پایان نامه مهندسی صنایع گرایش صنایع: برنامه ریزی تولید برای زنجیره تامین محصولات لبنی در شرکت پرتودانه خزر

متن کامل پایان نامه با فرمت ورد

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته صنایع

وزارت علوم و تحقیقات و فناوری

دانشگاه علوم و فنون مازندران

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی صنایع

گرایش صنایع

موضوع:

برنامه ریزی تولید برای زنجیره تامین محصولات لبنی در شرکت پرتودانه خزر

استاد راهنما:

دکتر نیکبخش جوادیان

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شودتکه هایی از متن به عنوان نمونه :فهرست مطالب:-1- مقدمه ................................................................................................................... 21-2 بیان مساله ............................................................................................................ 21-3- سؤال تحقیق........................................................................................................ 31-4- اهداف تحقیق...................................................................................................... 3فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق2-1- مقدمه ................................................................................................................. 62-2 مفهوم زنجیره تامین و پیدایش آن ........................................................................... 62-2-1 پیدایش مفهوم زنجیره تامین ............................................................................... 72-2-2 تعریف زنجیره تامین.......................................................................................... 82-2-3 دلایل علاقه و توجه به مفهوم مدیریت زنجیره تامین.............................................. 92-2-4 مشکلات زنجیره تامین و منابع آنها...................................................................... 102-3 انواع شبکه های زنجیره تامین................................................................................. 102-3-1 شبکه سری........................................................................................................ 112-3-2 شبکه واگرا........................................................................................................ 122-3-3 شبکه­ی همگرا.................................................................................................... 122-3-4 شبکه مختلط...................................................................................................... 132-4 مدیریت زنجیره تامین............................................................................................. 132-4-1 ضرورت مدیریت زنجیره تامین........................................................................... 152-4-2 وظایف مدیریت زنجیره تامین............................................................................. 162-4-3 مولفه ها و اجزای مدیریت زنجیره تامین............................................................... 172-5 برنامه ریزی در زنجیره­ی تامین................................................................................ 192-6 مدلسازی مدیریت زنجیره تامین............................................................................... 202-6-1 مدل های برنامه ریزی خطی................................................................................ 212-6-2 مدل برنامه ریزی عدد صحیح.............................................................................. 212-6-3 مدل های شبیه سازی.......................................................................................... 212-6-4 مدلهای بهینه سازی- شبیه سازی.......................................................................... 222-7 مسئله طراحی شبکه زنجیره تامین............................................................................ 222-8 مدل های طراحی شبکه طراحی زنجیره تامین قطعی.................................................. 232-9 برنامه ریزی تولید................................................................................................... 232-9-1 کاربردهای اصلی .............................................................................................. 25
  • کاربردهای جنبی............................................................................................ 25
2-10 کالای فاسد پذیر.................................................................................................. 252-10-1 اقلام فاسد شدنی............................................................................................. 272-11 انبارداری صحیح و کاهش نرخ ضایعات و موجودی فاسد....................................... 282-11-1 اهمیت انبار .................................................................................................... 282-11-2 انواع انبار ها.................................................................................................... 282-11-3 تخریب کالا .................................................................................................. 292-11-4 هزینه‏های ناشی از نگهداری نامناسب مواد اولیه................................................... 292-11-4-1- بسته بندی مناسب...................................................................................... 302-12 پنجره زمانی......................................................................................................... 312-12-1 مقدمه.............................................................................................................. 312-12-2- تقسیم بندی پنجره زمانی................................................................................. 312-13- مسیریابی با پنجره زمانی..................................................................................... 332-14- مساله VRPTW.............................................................................................. 332-14-1- اقسام مسائل مسیریابی وسیله نقلیه با پنجره زمانی ............................................ 342-14-1-1-محدودیت ریاضی مدل TW سخت:............................................................ 352-14-1-2-محدودیت های ریاضی مدل TW نرم.......................................................... 35فصل سوم : روش تحقیق3-1- مقدمه.................................................................................................................. 373-2- فرضیات مدل..................................................................................................... 373-3- نمادهای مدل....................................................................................................... 373-4- متغیرهای تصمیم.................................................................................................. 383-5- پارامترهای مدل.................................................................................................... 383-6- فرمول بندی مساله............................................................................................... 39فصل چهارم : نتایج محاسباتی و یافته­های تحقیق4-1- مقدمه.................................................................................................................. 434-2-تحلیل حساسیت................................................................................................... 434-3- مساله مطالعه موردی ............................................................................................ 444-3-1- فعالیت های شرکت پرتودانه خزر...................................................................... 454-3-1-1 تاریخچه شرکت............................................................................................. 454-3-2- بیان مساله موردی............................................................................................. 474-4- تجزیه و تحلیل مسئله موردی ............................................................................... 544-4-1-تغییرات در میزان تقاضا:..................................................................................... 554-4-2- تغییرات در میزان موجودی اول دوره:................................................................. 564-5- جمع بندی........................................................................................................... 57فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادات      5-1- جمع­بندی و نتیجه­گیری ....................................................................................... 595-2- پیشنهادها............................................................................................................ 60منابع و مراجع .............................................................................................................. 61پیوستکد برنامه Lingoچکیده انگلیسی  فهرست جدول­هاجدول                                                                                             صفحه                                                                                                               جدول 4-1: مقدار مصرف مواد افزودنی و موجودی اول دوره .......................................... 48جدول 4-2: مشخصات تامین کنندگان مواد اولیه.............................................................. 49جدول 4-3:هزینه عملیاتی مواد اولیه................................................................................ 54جدول 4-4: آنالیز حساسیت به تغییرات تقاضا................................................................. 55جدول 4-5: آنالیز حساسیت به تغییرات موجودی اول دوره............................................... 56 فهرست نمودارهانمودار4-1:مقدار تابع هدف با تغییرات تقاضا................................................................... 56نمودار4-2-مقدار تابع هدف با تغییرات موجودی اول دوره............................................... 57 فهرست شکل­هاشکل 2-1 : انواع کانال های ارتباطی در زنجیره ی تامین .................................................. 11شکل 2-2 : شبکه ی زنجیره ی تامین سری...................................................................... 12شکل 2-3 : شکل زنجیره ی تامین واگرا.......................................................................... 12شکل 2-4: شبکه ی زنجیره ی تامین همگرا..................................................................... 12شکل 2-5: شبکه ی زنجیره تامین مختلط......................................................................... 13شکل2-6 : نمایش شماتیک زنجیره ی تامین به صورت شبکه............................................ 19چکیدهدر رقابت های جهانی موجود در عصر حاضر باید محصولات متنوع را با توجه به درخواست مشتری در دسترس وی قرار داد. درخواست مشتری بر کیفیت بالا و خدمت رسانی سریع موجب افزایش فشارهایی شده است که قبلا وجود نداشته است، درنتیجه شرکت ها بیش از این نمی توانند به تنهایی از عهده تمامی کارها برآیند.در بازار رقابتی موجود، بنگاههای اقتصادی و تولیدی علاوه بر پرداختن به سازمان و منابع داخلی، خود را به مدیریت و نظارت بر منابع و ارگان مرتبط خارج از سازمان نیازمند یافته اند. مساله کلیدی در یک زنجیره تامین، مدیریت و کنترل هماهنگ تمامی این فعالیت هاست. مدیریت زنجیره تامین پدیده ای است که این کار را به طریقی انجام می دهد که مشتریان بتوانند خدمت قابل اطمینان و سریع را با محصولات با کیفیت در حداقل هزینه دریافت کنند.از سوی دیگر مدیریت زنجیره تامین بر رویکرد مشتری محور استوار است.بر این اساس، ارتباط بموقع و کامل بین همه عناصر زنجیره تامین برای اطلاع از نیازهای مشتری و میزان تامین نیازها از ضروریات زنجیره است.از آنجایی که مواد لبنی دارای حساسیت زمانی جهت مصرف می باشند یعنی باید در بازه زمانی مشخص مصرف شود،لذا توزیع و پخش این محصول از زمان تولید تا زمانی که بدست مصرف کننده می رسد از اهمیت بالایی برخوردار می باشد، بهمین جهت با درنظرگرفتن پنجره زمانی درصدد رفع این مشکل برآمده ایم.

مقدمه

مدیریت زنجیره تامین[1]، یکی از رایج ترین عناوین مورد بحث در ادبیات کسب و کار می باشد. این یک اصل اساسی برای سازمان هاست که یک مزیت رقابتی پایدار برای پیشرو ماندن در بازار ایجاد نمایند. نیاز به انسجام و یکپارچگی عناصر مختلف در مدیریت زنجیره تامین، برای بیشتر شرکت ها به عنوان یک عامل مهم جهت رقابتی ماندن شناخته شده است. همانطور که شرکت های بیشتر و بیشتری از عملکرد زنجیره تامین خود آگاه می شوند، هماهنگی و انسجام عوامل مختلف در مدیریت زنجیره تامین در کسب مزیت رقابتی حیاتی می شود.امروزه با پیشرفت صنایع تولیدی و وجود رقابت شدید جهانی بین شرکت­ها و کمپانی­ها، کوتاه­تر شدن چرخه عمر کالا، زمان مورد نیاز برای بازاریابی و نیازهای متفاوت مشتریان در نقاط مختلف و فواصل مختلف از محل تولید، شرکت های توزیع کالاها و مواد اولیه و حمل و نقل بر آن شده­اند که کارایی و بهره­وری سیستم­های خود را بهبود بخشند. سیستم­های توزیع و حمل و نقل باید قادر به توزیع محصول با کمترین هزینه و در کمترین مدت ممکن باشند تا محصولات به موقع به مشتریان تحویل داده شوند.در سیستم­های تولیدی و جریان­های کارگاهی ودر خطوط تولید و مونتاژ کالاها و محصولات لزوم برنامه­ریزی صحیح و اقتصادی با کمترین هزینه و زمان سیکل تولیدی برای حداکثر شدن مقدار تولید و توانایی پاسخگویی به موقع به نیاز مشتریان در بازارهای رقابتی امروز به چشم می خورد.به طور کلی، لزوم کاهش هزینه­های تولیدی شرکت­ها و کمپانی­ها در سیستم های تولیدی کارشناسان و برنامه­ریزان سیستم­های تولیدی را بر آن داشته است تا در جهت هر چه کمتر کردن هزینه­های مواد و افزایش سطح تولید و بهره­وری از بهترین زمان­بندی و توالی عملیات[2] ممکن استفاده نمایند. ***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

تعداد صفحه : 86 قیمت : چهارده هزار تومان  
 

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نشان داده می شود

و به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09124404335        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید