مکانیزاسیـون پـس از برداشـت) ……………………………………………………………………………………………3

 

فهرست شکل ها:

شکل 1-2(محصول پایدار) ………………………………………………………………………………………………………………………………………14

شکل2-2(محصول ارگانیک) …………………………………………………………………………………………………………………………………….17

شکل 3-1(بررسی پروسه چیدن و بسته بندی توت فرنگی) ………………………………………………………………………………………………19

شکل 3-2(بررسی پروسه چیدن و بسته بندی توت فرنگی-نمونه تصادفی) ……………………………………………………………………………20

شکل 4-1( بررسی پروسه چیدن همراه با مکان جغرافیایی کاشت محصول) …………………………………………………………………………31

شکل 4-2( بررسی پروسه چیدن و بسته بندی توت فرنگی در کشور های توسعه یافته) ………………………………………………………….32

شکل 4-3( بررسی پروسه چیدن و بسته بندی توت فرنگی در کشور های توسعه یافته ) …………………………………………………………33

شکل 4-4( ماشین برداشت مکانیزیسیون توت فرنگی) …………………………………………………………………………………………………..34

شکل 4-5( بررسی اختراعات صورت گرفته در راستای چیدن و بسته بندی توت فرنگی) ………………………………………………………..35

شکل 4-6( بررسی اختراعات صورت گرفته در راستای چیدن و بسته بندی توت فرنگی) ………………………………………………………..36

شکل 4-7( بررسی اختراعات صورت گرفته در راستای چیدن و بسته بندی توت فرنگی) ………………………………………………………..37

شکل5-1 (نمونه پروسه موجود) …………………………………………………………………………………………………………………………94

شکل5-2(نمونه بسته بندی های موجود) ……………………………………………………………………………………………………………..95

شکل5-3(طراحی پرسنا برای مصرف لوکس) ……………………………………………………………………………………………………….96

شکل5-4(طراحی پرسنا برای مصرف خانوار) ………………………………………………………………………………………………………97

شکل5-5(طراحی پرسنا برای مصرف کارخانه) …………………………………………………………………………………………………..98

شکل5-6(طراحی محصول برای مصرف لوکس) ………………………………………………………………………………………………..99

شکل5-7(طراحی سطل چیدن توت فرنگی با قابلیت سورتینگ) ………………………………………………………………………….101

شکل5-8(طراحی جعبه و استراکچر) ……………………………………………………………………………………………………………….103

شکل5-9(طراحی پالت قرار گیری توت فرنگی) ……………………………………………………………………………………………….104

شکل5-10(طراحی جعبه های محصول) …………………………………………………………………………………………………………..105

شکل5-11(طراحی پالت های یک کیلویی توت فرنگی) …………………………………………………………………………………….106

شکل5-12(طراحی جعبه پانصد گرمی خانوار) …………………………………………………………………………………………………111

شکل5-13(طراحی جعبه حاوی توت فرنگی با قابلیت نگهداری میوه) ………………………………………………………………..112

شکل5-14(طراحی و چیدمان جعبه های توت فرنگی) ……………………………………………………………………………………..113

شکل5-15(جعبه با قابلیت نفوذ پذیری هوا و ماندگاری) ………………………………………………………………………………….114

شکل5-16(توت چین جهت چیدن توت با کاسبرگ) ………………………………………………………………………………………114

شکل5-17(زیر جعبه) ………………………………………………………………………………………………………………………………….114

شکل5-18(صندلی کارگر توت چین) …………………………………………………………………………………………………………….1

فهرست طرح ها:

طرح5-1(چیدمان داخل بسته) ……………………………………………………………………………………………………………………70

طرح5-2(بسته تبلیغاتی) ……………………………………………………………………………………………………………………………71

طرح5-3(استراکچر حمل کارتن) ……………………………………………………………………………………………………………….72

طرح5-4(پالت های جمع کننده محصول) …………………………………………………………………………………………………..73

طرح5-5(قرارگیری پالت های حاوی جمع آوری توت و چیدمان میوه) …………………………………………………………74

طرح5-6(چیدمان میوه داخل بسته بندی های تک) ………………………………………………………………………………………75

طرح5-7(چیدمان میوه لوکس) ………………………………………………………………………………………………………………….76

طرح5-8(چیدن توت فرنگی با ماشین) ………………………………………………………………………………………………………77

طرح5-9(طبقه بندی ظروف حاوی میوه و چیدمان بروی هم) …………………………………………………………………….78

طرح5-10 (سورتینگ توت براساس3 نوع تنوع محصول) ……………………………………………………………………………79

طرح5-11(مکانیزم چیدن و بسته بندی با بسته های مقوایی)…………………………………………………………………………80

طرح5-12(مراحل چیدن و جابه جایی بسته) ……………………………………………………………………………………………..81

طرح5-13(جداسازی میوه از بدو چیدن در زمین) ………………………………………………………………………………………82

طرح5-14(انواع جعبه های چیدن میوه) …………………………………………………………………………………………………….83

طرح5-15(انواع بسته های شبیه و نظیر) ……………………………………………………………………………………………………84

طرح5-16(جعبه با قابلیت چیدمان و سورتینگ میوه ) …………………………………………………………………………………85

طرح5-17(جعبه) ……………………………………………………………………………………………………………………………………86

طرح5-18(میوه چین با کاسبرگ) ……………………………………………………………………………………………………………..87

طرح5-19(نشستن و چیدن) …………………………………………………………………………………………………………………….88

طرح5-20(توت چین) …………………………………………………………………………………………………………………………….89

طرح5-21(ارازی کشت توت فرنگی) ……………………………………………………………………………………………………….90

طرح5-22(وسیله ی با قابلیت چیدن دسته جمعی توت فرنگی) …………………………………………………………………..91

طرح5-23(طراحی پرسنا برای مصرف لوکس) ………………………………………………………………………………………….100

طرح5-24(برند اصلی محصول) ……………………………………………………………………………………………………………..108

طرح5-25(طراحی برند محصول) …………………………………………………………………………………………………………..109

طرح5-26(طراحی ماشین چیدن توت فرنگی تک نفره) …………………………………………………………………………..110

 

فهرست نقشه ها:

نقشه 5-1(طراحی استراکچر جعبه با قابلیت نگهداری کارتن) …………………………………………………………………………………….102

نقشه 5-2(طرح کسترده پالت های حاوی محصول) ………………………………………………………………………………………………….107

نقشه 5-3(چیدمان اجرایی کارتن های بسته) …………………………………………………………………………………………………………….115

نقشه 5-4 (نقشه اجرایی جعبه) ………………………………………………………………………………………………………………………………116

نقشه 5-5(نقشه اجرایی توت چین) …………………………………………………………………………………………………………………………118

نقشه 5-6(نقشه اجرایی صندلی کارگر توت چین) …………………………………………………………………………………………………….121

چکیده

در این پژوهش با بررسی فرآیند چیدن ،جابه جایی و بسته بندی توت فرنگی به ارائه راه کاری درست برای ارائه محصولی با کیفیت بهتر و قابلیت ماندگاری بالا برای مصرف کننده ارائه شده و با بررسی روش های موجود اقدامات لازم در جهت عرضه محصول به صورت مناسب و در خور توجه مصرف کننده با توجه به جنبه های عملکردی و استتیکی بسته پرداخته و مواد مناسب طراحی سبز برای استفاده پیشنهاد می گردد. طرح این پژوهش طراحی پروسه چیدن میوه توت فرگی از سر مزرعه کشاورزی و بسته بندی هم زمان آن است از نحوه چیدن و جلوگیری از خستگی کشاورز تا چیدن میوه با کیفیت و جایگزینی برای سطل های موجود که هم اکنون در مزارع استفاده می شود با قابلیت جلوگیری از فشار زیاد ، له شدن ، ضربه زدن،واعمال فشار میکانیکی به میوه بر اساس جابه جایی در طول مزرعه، جلوگیری از له شدن بوته ها، و قابلیت حمل به صورت کلی از مزرعه تا استفاده مصرف کننده با حداقل تماس و جابه جایی و انجام سورتینگ و درجه بندی میوه لوکس،میوه مصرف خانوار، میوه مصرف کارخانه می باشد. که با رعایت پروسه موجود میتوان شاهد محصولی با کیفیت دلخواه مصرف کننده بود که دارای ماندگاری بالاتر و از طعم و رنگ مناسبی برخوردار است.

تعداد صفحه : 81

قیمت : چهارده هزار تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09124404335        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید

1 پاسخ

بخش دیدگاه ها غیر فعال است.