پایان نامه روانشناسی گرایش صنعتی و سازمانی: رابطه بین سبک های هویت و هوش هیجانی با رضایت شغلی در بین کارکنان شبکه بهداشت شهرستان پاسارگاد

متن کامل پایان نامه با فرمت ورد

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته روانشناسی و علوم تربیتی

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد مرودشت

دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی-گروه روانشناسی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد روانشناسی (M.A)

گرایش صنعتی و سازمانی

عنوان:

رابطه بین سبک های هویت و هوش هیجانی با رضایت شغلی در بین کارکنان شبکه بهداشت شهرستان پاسارگاد

استاد راهنما :

دکتر سیروس سروقد

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شودتکه هایی از متن به عنوان نمونه :فهرست مطالب:چکیده................................................................................................................................. 1فصل اول: کلیات تحقیقمقدمه ................................................................................................................................ 3بیان مسأله .......................................................................................................................... 5اهمیت و ضرورت پژوهش .................................................................................................. 7اهداف تحقیق ..................................................................................................................... 8فرضیه های پژوهش ............................................................................................................ 9تعاریف واژه ها و اصطلاحات .............................................................................................. 9تعاریف نظری.......................................................................................................................... 9تعاریف عملیاتی..................................................................................................................... 10فصل دوم: مروری بر ادبیات و پیشینه تحقیقمبانی نظری........................................................................................................................ 13مبانی نظری رضایت شغلی................................................................................................... 13مفهوم رضایت شغلی........................................................................................................... 14پیامدهای رضایت شغلی و عدم رضایت شغلی....................................................................... 16بعضی از شاخص های روحیه............................................................................................... 17رضایت شغلی و عملکرد...................................................................................................... 18رضایت شغلی و انگیزش...................................................................................................... 19نظریه های رضایت شغلی.................................................................................................... 20مبانی نظری هوش هیجانی.................................................................................................... 26تعریف هوش...................................................................................................................... 26تعریف هیجان..................................................................................................................... 27تعاریف و الگو های هوش هیجانی........................................................................................ 28تاریخچۀ هوش هیجانی........................................................................................................ 29کاربرد های هوش هیجانی بر اساس نظریه مایر و سالوی........................................................ 30هوش هیجانی و سلامت..................................................................................................... 30هوش هیجانی در محیط های کاری...................................................................................... 31پیامد های کار هیجانی برای مشتریان و سازمانها.................................................................... 33مبانی نظری سبک­ هویت..................................................................................................... 33هویت.................................................................................................................................... 34هویت و بحران هویت ........................................................................................................... 35پایه های نظریه هویت.......................................................................................................... 36انواع سبک­های پردازش هویت.............................................................................................. 39پیشینه پژوهش ................................................................................................................... 41الف) تحقیقات خارج از کشور.............................................................................................. 41ب) تحقیقات انجام شده در داخل کشور................................................................................ 44فصل سوم: روش پژوهشمقدمه ............................................................................................................................... 50طرح پژوهش ..................................................................................................................... 50جامعه آماری...................................................................................................................... 50حجم نمونه و روش نمونه گیری........................................................................................... 50روش گردآوری داده ها........................................................................................................ 51روش تجزیه و تحلیل اطلاعات............................................................................................. 54ملاحظات اخلاقی................................................................................................................ 54فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته هاالف) اطلاعات توصیفی........................................................................................................ 56ب) آمار استنباطی................................................................................................................ 59فصل پنجم: بحث و نتیجه گیریخلاصه پژوهش ................................................................................................................. 65بحث و نتیجه گیری............................................................................................................. 66فهرست مطالبمحدودیت های تحقیق ........................................................................................................ 72پیشنهادات کاربردی ............................................................................................................ 72پیشنهادات پژوهشی ............................................................................................................ 72فهرست منابع...................................................................................................................... 74منابع فارسی........................................................................................................................ 74منابع انگلیسی...................................................................................................................... 77فهرست جداولجدول 4-1: میانگین و انحراف معیار سبک های هویت به تفکیک جنسیت کارکنان..................... 56جدول 4-2 : میانگین و انحراف معیار هوش هیجانی ومولفه های آن به تفکیکجنسیت کارکنان................................................................................................................. 57. جدول 4-3 : میانگین و انحراف معیار رضایتمندی شغلی ومولفه های آن به تفکیک جنسیت کارکنان  58جدول 4-4: ضریب همبستگی بین سبک های هویت ، هوش هیجانی با رضایت شغلی................ 59جدول 4-5: ضریب همبستگی سبک های هویت با رضایت شغلی............................................ 60جدول 4-6: ضریب همبستگی ابعاد هوش هیجانی بارضایت شغلی........................................... 61جدول 4-7: نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه سبک های هویت روی رضایت شغلی .................. 62جدول 4-8: نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه ابعاد هوش هیجانی روی رضایت شغلی ................ 63چکیدهاین پژوهش با هدف بررسی رابطه بین سبک های هویت و هوش هیجانی با رضایت شغلی در کارکنان شبکه بهداشت شهر پاسارگاد به مرحله اجرا درآمده است. به منظور دسترسی به هدف فوق از ببن کارکنان 132 نفر به صورت تصادفی ساده برای پاسخگویی به پرسشنامه های تحقیق انتخاب شدند. در این پژوهش از سه پرسشنامه استفاده شد که عبارت بودند از پرسشنامه سبک هویت بروزنسکی (1989)، پرسشنامه هوش هیجانی بار آن (1997) و پرسشنامه رضایت شغلی اسمیت، کندال و هیولین (1969). داده های حاصل از پرسشنامه ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون مورد تحلیل قرار گرفت. نتیجه حاصله نشان داد که بین سبک های هویت، هوش هیجانی با رضایت شغلی رابطه معناداری وجود دارد، بین سبک های هویت با رضایت شغلی رابطه معنی داری وجود دارد، بین ابعاد هوش هیجانی بارضایت شغلی رابطه معناداری وجود دارد، سبک های هویت قادرند رضایت شغلی را پیش بینی نمایند، ابعاد هوش هیجانی قادرند رضایت شغلی را پیش­بینی نمایند.مقدمه نیروی انسانی یا عامل انسانی بی تردید شریف­ترین، مهم­ترین و ارزشمندترین عامل بین عوامل و منابع مختلف تولید است. عامل انسانی در سازمان، تمامی افراد و کارکنان شاغل در سازمان اعم از مدیران، متخصصین، کارشناسان، کارمندان و کارگران را در رده­های مختلف شغلی در بر می­گیرد.نقش نیروی انسانی در پیشبرد امور جامعه دارای اهمیتی والاست و موثرترین رکن تحولات اقتصادی اجتماعی و فرهنگی محسوب می شود. پیشرفت های اقتصادی و اجتماعی نیز، تجهیز نیروی انسانی متعهد، متخصص، ماهر و افزایش مهارت­های مداوم او را اجتناب ناپذیر می کند. کوشش­های بشر همواره بر آن بوده تا حداکثر نتیجه را با کمترین امکانات و عوامل موجود به دست آورد. این کوشش­ها را می­توان دست­یابی به بهره­وری بالاتر نامید (پاول و مایر[1]، 2009).هوش هیجانی می تواند یکی دیگر از عوامل موثر در شادکامی و نشاط افراد باشد. انسان در طول زندگی نیازمند محیطی صمیمی و دوستانه است که حامی او باشند و برای اینکه سلامت و سازگاری خود را از لحاظ فیزیکی و روانشناختی حفظ کند، نیاز به روشهای مقابله دارد که برخی به صورت رسمی توسط موسسات مشاوره و مراکز بهداشت روانی و بعضی بوسیله دوستان، همسایگان، خویشاوندان، گروه همسالان و غیره تأمین می شود و هرچه میزان کمک و حمایت دریافتی فرد بیشتر باشد توانایی وی در مقابله و سازش با مشکلات بیشتر می گردد و در نتیجه امکان رشد و خودشکوفایی برای فرد را فراهم می کند. پژوهشگران عقیده دارند که هوش هیجانی[2]، افراد را برای مقابله با مشکلات آماده می کند و باعث تقویت رفتارهای مثبت و سازگارانه می شود. همچنین هوش هیجانی به احساس ذهنی تعلق داشتن، پذیرفته شدن و مورد علاقه، عشق و محبت قرار گرفتن اطلاق می گردد و برای هر فرد یک رابطه امن را بوجود می آورد که در این رابطه ویژگی های اساسی، احساس صمیمیت و نزدیکی است(برانول و شوماکر[3]،1981؛ به نقل از قلاتی،1380). علاوه بر هوش هیجانی، عامل دیگری که بر روی نیروی انسانی تاثیر دارد، سبک های هویت می باشد.هویت، یک تصور و بازنمایی ذهنی از خود است و افراد برحسب استفاده از فرآیندهای شناختی و اجتماعی و نظریه­های خود ساخته برای حل مسایل شخصی و تصمیم گیری­ها، در استفاده از سبک­ها با یکدیگر تفاوت دارند. این سبک­ها، راه­های پردازش اطلاعات و مقابله با مشکلات ناشی از بحران هویت است (دوریس[4] و همکاران، 2004).برزونسکی (1990) با بررسی زیربناهای شناختی و اجتماعی وضعیت سبک­های هویت، سه سبک اطلاعاتی، هنجاری و سردرگم / اجتنابی را فرض نمود.سبک هویت اطلاعاتی: ظاهراً سازگارانه­ترین سبک می­باشد و سازوکار کنار آمدن برای اداره موقعیت­های روزانه است. افراد با سبک هویت اطلاعاتی، به صورت فعال و آگاهاهانه به جستجوی اطلاعات و ارزیابی آنها می­پردازند و سپس اطلاعات مناسب را مورد استفاده قرار می­دهند (برزونسکی، 1990). سبک هنجاری: بر پایه تقلید و پیروی از افراد مهم در زندگی فرد بنا شده است. افراد با سبک هویت هنجاری، نسبت به موضوعات هویتی و تصمیم­گیری­ها به همنوایی با انتظارات و دستورات افراد مهم و گروه­های مرجع می­پردازند. آنها به­طور خودکار، ارزش­ها و عقاید را بدون ارزیابی آگاهانه می­پذیرند و درونی می­کنند؛ تحمل کمی برای مواجه شدن با موقعیت­های جدید و مهم دارند و نیاز بالایی برای بسته نگه­داشتن ساختار خود نشان می­دهند (برزونسکی، 1992). سبک سردرگم/اجتنابی: نماد برخورد طفره­آمیز در مشکلات است. راهبردهای متمرکز بر هیجان که با سطح پایینی از تعهد و اعتماد به نفس و نیز بی­ثباتی خودپنداری همراه می­باشد. افراد با سبک هویت سردرگم-اجتنابی، تعلل و درنگ می­کنند و تا حد ممکن سعی در اجتناب از پرداختن به موضوعات هویت و تصمیم­گیری دارند (برزونسکی،1990).یکی از عامل­هایی که رفتار سازمانی هر فرد را به شدت تحت تأثیر قرار می­دهد رضایت شغلی است. رضایت شغلی احساس مثبت و منفی و نگرش­هایی که درباره­ی شغل خود داریم را منعکس می­کند که به تعداد زیادی از عامل­های مربوط به کار وابسته است و دامنه­ی آن از جایی که ما قرار داریم تا جایی که احساسی از تحقق در وظایف خود به دست می­آوریم، ادامه دارد (مهداد،1384).رضایت شغلی به عامترین مفهوم کلمه عبارت است از: حالت عاطفی شادی بخش یا مثبتی که از ارزیابی شغل یا تجربه­های شغلی فرد به او دست می­دهد (آندرسون و اناکیپریانو[5]، ترجمه جباری و همکاران 1387).بنابراین توجه به ارتباط این سه متغیر در سازمان مسیر دست­یابی به اهداف سازمان را تسهیل می­کند و زمینه رقابت سازمان با محیط را فراهم می­کند. ***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

تعداد صفحه : 94 قیمت : چهارده هزار تومان  
 

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نشان داده می شود

و به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09124404335        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید