پایان نامه : بررسی وضعیت تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت و عوامل مرتبط با آن در سال تحصیلی 91-1390

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته :آموزش پرستاری

گرایش : کودکان

عنوان : بررسی وضعیت تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت و عوامل مرتبط با آن در سال تحصیلی    91-1390

 

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی گیلان دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت

 

پایان نامه جهت دریافت مدرک کارشناسی ارشد آموزش پرستاری ( گرایش کودکان )

 

عنوان:

بررسی وضعیت تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت و عوامل مرتبط با آن در سال تحصیلی    91-1390

استاد راهنما:

سرکار خانم مینو میترا چهرزاد

استاد مشاور:

سرکار خانم فریبا عسگری

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)چکیدهمقدمه: با توجه به نقش دانشگاه ها در تربیت نیروی متخصص مورد نیاز جامعه، بررسی وضعیت نظام آموزشی و آگاهی از نقاط قوت، ضعف و کاستی ها در فرایند تحصیل دانشجویان، جهت طراحی و اجرای برنامه های مناسب آموزشی ضرورت دارد. هدف از این مطالعه تعیین وضعیت تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت و عوامل مرتبط با آن می باشد.مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی- مقطعی بر روی 204 نفر از دانشجویان پرستاری و مامایی مقطع کارشناسی پیوسته دانشکده شهید بهشتی رشت انجام شد. ابزار مورد استفاده در پژوهش، پرسش نامه سه بخشی شامل عوامل فردی، خانوادگی و آموزشی بود. جهت سنجش وضعیت تحصیلی از شاخص میانگین معدل کل ترم های تحصیلی (GPA) استفاده شد. بطوریکه معدل کل بالای 16 به عنوان وضعیت تحصیلی مناسب و معدل کل پایین تر از 16 به عنوان وضعیت تحصیلی نامناسب درنظر گرفته شد. داده ها  توسط نرم افزارSPSS  نسخه 18 و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج: یافته های این مطالعه نشان داد که اکثریت دانشجویان (74%) مونث، با سن ≥ 22سال (79%) بودند. 17% از دانشجویان سابقه افتادن از واحدهای درسی و 6% آنها سابقه مشروطی به خصوص در ترم اول و دوم داشتند. اکثریت دانشجویان(61%)دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت وضعیت تحصیلی نامناسب داشتند. بین وضعیت تحصیلی دانشجویان و عوامل فردی از جمله جنس زن(001/0 p <)،وضعیت تاهل(023/0 p <)،معدل دیپلم(001/0 p <)، فاصله اخذ مدرک پیش دانشگاهی تا ورود به دانشگاه(002/0 p <)،افتادن از واحدهای درسی(001/0 p <)، مشروط شدن(003/0 p <)،علاقه مندی به رشته تحصیلی(011/0 p <)،داشتن برنامه منظم برای مطالعه(002/0 p <)، بومی بودن (046/0 p <)،شاغل بودن حین تحصیل(001/0 p <) و مسئولیت تامین مالی خانواده(009/0 p <)، عوامل خانوادگی مانند میزان درآمد ماهانه خانواده(046/0 p <) و نیز عوامل آموزشی حیطه فراگیر از جمله خودکارآمدی تحصیلی(001/0 p <)، استرس و فشار زمانی(007/0 p <) و مشارکت در فعالیت های دانشگاه(014/0 p <) ارتباط معنی دار آماری مشاهده شد.نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که بین وضعیت تحصیلی دانشجویان و برخی عوامل فردی، خانوادگی و عوامل آموزشی حیطه فراگیر ارتباط معنی دار آماری وجود دارد. بنابراین پیشنهاد می شود عوامل فوق در برنا مه ریزی  آموزشی دانشجویان پرستاری و مامایی و جذب آنها در نظر گرفته شود .کلید واژه ها: وضعیت آموزشی، دانشجویان پرستاری، آموزش پرستاری فهرست مطالبعنوان                                                                                               صفحه فصل اول: کلیات 1-1  زمینه پژوهش   .............................................................................................        2 2-1 اهداف پژوهش(هدف کلی و اهداف ویژه) ....................................................        9 3-1 سوالات پژوهش   ..........................................................................................      10 4-1 تعاریف نظری و عملی واژه ها   .....................................................................     11 6-1 پیش فرض های پژوهش   ..............................................................................     13 7-1 محدودیت های پژوهش    ..............................................................................     13فصل دوم: زمینه و پیشینه تحقیق 1-2 چهارچوب پژوهش     .....................................................................................    15 2-2 مروری بر مطالعات انجام شده ..........................................................................    31فصل سوم: روش اجرای تحقیق 1-3 نوع پژوهش .......................................................................................................   44 2-3 جامعه پژوهش ...................................................................................................   44 3-3 روش نمونه گیری ..............................................................................................   46 4-3 مشخصات واحدهای مورد پژوهش  ..................................................................   47 5-3 محیط پژوهش   ..................................................................................................   47 6-3 ابزار و روش گردآوری اطلاعات  ......................................................................   47 7-3 تعیین اعتبار و اعتماد علمی ابزار ........................................................................   50 8-3 روش تجزیه و تحلیل داده ها .............................................................................   53 9-3 ملاحظات اخلاقی   .............................................................................................  54فصل چهارم: نتایج تحقیق 1-4 یافته های پژوهش   ...........................................................................................    56 2-4 جداول               ...............................................................................................    58فصل پنجم: بحث و بررسی یافته ها 1-5 بحث و تفسیر نتایج پژوهش  ..............................................................................   80 2-5 نتیجه گیری نهایی  ..............................................................................................   94 3-5 کاربرد یافته ها و پیشنهادات برای پژوهش های بعدی  .......................................   96منابع و مآخذ - فهرست منابع.............................................................................................................   99 - پیوست ها      ........................................................................................................... 107 - چکیده انگلیسی  .......................................................................................................  117
 (پ)
فهرست جداول جدول شماره (1): توزیع واحدهای مورد پژوهش برحسب ویژگی های فردی  ................          58جدول شماره (2) : توزیع واحدهای مورد پژوهش برحسب مشخصات تحصیلی قبل از ورود به دانشگاه   ............................................................................          59جدول  شماره (3): توزیع واحدهای مورد پژوهش برحسب مشخصات  تحصیلی حین تحصیل در دانشگاه  ....................................................................................................         60جدول شماره (4) : توزیع واحدهای مورد پژوهش برحسب وضعیت اقتصادی – اجتماعی دانشجویان   .........................................................................         63جدول شماره (5) : توزیع واحدهای مورد پژوهش برحسب وضعیت عاطفی - روانی دانشجویان   ....................................................................................        64جدول شماره (6) : توزیع واحدهای مورد پژوهش برحسب مشخصات خانوادگی  .............        65جدول شماره (7) : توزیع واحدهای مورد پژوهش برحسب عوامل آموزشی نظری حیطه فراگیر  ................................................................................................................        67جدول شماره (8 ) : توزیع نظرات واحدهای مورد پژوهش برحسب عوامل آموزشی نظری حیطه فراده  ........................................................................................        68جدول شماره (9) : توزیع نظرات واحد های مورد پژوهش بر حسب حیطه محیط و تجهیزات آموزشی  ..........................................................................................        68جدول شماره (10) : توزیع واحدهای مورد پژوهش بر حسب وضعیت تحصیلی ..................       69جدول  شماره (11) : وضعیت تحصیلی واحدهای مورد پژوهش برحسب ویژگی های فردی   ...........................................................................................................          70
 (ت)
جدول شماره (12) : وضعیت تحصیلی واحدهای مورد پژوهش برحسب مشخصات تحصیلی قبل از تحصیل در دانشگاه  ..............................................................           71جدول شماره (13) : وضعیت تحصیلی واحدهای مورد پژوهش برحسب مشخصات تحصیلی حین تحصیل در دانشگاه  .................................................................          72جدول شماره (14) : وضعیت تحصیلی واحدهای مورد پژوهش برحسب وضعیت اقتصادی – اجتماعی دانشجویان  .......................................................................           73جدول شماره (15) : وضعیت تحصیلی واحدهای مورد پژوهش برحسب وضعیت عاطفی- روانی دانشجویان  .................................................................................            74جدول شماره (16) : وضعیت تحصیلی واحدهای مورد پژوهش برحسب مشخصات خانوادگی .........................................................................................................           75جدول شماره (17) : وضعیت تحصیلی واحدهای موردپژوهش برحسب عوامل آموزشی نظری حیطه فراگیر ..................................................................................           76جدول  شماره (18) : وضعیت تحصیلی واحدهای مورد پژوهش بر حسب عوامل آموزشی نظری حیطه فراده  ...................................................................................           77جدول  شماره (19) : وضعیت تحصیلی واحدهای مورد پژوهش بر حسب عوامل آموزشی نظری حیطه محیط و تجهیزات آموزشی  ................................................           77جدول (20) : عوامل پیش گویی کننده وضعیت تحصیلی در دانشجویان پرستاری و مامایی  (آزمون لجستیک رگرسیون)  .............................................................           78زمینه پژوهش     رسالت اصلی دانشگاه ها، تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز جامعه، ترویج و ارتقاء دانش، گسترش تحقیق و فراهم نمودن زمینه مساعد برای توسعه کشور است. در همین راستا، وجود یک سیستم پایش و ارزشیابی در نظام آموزشی دانشگاه به منظور تعیین نقاط قوت و ضعف، ارتقا کیفیت آموزش و تربیت نیروی انسانی پاسخگو به نیاز جامعه، غیر قابل انکار می باشد(1). یکی از شاخص های مهم ارزشیابی[1] دانشگاه ها، سنجش عملکرد یا وضعیت تحصیلی دانشجویان است(2) که عبارت از داوری درباره تسلط دانشجویان بر دانش و مهارت های بنیادی،        اندازه گیری پیشرفت دانشجو در طی زمان، تشخیص مشکلات وی جهت انجام بازخورد مناسب به دانشجویان، ارزشیابی اثربخشی درس و ایجاد انگیزه مطالعه در آنها می باشد(3). عملکرد یا وضعیت تحصیلی[2] به پیشرفت[3] یا افت[4] تحصیلی دانشجویان اطلاق می شود که برای سنجش آن از ابزارهای مختلفی مانند معدل کل، ترم های مشروطی و تعداد واحد های مردودی یا قبولی استفاده می شود(4). پیشرفت تحصیلی، فرآیندی منظم برای تعیین و تشخیص میزان پیشرفت یادگیرندگان در رسیدن به اهداف آموزشی است(5) که مفهومی قابل اندازه گیری بوده و با ابزاری به نام آزمون اندازه گیری می شود(6) و نمرات دروس یا دوره های تحصیلی می تواند به عنوان معیار تعیین کننده پیشرفت تحصیلی مدنظر قرار گیرد(7 ، 8).در مقابل پیشرفت تحصیلی، اصطلاح افت یا اتلاف تحصیلی مطرح می شود(9) که عبارت از ناتوانی و شکست در انجام و اتمام موفقیت آمیز دوره تحصیلات رسمی است(10) و با معیارهای مختلفی نظیر مشروطی، تکرار درس، طولانی شدن مدت تحصیل، اخراج، انصراف، ترک تحصیل و غیره قابل بررسی است(11). در واقع یکی از دلایل مهم بررسی وضعیت تحصیلی، تعیین و پیشگیری از افت تحصیلی است(12). افت تحصیلی دانشگاهی یک مشکل جدی است، بطوریکه حدود 50 درصد دانشجویان در سال اول ورود به دانشگاه با افت تحصیلی روبرو می شوند. افت تحصیلی به صورت توقف تحصیل، اخراج و ترک تحصیل، از نظر هزینه های آموزشی همه ساله خسارت های زیادی را به آموزش عالی در کشور ما و سایر کشورهای جهان وارد می کند. مرکز آموزش عالی ملی استرالیا[5] میزان افت سالانه دانشجویان این کشور را  حدود 80-70 درصد برآورد کرده است(13). در دانشگاه لانکستر استرالیا 11 درصد دانشجویان در طول مدت 6 سال تحصیل، موفق به دریافت مدرک کارشناسی خود نشده اند که این موضوع باعث کاهش کارایی این دانشگاه شده است(4). لازین و نومان در مطالعه ای با هدف تعیین عوامل پیشگویی کننده افت تحصیلی در دانشجویان امریکا نشان داد که 6/12% دانشجویان علوم پزشکی یک دانشگاه دچار افت تحصیلی بوده اند که اغلب به دلیل نارسایی علمی آنها بوده است(14). همچنین، بررسی آرولامپالام[6] در انگلستان نشان داد که میزان افت تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی سال اول 8/3% بوده است(15). در کشور ما نیز، افت تحصیلی هر ساله ده ها میلیارد ریال از بودجه کشور را به هدر داده و سبب بی ثمر ماندن نیروهای بالقوه و سرمایه های انسانی جامعه شده است(16). عدالتخواه و همکاران، افت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اهواز را در دانشجویان پسر 9/43 درصد و در دانشجویان دختر 20 درصد گزارش کرده اند(17). فرهادی و همکاران در بررسی عوامل موثر بر افت تحصیلی دانشجویان روزانه دانشگاه علوم پزشکی لرستان، میزان افت تحصیلی در دانشجویان دختر 66/3% و در دانشجویان پسر 69/6% بود و کمترین میزان افت تحصیلی مربوط به رشته هوشبری بوده است(18). عالیخانی و همکاران فراوانی افت تحصیلی در 189 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارتش را 32 نفر (9/16%) گزارش کرده اند(19). تقربی و همکاران در مظالعه ای با هدف تعیین شاخص های افت تحصیلی و عوامل مرتبط با آن در دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان نشان دادند که معدل کل در 209 نفر (5/14%) از دانشجویان نامطلوب بود(20). همچنین رئوفی و همکاران میزان افت دانشجویان دانشگاه تبریز را به ترتیب، در دندان پزشکی 9/22 درصد، گروه فیزیوتراپی 5/12 درصد، پرستاری و مامایی 6/10 درصد، داروسازی 8/9 درصد، پزشکی 7 درصد، بهداشت تغذیه 4/6 درصد و پیراپزشکی 7/4 درصد گزارش کردند(21).  به طور کلی افت تحصیلی به عنوان یکی از معضلات نظام های آموزشی در کلیه کشورها از جمله ایران در مقاطع مختلف دانشگاه به طور محسوس مشاهده شده و تبعات روحی، روانی، خانوادگی و اجتماعی متعددی را برای دانشجویان به همراه دارد(22، 23). صرف نظر از مشکلات روحی-روانی و محرومیت از تحصیل، این مشکل آموزشی در رشته های علوم پزشکی سبب پایین آمدن سطح کارآیی فارغ التحصیلان این حرفه ها شده و به نوبه خود خسارت های جانی، مالی و نارضایتی های اجتماعی زیادی را در پی خواهد داشت(23،24). همان طور که گفته شد مطالعات انجام شده نشان از شیوع زیاد افت تحصیلی دارد اما آمارهای گزارش شده در خصوص رشته های گروه علوم پزشکی بسیار متفاوت است که دلایلی همچون تفاوت در معیار مورد بررسی و رشته تحصیلی می تواند توجیه کننده علت آن باشد. محققین با تاکید بر شیوع 12 درصدی افت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی کشور، به منظور پیشگیری از عوارض نامطلوب و در بسیاری از موارد غیر قابل جبران آن، ضرورت وجود سیستم آموزشی هوشیاری که قادر به غربالگری و شناسایی دانشجویان در معرض خطر باشد را خاطر نشان ساخته اند(23،24،25). زیرا با شناسایی به موقع دانشجویان در معرض خطر و همکاری درون بخشی واحدهای آموزشی، دانشجویی و فرهنگی در دانشگاه ها و اهتمام اساتید راهنما       می توان موجبات ارتقای وضعیت تحصیلی آنها را فراهم کرد. بدیهی است که لازمه شناسایی دانشجویان در معرض خطر و پیشگیری از افت تحصیلی و تبعات آن، تبیین و شناسایی عوامل خطر ساز ضروری است(10).به طور کلی وضعیت تحصیلی دانشجویان، به عنوان فرآیند پیچیده ای در نظر گرفته می شود که تحت تاثیر متقابل عواملی است که هم در ارتباط با نهاد آموزشی بوده و هم مربوط به فردیت دانشجو است(29). بر همین اساس متخصصین تعلیم و تربیت عوامل مرتبط با وضعیت تحصیلی را به دو دسته عوامل بیرونی (محیطی)[7] و عوامل درونی (فردی)[8] تقسیم کرده اند(27).تعداد صفحه : 133قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید