پایان نامه ارشد گروه تربیت بدنی گرایش مدیریت ورزشی: تاثیر سواد اطلاعاتی بر میزان یادگیری وعملکرد تحصیلی دانشجویان تربیت بدنی

دانلود متن کامل پایان نامه با فرمت ورد

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی

  دانشگاه پیام نور                      دانشکده علوم انسانی                     مرکز قشم                پایان نامه                                                                                                                                                           برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد                                                                                                                                                                                              رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی- مدیریت ورزشی                                                                                                                                                                                                        گروه علوم تربیتی و روانشناسی                                   عنوان پایان نامه :                                                                                                                                                         تاثیر سواد اطلاعاتی بر میزان یادگیری وعملکرد تحصیلی  دانشجویان تربیت بدنی                     استاد راهنما :                دکتر لقمان کشاورز استاد مشاور:                     دکتر لیلا قربانی قهفرخی               برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شودتکه هایی از متن به عنوان نمونه :چکیدهپژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین سطح سواد اطلاعاتی و عملکرد تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد تربیت بدنی دانشگاه شیراز انجام گرفته است.  جامعه آماری پژوهش شامل 110 نفر از دانشجویان کارشناس ارشد تربیت بدنی دانشگاه شیراز بودند. برای نمونه گیری از روش تصادفی استفاده شد . بر اساس جدول نمونه گیری مورگان 87 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد  سواد اطلاعاتی در آموزش عالی سیامک استفاده شد. اساتید و متخصصین حوزه سواد اطلاعاتی روایی این پرسشنامه را مورد تایید قرار داده اند. پایایی(آلفای کرونباخ) پرسشنامه 83/0 بود.  به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات  از آمار توصیفی و همچنین آمار استنباطی شامل آزمون t یک نمونه ای ،همبستگی پیرسون ، رگرسیون خطی و  آزمون کلموگروف- اسمیرنوف استفاده  شد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از پایان نامه  از نرم افزار spss نسخه 16استفاده شد.یافته های پژوهش نشان داد که سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان کارشناس ارشد تربیت بدنی پایین تر از حد مطلوب است، عملکرد تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد تربیت بدنی در سطح مطلوبی قرار دارد و  بین میزان سواد اطلاعاتی دانشجویان کارشناس ارشد تربیت بدنی و عملکرد تحصیلی اشان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.به طور کلی سواد اطلاعاتی نقش مهمی در فرآیند یادگیری دانشجویان کارشناس ارشد تربیت بدنی دارد و با عملکرد تحصیلی آنان نیز ارتباط مثبت و معناداری دارد.کلید واژه ها:  سواد اطلاعاتی ، عملکرد تحصیلی، یادگیری مادام العمر ، دانشجویان کارشناس ارشد تربیت بدنی فهرست مطالبعنوان                                                                                                                 صفحه1ـ فصل اول: کلیات پژوهش1-1ـ مقدمه  ................................................................................................. 21-2ـ بیان مسأله ............................................................................................ 51-3 ـ ضرورت و اهمیت تحقیق .................................................................... 91-4 ـ اهداف تحقیق .................................................................................................121-5- سوالات پژوهش  ............................................................................... 121-6 ـ فرضیه های پژوهش ............................................................................ 131-7- محدودیت های پژوهش ..................................................................................131-8- موانع پژوهش ..................................................................................................131-9 ـ تعاریف مفهومی و عملیاتی اصطلاحات ................................................ 142ـ فصل دوم : مبانی نظریه و پیشینه پژوهش2ـ1 ـ مقدمه  ................................................................................................ 182ـ2ـ تاریخچه مفهوم سواد اطلاعاتی  ............................................................. 182ـ3ـ استانداردهای سواد اطلاعاتی ................................................................. 232ـ4ـ اهمیت سواد اطلاعاتی ........................................................................... 282ـ5ـ یادگیری مادام العمر و سواد اطلاعاتی ..................................................... 362ـ6ـ پیشینه پژوهش در ایران و جهان ............................................................ 442ـ6ـ1ـ پیشینه پژوهش در ایران ..................................................................... 452ـ6ـ2ـ پیشینه پژوهش در خارج از کشور........................................................ 573ـ فصل سوم : روش شناسی تحقیق3ـ1ـ مقدمه .................................................................................................. 693ـ2ـ روش پژوهش ...................................................................................... 693ـ3ـ  جامعه آماری........................................................................................ 693ـ4ـ  نمونه آماری......................................................................................... 693ـ5ـ  ابزارها و شیوه گردآوری اطلاعات.......................................................... 703ـ6ـ  تعیین روایی و پایایی ........................................................................... 733-7- روش تجزیه و تحلیل داده ها ..........................................................................734ـ  فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها4ـ1ـ  مقدمه  ................................................................................................ 764ـ2ـ یافته های توصیفی  ............................................................................... 764ـ2ـ1ـ توزیع فراوانی جنسی دانشجویان ........................................................ 764ـ2ـ2ـ سال ورود دانشجویان به مقطع تحصیلی .............................................. 774ـ2ـ3ـ تعداد مقالات چاپ شده دانشجویان .................................................... 784ـ2ـ4ـ تعداد کتاب های چاپ شده دانشجویان ............................................... 794ـ2ـ5ـ تعداد مقالات در دست چاپ دانشجویان ............................................. 804ـ2-6ـ عملکرد تحصیلی دانشجویان ............................................................. 804-2-7- میزان سواد اطلاعاتی دانشجویان ..................................................................814-3- نتایج آزمون کلموگروف – اسمیرنوف .............................................................834ـ4ـ یافته های استنباطی ............................................................................... 844ـ4ـ1ـ وضعیت سواد اطلاعاتی دانشجویان ..................................................... 844-4-2-عملکرد تحصیلی دانشجویان............................................................... 864-4-3 ارتباط بین سواد اطلاعاتی و عملکرد تحصیلی....................................... 875ـ فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری5ـ1ـ مقدمه .................................................................................................. 915ـ2ـ خلاصه پژوهش .................................................................................... 915ـ3ـ بحث و نتیجه گیری .............................................................................. 935ـ4ـ پیشنهادی پژوهش ................................................................................ 95مآخذ  .......................................................................................................... 98پیوست (پرسشنامه) ....................................................................................... 112چکیده انگلیسی فهرست جداولعنوان                                                                                          صفحهجدول شماره 4ـ1ـ توزیع فراوانی جنس دانشجویان ......................................... 77جدول شماره 4ـ2ـ توزیع فراوانی سال ورود دانشجویان به مقطع تحصیلی......... 78جدول شماره 4ـ3ـ توزیع فراوانی تعداد مقالات چاپ شده دانشجویان .............. 79جدول شماره 4ـ4ـ توزیع فراوانی تعداد کتاب های چاپ شده دانشجویان ......... 80جدول شماره 4ـ5ـ توزیع فراوانی تعداد مقالات در دست چاپ دانشجویان ....... 81جدول شماره 4ـ6ـ آماره های توصیفی عملکرد تحصیلی دانشجویان ................. 82جدول شماره 4ـ7ـ توزیع فراوانی سواد اطلاعاتی دانشجویان ............................ 83جدول شماره 4ـ8ـ آماره های توصیفی نمره سواد اطلاعاتی دانشجویان .............. 83جدول شماره 4ـ9 آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای بررسی طبیعی بودن داده ها ..84جدول شماره 4-10 آماره های آزمون t برای مقایسه میانگین نمره سواد اطلاعاتی             در جامعه دانشجویان با نمره مطلوب  ......................................................................................................... 86جدول شماره 4ـ11ـ آماره های  نمره سواد اطلاعاتی دانشجویان ....................... 87جدول 4-12  جدول رگرسیون تک متغیری جهت پیش بینی عملکرد تحصیلی از طریق سواد اطلاعاتی..88جدول 4-13 . ضرایب رگرسیون مرتبط با پیش بینی عماکرد تحصیلی از طریق سواد اطلاعاتی  دانشجویان کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی..........................................................................................89 جدول شماره 4ـ14ـ آماره های آزمون همبستگی بین سواد اطلاعاتی و عملکرد تحصیلی دانشجویان   114  

1-1       مقدمه:

با ظهور قرن بیست و یکم ، مراکز آموزشی از سویی در حال گذر از فرایند آموزشی به فرایند یاددهی-یادگیری هستند که در این فرایند یادگیرندگان باید مسوولیت یادگیری خودشان را در داخل و خارج از کلاس درس به عهده بگیرند. از سویی دیگر گسترش کاربرد اینترنت منجر به تولید حجم عظیمی از اطلاعات شده است و افراد باید برای انجام فعالیتهای حرفه ای، شخصی و آموزشی شان بر مهارت های پردازش اطلاعات مسلط باشند و در این راستا، تبحر در کاربرد فناوری اطلاعات کافی نیست، بلکه یادگیرندگان باید توانایی پردازش،  تحلیل و نقد اطلاعات موجود را نیز داشته باشند. داشتن مهارت سواد اطلاعاتی این امکان را فراهم می نماید(حری،1383).جامعه اطلاعاتی[1] اصطلاحی است که ژاپنی ها در سال 1963 میلادی، در مقاله ای درباره نظریه تکامل اجتماعی بر مبنای تراکم صنایع اطلاعات ، مطرح کردند و سپس در سال 1978 به جهان غرب صادر شد (داوودی،1382). اما عده ای تاریخ مهم برای جامعه اطلاعاتی را سال 1989 میلادی  همزمان با ابداع شبکه جهانی اینترنت می دانند(دستجردی و قلی زاده ،1383). با وجود این جامعه اطلاعاتی ، جامعه ای چندساختی و چندوجهی است که در آن تمام لایه بندی ها و سطوح نیازمند اطلاعات هستند، اگر جامعه مانند یک هرم فرض شود در جامعه اطلاعاتی از راس تا قاعده احساس نیاز به اطلاعات وجود دارد و از آن در تمام سطوح استفاده می شود(حری ، 1373).تحقق جامعه اطلاعاتی جبر زمانه است. چون پدیده ای است که زیر بنای آن ، پیشرفت های علمی و فنی است(خوارزمی، 1383). در عرصه انقلاب اطلاعاتی[2] ، تحول آموزش و پرورش، به دلیل نقش مهمی که در پرورش مغزهای خلاق انسان های فردا و سرمایه آینده کشور دارد ، اهمیت ویژه ای می یابد و از آن جا که در این عرصه ، تنها واقعیت همیشه ثابت ، اصل تغییر است، مفاهیم نیز از این قاعده مستثنی نیستند. مفاهیمی چون سواد، دانش و یادگیری معانی تازه ای یافته اند و آن چه این تغییر معانی را به جامعه وارد می کند، آموزش و پرورش و دانشگاهها هستند.نیل پستمن[3] عقیده دارد : بیش از یک دهه قبل ، عبارت سواد به معنی صرف داشتن توانایی خواندن و نوشتن بود . اما امروزه اینگونه نیست . زیرا با گسترده تر شدن مفهوم ارتباطات ، معنای سواد در شکل واقعی خود، مهارتی است که انسان را قادر  می سازد بر ابزار و امکانات ارتباط جمعی  مدیریت داشته باشد . با آن که خواندن و نوشتن هنوز پایگاه خود را از دست نداده است در یک جامعه اطلاعاتی ابزاری ناکافی محسوب می شود(حسین نژاد و محمدی،1384).ماموریت اصلی جامعه دانشگاهی فراهم آوردن بستری برای یادگیری جامعه مخاطب آن است.مدیران، هیئت علمی و کتابداران دانشگاهی معتقدند که دانشجویان برای موفقیت در فعالیت های دانشگاهی و حرفه ای شان  باید به توسعه مهارت های یادگیری مادام العمر بپردازند. در جامعه اطلاعاتی امروز ؛ به دلیل انفجار تکنولوژی اطلاعاتی عملکرد کارا برای دانشجویان ضروری است. آنها باید باسواد اطلاعاتی باشند و بدانند که چگونه می توانند جستجو ، بازیابی و ارزیابی نمایند(زاخری[4]، 2010).‌در سال های گذشته ، دانشجویان و پژوهشگران جواب سوالات خود را از کتابها ، مجلات و هم کلاسی ها به دست می آوردند اما الان دسترسی به منابع از طریق فضای مجازی رفتار جستجوی اطلاعاتی دانشگاهیان را تغییر داده است و به همین خاطر نیاز به بالا بردن مهارت سواد اطلاعاتی به عنوان عامل اساسی در دسترسی به اطلاعات ؛ یک عامل تعیین کننده قلمداد می گردد(صیامیان،1383).تحقیقات در زمینه بررسی میزان سواد اطلاعاتی دانشجویان مخصوصا در حوزه کتابداری و علوم تربیتی انجام شده است و اخیرا نیز گرایش به سوی بررسی ارتباط سواد اطلاعاتی و میزان یادگیری و موفقیت دانشجویان به وجود آمده است اما متاسفانه پژوهش های بسیار کمی در حوزه تربیت بدنی انجام شده است . در این پژوهش سعی محقق بر این است که به تاثیر سواد اطلاعاتی بر میزان یادگیری و موفقیت دانشجویان تربیت بدنی بپردازد تا بتوتند گامی هر چند کوچک در پر کردن این خلا بردارد.[1] . information society[2] Information revolution[3] . Postman[4] .Zachery***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

تعداد صفحه : 132قیمت : چهارده هزار تومان  
 

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نشان داده می شود

و به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09124404335        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید

1 پاسخ

بخش دیدگاه ها غیر فعال است.