پایان نامه روانشناسی گرایش مدیریت آموزش عالی: بررسی وضعیت رهبری تحولی مدیران ستادی و رابطه آن با نگرش سازمان نسبت به شاخص های سازمان یاد گیرنده در دانشگاه های علمی کاربردی استان سمنان

متن کامل پایان نامه با فرمت ورد

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته روانشناسی و علوم تربیتی

دانشگاه آزاد اسلامی گرمسار

پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی

گرایش مدیریت آموزش عالی

موضوع:

بررسی وضعیت رهبری تحولی مدیران ستادی و رابطه آن با نگرش سازمان نسبت به شاخص های سازمان یاد گیرنده در دانشگاه های علمی کاربردی استان سمنان

استاد راهنما:

جناب آقای دکتر عباس زاده

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شودتکه هایی از متن به عنوان نمونه :فهرست مطالب:فصل اول :‌مقدمه ...........................................................................................................................................21-1-مقدمه ...................................................................................................................................................32-1-بیان مسئله ............................................................................................................................................33-1- ضرورت و اهمیت تحقیق ..................................................................................................................65-1- سوالات تحقیق ...................................................................................................................................85-1-1- سوالات اصلی تحقیق ....................................................................................................................85-1-2- سوالات فرعی تحقیق ....................................................................................................................96-1- تعاریف مفهومی .................................................................................................................................97-1- تعاریف عملیاتی ..............................................................................................................................10فصل دوم: پیشینه تحقیق..............................................................................................................................111-2- مقدمه ...............................................................................................................................................122-2- تاریخچه رهبری ...............................................................................................................................133-2- رهبری تحولی ..................................................................................................................................154-2- شاخص های رهبری تحولی ............................................................................................................225-2- نقش رهبری تحولی در سازمان های آموزشی .................................................................................246-2- نظریه سازمان یاد گیرنده...................................................................................................................257-2- تفاوت سازمان یاد گیرنده و یادگیری سازمانی ................................................................................278-2- اصول سازمان یاد گیرنده ..................................................................................................................309-2- مشخصه های سازمان یاد گیرنده ......................................................................................................3410-2- ویژگی های سازمان یاد گیرنده ......................................................................................................3611-2- تفاوت سازمان های یادگیرنده با سازمان های سنتی.......................................................................3812-2- چگونه رهبران تحولی به یادگیری سازمانی و پیشبرد سازمان به سمت سازمان یادگیرنده کمک می کنند........................................................................................................................................................4013-2- تحقیقات انجام شده .......................................................................................................................41فصل سوم: روش تحقیق .......................................................................................................................471-3- روش تحقیق................................................................................................................................482-3- جامعه آماری................................................................................................................................483-3- حجم نمونه و روش نمونه گیری ...............................................................................................484-3- ابزار اندازه گیری .......................................................................................................................495-3- روش بررسی اعتبار ابزار تحقیق ................................................................................................506-3- روش جمع آوری داده ها ..........................................................................................................507-3- روش تحلیل داده ها ..................................................................................................................51فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها ..................................................................................................521-4- تجزیه و تحلیل سوالات اصلی .................................................................................................542-4- تجزیه و تحلیل سوالات فرعی ..................................................................................................62فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری .........................................................................................................711-5- مقدمه ........................................................................................................................................722-5- بحث یافته ها ...........................................................................................................................733-5- پیشنهاد به مدیران (پیشنهاد کاربردی) .......................................................................................824-5- پیشنهادات برای تحقیقات آینده (پیشنهادات پژوهشی) .............................................................825-5- محدودیت های تحقیق .............................................................................................................83منابع .....................................................................................................................................................85پیوست .................................................................................................................................................92 فهرست جداولجدول 1-2- الگوهای رهبری و تحولی از دیدگاه صاحبنظران مختلف ....................................................19جدول 2-2- چهار تئوری پرداز کلیدی: رهبری تحولی .............................................................................21جدول 3-2- مقایسه سازمان یاد گیرنده و یادگیری سازمانی .....................................................................28جدول 4-2- تفاوت سازمان یاد گیرنده با سازمان سنتی ............................................................................39جدول 1-3- حجم نمونه مورد پژوهش بر حسب جنسیت، سابقه کاری و تحصیلات ............................48جدول 2-3- پایایی پرسشنامه ها ..............................................................................................................50جدول 0-4- آزمون K-S برای خوبی برازندگی توزیع نمرات مربوط به هر یک از متغیرهای تحقیق ......53جدول 1-4- میزان مطابقت دانشگاه های جامع علمی – کاربردی سمنان با شاخص های سازمان یاد گیرنده...................................................................................................................................................54جدول 2-4- نمره یادگیری دانشگاههای جامع علمی – کاربردی سمنان با توجه به شاخص تسلط فردی...........................................................................................................................................................55جدول 3-4- نمره یادگیرنده بودن با توجه به شاخص الگوهای ذهنی .....................................................55جدول 4-4- نمره یاد گیرنده بودن دانشگاههای جامع علمی – کاربردی سمنان با توجه به شاخص ایجاد دورنمای مشترک.......................................................................................................................................56جدول 5-4- نمره یاد گیرنده بودن دانشگاههای جامع علمی – کاربردی سمنان با توجه به شاخص یادگیری تیمی .........................................................................................................................................56جدول 6-4- نمره یاد گیرنده بودن دانشگاههای جامع علمی – کاربردی سمنان با توجه به شاخص تفکر سیستمی.....................................................................................................................................................57جدول 7-4- میزان انطباق سبک رهبری مدیران دانشگاههای جامع علمی – کاربردی سمنان با توجه به شاخص های سبک رهبری تحولی ........................................................................................................58جدول 8-4- همبستگی بین استفاده مدیران ستادی از سبک رهبری تحولی و شاخص های سازمان یاد گیرنده..........................................................................................................................................................59جدول 9-4- همبستگی بین مولفه های رهبری تحولی و شاخص های سازمان یادگیرنده.......................60جدول 10-4- خلاصه مدل مورد استفاده در تحلیل ..................................................................................61جدول 11-4- ANOVA ..........................................................................................................................61جدول 12-4- ضرایب .............................................................................................................................62جدول 13-4- تحلیل واریانس چند عامله ................................................................................................63جدول 14-4- آزمون ANOVA برای تعیین معنی داری بین سبک رهبری تحولی مدیران بر حسب مدرک تحصیلی آنان ............................................................................................................................................64جدول 15-4- آزمون ANOVA برای تعیین معنی داری انطباق دانشگاههای علمی – کاربردی سمنان با شاخص های سازمان یاد گیرنده بر حسب تحصیلات مدیر .....................................................................64جدول 16-4- آماره های گروه .................................................................................................................65جدول 17-4- آزمون میانگین ها برای تعین معنی دار تفاوت بین انطباق رفتار مدیران با سبک رهبری تحولی بر حسب سابقه کاری ....................................................................................................................66جدول 18-4- آماره های گروه .................................................................................................................67جدول 19-4- آزمون میانگین برای گروه های مستقل برای تعیین معنی داری انطباق دانشگاه های علمی کاربردی استان سمنان با شاخص های سازمان یاد گیرنده بر حسب سابقه کاری مدیران ..........................67جدول 20-4- آماره های گروه ..................................................................................................................68جدول 21-4- آزمون میانگین برای گروه های مستقل برای تعیین معنی داری انطباق رفتار مدیران با رهبری تحولی بر حسب جنسیت...........................................................................................................................68جدول 22-4- آماره های گروه .................................................................................................................69جدول 23-4- آزمون میانگین برای گروه های مستقل برای تعیین معنی داری انطباق دانشگاه های علمی کاربردی استان سمنان بر حسب جنسیت مدیران......................................................................................70  چکیده هدف این پژوهش، بررسی وضعیت رهبری تحولی مدیران ستادی دانشگاه های علمی کاربردی استان سمنان و رابطه آن با شاخص های سازمان یاد گیرنده بود. سوال اصلی این تحقیق عبارت از این بود که آیا بین سبک رهبری تحولی مدیران ستادی و میزان انطباق با شاخص های سازمان یاد گیرنده رابطه ای وجود دارد؟ این پژوهش تحقیقی توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این مطالعه شامل کلیه کارکنان شاغل در دانشگاه های علمی کاربردی استان سمنان بود که براساس آخرین اطلاعات رسمی از این ادارات تعداد این کارکنان در سال تحصیلی 90-91 برابر با 55 نفر بود. حجم نمونه با جامعه برابر در نظر گرفته شد. در این پژوهش، برای جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه سازمان یاد گیرنده پیتر سنگه، با 31 سوال و پرسشنامه رهبری تحولی بس و اولیو، با 29 سوال استفاده شده است. برای بررسی اعتبار ابزار گردآوری داده ها، از روش اجرای آزمایشی بر روی یک نمونه تصادفی استفاده شد که پایایی این پرسشنامه ها با استفاده از آلفای کرانباخ محاسبه شد. نتایج این پژوهش نشان داد که رفتار مدیران ستادی دانشگاه های علمی کاربردی استان سمنان ، به رفتارهای رهبری تحولی (نفوذ ایده آل، انگیزش روحی، ملاحظات فردی و تحریک ذهنی) نزدیک است و این سازمانها از نظر اعضای آن به سمت سازمان یادگیرنده گرایش دارند و بین سبک رهبری تحولی و سازمان یادگیرنده همبستگی معنی داری وجود دارد. از بین مولفه های رهبری تحولی، مولفه تحریک ذهنی در مقایسه با سایر مولفه ها سهم بیشتری را در پیش بینی سازمان یادگیرنده نشان داد. همچنین ترکیب خطی متغیرهای جنسیت، تحصیلات و سابقه کاری مدیر بر سبک رهبری تحولی تاثیرگذار بود اما بررسی مستقل هر کدام از این متغیرها نشان داد که آنها به طور مستقل بر رهبری تحولی و سازمان یادگیرنده تاثیرگذار نیستند.مقدمه در زمانی نه چندان دور سازمان ها در محیطی غیر پویا و ثابت به سر می بردند و پیش بینی وقایع آینده برایشان غیر ممکن بود؛ به طوری که مدیران می توانستند در شرایط مطمئن سازمان را مدیریت و برنامه ریزی کنند. اما، به تدریج و با ورود به قرن بیست و یکم، تغییرات مربوط به علم و فناوری، اقتصاد، فرهنگ و سیاست به سرعت سازمان ها را تحت تاثیر قرار داد، به طوری که ساختار سازمان های سنتی و شیوه های رهبری آن، مناسب شرایط پیچیده و متغیر بازار جدید نبود. در چنین شرایطی تنها راه چاره سازمان ها تبدیل شدن به یک سیستم یادگیری دائمی، و استفاده از یک های رهبری مناسب با آن است تا بتواند نیازهای محیطی را تشخیص داده و ابزار لازم را جهت تطبیق خود با محیط فراهم آورند و بدین وسیله به حیات خود ادامه دهند.***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

تعداد صفحه : 106 قیمت : چهارده هزار تومان  
 

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نشان داده می شود

و به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09124404335        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید