پایان نامه : تأثیر برنامه ریزی فرهنگی از طریق برنامه تلویزیونی از تو می پرسند بر رفتار فرهنگی موردکاوی مردم شهر تهران،مناطق1،3،4،5،10،15

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی امور فرهنگی(M.A)

عنوان : تأثیر برنامه ریزی فرهنگی از طریق برنامه تلویزیونیاز تو می پرسند بر رفتار فرهنگی موردکاوی مردم شهر تهران،مناطق1،3،4،5،10،15

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد علوم و تحقیقات

 

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی امور فرهنگی(M.A)

موضوع :

تأثیر برنامه ریزی فرهنگی از طریق برنامه تلویزیونی از تو می پرسند بر رفتار فرهنگی موردکاوی مردم شهر تهران،مناطق1،3،4،5،10،15

 

استاد راهنما :

دکتر شهناز هاشمی

استاد مشاور:

دکتر فاطمه برات لو

 

سال تحصیلی 93-1392

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)فهرست مطالب: فصل اولعنوان----------------------------------------------------------- صفحه 1-1مقدمه--------------------------------------------------------------------------------221-2بیان مسئله----------------------------------------------------------------------------231-3ضرورت و اهمیت تحقیق------------------------------------------------------------------241-4 اهداف تحقیق--------------------------------------------------------------------------251-4-1 هدف کلی--------------------------------------------------------------------------252-4-1 هدف کاربردی-----------------------------------------------------------------------251-4-3 هدف ویژه--------------------------------------------------------------------------251-5 سوالات تحقیق------------------------------------------------------------------------251-5-1 سوال اصلی ------------------------------------------------------------------------262-5-1 سوالات فرعی-----------------------------------------------------------------------261-6 فرضیه های تحقیق---------------------------------------------------------------------261-6-1 فرضیه اصلی-------------------------------------------------------------------------262-6-1 فرضیه فرعی-------------------------------------------------------------------------261-7 روش تحقیق---------------------------------------------------------------------------271-8 روش جمع آوری اطلاعات----------------------------------------------------------------271-9 جامعه آماری-------------------------------------------------------------------------- 271-10 واحد آماری--------------------------------------------------------------------------281-11 محدودیت های تحقیق-----------------------------------------------------------------281-12 تعریف مفاهیم تحقیق------------------------------------------------------------------2812-1 برنامه ریزی--------------------------------------------------------------------------291-12-1-1 تعریف برنامه ریزی----------------------------------------------------------------291-12-2 فرهنگ---------------------------------------------------------------------------291-12-2-1 تعریف فرهنگ-------------------------------------------------------------------291-12-3 برنامه ریزی فرهنگی-----------------------------------------------------------------301-12-3-1 تعریف برنامه ریزی فرهنگی---------------------------------------------------------301-12-4 رفتار فرهنگی----------------------------------------------------------------------311-12-4-1 تعریف رفتار فرهنگی  ------------------------------------------------------------311-12-5 رسانه  ----------------------------------------------------------------------------311-12-5-1 تعریف رسانه---------------------------------------------------------------------311-13 چهارچوب نظری تحقیق----------------------------------------------------------------321-14 مدل تحلیلی تحقیق- ------------------------------------------------------------------32 فصل دومعنوان--------------------------------------------------------------------------------- صفحه2-1 برنامه ریزی---------------------------------------------------------------------------342-1-1 مقدمه-----------------------------------------------------------------------------342-1-2 تعریف کاربردی برنامه ریزی------------------------------------------------------------342-1-3 انواع برنامه ریزی---------------------------------------------------------------------352-1-3-1 برنامه ریزی تخصصی---------------------------------------------------------------352-1-3-2 برنامه ریزی جامع(استراتژیک)--------------------------------------------------------262-1-3-3 برنامه ریزی عملیاتی(اجرایی)---------------------------------------------------------372-1-4 مراحل برنامه ریزی-------------------------------------------------------------------382-1-4-1شناسایی مقتضیات موجود(فرصت ها و محدودیت ها)---------------------------- ----------382-1-4-2 تعیین اهداف کوتاه مدت-------------------------------------------------------------382-1-4-3 کسب اطلاعات کامل درباره فعالیت های ضروری------------------------------------------392-1-4-4 طبقه بندی و تحلیل اطلاعات---------------------------------------------------------392-1-4-5 ارائه فرضیه هایی بر مبنای پیش بینی وضعیت آینده---------------------------------------402-1-4-6 جستجوی بدیل ها و برنامه های جایگزین-----------------------------------------------402-1-4-7 ارزیابی بدیل های گوناگون-----------------------------------------------------------402-1-4-8 انتخاب بدیل مناسب----------------------------------------------------------------412 -1-4-9 تدوین برنامه های فرعی و پشتیبانی---------------------------------------------------412-1-4-10 تنظیم توالی فعالیت ها و جداول زمانی------------------------------------------------412-1-4-11 بیان برنامه ها در قالب ارقام بودجه و برنامه تخصیص منابع مالی----------------------------422-1-4-12 ارزیابی میزان پیشرفت کار----------------------------------------------------------422-1-5 مزیت های برنامه ریزی----------------------------------------------------------------442-1-6 محدودیت های برنامه ریزی-------------------------------------------------------------442-2 فرهنگ-------------------------------------------------------------------------------452-2-1 اهمیت فرهنگ-----------------------------------------------------------------------472-2-1 ضرورت فرهنگ در جامعه ایران---------------------------------------------------------482-3 برنامه ریزی فرهنگی--------------------------------------------------------------------502-3-1 تعریف برنامه ریزی فرهنگی-------------------------------------------------------------522-3-2 اهداف برنامه ریزی فرهنگی-------------------------------------------------------------522-3-3 ویژگی های عمده ی برنامه ریزی فرهنگی-------------------------------------------------542-3-4 مراحل برنامه ریزی فرهنگی------------------------------------------------------------552-4 رسانه--------------------------------------------------------------------------------582-4-1 انواع رسانه از نظر مفهوم---------------------------------------------------------------582-4-2 اثرات رسانه ای بر رفتار----------------------------------------------------------------602-4-2-1 اثرات رسانه ای از نظر زمانی----------------------------------------------------------602-4-2-2 اثرات رسانه ای از منظرواکنش رفتاری--------------------------------------------------622-5 رابطه رسانه و آموزش--------------------------------------------------------------------662-5-1 کارکردهای آموزشی رسانه ها----------------------------------------------------------662-5-2 ویژگی ها و اهمیت آموزش رسانه ای-----------------------------------------------------672-5-2-1 فراگیری-------------------------------------------------------------------------672-5-2-2 تأثیرگذاری-----------------------------------------------------------------------682-5-3-1 انواع آموزش رسانه ای--------------------------------------------------------------692-6 نقش تلویزیون در آموزش رسانه ای--------------------------------------------------------702-6-1 تلویزیون به عنوان ابزار آموزشی---------------------------------------------------------712-6-2 ویژگی های آموزشی تلویزیون----------------------------------------------------------732-7 مخاطب به عنوان عامل اثرپذیر در رفتار----------------------------------------------------742-7-1 تعریف مخاطب---------------------------------------------------------------------752-7-2 دسته بندی مخاطب----------------------------------------------------------------752-7-2-1 مخاطبان بر مبنای ویژگی های جمعیت شناختی----------------------------------------762-7-2-2 مخاطبان بر حسب باورها-----------------------------------------------------------762-7-2-3 مخاطبان بر حسب نگرش ها--------------------------------------------------------762-7-2-4 مخاطبان بر اساس رفتار-----------------------------------------------------------772-7-2-5 مخاطبان بر اساس دسترسی--------------------------------------------------------772-7-2-6 مخاطبان بر اساس منابع درآمدی------------------------------------------------------772-7-2-7 مخاطبان بر اساس مراحل فراگرد------------------------------------------------------782-7-2-8 مخاطبان بر اساس استفاده از رسانه ها--------------------------------------------------782-7-2-9 مخاطبان بر اساس موضوع و ارتباط----------------------------------------------------782-7-2-10 مخاطبان بر اساس قومیت و استفاده از رسانه ها-----------------------------------------792-8 نگرش کاربردی به تلویزیون در جمهوری اسلامی ایران-----------------------------------------812-8-1 تلویزیون در جمهوری اسلامی ایران------------------------------------------------------812-8-2 شاخصه های رسانه دینی در جمهوری اسلامی ایران-----------------------------------------822-8-3 ملاحظات برنامه ریزی فرهنگی در تعامل میان دین و رسانه-----------------------------------832-8-4 مورد کاوی " ازتو می پرسند"----------------------------------------------------------842-9 تاریخچه ای از تحقیقات در داخل کشور و مروری بر تحقیقات پیشین-----------------------------85فصل سومعنوان--------------------------------------------------------------------------------- صفحه3-1 مقدمه ------------------------------------------------------------------------------893-2 عنوان تحقیق ------------------------------------------------------------------------893-3 روش تحقیق --------------------------------------------------------------------------893-4 نوع تحقیق ---------------------------------------------------------------------------893-5 جامعه آماری --------------------------------------------------------------------------903-6 روش جمع آوری اطلاعات وابزار پژوهش ----------------------------------------------------903-7 تعیین اندازه جامعه نمونه ----------------------------------------------------------------903-8 اعتبار یا پایایی(Reliability) ------------------------------------------------------------913-9 روایی پرسشنامه -----------------------------------------------------------------------923-10 روش آزمون و تحلیل های آماری---------------------------------------------------------92فصل چهارمعنوان--------------------------------------------------------------------------------- صفحه4-1 مقدمه -------------------------------------------------------------------------------944-2 تجزیه وتحلیل داده های دریافتی-----------------------------------------------------------944-2-1 آمارتوصیفی ------------------------------------------------------------------------944-2-2 آمار استنباطی----------------------------------------------------------------------1264-3 بررسی فرضیه های تحقیق--------------------------------------------------------------1264-3-1 بررسی وآزمون فرضیه فرعی اول--------------------------------------------------------1264-3-2 بررسی وآزمون فرضیه فرعی دوم -------------------------------------------------------1284-3-3 بررسی فرضیه اصلی -----------------------------------------------------------------130فصل پنجمعنوان--------------------------------------------------------------------------------- صفحه5-1 بحث ونتیجه گیری--------------------------------------------------------------------1335-2- محدودیت های تحقیق----------------------------------------------------------------1355-3- راه کارها و پیشنهادات برگرفته از پژوهش--------------------------------------------------136منابع  ----------------------------------------------------------------------------------138 فهرست جداولعنوان--------------------------------------------------------------------------------- صفحهجدول(3-1)جدول کرونباخ برای تعیین تعداد متغیرهای شرکت داده ونداده شده در آزمون اعتبار------------91جدول (4-1) جمعیت شناسی ----------------------------------------------------------------94جدول (4-2) سن ------------------------------------------------------------------------- 95جدول (4-3) میزان تحصیلات ---------------------------------------------------------------95جدول (4-4)  مناطق شهری -----------------------------------------------------------------96جدول (4-5) توزیع فراوانی نظر پاسخگویان برحسب این که برنامه ریزی فرهنگی از طریق برنامه تلویزیونی ازتو  می پرسند تا چه میزان می تواند بر یکپارچگی وانسجام فرهنگی برای یک اجماع جهت رسیدن به اهداف شهری موثرباشد----------------------------------------------------------------------------------96جدول (4-6) توزیع فراوانی نظر پاسخگویان برحسب این که برنامه ریزی برای تولید،پخش کالای فرهنگی تا چه میزان بر رفتار فرهنگی مردم تاثیرگذارمی باشد---------------------------------------------------97جدول (4-7) توزیع فراوانی نظر پاسخگویان برحسب این که برنامه ریزی فرهنگی (ازتومی پرسند) تا چه میزان بر نیازها وامیال مردم تاپیرگذارمی باشد-----------------------------------------------------------98جدول (4-8) توزیع فراوانی نظر پاسخگویان برحسب این که برنامه ریزی فرهنگی(ازتومی پرسند)  تا چه میزان برحفظ تعادلات موجود تاثیرگذارمی باشد-------------------------------------------------------99جدول (4-9) توزیع فراوانی نظر پاسخگویان برحسب این که برنامه ریزی فرهنگی(ازتومی پرسند)  تا چه میزان برمشارکت شهروندان بر دست یابی اهداف شهری تاثیرگذارمی باشد----------------------------------100جدول (4-10) توزیع فراوانی نظر پاسخگویان برحسب این که برنامه ریزی فرهنگی(ازتومی پرسند)  تاچه میزان بر وفاق وبحث وتبادل نظر وبرگزاری جلسات ونشستهای شهروندان برای ترقی وتعالی تاثیرگذار می باشد------101 جدول (4-11) توزیع فراوانی نظر پاسخگویان برحسب این که برنامه ریزی فرهنگی (ازتومی پرسند) تا چه میزان بر هویت،بناسازی،میراث وغرورملی موثر است------------------------------------------------------102جدول (4-12) توزیع فراوانی نظر پاسخگویان برحسب این که برنامه ریزی فرهنگی (ازتومی پرسند) تا چه میزان سبب تغییر ناگهانی در رفتار یا احساس فردمی شود----------------------------------------------103جدول (4-13) توزیع فراوانی نظر پاسخگویان برحسب این که برنامه ریزی فرهنگی (ازتومی پرسند)  تا چه میزان سبب تغییر تمایلات ذهنی شهروندان ونیز روش ومنش زندگی آنان می شود---------------------------104جدول (4-14) توزیع فراوانی نظر پاسخگویان برحسب این که برنامه ریزی فرهنگی (ازتومی پرسند)  تا چه میزان از طریق آموزشهای غیر رسمی وغیر مستقیم بر رفتار فرهنگی مردم تاثیرگذارمی باشد--------------------105جدول (4-15) توزیع فراوانی نظر پاسخگویان برحسب این که آموزش های غبر رسمی ازطریق تلویزیون می تواند تمام ساعات شبانه روزتا چه میزان بر شیوه های صحیح اخلاق ورفتارشهروندی تاثیرگذارباشد--------------106جدول (4-16) توزیع فراوانی نظر پاسخگویان برحسب این که برنامه ریزی فرهنگی (ازتومی پرسند) با ارائه محتوای غنی آموزشی –فرهنگی به زبان ساده وقابل فهم عامه جامعه تا چه میزان بر اخلاق ورفتار شهروندی تاثیرگذارباشد---------------------------------------------------------------------------------------107جدول (4-17) توزیع فراوانی نظر پاسخگویان برحسب این که برنامه ریزی فرهنگی (ازتومی پرسند)  تا چه میزان می تواند با تاکید بر ارزش های حاکم برجامعه سیاستگذاری عمومی را تقویت کند----------------------108جدول (4-18) توزیع فراوانی نظر پاسخگویان برحسب این که برنامه ریزی (ازتومی پرسند) تا چه میزان می تواند با تاکید برجهان بینی توحیدی سیاستگذاری عمومی را تقویت کند-----------------------------------109جدول (4-19) توزیع فراوانی نظر پاسخگویان برحسب این که برنامه ریزی فرهنگی تا چه میزان به دگرگونی های مطلوب درحوزه فرهنگی منجرمی شود---------------------------------------------------------110جدول (4-20) توزیع فراوانی نظر پاسخگویان برحسب این که برنامه ریزی فرهنگی تا چه میزان دخالت وبرنامه ریزی درحوزه ی نظام های ارزشی واعتقادی فرهنگ سیاستگذاری عمومی را تقویت می کند--------------111جدول (4-21) توزیع فراوانی نظر پاسخگویان برحسب این که برنامه ریزی فرهنگی برای عرصه های سخت افزاری جامعه تاچه میزان سیاستگذاری عمومی را تخت تاثیرقرارمی دهد------------------------------------112جدول (4-22) توزیع فراوانی نظر پاسخگویان برحسب این که برنامه ریزی فرهنگی تا چه میزان برسازگاری وهماهنگی ویاحذف ناسازگاری درمیان سیاست های گوناگون موثر است-------------------------------113جدول (4-23) توزیع فراوانی نظر پاسخگویان برحسب این که برنامه ریزی فرهنگی ازطریق برنامه از تومی پرسند تا چه میزان برتوسعه ی انسانی درقالب دسترسی به پیشرفت های اجتماعی محول می نماید--------------114جدول (4-24) توزیع فراوانی نظر پاسخگویان برحسب این که برنامه ریزی فرهنگی ازطریق برنامه از تومی پرسند تا چه میزان برپیوند وارتباط میان موسسات متنوع فرهنگی و دولت موثر است--------------------------115جدول (4-25) توزیع فراوانی نظر پاسخگویان برحسب این که برنامه ریزی فرهنگی ازطریق برنامه از تومی پرسند با ارائه عقاید و اطلاعات در اذهان تا چه میزان برتفکر شهروندان اثرگذار می باشد------------------------116جدول (4-26) توزیع فراوانی نظر پاسخگویان برحسب این که برنامه ریزی فرهنگی ازطریق برنامه از تومی پرسند تا چه میزان کارکرد صحیح آموزشی یک برنامه ریز های فرهنگی مناسب تاچه میزان می تواند منجربه کاهش هزینه های زمانی ومکانی گردد.--------------------------------------------------------------117جدول (4-27) توزیع فراوانی نظر پاسخگویان برحسب این که کارکردصحیح آموزش فراگیربرنامه ریزی فرهنگی مناسب از طریق برنامه از تومی پرسند تاچه میزان می تواند منجربه کاهش هزینه های زمانی ومکانی گردد-----------------------------------------------------------------------------------------------118جدول (4-28) توزیع فراوانی نظر پاسخگویان برحسب این که آموزش غیررسمی از طریق تلویزیون می تواند در تمام ساعات شبانه روز از طریق شیوه های صحیح تا چه میزان بر بهداشت شهروندی تاثیرگذارباشد-----------------------------------------------------------------------------------------------------119جدول (4-29) توزیع فراوانی نظر پاسخگویان برحسب این که برنامه ریزی فرهنگی مناسب  ازطریق برنامه از تومی پرسند با برخورداری از بعد بصری وشنیداری تا چه میزان دراصلاخ ناهنجاری های رفتاری موثر است----------------------------------------------------------------------------------------------------120جدول (4-30) توزیع فراوانی نظر پاسخگویان برحسب این که تاچه میزان برنامه ریزی های فرهنگی مناسب بر انتقال ارزش های دینی از یک نسل به نسل دیگر تاثیرگذارمی باشد---------------------------------121جدول (4-31) توزیع فراوانی نظر پاسخگویان برحسب این که تاچه میزان برنامه ریزی های فرهنگی مناسب برتقویت وحدت ملی ،دینی وشهروندی تاثیرگذارمی باشد------------------------------------------122جدول(4-32) توزیع فراوانی نظر پاسخگویان برحسب اینکه ازطریق برنامه ریزی های فرهنگی تاچه میزان براعتلای دین ،اشاعه فرهنگ اسلامی وارزش های دینی حاکم بر جامعه اهتمام می شود-------------------------123جدول (4-33) توزیع فراوانی نظر پاسخگویان برحسب این که تا چه میزان از طریق برنامه ریزی های فرهنگی مناسب برعقلانیت طرح مباحث دینی تاکیدمی شود----------------------------------------------124جدول (4-34) توزیع فراوانی نظر پاسخگویان برحسب این که تاچه میزان برنامه ریزی های فرهنگی مناسب بر ادبیات دینی موردنیاز رسانه با توجه به بستر زمانی ومکانی معاصرتوجه می شود-------------------------125جدول (4-35) بررسی وآزمون فرضیه فرعی اول -------------------------------------------------127جدول (4-36) بررسی وآزمون فرضیه فرعی دوم -------------------------------------------------129جدول (4-37) بررسی وآزمون فرضیه اصلی ----------------------------------------------------130فهرست نمودارهاعنوان--------------------------------------------------------------------------------- صفحهنمودار (2-1)  مراحل عمده برنامه ریزی--------------------------------------------------------43نمودار(2-2)  مراحل برنامه ریزی فرهنگی------------------------------------------------------57نمودار(2-3)  انواع رسانه از نظر مفهوم---------------------------------------------------------59نمودار(4-1)  توزیع فراوانی نظر پاسخگویان برحسب این که برنامه ریزی فرهنگی از طریق برنامه تلویزیونی ازتو  می پرسند تا چه میزان می تواند بر یکپارچگی وانسجام فرهنگی برای یک اجماع جهت رسیدن به اهداف شهری موثرباشد--------------------------------------------------------------------------------97نمودار(4-2) توزیع فراوانی نظر پاسخگویان برحسب این که برنامه ریزی برای تولید،پخش کالای فرهنگی تا چه میزان بر رفتار فرهنگی مردم تاثیرگذارمی باشد---------------------------------------------------98نمودار(4-3) توزیع فراوانی نظر پاسخگویان برحسب این که برنامه ریزی فرهنگی (ازتومی پرسند) تا چه میزان بر نیازها وامیال مردم تاثیر گذارمی باشد---------------------------------------------------------99نمودار(4-4) توزیع فراوانی نظر پاسخگویان برحسب این که برنامه ریزی فرهنگی(ازتومی پرسند)  تا چه میزان برحفظ تعادلات موجود تاثیرگذارمی باشد-------------------------------------------------------100نمودار(4-5) توزیع فراوانی نظر پاسخگویان برحسب این که برنامه ریزی فرهنگی(ازتومی پرسند)  تا چه میزان برمشارکت شهروندان بر دست یابی اهداف شهری تاثیرگذارمی باشد----------------------------------101نمودار(4-6) توزیع فراوانی نظر پاسخگویان برحسب این که برنامه ریزی فرهنگی(ازتومی پرسند)  تاچه میزان بر وفاق وبحث وتبادل نظر وبرگزاری جلسات ونشستهای شهروندان برای ترقی وتعالی تاثیرگذار می باشد-------102نمودار(4-7) توزیع فراوانی نظر پاسخگویان برحسب این که برنامه ریزی فرهنگی (ازتومی پرسند) تا چه میزان بر هویت،بناسازی،میراث وغرورملی موثر است------------------------------------------------------103نمودار(4-8) توزیع فراوانی نظر پاسخگویان برحسب این که برنامه ریزی فرهنگی (ازتومی پرسند) تا چه میزان سبب تغییر ناگهانی در رفتار یا احساس فرد می شود----------------------------------------------104نمودار(4-9) توزیع فراوانی نظر پاسخگویان برحسب این که برنامه ریزی فرهنگی (ازتومی پرسند)  تا چه میزان سبب تغییر تمایلات ذهنی شهروندان ونیز روش ومنش زندگی آنان می شود---------------------------105نمودار(4-10) توزیع فراوانی نظر پاسخگویان برحسب این که برنامه ریزی فرهنگی (ازتومی پرسند)  تا چه میزان از طریق آموزشهای غیر رسمی وغیر مستقیم بر رفتار فرهنگی مردم تاثیرگذارمی باشد---------------------106نمودار(4-11) توزیع فراوانی نظر پاسخگویان برحسب این که آموزش های غبر رسمی ازطریق تلویزیون می تواند تمام ساعات شبانه روزتا چه میزان بر شیوه های صحیح اخلاق ورفتارشهروندی تاثیرگذارباشد--------------107نمودار(4-12) توزیع فراوانی نظر پاسخگویان برحسب این که برنامه ریزی فرهنگی (ازتومی پرسند) با ارائه محتوای غنی آموزشی –فرهنگی به زبان ساده وقابل فهم عامه جامعه تا چه میزان بر اخلاق ورفتار شهروندی تاثیرگذارباشد----------------------------------------------------------------------------------------108نمودار(4-13) توزیع فراوانی نظر پاسخگویان برحسب این که برنامه ریزی فرهنگی (ازتومی پرسند)  تا چه میزان می تواند با تاکید بر ارزش های حاکم برجامعه سیاستگذاری عمومی را تقویت کند---------------------109نمودار(4-14) توزیع فراوانی نظر پاسخگویان برحسب این که برنامه ریزی (ازتومی پرسند) تا چه میزان می تواند با تاکید برجهان بینی توحیدی سیاستگذاری عمومی را تقویت کند-----------------------------------110نمودار(4-15) توزیع فراوانی نظر پاسخگویان برحسب این که برنامه ریزی فرهنگی تا چه میزان به دگرگونی های مطلوب درحوزه فرهنگی منجرمی شود--------------------------------------------------------111نمودار(4-16) توزیع فراوانی نظر پاسخگویان برحسب این که برنامه ریزی فرهنگی تا چه میزان دخالت وبرنامه ریزی درحوزه ی نظامهای ارزشی واعتقادی سیاستگذاری عمومی را تقویت می کند---------------------112نمودار(4-17) توزیع فراوانی نظر پاسخگویان برحسب این که برنامه ریزی فرهنگی برای عرصه های سخت افزاری جامعه تاچه میزان سیاستگذاری عمومی را تخت تاثیرقرارمی دهد-----------------------------------113نمودار(4-18) ) توزیع فراوانی نظر پاسخگویان برحسب این که برنامه ریزی فرهنگی تا چه میزان برسازگاری وهماهنگی ویاحذف ناسازگاری درمیان سیاست های گوناگون موثر است------------------------------114نمودار(4-19) توزیع فراوانی نظرپاسخگویان برحسب این که برنامه ریزی فرهنگی ازطریق برنامه از تومی پرسند تا چه میزان برتوسعه ی انسانی درقالب دسترسی به پیشرفت های اجتماعی محول می نماید----------------115نمودار(4-20) توزیع فراوانی نظر پاسخگویان برحسب این که برنامه ریزی فرهنگی ازطریق برنامه از تومی پرسند تا چه میزان برپیوند وارتباط میان موسسات متنوع فرهنگی و دولت موثر است---------------------------116نمودار(4-21) توزیع فراوانی نظر پاسخگویان برحسب این که برنامه ریزی فرهنگی ازطریق برنامه از تومی پرسند با ارائه عقاید و اطلاعات در اذهان تا چه میزان برتفکر شهروندان اثرگذار می باشد-------------------------117نمودار(4-22) توزیع فراوانی نظر پاسخگویان برحسب این که برنامه ریزی فرهنگی ازطریق برنامه از تومی پرسند تا چه میزان کارکرد صحیح آموزشی یک برنامه ریز های فرهنگی مناسب تاچه میزان می تواند منجربه کاهش هزینه های زمانی ومکانی گردد.-------------------------------------------------------------------118نمودار(4-23) توزیع فراوانی نظر پاسخگویان برحسب این که کارکردصحیح آموزش فراگیربرنامه ریزی فرهنگی مناسب از طریق برنامه از تومی پرسند تاچه میزان می تواند منجربه کاهش هزینه های زمانی ومکانی گردد----------------------------------------------------------------------------------------------119نمودار(4-24) توزیع فراوانی نظر پاسخگویان برحسب این که آموزش غیررسمی از طریق تلویزیون می تواند در تمام ساعات شبانه روز از طریق شیوه های صحیح تا چه میزان بر بهداشت شهروندی تاثیرگذارباشد---------------------------------------------------------------------------------------------------------120نمودار(4-25)  توزیع فراوانی نظر پاسخگویان برحسب این که برنامه ریزی فرهنگی مناسب  ازطریق برنامه از تومی پرسند با برخورداری از بعد بصری وشنیداری تا چه میزان دراصلاخ ناهنجاری های رفتاری موثر است---------------------------------------------------------------------------------------------------121نمودار(4-26) توزیع فراوانی نظر پاسخگویان برحسب این که تاچه میزان برنامه ریزی های فرهنگی مناسب بر انتقال ارزش های دینی از یک نسل به نسل دیگر تاثیرگذارمی باشد----------------------------------122نمودار(4-27) توزیع فراوانی نظر پاسخگویان برحسب این که تاچه میزان برنامه ریزی های فرهنگی مناسب برتقویت وحدت ملی ،دینی وشهروندی تاثیرگذارمی باشد------------------------------------------123نمودار(4-28) توزیع فراوانی نظر پاسخگویان برحسب این که از طریق برنامه ریزی های فرهنگی تاچه میزان براعتلای دین،اشاعه فرهنگ اسلامی وارزش های دینی حاکم برجامعه اهتمام می شود-------------------124نمودار(4-29) توزیع فراوانی نظر پاسخگویان برحسب این که تا چه میزان از طریق برنامه ریزی های فرهنگی مناسب برعقلانیت طرح مباحث دینی تاکیدمی شود----------------------------------------------125نمودار(4-30) توزیع فراوانی نظر پاسخگویان برحسب این که تاچه میزان برنامه ریزی های فرهنگی مناسب بر ادبیات دینی موردنیاز رسانه با توجه به بستر زمانی ومکانی معاصرتوجه می شود-------------------------126چکیدهاین پژوهش با هدف بررسی تاثیرگذاری برنامه ریزی فرهنگی از طریق برنامه تلویزیونی " ازتومی پرسند" بر رفتار فرهنگی مردم شهر تهران انجام شد که در این راستا نمونه های جامعه آماری به شیوه ی غیراحتمالی ونمونه گیری اتفاقی باحجم نمونه 313نفر ازمناطق شمال،جنوب،مغرب،مشرق ومرکزی شهر تهران انتخاب شدند.در این پژوهش از پرسشنامه به عنوان ابزارگردآوری داده ها استفاده شد.یافته ها نشان می دهد که برنامه ریزی فرهنگی ازطریق این برنامه تلویزیونی بررفتارفرهنگی شهروندان تهرانی تاثیر دارد وبرنامه ریزی فرهنگی می تواند از طریق برنامه های تلویزیونی به ارزیابی اهداف فرهنگی-اخلاقی تاثیرگذاربرمردم تهران بپردازد.در پایان این نتیجه حاصل شد که می توان با استفاده از کارکرداموزشی در رسانه های فراگیر به شیوه ای تاثیرگذار آموزه های فرهنگی را به روش غیرمستقیم و در راستای فرهنگ پذیری وارتقای سطح فرهنگی شهروندان بابرنامه ریزی،اجرا وارزیابی دقیق تر پیگیری نمود. واژگان کلیدی: یرنامه ریزی فرهنگی،رفتارفرهنگی،رسانه وآموزش های تلویزیونیمقدمه" در جامعه ای که تصاویر ابزاری-اغلب بدون حتی یک کلمه- به کارمی روند تاعواطف واحساسات ما را درهر نوبت برانگیزانند و به کار گیرند، برنامه های آموزشی بایستی محرک توسعه ی ابزار تجزیه و تحلیل انتقادی تصاویر باشند تا مردمان عادی از تأثیر قلمرو زیبایی شناختی و پیوند اسرارآمیز ارزش های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و اخلاقی بهره مند شوند" (برتون،413:2000). از آن جا که فرهنگ بزرگ ترین نیاز جامعه ی بشری است و عامل اصلی پویایی و نشاط و تداوم حیات جوامع، امروزه مباحث حوزه ی فرهنگ به عنوان مهم ترین عامل در توسعه ی اقتصادی ، اجتماعی، سیاسی، انسانی و اخلاقی کشور در کانون توجه صاحب نظران، اندیشمندان و نخبگان قرار گرفته است. نقش مؤثر و بنیادین فرهنگ در کلیه ی عرصه های زیستی و فکری بشر چشم انداز جدیدی در حوزه های عینی و ذهنی ایجاد کرده است.(مسعودی،3:1388) فرهنگ روح همبستگی و تداوم حیات معنوی و وجدان عمومی یک ملت، قوم و سرزمین است.فرهنگ و تمدن عامل"غرور ملی"، زنجیره ی تداوم حیات تاریخی و عامل بقای یک جامعه در شرایط حال و بستر حیات معنوی و مادی جوامع در آینده است. فرهنگ، انسان ها و جوامع را به گذشته ی تاریخی شان متصل و پویایی و تکامل حیات فصلی آن ها را تضمین می کند و چراغ روشنی بخش حرکت جوامع به سوی فضیلت ها، زیبایی ها، ارزش ها، و هنجارهای انسجام بخش در آینده خواهد بود. (صالحی امیری8-7 :1388)به نظر می رسد شناخت محیط فرهنگی به منظور هرچه پویاتر کردن ارزش های درونی هر فرهنگ برای ورود به عرصه ی جهانی ضروری می باشد. بدین منظور است که می بایست با ایجاد و به کار بستن یک برنامه ریزی اصولی در حوزه ی فرهنگ و البته منطبق بر خاستگاه درونی هر کشور و با استفاده از ابزارهای مؤثر و کارآمد همچون رسانه بتوان تأثیرگذاری های مطلوب و موردنظر را به وجود آورد.(توحیدفام، 18:1390) به خصوص آن که تحولات فرهنگی و اجتماعی معاصر ما، اثرات مهم و معناداری بر ماهیت افراد از رسانه ها نهاده است و برنامه ریزان، سیاست گزاران و نخبگان نمی توانند از این تغییرات در تعیین خط مشی های موردنظر غفلت کنند.لذا اگر بخواهیم از آنچه افراد آماده ی شناخت و دانستن پیرامون فرهنگ و رسانه هستند، آغاز کنیم نیازمند آنیم که دانش و تجربه را در بافت اجتماعی و فرهنگی گسترده تری قرار دهیم. و بنابراین نیازمند آنیم که نقش رسانه ها را به مثابه فرآیندی پویا و چندبخشی در حوزه ی برنامه ریزی فرهنگی درک کنیم ، فرآیندی که موضوع تعامل میان فن آوری، فرهنگ، برنامه ریزی و نظام ارزشی مخاطبین است.(باکینگهام،همان:54-53)2-1- بیان مسئلهتجمیع باورها، بینش ها و نگرش های فرد و جامعه که اساس فرهنگ آن فرد یا جامعه محسوب می شوند، از راه های گوناگون پدید آمده و انباشت می گردند. بخشی از برنامه ریزی فرهنگی، مدیریت بر این تجمیع باورها، بینش ها و نگرش هاست . در دوران کنونی هر جامعه ای که واجد ابزار مؤثرتر و توانمندتری باشد در پالایش و انتقال ارزش های فرهنگ خود و تعمیم باورهای موردنظر خویش به افراد جامعه موفق تر و مؤثرتر است.اکنون به نظر می رسد مهم ترین ابزار و روش برای انتقال مجموعه باورها، بینش ها و نگرش ها -که یکی از کارکردهای آن تأثیرگذاری بر رفتار فرهنگی است ، از طریق آموزش رسانه ای اتفاق می افتد ؛ زیرا که امروزه در جهانی زندگی می کنیم که رسانه ها ما را از هر سو احاطه کرده اند و فضای پیرامونی سرشار از اطلاعات و اخبار جدیدی است که هر لحظه بر زندگی ما تأثیر می گذارد.از سوی دیگر حجم عظیمی از انگاره های مورد نظر مدیران و برنامه ریزان فرهنگی یک جامعه از طریق آموزش های تلویزیونی به مخاطبان منتقل می شود . همین ظرفیت موجب شده که تلویزیون به یکی از مهم ترین ابزارها برای انتقال حجم عظیمی از انگاره های فرهنگی تبدیل شود . به خصوص که در جهان فرهنگی امروز، سرمایه گذاری های عظیمی در حوزه ی آموزش های رسانه ای عمومی انجام می شود.بنابراین مسئله اصلی این است که چگونه برنامه ریزی فرهنگی می تواند از طریق ظرفیت ها و کارکردهای تلویزیون آموزش های فرهنگی را در حوزه ی انتقال مفاهیم ارزشی و اخلاقی در جهت رفتار فرهنگی مخاطبان ایجاد کند . بدین منظور پژوهش حاضر سعی دارد تا توسط یک موردکاوی به میزان تأثیر گذاری یک برنامه تلویزیونی –که رسالت اش آموزش مفاهیم فرهنگ دینی و اخلاقی است - به نام " از تو می پرسند" بر رفتار فرهنگی مردم شهر تهران از نگاه برنامه ریزی فرهنگی بررسی داشته باشد . تعداد صفحه : 163قیمت : 14000تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک)        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید