پایان نامه : بررسی موانع توسعه تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط ایران و ارائه مدل تجاری آن مطالعه موردی خوشه نساجی استان یزد

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی فناوری اطلاعات

گرایش : تجارت الکترونیک

بررسی موانع توسعه تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط ایران و ارائه مدل تجاری آن مطالعه موردی خوشه نساجی استان یزد

 

پایان نامه

ارائه شده به تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز به عنوان بخشی

از فعالیت های تحصیلی لازم برای اخذ درجه کارشناسی ارشد

 

در رشته ی :

مهندسی فناوری اطلاعات (گرایش تجارت الکترونیک)

 

از دانشگاه شیراز

شیراز

جمهوری اسلامی ایران

دی ماه 1390

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)چکیدهتجارت الکترونیک تحول چشمگیری را در مبادله اطلاعات بازرگانی و محصولات و خدمات موجب شده است و بکارگیری آن در فعالیتهای کسب و کار مدیران واحدهای کوچک و متوسط، موجب تغییر در شیوه انجام کسب و کار می شود. بررسی پذیرش تکنولوژی های نوین در میان اندازه های مختلف سازمانهای اقتصادی نشان می دهد که صنایع کوچک و متوسط این تکنولوژی ها را کند تر می پذیرند.این تحقیق بدنبال شناسایی موانع توسعه تجارت الکترونیک در میان بنگاههای کوچک و متوسط ایران می باشد. لذا در این پژوهش با طرح یک مدل 5 بعدی شامل عوامل دانش، فرهنگی، امنیتی، زیرساختی و اقتصادی، سعی شده است مهمترین موانع شناسایی شود. تحقیق حاضر از نظرپژوهش کاربردی وکمی است و از نظر روش جزء تحقیقات پیمایشی محسوب می شود. داده ها از پرسشنامه محقق شده به دست آمده است. جامعه آماری این تحقیق را افراد از واحدهای صنعتی مستقر در خوشه نساجی یزد تشکیل داده اند و با تحلیل نظرات این افراد، عامل دانش و عامل فرهنگی از اهم موانع توسعه تجارت الکترونیک شناخته شده است.  عنوان                                                                                          صفحهفصل اول: کلیات تحقیق 
  • عنوان تحقیق 1
  • مقدمه 1
  • ضرورت تحقیق 2
  • تعریف مسئله و بیان موضوع اصلی تحقیق 6
  • سئوالات تحقیق 7
  • اهداف تحقیق 7
فصل دوم: مبانی نظری تحقیق 
  • مقدمه 9
  • تجارت الکترونیک 10
    • تاریخچه تجارت الکترونیک 10
    • تعاریف و مفاهیم تجارت الکترونیک 11
    • برتری تجارت الکترونیک به تجارت سنتی 13
    • انواع تجارت الکترونیک 14
    • مزایای تجارت الکترونیک 16
    • محدودیتهای تجارت الکترونیک 18
  • صنایع کوچک و متوسط 19
    • مشارکت بنگاههای کوچک و متوسط در توسعه اقتصادی                                                                   20
2-3-2- اهمیت راهبردی بنگاههای کوچک ومتوسط در کشورهای در حال توسعه 212-3-3- نقش بنگاههای کوچک و متوسط درتجارت بین الملل                      222-3-4- تعریف بنگاههای کوچک و متوسط (SMEs)                               222-3-5- تجمیع بنگاههای کوچک و متوسط                                           252-3-5-1- شهرک های صنعتی                                                         252-3-5-2- مناطق ویژه اقتصادی                                                        26عنوان                                                                                     صفحه2-3-5-3- پارک های علمی تحقیقاتی و فناوری                                      262-3-5-4- خوشه های صنعتی                                                         272-3-5-4-1- مشخصه های خوشه های صنعتی                                      272-3-5-4-2-زیر مجموعه یک خوشه صنعتی                                         282-3-5-4-3- مزایای توسعه خوشه صنعتی                                           28
  • تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط 29
    • مزایای تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط 30
  • جمع بندی و نتیجه گیری 31
فصل سوم: مرور تحقیقات پیشین 3-1- مقدمه                                                                                 333-2-  بررسی موانع توسعه تجارت الکترونیک در ایران                                  343-3- بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط 403-3-1- سایر کشورها                                                                      403-3-2- ایران                                                                                473-4-  بررسی موانع توسعه تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط        493-4-1- سایر کشورها                                                                      493-4-2- ایران                                                                                543-5- جمع بندی و نتیجه گیری                                                          57فصل چهارم: روش تحقیق 4-1- مقدمه                                                                                 594-2- نوع روش تحقیق                                                                     594-3- جامعه و نمونه آماری                                                                 604-3-1- جامعه                                                                              60عنوان                                                                                       صفحه4-3-2-جامعه هدف                                                                        604-3-3- عضوجامعه آماری                                                                 614-3-4- نمونه                                                                               614-4- روش گرداوری داده ها                                                               624-5- شرح مراحل تحقیق                                                                  634-5-1- بررسی پیشینه موضوع                                                           654-5-2- استخراج موانع توسعه تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط   654-5-3- جمع آوری نظرات خبرگان IT و صنعت در مورد این موانع                  654-5-4- استخراج موانع توسعه تجارت الکترونیک  در SMEs ایرانی                 654-5-5- تهیه مدل مفهومی عدم توسعه EC  در شرکتهای کوچک و متوسط ایران 744-5-6-تهیه پرسشنامه                                                                     754-5-7- توزیع و تکمیل پرسشنامه                                                        754-5-7-1- روایی                                                                           764-5-7-2- پایایی                                                                           764-5-8- تجزیه وتحلیل داده ها                                                            774-5-8-1- آمار توصیفی و استنباطی سئوالات پرسشنامه                              774-5-8-1-1- فرضیه اول                                                                  774-5-8-1-2- فرضیه دوم                                                                  784-5-8-1-3- فرضیه سوم                                                                 794-5-8-1-4- فرضیه چهارم                                                               794-5-8-1-5- فرضیه پنجم                                                                804-5-8-1-6- فرضیه ششم                                                                804-5-8-1-7- فرضیه هفتم                                                                814-5-8-1-8- فرضیه هشتم                                                               814 -5-8-1-9- فرضیه نهم                                                                 82عنوان                                                                                       صفحه4-5-8-2- تحلیل عاملی                                                                   834-5-8-2-1 – مفاهیم کلیدی                                                            844-5-8-2-2- مراحل اجرای تحلیل عاملی                                               854 -5-9-اولویت بندی موانع توسعه تجارت الکترونیک در خوشه نساجی یزد         874-5-10- ارائه مدل تجاری توسعه تجارت الکترونیک در خوشه نساجی یزد          88فصل پنجم: تجزیه و تحلیل داده ها 5-1- مقدمه                                                                                 895-2- آمار توصیفی وضعیت پاسخگویان                                                   90
  • بررسی وضعیت پاسخگویان از نظر جنسیت                                                                             90
  • بررسی وضعیت پاسخگویان از نظر سن                                                                                       91
  • بررسی وضعیت پاسخگویان از نظر سطح تحصیلات                                                                            92
  • بررسی وضعیت پاسخگویان از نظر رده شغلی                                                                                93
  • بررسی وضعیت پاسخگویان از نظر تجربه استفاده از اینترنت                                                                  94
  • آمار توصیفی وضعیت شرکتهای مورد بررسی 95
    • بررسی وضعیت سنی شرکتها        95
    • بررسی وضعیت تعداد پرسنل شرکتها                                                                                        96
    • بررسی نوع فعالیت شرکتها 97
    • بررسی سطح تحصیلات مدیران شرکتها                                                                                       99
    • بررسی تعداد کامپیوتر و کامپیوتر متصل به اینترنت در شرکتها                                                            100
  • بررسی میزان بکارگیری تجارت الکترونیک در شرکتها 102
  • بررسی نرمال بودن داد ها 104
  • بررسی میزان تاثیر موانع توسعه تجارت الکترونیک از دیدگاه پاسخگویان 105
  عنوان                                                                                       صفحه
  • بررسی میزان تاثیر عدم آشنایی مدیران صنعت و بازرگانی با تجارت الکترونیک در عدم توسعه آن از دیدگاه پاسخگویان 105
5-6-1-1- بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد عامل اول                             1055-6-1-2- مقایسه پاسخها بنا بر مشخصات پاسخگویان و مشخصات شرکت در مورد عامل اول      106
  • بررسی میزان تاثیر کمبود نیروی انسانی کارآمد و متخصص در عدم توسعه تجارت الکترونیک از دیدگاه پاسخگویان 107
5-6-2-1- بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد عامل دوم                             1075-6-2-2- مقایسه پاسخها بنا بر مشخصات پاسخگویان و مشخصات شرکت در مورد عامل دوم      109
  • بررسی میزان تاثیر بالابودن هزینه های تجارت الکترونیک در عدم توسعه آن در شرکتهای کوچک و متوسط 110
5-6-3-1- بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد عامل سوم                            1105-6-3-2- مقایسه پاسخها بنا بر مشخصات پاسخگویان و مشخصات شرکت در مورد عامل سوم     111
  • بررسی میزان تاثیر آگاهی ناکافی از مزایای تجارت الکترونیک در عدم توسعه آن در شرکتهای کوچک و متوسط 112
5-6-4-1- بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد عامل چهارم                          1125-6-4-2- مقایسه پاسخها بنا بر مشخصات پاسخگویان و مشخصات شرکت در مورد عامل چهارم   114
  • بررسی میزان تاثیر پیچیدگی تجارت الکترونیک در عدم توسعه آن در شرکتهای کوچک و متوسط 117
5-6-5-1- بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد عامل پنجم                           1175-6-5-2- مقایسه پاسخها بنا بر مشخصات پاسخگویان و مشخصات شرکت در مورد عامل پنجم    119عنوان                                                                                       صفحه
  • بررسی میزان تاثیر مقاومت اعضاء در برابر تغییر در عدم توسعه تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط 120
5-6-6-1- بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد عامل ششم                           1205-6-6-2- مقایسه پاسخها بنا بر مشخصات پاسخگویان و مشخصات شرکت در مورد عامل ششم    122
  • بررسی میزان تاثیر عدم آمادگی طرفهای تجاری در عدم توسعه تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط   123
5-6-7-1- بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد عامل هفتم                           1235-6-7-2- مقایسه پاسخها بنا بر مشخصات پاسخگویان و مشخصات شرکت در مورد عامل هفتم    124
  • بررسی میزان تاثیر وجود نداشتن فرهنگ عمومی استفاده از تجارت الکترونیک در عدم توسعه آن در شرکتهای کوچک و متوسط 125
5-6-8-1- بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد عامل هشتم                          1255-6-8-2- مقایسه پاسخها بنا بر مشخصات پاسخگویان و مشخصات شرکت در مورد عامل هشتم   126
  • بررسی میزان تاثیر عدم وجود مزیت کافی در استفاده از تجارت الکترونیک در عدم توسعه آن در شرکتهای کوچک و متوسط    127
5-6-9-1- بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد عامل نهم                             1275-6-9-2- مقایسه پاسخها بنا بر مشخصات پاسخگویان و مشخصات شرکت در مورد عامل نهم      129
  • بررسی میزان تاثیر عدم استفاده رقبا از تجارت الکترونیک در عدم توسعه آن در شرکتهای کوچک و متوسط 130
5-6-10-1- بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد عامل دهم                          1305-6-10-2- مقایسه پاسخها بنا بر مشخصات پاسخگویان و مشخصات شرکت در مورد عامل دهم   131عنوان                                                                                       صفحه
  • بررسی میزان تاثیر ناکافی بودن قوانین حقوقی داخلی مرتبط با تجارت الکترونیک در عدم توسعه آن در شرکتهای کوچک و متوسط      132
5-6-11-1- بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد عامل یازدهم                       1325-6-11-2- مقایسه پاسخها بنا بر مشخصات پاسخگویان و مشخصات شرکت در مورد عامل یازدهم          134
  • بررسی میزان تاثیر پایین بودن امنیت در شبکه در عدم توسعه تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط 135
5-6-12-1- بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد عامل دوازدهم                     1355-6-12-2- مقایسه پاسخها بنا بر مشخصات پاسخگویان و مشخصات شرکت در مورد عامل دوازدهم        136
  • بررسی میزان تاثیر ناکارآمد بودن نظام بانکی در عدم توسعه تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط 140
5-6-13-1- بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد عامل سیزدهم                     1405-6-1-2- مقایسه پاسخها بنا بر مشخصات پاسخگویان و مشخصات شرکت در مورد عامل سیزدهم 142
  • بررسی میزان تاثیر وجود نداشتن خطوط ارتباطی سریع و مطمئن در عدم توسعه تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط        143
5-6-14-1- بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد عامل چهاردهم                    1435-6-14-2- مقایسه پاسخها بنا بر مشخصات پاسخگویان و مشخصات شرکت در مورد عامل چهاردهم       144
  • بررسی میزان تاثیر وجود نداشتن کارتهای اعتباری داخلی با گستره فعالیت بین المللی در عدم توسعه تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط 146
5-6-15-1- بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد عامل پانزدهم                      1465-6-15-2- مقایسه پاسخها بنا بر مشخصات پاسخگویان و مشخصات شرکت در مورد عامل پانزدهم         147عنوان                                                                                       صفحه
  • بررسی میزان تاثیر بازگشت سرمایه طولانی تجارت الکترونیک در عدم توسعه آن در شرکتهای کوچک و متوسط 148
5-6-16-1- بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد عامل شانزدهم                     1485-6-16-2- مقایسه پاسخها بنا بر مشخصات پاسخگویان و مشخصات شرکت در مورد عامل شانزدهم        1495-7- اولویت بندی موانع توسعه تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط  1515-8- آزمون تایید مدل مفهومی پیشنهادی                                               153فصل ششم: جمع بندی و پیشنهادات 6-1- مقدمه                                                                                 1656-2- جمع بندی نتایج                                                                     1653-6-اولویت بندی موانع توسعه تجارت الکترونیک                                       1676-4- ارائه راهکار اجرایی                                                                   167فهرست منابع                                                                               172پیوست اول                                                                                 176چکیده به زبان انگلیسی                                                                   183      فهرست جدولها عنوان و شماره                                                                            صفحهجدول 2-1- منافع استفاده از تجارت الکترونیک در سازمانها                             16جدول 2-2-طبقه‌بندی سازمانهای کوچک، متوسط و خرد در صنایع شمال آمریکا     23جدول 2-3- طبقه‌بندی سازمانهای کوچک، متوسط و خرد از نظر اتحادیه اروپا         23جدول 3-1- موانع اشاره شده در تحقیقات پیشین با بیشترین فراوانی                  57جدول 5-1- وضعیت پاسخ دهندگان از نظر جنسیت                                     90جدول5-2- وضعیت پاسخ دهندگان از نظر سن                                           91جدول 5-3- وضعیت پاسخگویان از نظر سطح تحصیلات                                 92جدول 5-4- وضعیت پاسخگویان از نظر رده شغلی                                        93جدول 5-5- وضعیت پاسخ دهندگان از نظر تجربه استفاده از اینترنت                  94جدول 5-6- وضعیت شرکتها از نظر سن                                                   95جدول 5-7- وضعیت شرکتها از نظر تعداد پرسنل                                         96جدول 5-8- وضعیت شرکتها از نظر نوع فعالیت                                           97جدول 5-9- سطح  تحصیلات مدیران شرکت                                              99جدول 5-10- تعداد کامپیوتر موجود در شرکت                                         100جدول 5-11- تعداد کامپیوتر متصل به اینترنت موجود در شرکت                     101جدول 5-12- میزان استفاده شرکتها از تجارت الکترونیک                             102جدول5-13- سنجش نرمال بودن توزیع داده ها                                         104جدول 5-14- میزان تاثیر عدم آشنایی مدیران صنعت و بازرگانی در عدم توسعه تجارت الکترونیک  105جدول 5-15- نتایج آزمون نسبت موثر بودن عدم آشنایی مدیران صنعت و بازرگانی 106عنوان و شماره                                                                            صفحهجدول 5-16- نتایج مقایسه پاسخها مبنی بر مشخصات پاسخگو و مشخصات شرکت در مورد عامل اول        106جدول 5-17- میزان تاثیر کمبود نیروی انسانی کارآمد و متخصص در عدم توسعه تجارت الکترونیک 108جدول5-18 - نتایج آزمون نسبت موثر بودن عامل دوم در عدم توسعه تجارت الکترونیک در SMEs         108جدول 5-19 - نتایج مقایسه پاسخها مبنی بر مشخصات پاسخگو و مشخصات شرکت در مورد عامل دوم       109جدول 5-20- میزان تاثیر بالابودن هزینه های تجارت الکترونیک در عدم توسعه تجارت الکترونیک  110جدول 5-21- نتایج آزمون نسبت موثر بودن عامل سوم در عدم توسعه تجارت الکترونیک در SMEs        111جدول 5-22- نتایج مقایسه پاسخها مبنی بر مشخصات پاسخگو و مشخصات شرکت در مورد عامل سوم       111جدول 5-23- میزان تاثیر آگاهی ناکافی از مزایای تجارت الکترونیک در عدم توسعه تجارت الکترونیک        113جدول 5-24- نتایج آزمون نسبت موثر بودن عامل چهارم در عدم توسعه تجارت الکترونیک در SMEs      113جدول 5-25- نتایج مقایسه پاسخها مبنی بر مشخصات پاسخگو و مشخصات شرکت در مورد عامل چهارم     114جدول 5-26- آمار توصیفی پاسخ گروههای سنی مختلف به عامل چهارم            114جدول 5-27- نتایج تست کروسکال والیس برای مقایسه نظرات گروههای سنی مختلف در عامل چهارم       115جدول5-28 - آمار توصیفی پاسخ دو گروه سنی به عامل چهارم                       115جدول 5-29- نتایج تست من ویتنی برای مقایسه نظرات دوگروه سنی در عامل چهارم 115عنوان و شماره                                                                            صفحهجدول 5-30- آمار توصیفی پاسخ سطوح مختلف تحصیلات به عامل چهارم          116جدول 5-31 - نتایج تست کروسکال والیس برای مقایسه نظرات در سطوح مختلف تحصیلی در عامل چهارم 116جدول 5-32- آمار توصیفی پاسخ دو سطح تحصیلی به عامل چهارم                  116جدول 5-33- نتایج تست من ویتنی برای مقایسه نظرات دوگروه تحصیلی در عامل چهارم117جدول 5-34- میزان تاثیر پیچیدگی تجارت الکترونیک در عدم توسعه تجارت الکترونیک 118جدول 5-35- نتایج آزمون نسبت موثر بودن عامل پنجم در عدم توسعه تجارت الکترونیک در SMEs       118جدول 5-36- نتایج مقایسه پاسخها مبنی بر مشخصات پاسخگو و مشخصات شرکت در مورد عامل پنجم      119جدول 5-37- آمار توصیفی نظرات کاربران و غیر کاربران اینترنت نسبت به عامل پنجم 120جدول 5-38- نتایج تست من- ویتنی برای مقایسه نظرات کاربر و غیر کاربر اینترنت نسبت به عامل پنجم    120جدول 5-39- میزان تاثیر مقاومت اعضاء در برابر تغییر در عدم توسعه تجارت الکترونیک 121جدول 5-40- نتایج آزمون نسبت موثر بودن عامل ششم در عدم توسعه تجارت الکترونیک در SMEs       121جدول 5-41- نتایج مقایسه پاسخها مبنی بر مشخصات پاسخگو و مشخصات شرکت در مورد عامل ششم      122جدول 5-42- میزان تاثیر عدم آمادگی طرفهای تجاری در عدم توسعه تجارت الکترونیک    123جدول 5-43- نتایج آزمون نسبت موثر بودن عامل هفتم در عدم توسعه تجارت الکترونیک در SMEs       124جدول 5-44- نتایج مقایسه پاسخها مبنی بر مشخصات پاسخگو و مشخصات شرکت در مورد عامل هفتم      124جدول 5-45- میزان تاثیر وجود نداشتن فرهنگ عمومی استفاده از تجارت الکترونیک در عدم توسعه تجارت الکترونیک                                                                                                125عنوان و شماره                                                                            صفحهجدول 5-46- نتایج آزمون نسبت موثر بودن عامل هشتم در عدم توسعه تجارت الکترونیک در SMEs      126جدول5-47- نتایج مقایسه پاسخها مبنی بر مشخصات پاسخگو و مشخصات شرکت در مورد عامل هشتم      126جدول 5-48- میزان تاثیر عدم وجود مزیت کافی در استفاده از تجارت الکترونیک در عدم استفاده از تجارت الکترونیک                                                                                                128جدول 5-49- نتایج آزمون نسبت موثر بودن عامل نهم در عدم توسعه تجارت الکترونیک در SMEs         128جدول5-50- نتایج مقایسه پاسخها مبنی بر مشخصات پاسخگو و مشخصات شرکت در مورد عامل نهم         129جدول 5-51- میزان تاثیر عدم استفاده رقبا از تجارت الکترونیک در عدم استفاده از تجارت الکترونیک        130جدول 5-52- نتایج آزمون نسبت موثر بودن عامل دهم در عدم توسعه تجارت الکترونیک در SMEs        131جدول5-53- نتایج مقایسه پاسخها مبنی بر مشخصات پاسخگو و مشخصات شرکت در مورد عامل دهم        131جدول 5-54- میزان تاثیر ناکافی بودن قوانین حقوقی داخلی مرتبط با تجارت الکترونیک در عدم توسعه آن  133جدول 5-55- نتایج آزمون نسبت موثر بودن عامل یازدهم در عدم توسعه تجارت الکترونیک در SMEs     133جدول 5-56- نتایج مقایسه پاسخها مبنی بر مشخصات پاسخگو و مشخصات شرکت در مورد عامل یازدهم    134جدول 5-57- میزان تاثیر پایین بودن امنیت در شبکه در عدم توسعه تجارت الکترونیک 135جدول 5-58- نتایج آزمون نسبت موثر بودن عامل دوازدهم در عدم توسعه تجارت الکترونیک در SMEs    136عنوان و شماره                                                                            صفحهجدول 5-59 - نتایج مقایسه پاسخها مبنی بر مشخصات پاسخگو و مشخصات شرکت در مورد عامل دوازدهم  136جدول 5-60- آمار توصیفی پاسخ گروههای سنی مختلف به عامل دوازدهم          137جدول 5-61- نتایج تست کروسکال والیس برای مقایسه نظرات گروههای سنی مختلف در عامل دوازدهم     137جدول 5-62- آمار توصیفی پاسخ دو گروه سنی به عامل دوازدهم                    137جدول 5-63- نتایج تست من ویتنی برای مقایسه نظرات دوگروه سنی در عامل دوازدهم 138جدول 5-64- آمار توصیفی پاسخ سطوح مختلف تحصیلات به عامل دوازدهم       138جدول 5-65- نتایج تست کروسکال والیس برای مقایسه نظرات سطوح مختلف تحصیلات در عامل دوازدهم  138جدول 5-66- آمار توصیفی پاسخ سطوح تحصیلات به عامل دوازدهم                139جدول 5-67- نتایج تست من ویتنی برای مقایسه نظرات دوگروه سطح تحصیلات در عامل دوازدهم 139جدول 5-68- آمار توصیفی نظرات کاربران و غیر کاربران اینترنت نسبت به عامل دوازدهم  140جدول 5-69- نتایج تست من- ویتنی برای مقایسه نظرات کاربر و غیر کاربر اینترنت نسبت به عامل دوازدهم          140جدول 5-70- میزان تاثیر ناکارآمد بودن نظام بانکی کشور در عدم توسعه تجارت الکترونیک 141جدول 5-71- نتایج آزمون نسبت موثر بودن عامل سیزدهم در عدم توسعه تجارت الکترونیک در SMEs    141جدول 5-72- نتایج مقایسه پاسخها مبنی بر مشخصات پاسخگو و مشخصات شرکت در مورد عامل سیزدهم  142جدول 5-73- میزان تاثیر وجود نداشتن خطوط ارتباطی سریع  و مطمئن در عدم توسعه تجارت الکترونیک 143 عنوان و شماره                                                                            صفحهجدول 5-74- نتایج آزمون نسبت موثر بودن عامل چهاردهم در عدم توسعه تجارت الکترونیک در SMEs   144جدول5-75- نتایج مقایسه پاسخها مبنی بر مشخصات پاسخگو و مشخصات شرکت در مورد عامل چهاردهم   144جدول 5-76- آمار توصیفی پاسخ سطوح مختلف تحصیلات به عامل چهاردهم      145جدول5-77- نتایج تست کروسکال والیس برای مقایسه نظرات گروههای سنی مختلف در عامل چهاردهم     145جدول 5-78- میزان تاثیر وجود نداشتن کارتهای اعتباری داخلی با گستره فعالیت بین المللی در عدم توسعه تجارت الکترونیک                                                                                                146جدول 5-79- نتایج آزمون نسبت موثر بودن عامل پانزدهم در عدم توسعه تجارت الکترونیک در SMEs     147جدول 5-80- نتایج مقایسه پاسخها مبنی بر مشخصات پاسخگو و مشخصات شرکت در مورد عامل پانزدهم   147جدول 5-81- میزان تاثیر بازگشت سرمایه طولانی تجارت الکترونیک در عدم توسعه تجارت الکترونیک       148جدول 5-82- نتایج آزمون نسبت موثر بودن عامل چهاردهم در عدم توسعه تجارت الکترونیک در SMEs   149جدول 5-83- نتایج مقایسه پاسخها مبنی بر مشخصات پاسخگو و مشخصات شرکت در مورد عامل شانزدهم  149جدول 5-84- آمار توصیفی نظر رده های مختلف شغلی پاسخگویان در مورد عامل شانزدهم 150جدول 5-85- نتایج تست کروسکال والیس برای مقایسه نظرات رده های شغلی مختلف در عامل شانزدهم    150جدول 5-86- آمار توصیفی نظرات مدیران عالی و میانی نسبت به عامل شانزدهم   150 عنوان و شماره                                                                            صفحهجدول 5-87- نتایج تست من- ویتنی برای مقایسه نظرات مدیران عالی و میانی نسبت به عامل شانزدهم     151جدول 5-88- نتایج آزمون فریدمن برای عوامل 1 تا 16                               151جدول 5-88- آمار توصیفی آزمون فریدمن برای عوامل 1 تا 16                      152جدول 5-90- نتایج آزمون ویلکاکسون برای مقایسه دو به دو عوامل                   152جدول 5-91- ماتریس همبستگی بین سئوالات                                         154جدول 5-92- نتایج آزمون کرویت بارتلت و اندازه کایزر – مایر- الکین (KMO)   156جدول 5-93- میزان اشتراک اولیه و بعد از استخراج عامل ها برای سئوالات         157جدول 5-94- ارزش ویژه مولفه ها                                                        158جدول 5-95 - ماتریس عاملی دوران نیافته                                              160جدول 5-96- بارگذاری عاملی متغیرها                                                   161جدول 5-97- ماتریس همبستگی مولفه ها                                              162جدول 5-98- بارگذاری عاملی متغیرها                                                   163جدول 5-99- مقادیر آلفای کرونباخ به ازای هر عامل                                   164جدول 5-100- مقادیر آلفای کرونباخ به ازای هر عامل                                 164فهرست شکل ها عنوان                                                                                        صفحهشکل3-1- مدل پذیرش تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط کانادا       43شکل3-2- مدل پذیرش تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط آمریکا      44شکل 3-3- مدل پذیرش تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط ویتنام     45شکل3-4- مدل پذیرش تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط نیوزلند    46شکل3-5- مدل مفهومی موانع توسعه تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط 52شکل3-6- مدل مفهومی موانع توسعه تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط سوئد و استرالیا      53شکل 3-7- مدل مفهومی موانع توسعه تجارت الکترونیک در شرکتهای سهامی بیمه ای آسیا          56شکل 4-1- مراحل انجام پروژه                                                               64شکل4-2- مدل مفهومی موانع توسعه تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط ایران         74شکل 5-1- مدل مفهومی موانع توسعه تجارت الکترونیک در شرکتهای مستقر در خوشه نساجی      153شکل 6-1- مدل تجاری توسعه تجارت الکترونیک در خوشه نساجی یزد    168فهرست نمودارها عنوان                                                                                        صفحهنمودار 5-1- وضعیت پاسخ دهندگان از نظر جنسیت                                     90نمودار 5-2- وضعیت پاسخ دهندگان از نظر سن                                          91نمودار 5-3- وضعیت پاسخگویان از نظر سطح تحصیلات                                 92نمودار 5-4- وضعیت پاسخگویان از نظر رده شغلی                                        93نمودار 5-5- وضعیت پاسخ دهندگان از نظر تجربه استفاده از اینترنت                  94نمودار 5-6- وضعیت شرکتها از نظر سن                                                   95نمودار 5-7- وضعیت شرکتها از نظر تعداد پرسنل                                         96نمودار 5-8- وضعیت شرکتها از نظر نوع فعالیت                                           97نمودار 5-9- سطح تحصیلات مدیران شرکت                                               99نمودار 5-10- تعداد کامپیوتر موجود در شرکت                                         100نمودار 5-11- تعداد کامپیوتر متصل به اینترنت موجود در شرکت                     101نمودار 5-12- میزان استفاده شرکتها از تجارت الکترونیک                             102نمودار 5-13- میزان تاثیر عدم آشنایی مدیران صنعت و بازرگانی در عدم توسعه تجارت الکترونیک  105نمودار 5-14- میزان تاثیر کمبود نبروی انسانی کارآمد و متخصص در عدم توسعه تجارت الکترونیک 107نمودار 5-15- میزان تاثیر بالابودن هزینه های تجارت الکترونیک در عدم توسعه تجارت الکترونیک  110نمودار 5-16- میزان تاثیر آگاهی ناکافی از مزایای تجارت الکترونیک در عدم توسعه تجارت الکترونیک        112عنوان                                                                                        صفحهنمودار 5-17- میزان تاثیر پیچیدگی تجارت الکترونیک در عدم توسعه تجارت الکترونیک 117نمودار 5-18- میزان تاثیر مقاومت اعضاء در برابر تغییر در عدم توسعه تجارت الکترونیک 120نمودار5-19 - میزان تاثیر عدم آمادگی طرفهای تجاری در عدم توسعه تجارت الکترونیک    123نمودار 5-20- میزان تاثیر وجود نداشتن فرهنگ عمومی استفاده از تجارت الکترونیک در عدم توسعه تجارت الکترونیک                                                                                                125نمودار5-21- میزان تاثیر عدم وجود مزیت کافی در استفاده از تجارت الکترونیک در عدم استفاده از تجارت الکترونیک                                                                                                127نمودار 5-22- میزان تاثیر عدم استفاده رقبا از تجارت الکترونیک در عدم استفاده از تجارت الکترونیک        130نمودار 5-23- میزان تاثیر ناکافی بودن قوانین حقوقی داخلی مرتبط با تجارت الکترونیک در عدم توسعه آن  132نمودار 5-24- میزان تاثیر پایین بودن امنیت در شبکه در عدم توسعه تجارت الکترونیک 135نمودار 5-25- میزان تاثیر ناکارآمد بودن نظام بانکی کشور در عدم توسعه تجارت الکترونیک 140نمودار 5-26- میزان تاثیر وجود نداشتن خطوط ارتباطی سریع  و مطمئن در عدم توسعه تجارت الکترونیک 143نمودار 5-27- میزان تاثیر وجود نداشتن کارتهای اعتباری داخلی با گستره فعالیت بین المللی در عدم توسعه تجارت الکترونیک                                                                                                146نمودار 5-28- میزان تاثیر بازگشت سرمایه طولانی تجارت الکترونیک در عدم توسعه تجارت الکترونیک       148نمودار 5-29- نمودار اسکری برای تعیین تعداد مولفه ها                               159فهرست نشانه های اختصاری  EC = تجارت الکترونیکSME= شرکتهای کوچک و متوسطکلیات تحقیق  
  • عنوان تحقیق
 بررسی موانع توسعه تجارت الکترونیک در صنایع کوچک و متوسط ایران و ارائه مدل تجاری آن. مطالعه موردی : خوشه نساجی استان یزد  
  • مقدمه
 امروزه در کشورهای مختلف جهان سیساستهای معطوف به گسترش صنایع کوچک به سیاستهای مهم محوری تبدیل شده است و از این رهگذر پیشرفت صنایع کوچک نقش قابل توجهی در توسعه اجتماعی – اقتصادی این کشورها بازی می کند. نکته جالب توجه اینست که هرچه یک کشور از نظر توسعه اقتصادی در سطح بالاتری قرار داشته باشد تکیه توسعه صنعتی آن بیشتربه صنایع کوچک معطوف می شود و این نشان می دهد که صنایع کوچک را در جهان امروزی باید به عنوان یک حقیقت انکار ناپذیر در نظر داشت و با سیاستگذاری مناسب اقتصادی در جهت پیشرفت و توسعه آن همت گمارد (ایمانی راد،72).یکی از راهکارهایی که در محافل علمی برای ساماندهی به بحث صنایع کوچک و متوسط مورد توجه قرار گرفته است، تجمیع این بنگاهها و ساماندهی آنها در قالب خوشه های صنعتی است و در راستای توسعه این خوشه ها بحث ICT و تجارت الکترونیک از جمله مواردی است که به آن توجه زیادی شده است.  
  • ضرورت تحقیق
شرکتهای کوچک و متوسط (SMEs) در اکثر کشورهای جهان بیشترین سهم بنگاهها را به خود اختصاص می دهند،  بنابراین نقش آنها در رشد ملی از لحاظ اقتصادی و استخدامی و تولید ناخالص ملی (GDP) کم نیست.امتیازهای عمده صنایع کوچک عبارتند از :
  • پتانسیل اشتغال زایی بالا
  • نیاز کمتر به واردات
  • توزیع منابع درآمد و کاهش شکاف درآمدی
  • جمع آوری و استفاده از کارآفرینان و نوآوران پراکنده و پس اندازهای کوچک جهت سرمایه گذاری و استفاده کامل از منابع و مواد خام محلی
امروزه با سازماندهی درست صنایع کوچک و متوسط می توان به سطوحی از هم افزایی دست یافت که حتی با انجام سرمایه گذاری های سنگین برای احداث یک واحد در مقیاس بزرگ نیز قابل تردید بوده و ممکن نمی باشد. از میان الگوهای مختلف سازماندهی تولید ، خوشه های صنعتی نقش قابل توجهی در سازماندهی زنجیره تولید صنایع کوچک و متوسط ، شکل بازار و توزیع درآمد و ایجاد ثروت در مناطق متعددی در جهان داشته است.خوشه مجموعه ای از شرکتها، سازمانها، تشکل ها و نهادهای تخصصی فعال در یک رشته صنعتی است که از طریق روابط متراکم شبکه ای قادر به هم افزایی قابلیت های آن مجموعه می شود(مهرپویا و مجیدی، 82). خوشه های صنعتی به واسطه تقسیم کار تخصصی، همکاری بین صنایع ، یادگیری تعاملی و سایر اموری که برای رقابت مند شدن صنایع لازم است می توانند الگوی مناسبی برای توسعه صنعتی محسوب شوند(مهرپویا و مجیدی، 82).در ایران حدود 7/99 درصد کارگاههای صنعتی کشور ، سازمان هایی هستند که کمتر از 50 نفر پرسنل دارند. این سازمانهای کوچک و متوسط 8/53 درصد ارزش تولیدات صنعتی کشور را تشکیل می دهند. در دیگر کشورهای جهان نیز بخش مهمی از درآمد ملی صنعتی توسط این سازمانها تامین می شوند.در راستای توسعه خوشه های صنعتی بحث تجارت الکترونیک به عنوان یک ابزار مهم مورد توجه است. قابلیت فناوری اطلاعاتی و ارتباطی در جهت شتاب دادن به توسعه اقتصادی و ارتقاء زندگی مردم و پافشاری جوامع بین المللی بر اهمیت بهبود دسترسی به فناوری های مذکور به خصوص در کشورهای در حال توسعه، در سالهای اخیر قابل ملاحظه بوده است. تجارت الکترونیک نیز حاصل پیشرفت فناوری اطلاعات است که در دنیای کسب و کار بسیار با اقبال مواجه است (موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، 86).تعداد صفحه : 213قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید