پایان نامه روانشناسی گرایش برنامه ریزی درسی: بررسی نظرات متخصصان تربیتی ، کارشناسان آموزشی و معلمان پیش دبستانی درباره ی آموزش زبان انگلیسی و عربی در دوره ی پیش دبستانی

متن کامل پایان نامه با فرمت ورد

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته روانشناسی و علوم تربیتی

دانشگاه علامه طباطبایی

دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی

پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی

گرایش برنامه ریزی درسی

موضوع :

بررسی نظرات متخصصان تربیتی ، کارشناسان آموزشی و معلمان پیش دبستانی درباره ی آموزش زبان انگلیسی و عربی در دوره ی پیش دبستانی

استاد راهنما :

دکتر جمال الدین کولائی نژاد

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شودتکه هایی از متن به عنوان نمونه :فهرست مطالب:فصل اول (کلیات پژوهش) .........................................................................     1مقدمه ........................................................................................................       2بیان مسئله ..................................................................................................       4ضرورت و اهمیت پژوهش ........................................................................       5اهداف پژوهش ........................................................................................       6سؤال های پژوهش .....................................................................................     6تعریف نظری و عملیاتی واژه های پژوهش .................................................     7فصل دوم (ادبیات تحقیق ) ........................................................................       8مبانی نظری و پیشینه ی پژوهش ..................................................................................................       9مقدمه ............... .......................................................................................................................       9اهمیت آموزش زبان خارجی در پیش از دبستان .........................................................................       9آموزش زبان عربی به کودکان از منظر آیات و روایات .............................................................       13سن آموزش در کودکان ..........................................................................................................       21سن آموزش نماز ..................................................................................................................           22سن آموزش قرآن .......................................................................................     22نتیجه ..........................................................................................................     22خصوصیات مربی قرآن کودکان ................................................................     24ویژگی های ظاهری مربی قرآن ..................................................................     24ویژگی های درونی و اخلاقی مربی قرآن ...................................................       25نتیجه گیری ...............................................................................................       25جدول خلاصه ی مطالب فصل دوم ............................................................       27فصل سوم (روش شناسی پژوهش) .............................................................       29روش و طرح کلی پژوهش ..........................................................................................................       30جامعه آماری ............................................................................................. ...................................     30نمونه ی آماری ............................................................................................................................     31ابزار جمع آوری داده ها ...............................................................................................................     31روش های آماری .........................................................................................................................   31فصل چهارم (یافته ها) ..................................................................................................................     32شرکت کنندگان ..........................................................................................     33یافته ها.........................................................................................................       35چه کسانی باید در پیش دبستانی ، به تدریس زبان خارجی بپردازند؟ ............       39زبان خارجی را چگونه به کودکان پیش دبستانی درس دهیم ؟ ....................       40فصل پنجم (بحث و نتیجه گیری) ...............................................................       47بحث و گفتگو ............. ..............................................................................     48نتیجه گیری ...............................................................................................     51محدودیت های پژوهش ............................................................................     54پیشنهادات ................................................................................................     54منابع و مآخذ .............................................................................................     55منابع فارسی .............................................................................................     55منابع انگلیسی ...........................................................................................       56پیوست ها ................................................................................................       62 فهرست جداولجدول 1.......................................................................................................     27جدول 2 .....................................................................................................       33جدول 3 ....................................................................................................       34جدول 4 ...................................................................................................       43جدول 5 ..................................................................................................       44جدول 6 .................................................................................................         44جدول 7 ..................................................................................................       52 فهرست نمودارهانمودار 1............................................................................................................................................     34نمودار 2 ..........................................................................................................................................     35نمودار 3 ........................................................................................................................................       45نمودار 4........................................................................................................................................       45نمودار 5 .......................................................................................................................................       46چکیدهسال های اولیه ی زندگی انسان ، مهمترین دوره ی زندگی اوست . در این دوران است که پایه و بنیان رشد عاطفی ، فیزیکی ، شناختی و زبانی در آن گذاشته می شود . این دوره با ارزش ترین دوران زندگی هر فردی است که اگر به درستی مورد توجه و پرورش (تربیت) قرار گیرد ، اثرات با ارزشی را در طول زندگی فرد بجای خواهد گذاشت .رشد عاطفی ، فیزیکی ، شناختی و زبانی در دوران اولیه ی زندگی بسیار سریع است . این دوران با ارزش ترین زمان برای آغاز آموزش زبان خارجی به کودکان است .در فرآیند جهانی شدن ، دانستن زبان خارجی برای زندگی بسیار ضروری است . بنابراین آموزش زبان خارجی به کودکان ، ظرفیت بالقوه ای برای آنها فراهم می آورد تا زبان خارجی را یاد بگیرند .در تحقیق حاضر ، با استفاده از روش کیفی و به صورت توصیفی و با استفاده از مصاحبه های ساختار یافته به بررسی و طبقه بندی نظرات متخصصان تربیتی ، کارشناسان آموزشی و معلمان پیش دبستانی درباره ی ضرورت ، سن مناسب برای آغاز و روش های تدریس مناسب برای آموزش زبان خارجی در دوره ی پیش دبستانی پرداختیم .تجزیه و تحلیل مصاحبه های ساختار یافته نشان داد که اکثر شرکت کندگان در تحقیق بر ضرورت آموزش زبان در دوره ی پیش دبستانی اتفاق نظر داشته و بیشتر شرکت کنندگان بر سن 6-5 سالگی به عنوان سن مناسب برای آغاز آموزش تأکید داشتند . استفاده از بازی ، تصویر و لوحه ، آهنگ و سرود و فنآوری های رایانه ای بصورت ترکیبی و در کنار هم نیز ، به عنوان بهترین روش تدریس معرفی شد .مقدمه آموزش زبان خارجی یکی از موضوعاتی است که جدیداً موضوع آموزش آن در سطح پیش از دبستان مطرح شده و به سرعت در اکثر مراکز پیش از دبستان در حال گسترش می باشد . گسترش این امر نیز ناشی از نظرات متخصصان تربیتی است که گاهاً فقط برگردانی از فرهنگ غربی بوده و می تواند اثرات جبران ناپذیری را بر فرهنگ یک ملت وارد سازد .آموزش زبان خارجی در فرهنگ ایرانی ، ریشه های تاریخی و مذهبی دارد ، زیرا زبان دین اسلام ، زبان عربی می باشد که برای مردم ایران ، یک زبان خارجی به حساب می آید . آموزش قرآن از قدیم الایام در مکتب خانه ها و از سنین کودکی آغاز می شد ، موضوعی که چند دهه مورد غفلت قرار گرفت و به تازگی مجدداً با رویکرد آموزش قرآن در سراسر کشور شکل گرفته و آموزش قرآن که به زبان عربی است را از سنین قبل از مدرسه آغاز می کنند .از طرفی در روایات و احادیث نیز اشارات فراوانی به آموزش قرآن از سنین کودکی شده است که در اینجا به مواردی اشاره می شود .حضرت علی (ع) در مقام شمردن حقوق فرزندان بر پدران خویش در کنار انتخاب نام نیک برای فرزند و تربیت شایسته ی او ، به تعلیم قرآن اشاره می کند و می فرماید : « حق الوالد علی والده ان یحسن اسمه و یحسن ادبه یعلمه القرآن » (از جمله حقوقی که فرزند بر پدر خود دارد این است که نام نیکو برایش انتخاب کند ، خوب تربیتش کند و به او کتاب خدا را بیاموزد) (باقرزاده،1390) . در جای دیگر به پدر فرزدق ، شاعر معروف که فرزند خود را جهت تشویق به خاطر فراگیری شعر و کلام عرب به خدمت حضرت آورده بود ، فرمودند « اگر به او قرآن یاد می دادی ، برایش بهتر بود » (همان منبع) در جای دیگر خطاب به امام حسن (ع) می فرماید : « در اولین قدم برای تربیت تو ، از تعلیم کتاب خدا و تأویل آن شروع کردم .»ائمه معصومین (ع) ، پدران و مادران را برای انجام این مهم فراوان تشویق کرده و اجر و پاداش معنوی خداوند را در قبال این عمل یاد آور شده اند .پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : هر کس به فرزند خود قرآن را آموزش دهد، خداوند گردنبندى به گردن او آویزد که در روز قیامت همگان از آن شگفت زده شوند .از طرفی در قرآن کریم نیز درباره ی خواندن و نوشتن و آموزش علم تأکید شده است ، که برای نمونه چند مورد را ذکر می کنیم : « اقرا باسم ربک الذی خلق » (علق، آیه ی 1) و یا در این آیه « ن و القلم و ما یسطرون» (قسم به قلم و آنچه می نگارد) (قلم ، آیه ی 1) .آموزش زبان خارجی در مؤسسات پیش از دبستان به ریشه های منطقی و عقلانی این قضیه مربوط می شود . آنهایی که از رشد استقبال می کنند ، ادعا دارند که آغاز آموزش زبان خارجی هر چه زودتر باشد ، فراگیر را قادر می سازد تا به کارآیی بالاتری در زبان خارجی رسیده و آگاهی خود از زبان مادریش را نیز ارتقا دهد (ترجیحاً قبل از 7 سالگی) . مخالفان در مقابل معتقدند که تغییر در سیاست دولت ها در زمینه ی آموزش زبان خارجی بصورت رسمی از سنین پیش از دبستان باعث آسیب رسیدن به یادگیری و تسلط بر زبان مادری کودکان و در کل مهارت های شناختی آنها می شود (سلبی،2006 ؛ دمیرکان،2006) . بحث اصلی ما در این پژوهش ، بررسی و طبقه بندی نظرات متخصصان علوم تربیتی ، کارشناسان آموزشی و مربیان پیش از دبستان درباره ی ضرورت آموزش زبان خارجی در دوره ی پیش از دبستان ، سن مناسب برای آغاز این آموزش و روش های تدریس مناسب این دوره است .دوره ی پیش از دبستان اولین و حیاتی ترین مرحله ی تعلیم و تربیت بوده و اهمیت آن امروزه بر کمتر کسی پوشیده است . به همین دلیل ، توجه به موضوعات آموزشی در این دوران حائز اهمیت بوده و پژوهش های فراوانی را طلب می کند . متخصصان علوم تربیتی ، مربیان و کارشناسان آموزشی ، همه جزئی از سیستم تربیتی هستند که هر کدام به نحوی بر این سیستم تأثیر دارند . از این رو ، نظرات آنها در مورد اجزای سیستم و موضوعات مطروحه دراین سیستم از اهمیت بالایی برخوردار است .متخصصان تربیتی به عنوان طلایه داران امر تعلیم و تربیت هستند که موضوعات جدید و به روز قابل بحث در پیش از دبستان را بیان می کنند . از طرفی ، متخصصان تربیتی درامر سیاست گذاری دولت ها نیز دخالت دارند و نظرات آنها از اهمیت بسیاری برخوردار است .حوزه ی تربیت ، مقوله ای چند بعدی است . لذا ، موضوعات این حوزه از دیدگاه های گوناگون قابل بحث است . همچنین ، بحث تربیت با توجه به این امر که مختص انسان است و انسان موجودی پیچیده است ، به خودی خود پیچیده و سهل و ممتنع است . اما نکته ای که در اینجا باید ذکر شود این است که با توجه به پیچیدگی های این موضوع ، پژوهش درباره ی آن غیرممکن نیست ، بلکه این پیچیدگی بیانگر این است که موضوع تربیت ، موضوعی بسیار حساس و تخصصی است و هر اقدامی که در این باره صورت می پذیرد باید بصورت دقیق و سنجیده و البته گام به گام انجام گیرد .از طرفی مطابق با گفته ی کانت (شکوهی،1393) موضوع تربیت ، موضوع مبتلی به انسان هاست و همواره می طلبد تا پیرامون آن پژوهش و تفحص صورت گیرد .توجه به مطالب فوق می توان به اهمیت نظرات متخصصات تربیتی ، بخصوص در حوزه ی پیش از دبستان که از اهمیت دو چندانی نیز برخوردار است ، پی برد .مربیان نیز به عنوان مجریان سیاست های تربیتی در کلاس درس هستند و اهمیت نقطه نظرات آنها نیز بر هیچ کس در هیچ کجای دنیا پوشیده نیست و کودکان ، والدین ، مربیان و مدرسان (متخصصان تربیتی) و کارشناسان ، از عوامل اصلی دخیل در امر تعلیم و تربیت و بخصوص آموزش زبان خارجی در مراکز پیش از دبستان هستند ، در نتیجه نظرات آنها بسیار مهم است . نظر مربیان به عنوان مجریان از اهمیت بسیاری برخوردار است . به همان میزان ، نظرات مدرسان مراکز تربیت مربی ودانشکده های علوم تربیتی که مربیان پیش از دبستان را آموزش می دهند نیز از اهمیت زیادی برخوردار است .با توجه به مباحث فوق ، اهمیت نظرات متخصصان و کارشناسان و مربیان در حوزه ی پیش از دبستان تبیین می شود . لذا در این پژوهش ما به دنبال بررسی نظرات متخصصان و کارشناسان آموزشی و مربیان پیش از دبستان در مورد آموزش زبان خارجی هستیم .در این مطالعه با توجه به اهمیت نظرات متخصصان تربیتی ، کارشناسان آموزش و مربیان پیش از دبستان ، با استفاده از روش کیفی و به صورت توصیفی به کمک مصاحبه های ساختار یافته به جمع آوری نظرات متخصصان تربیتی ، کارشناسان آموزشی و مربیان پیش از دبستان درباره ی ضرورت آموزش زبان خارجی در دوره ی پیش از دبستان ، سن مناسب برای آغاز این آموزش و روش های تدریس مناسب این دوره پرداخته شده است .***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

تعداد صفحه : 82 قیمت : چهارده هزار تومان  
 

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نشان داده می شود

و به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09124404335        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید