پایان نامه نقش آموزشهای رسمی فنی و حرفه‌ای در توسعه فعالیتهای غیرکشاورزی

متن کامل پایان نامه رشته علوم اجتماعی با عنوان :نقش آموزشهای رسمی فنی و حرفه‌ای در توسعه فعالیتهای غیرکشاورزی-«مطالعه موردی شهرستان قائم‌شهر»

دستاوردها : کشف نقایص در ساز و کار صدور مجوز احداث کارگاهها، طراحی دوره‌های آموزشی، نحوه نظارت بر کار و انعکاس آن به دستگاههای متولی، ارائه پیشنهادهای لازم جهت بهبود کارها و رفع نواقص ، بیان مزایا و معایب کار و ارائه راهکار مناسب

در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید

و در صورت نیاز به متن کامل آن می توانید از لینک پرداخت و دانلود آنی برای خرید این پایان نامه اقدام نمائید.

پایان‌نامه کارشناسی ارشد توسعه اجتماعی

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شودلوگوی دانشگاه تهران-- (5

دانشگاه تهران

 

 

دانشکده علوم‌اجتماعی

نقش آموزشهای رسمی فنی و حرفه‌ای

در توسعه فعالیتهای غیرکشاورزی

مطالعه موردی شهرستان قائم‌شهر

تهیه و تدوین  :     ******

استاد راهنما   :    دکتر مصطفی ازکیا

استاد مشاور   :     دکتر منصور وثوقی

 

 موضوع: ـ بررسی نقش آموزشهای رسمی (کلاسیک) فنی و حرفه‌ای در توسعه فعالیتهای غیرکشاورزی، تأثیر این فعالیتها در توسعه منطقه.ـ تأثیر آموزش در ایجاد اشتغال، کیفیت محصول، افزایش درآمد، کاهش مهاجرت ، بیکاری و ناهنجاریهای اجتماعی در شهرستان قائم‌شهر در یک دوره 5 ساله (82 ـ 1378) مسأله و سؤال تحقیق:ـ آموزش افراد و پرورش استعدادها و تربیت نیروی انسانی خلاق، ورزیده و دارای تخصص چه تأثیری در توسعه دارد.ـ نهادهای آموزشی چگونه می‌توانند با افزایش کارآیی افراد، زمینه‌ساز مشارکت بیشتر مردم در تحولات و در نهایت، توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها باشند.ـ با توجه به رشد سریع جمعیت و عدم توانایی بخش کشاورزی در جذب نیروی انسانی مازاد، چه راهکارهای دیگری برای جذب این افراد وجود دارد.ـ ایجاد چه فعالیتهایی می‌تواند در کنار بخش کشاورزی و به صورت مکمل این بخش، نقش عمده‌ای در اشتغال‌زایی، کاهش فقر و بیکاری و جذب افراد و نیروی انسانی آماده به کار داشته باشد و به درآمدزایی و توسعه منجر شود.ـ چه زمینه‌ها و استعدادهایی در منطقه مورد مطالعه وجود دارد که بتواند با جذب نیروی کار مازاد، مانع از مهاجرت افراد و آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن بشود.ضرورت و اهمیت موضوع:این تحقیق از آن جهت اهمیت دارد که به موضوع اشتغال‌زایی در کنار بخش کشاورزی می‌پردازد و با بررسی فعالیتهای غیرکشاورزی در منطقه مورد مطالعه، به کمک بخش کشاورزی می‌شتابد و ضعف و ناتوانی این بخش در جذب نیروی کار مازاد را پوشش می‌دهد و با ارائه راهکارهایی مناسب، توسعه این فعالیتها را هدف قرار می‌دهد که در نهایت منجر به ایجاد اشتغال، افزایش درآمد، کاهش بیکاری و مهاجرت، کاهش ناهنجاریهای اجتماعی، بکارگیری سرمایه‌های اندک و توسعه منطقه می‌شود و درصدد تحقق این اهداف با کمک این اهداف نهادهای متولی آموزشهای رسمی و فنی و حرفه‌ای برمی‌آید. اهداف تحقیق:اهداف این تحقیق در ابعاد کلی آن،  بررسی جایگاه و نقش آموزشهای رسمی در توسعه فعالیتهای غیرکشاورزی و بررسی اثرات اقتصادی ـ اجتماعی توسعه این فعالیتهای در منطقه و شناسایی اقداماتی که می‌تواند به توسعه این فعالیتها کمک کند. اهداف اختصاصی‌تر این تحقیق، بررسی فعالیتهای غیرکشاورزی شهرستان مورد مطالعه از نظر تعداد، میزان اشتغال‌زایی، افزایش درآمد، میزان جذب نیروی کار مازاد، پیشگیری از مهاجرت، نوع فعالیتها،‌میزان سرمایه‌گذاری، میزان بازدهی واحد، توزیع جغرافیایی آن و بررسی رابطه آموزش با میزان موفقیت و توسعه این فعالیتهاست.محدوده جغرافیایی و زمانی تحقیق:محدوده جغرافیایی تحقیق، تمامی روستاهای شهرستان قائم‌شهر به دلیل پراکندگی کارگاههای مورد مطالعه در سطح روستاهای شهرستان بود، به لحاظ موضوع و محدوده زمانی، تمامی کارگاههایی که مجوز احداث آنها در فاصله سالهای 1378 تا 1382 صادر شده بود. به عنوان جامعه آماری تحقیق مورد مطالعه قرار گرفت. مشکلات و محدودیتهای تحقیق:عمده‌ترین موانع و مشکلات تحقیق، یکی دسترسی به کارگاهها و جمع‌آوری اطلاعات به دلیل پراکندگی جامعه آماری و دیگری، مشکل برقراری ارتباط به دلیل بی‌اعتمادی پرسش‌شوندگان به محقق و عدم آشنایی آنان با تحقیق و ضرورت و اهمیت آن در بهبود وضعیت آتی بود. از دیگر مشکلات می‌توان به فقدان آمار و ارقام روزآمد اشاره کرد. چارچوب نظری تحقیق:در انجام این تحقیق، از نظریه‌های مختلفی استفاده شده است و از مفاهیم عمده هر نظریه در مطالعه موضوع و ارائه فرضیات استفاده شده است. عمده‌ترین نظریات استفاده شده در این تحقیق و مفاهیم عمده هریک به شرح جدول خلاصه شده است:چارچوب مفهومی تحقیق (مدل نظری)
نظریهمفاهیم مورد استفادهصاحب نظریهمتغیر مورد سنجششاخصسطح سنجش
پیشرفت اقتصادیافزایش بازده، افزایش درآمد، گسترش عقل معاش، آموزشآدام اسمیتکارآییدرآمدآموزشبازدهدرآمدتحصیلاترتبه‌ای فاصله‌ای
کیفیت زندگیافزایش کیفیت زندگیافزایش ثروت مللافزایش هوش و آگاهیکسب آمادگی افرادآلفرد مارشالمیزان رضایتمندی از زندگیرضایتمندی از:درآمد ، ثروت،سواد ، شغلاسمی رتبه‌آی
مدیریت علمیپاداش برای کار خوبتعیین وظایف(تقسیم‌کار)بکارگیری افراد ماهرآموزش کارکنانفردریک تیلور (تایلور)پاداش‌ مادیمهارتآموزشمیزان پاداشمیزان مهارتنوع مهارتمیزان تحصیلاسمی رتبه‌ای
آموزش و پیشرفترابطه آموزش و تولیدرابطه نظریه و عملهمزمانی آموزش و آموزاندنرابطه کار فکری و کاردستیپائولو فریرهآموزشتولیددوره‌های آموزشکارهای عملیطرحهای نونوع تولیدنوع دوره‌های آموزشیطرحهای تازهاسمی
آموزش و توسعهآموزش سازمان یافتهاشتغال مولدآموزشهای رسمی و غیررسمیرابطه آموزش و نیاز مردممایکل توداروآموزش رسمیاشتغالنیاز مردمدوره‌های آموزشکاربرد محصول تولیدیمیزان اشتغالتعداد شغلرتبه‌ایاسمیفاصله‌ای
نوسازینوسازی انسان، شهرنشینیتعلیم و تربیتصنعتی شدنوسایل ارتباط جمعیآلکس اینکلسشهرنشینیسوادآموزیوسایل ارتباطیمحل زندگیمیزان سواددوره‌های آموزشیوسایل ارتباطی مورد استفادهاسمیرتبه‌ای
اشاعه فرهنگیدسترسی به رسانه‌ها، شهرنشینی، سوادآموزی، مشارکت، همدلیدانیل لرنروسایل ارتباطیشهرنشینیسوادآموزیهمدلیکارگروهیوسایل ارتباطی مورد استفادهمحل زندگیمیزان تحصیلاتمیزان همدلیمیزان مشارکتاسمیرتبه‌ای
نیاز به پیشرفتانگیزه پیشرفت (میل و نیاز به پیشرفت)، کارآیی و سرعت بالا در انجام کار، خوب انجام دادن کارهادیوید مک‌کله‌لندانگیزه پیشرفت، کارآیی، احساس مسئولیتانگیزه‌های انجام کارمیزان کارآییاستاندارد محصولسرعت انجام کارفاصله‌ایرتبه‌ای
  تجربیات سایر کشورها :علاوه بر نظریات مورد اشاره، مطالعات و تحقیقات انجام شده درباره موضوع و تجربیات سایر کشورهای دنیا در زمینه چگونگی و شیوه‌های توسعه اشتغال‌ غیرکشاورزی و طرح‌های اشتغال‌زایی و خوداشتغالی نیز مورد بررسی قرار گرفت که عمده‌ترین این تلاشها، تجربیات و مطالعات عبارتند از:1ـ اشتغال روستایی در چین:انتقال نیروی کار مازاد بخش کشاورزی در مشاغل مرتبط با کشاورزی نظیر دامداری، پرورش ماهی، مرغداری، جنگل‌داری و سایر زمینه‌های کشاورزی در محل سکونت آنها، جذب کارگران اضافی در مراکز صنعتی، اشتغال روستائیان در مشاغل خدماتی (حمل و نقل ، تعمیرات، بانکداری و ساختمان‌سازی) و استفاده از سرمایه‌های شهری برای جذب نیروی کار مازاد روستایی.2ـ هندوستان :حمایت از صنایع کوچک روستایی، برنامه اشتغال‌ روستایی ملی و طرح ایجاد دهکده تولید صادراتی.3ـ سریلانکا: برنامه‌های رفاه اجتماعی (آموزش و بهداشت رایگان، سوبسید مواد غذایی)، برنامه‌های افزایش تولید (توسعه آبیاری، تقسیم اراضی، اعطای تسهیلات بانکی، سوبسید)، برنامه توسعه فقرا، کاهش مهاجرت و ایجاد مراکز صنعتی، برنامه بیدارسازی روستایی، پروژه توسعه روستایی یکپارچه و طرح برق‌رسانی روستایی.4ـ بنگلادش: برنامه بهبود تکنولوژی در دو بخش کشاورزی و غیرکشاورزی، ایجاد مؤسسه صنایع روستایی و خانگی با محوریت صنایع کوچک خانگی، تأسیس شهرکهای صنعتی و فراهم آوردن امکانات زیربنایی.5ـ تایوان : ایجاد مناطق صنعتی در نواحی روستایی، توسعه خدمات اجرایی ـ تفریحی، وام‌های بلندمدت و کم‌بهره، دوره‌های آموزشی برای تغییر شغل کشاورزان و ارائه خدمات کاریابی.6ـ اندونزی :آموزش مهارتهای فنی و حرفه‌ای در زمینه صنایع خانگی و روستایی، آموزش ارتقای بهره‌وری و کارفرمایی، توسعه زیرساختهای اقتصادی و اجتماعی و تشویق صنایع خانگی.7ـ مالزی:گسترش زمینهای جدید و افزایش مقیاس آنها (3 هکتار) ، برنامه‌های صنعتی شدن با هدف تغییر ساختار اقتصادی، تدوین سیاست ملی کشاورزی و استفاده از تکنولوژی جدید.8ـ نپال:برنامه ایجاد اشتغال از طریق توسعه صنایع خانگی و روستایی، استفاده از تکنولوژی کاربر به جای مکانیزاسیون، توسعه کشاورزان خرده‌پا، آموزشهای حرفه‌ای، گسترش تحقیقات کار، توسعه مناطق دورافتاده، توسعه زنان و اجرای طرحهای جامع روستایی.9ـ پاکستان:ایجاد تعدادی مراکز رشد برای ارائه خدمات اساسی و توسعه فرصتهای شغلی و ایجاد نظام حکومت محلی یا شوراهای محلی برای ایجاد و توسعه منابع سرمایه‌های محلی.10ـ فیلیپین:ایجاد صنایع خانگی، مراکز صنتی ناحیه‌ای برای فعالیتهای زیربنایی، ترویج فعالیتهای کاربر بجای سرمایه‌‌بر و تأسیس بنگاههای کوچک و متوسط.   چارچوب مفهومی تحقیق و مدل نظری:چارچوب و مدل مفهومی تحقیق، اختلاط و ترکیبی است از مفاهیم و متغیرهای برخی نظریه‌ها و بهره‌گیری از آن در بررسی و تبیین نقش آموزشهای رسمی در توسعه فعالیتهای غیرکشاورزی در شهرستان قائم‌شهر که در بحث چارچوب نظری به آن اشاره شده است. لازم به یادآوری است که مدل نظری تحقیق ، با استفاده از مفاهیم و فرضیات، در چهار بخش عوامل اجتماعی‌ـ فرهنگی، عوامل فنی و مهارتی ، عوامل اقتصادی و عوامل روانشناختی تأثیر آموزشهای رسمی بر توسعه فعالیتهای غیرکشاورزی ترسیم شده است: دیاگرام (نمودار) مدل نظری : براساس چارچوب مفهومی و فرضیات تحقیق  
تأثیر آموزشهای رسمی (فنی و حرفه‌ای)بر توسعه فعالیتهای غیرکشاوری
  
     
عوامل اجتماعی ـ فرهنگیعوامل فنی و مهارتیعوامل اقتصادیعوامل روانشناختی
    
کاهش مهاجرتافزایش مهارت و دانش فنیایجاد اشتغالافزایش مشارکت
بازگشت مهاجرانافزایش کارآیی افرادافزایش درآمدایجاد انگیزه اشتغال‌زایی
کاهش میزان بزهکاریتحرک و تقویت بخش کشاورزیافزایش بازدهیتقویت کار گروهی
گسترش فرهنگ آموزشتحرکت و تقویت بخش خدماتکاهش فقر و بیکاریرفع نیازهای مردم
ایجاد رفاه اجتماعیتوسعه صنایع دستیگسترش عقل معاشافزایش تلاش و پشتکار
 صنعتی شدناستفاده مطلوب از سرمایه‌های کوچکایجاد علاقه به کار و فعالیت
 ارائه خدمات فنیاستفاده از تسهیلات بانکیاستفاده از تجربیات شخصی و خانودگی
 تخصصی شدن فعالیتهاتأمین سرمایه اولیه 
   روش تحقیق:تحقیق حاضر به لحاظ هدف، از نوع تحقیق کاربردی و اکتشافی است چون در پی بررسی تأثیرات آموزشهای رسمی فنی و حرفه‌ای بر توسعه فعالیتهای غیرکشاورزی در منطقه است و نتایج آن می‌تواند در برنامه‌ریزی و یافتن راهکارهای مناسبِ توسعه این فعالیتها قابل استفاده و مفید باشد.به لحاظ مطالعه اثرات یک پدیده روی پدیده‌ای دیگر و مطالعه کل جامعه آماری براساس متغیرهای مورد مطالعه، یک تحقیق پیمایشی اما به لحاظ محدودیت جامعه آماری و آزمون‌پذیر نبودن نتایج حاصله و عدم استفاده از آمار استنباطی، از حیث نحوه ارائه نتایج و آمار و ارقام، از نوع تحقیق توصیفی می‌باشد.لازم به یادآوری است که در این تحقیق، علاوه بر پرسشنامه و مطالعه اسنادی و کتابخانه‌ای، از تکنیکهای مصاحبه همراه با مشاهده، نظرخواهی از کارشناسان و مسؤولانِ دستگاههای دولتی و افراد بومی نیز استفاده شده است.البته قبل از تنظیم پرسشنامه نهایی، یک مطالعه مقدماتی و اکتشافی نیز برای شناخت بهتر جامعه آماری و رفع اشکالات پرسشنامه نیز صورت گرفته است.  متغیرهای تحقیق:عمده‌ترین متغیرهای مورد مطالعه در این تحقیق عبارت بودند از:ـ متغیرهای فردی شامل سن ، جنس، تأهل، میزان تحصیلاتـ متغیرهای مربوط به فعالیت نظیر نوع فعالیت، سال شروع، نوع و میزان محصول، قیمت تمام‌شده و فروشـ متغیرهای اقتصادی نظیر سرمایه اولیه، میزان افزایش سرمایه، تکنولوژی مورد استفاده، افزایش درآمد و میزان اشتغال‌زایی.ـ متغیرهای آموزشی نظیر دوره‌های آموزشی گذرانده، تأثیر آن بر کارآیی، افزایش کیفیت محصول، سرعت انجام کار، افزایش درآمد، ایجاد انگیزه فعالیت و مشارکت، پیشرفت کار و میزان موفقیت.ـ متغیرهای روانشناختی نظیر عوامل مؤثر بر گرایش فرد به نوع فعالیت، عوامل موفقیت در کار، میزان علاقه‌مندی به فعالیت در بخشهای دولتی و خصوصی، علاقه‌مندی به اشتغال در بخش کشاورزی و علاقه‌مندی به ادامه تحصیل در رشته متناسب با نوع فعالیت.ـ متغیرهای اجتماعی نظیر تأثیر فعالیتهای غیرکشاورزی بر کاهش مهاجرت، کاهش میزان بزهکاری،‌ جذب جوانان و... .  فرضیه‌های تحقیق:1 ـ آموزشهای رسمی فنی و حرفه‌ای باعث توسعه فعالیت‌های غیرکشاورزی خواهد شد.2 ـ آموزشهای رسمی فنی و حرفه‌ای باعث توسعه فعالیت‌های درآمدزا خواهد شد.3 ـ آموزشهای رسمی فنی و حرفه‌ای باعث افزایش میزان بازدهی و سودآوری فعالیتهای غیرکشاورزی خواهد شد.4 ـ آموزشهای رسمی فنی و حرفه‌ای باعث ارائه خدمات فنی و حرفه‌ای در منطقه خواهد شد.5 ـ آموزشهای رسمی فنی و حرفه‌ای باعث تقویت و فعال شدن بخش خدمات در منطقه خواهد شد.6 ـ آموزشهای رسمی فنی و حرفه‌ای باعث تحرک و تقویت بخش کشاورزی در منطقه خواهد شد.7 ـ توسعه فعالیتهای غیرکشاورزی موجب ایجاد اشتغال در منطقه و جذب جوانان خواهد شد.8 ـ توسعه فعالیتهای غیرکشاورزی باعث افزایش درآمد و کاهش فقر در میان روستائیان خواهد شد.9 ـ توسعه فعالیتهای غیرکشاورزی موجب استفاده مطلوب از سرمایه‌های کوچک و سرگردان می‌شود.10 ـ توسعه فعالیتهای غیرکشاورزی موجب کاهش روند مهاجرت‌های روستایی به شهرهای بزرگ خواهد شد.11 ـ توسعه فعالیتهای غیرکشاورزی موجب بازگشت مهاجران به مناطق روستایی و ماندن در روستا خواهد شد.12 ـ توسعه فعالیتهای غیرکشاورزی موجب ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی خواهد شد.  جامعه آماری:جامعه آماری تحقیق حاضر عبارت بود از تمامی کارگاههایی که در یک دوره 5 ساله و در فاصله سالهای 1378 تا 1382 مجوز فعالیت و احداث کارگاه را از اداره جهاد کشاورزی شهرستان قائم‌شهر دریافت کرده‌اند که تعداد آن 70 کارگاه بوده است. روشهای آماری:از آمار توصیفی و آمارهایی چون جداول توزیع فراوانی و درصد فراوانی‌ها برای بیان ویژگی‌های متغیرهای مورد مطالعه و ارائه یافته‌های تحقیق استفاده شده است.  موقعیت جغرافیایی:شهرستان قائم‌شهر 3107 کیلومتر مربع مساحت دارد، تابع استان مازندران است، از دو بخش مرکزی و جویبار تشکیل شده است، جمعیت آن براساس سرشماری سال 1375 ، 919/327 نفر اعلام شده است که 3/52 درصد در مناطق شهری و 7/47 درصد در مناطق روستایی قرار دارند و جمعیت زنان (165197) بیشتر از جمعیت مردان (162722) است.از دو نوع آب وهوای کوهستانی، سردسیر و ییلاقی و همچنین، جلگه‌ای و مرطوب برخوردار است. عمده محصولات آن، برنج، مرکبات، غلات و حبوبات، صیفی، جنگلداری، سبزیجات، محصولات صنعتی، لبنیات و محصولات دامی است.خطوط ارتباطی آن، راه‌آهن، راههای آسفالته و شوسه است.34 درصد جمعیت بالای 10 سال شهرستان را افراد شاغل و بیکار (جویای کار) تشکیل می‌دهند.گروههای عمده شغلی شهرستان عبارتند از: کارگران ماهر کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری (5/28 درصد) ، صنعتگران و کارکنان مشاغل مرتبط (7/17 درصد) و متخصصان (9/10 درصد).عمده فعالیت در شهرستان عبارتست از کشاورزی، ماهیگیری، جنگلداری، عمده‌فروشی و خرده‌فروشی، تعمیر وسایل نقلیه موتوری و کالای شخصی و خانگی، صنعت و ساخت.  یافته‌های تحقیق:ـ در این تحقیق، از تعداد 70 کارگاه مورد بررسی، تنها 26 کارگاه فعال بودند، 31 کارگاه احداث نشده است، 5 کارگاه تعطیل شد، صاحبان 4 کارگاه در محل حضور  نداشتند و صاحبان 4 کارگاه، حاضر به پاسخگویی به سوالات نشدند.ـ در بخش واحدهای فعال، 7/57 درصد صاحبان کارگاهها در طبقه سنی 43 تا 52 سال قرار داشتند، تمامی آنها مرد بودند، همگی متاهل بودند.ـ 9 کارگاه در زمینه صنایع شیمیایی و سلولوزی فعالیت داشتند،6 کارگاه در زمینه صنایع غذایی، 4 کارگاه در زمینه صنایع فلزی، 4 کارگاه در زمینه صنایع نساجی و 3 کارگاه در زمینه صنایع کانی و معدنی.ـ بیشترین تعداد کارگاهها (42 درصد) با سرمایه اولیه کمتر از 10 میلیون تومان شروع بکار کردند که بیانگر استفاده مطلوب از سرمایه‌های کوچک بوده است.ـ عامل افزایش درآمد و سرمایه، تسهیلات بانکی و تلاش و پشتکار شخصی بوده است و آموزش در درجه سوم اهمیت قرار داشت و رابطه‌ای هم بین افزایش مهارت شغلی و افزایش سرمایه پیدا نشد.ـ ایجاد این کارگاهها در منطقه سبب اشتغال زایی و ایجاد فرصتهای جدید اشتغال و کاهش بیکاری بوده است.ـ 3/92 درصد کارگاهها دارای سوددهی بودند.ـ میزان تحصیلات صاحبان کارگاهها از زمان تأسیس تا زمان بررسی هیچگونه تغییری نداشت امّا از آموزشهای فنی و حرفه‌ای در قبل و حین فعالیت برخوردار بودند که آموزشهای حین فعالیت کمتر بوده است و از تداوم و استمرار برخوردار نبود.ـ آموزش در افزایش کارآیی، سرعت انجام کار، کیفیت محصول، ایجاد اشتغال و ایجاد انگیزه پیشرفت تأثیر مثبت داشته است ولی در افزایش درآمد، تأثیر اندکی داشته است.ـ علاقه‌مندی به نوع فعالیت و ایجاد اشتغال و همچنین تمایل به فعالیت در بخش خصوصی، مهمترین عامل در گرایش افراد به ایجاد نوع خاصی از فعالیت بوده است.ـ عمده‌ترین موانع استفاده مطلوب از دوره آموزشی، عدم تناسب آن با فعالیت، هزینه بالا، عدم دسترسی، وقت‌‌گیر بودن، بیگانگی آموزش دهندگان با کار و تولید، عدم حمایت دولت، ضعف سازمانهای متولی آموزشها و به روز نبودن دوره‌های آموزشی بوده است.ـ ایجاد این نوع فعالیت در منطقه، علاوه بر ایجاد اشتغال، افزایش درآمد و سرمایه، موجب کاهش بیکاری، جلوگیری از مهاجرت و کاهش میزان بزهکاری جوانان و ناهنجاریهای اجتماعی نیز شده است.ـ ایجاد این نوع فعالیتها موجب جذب و بکارگیری سرمایه‌های کوچک شده است.ـ در بخش واحدهای تاسیس نشده، عواملی چون اشتباه بودن ساز و کارهای صدور مجوز، مشکلات اداری صدور مجوز، توان مالی، جاذبه بخش خدمات در مقایسه با تولید، عدم نظارت دولت، الزام آور نبودن ضوابط، نبودن پیش شرط، احتمال تبانی و نظام مند نبودن اعطای تسهیلات در عدم احداث بسیاری از واحدهای دارای مجوز، تأثیرگذار بوده است.ـ علت تعطیلی برخی واحدها، بالا بودن میزان هزینه تولید، نبود دستگاههای حمایتی، ارزیابی نادرست از میزان سرمایه و سوددهی، نبود بیمه و نمایش ورشکستگی جهت هدایت تسهیلات و سرمایه به بخشهای دیگر بوده است.ـ برخی واحدها نیز به دلیل ترس از محدود شدن فعالیتها، ترس از بازرسی ماموران دولتی، ترس از پرداخت مالیات، ترس از جریمه حق بیمه کارگران، عدم اعتماد به محقق و بدگمانی به افراد دانشگاهی و بیگانه، حاضر به همکاری و پاسخگویی به پرسشها نشده‌اند.ـ آموزش، در جریان کار از استمرار و تداوم لازم برخوردار نبود و مورد بی‌توجهی مسئولان قرار گرفت، به همین دلیل توفیق چندانی در افزایش درآمد و توسعه فعالیتها و موفقیت کارگاهها نداشت.ـ دستگاههای دولتی و متولیان آموزشهای فنی و حرفه‌ای، به واسطه اتخاذ سیاستها و برنامه‌ریزی نادرست، عدم شناخت موضوع و موانع و عدم استمرار آموزش، توفیق چندانی در ارائه آموزشهای متناسب با فعالیتها و توسعه آن نداشتند.ـ به دلیل فقدان حمایت و نظارت بر فعالیت کارگاهها و عدم تشویق واحدهای موفق، هیچگونه رقابتی بین صنایع با فعالیتهای مشابه بوجود نیامده است.ـ در مجموع، فرضیاتی که بیانگر تأثیر آموزشهای فنی و حرفه‌ای بر میزان سودآوری، افزایش سرمایه، افزایش درآمد و توسعه فعالیتهای غیرکشاورزی بوده‌اند، اثبات نشدند امّا فرضیات مربوط به اثرات اقتصادی ـ اجتماعی و فرهنگی ایجاد اینگونه فعالیتها در منطقه به اثبات رسیده‌اند.این یافته‌ها بیانگر آنست که دستگاهها و سازمانهای برنامه‌ریز، در طراحی، اجرا و ارزیابی دوره‌ها و آموزشهای ارائه شده دچار اشتباه و خطا شده و چندان موفق نبوده‌اند.پیشنهادات:ـ  با توجه به عدم توفیق نهادهای مسؤول و متولیان امر در ارائه آموزشهای لازم و عدم تأثیر آموزشهای ارائه شده در افزایش درآمد و توسعه فعالیتها، در سازوکار طراحی، ارائه و ارزیابی آموزشها باید تجدیدنظر اساسی صورت گیرد.ـ  علاوه بر آموزش، در ساز وکار صدور مجوزها نیز باید تجدیدنظر صورت گیرد و آموزش باید پیش‌شرط اعطای مجوز باشد.ـ  آموزشها باید متناسب با نوع فعالیت، به صورت رایگان یا کم‌هزینه و در طول فعالیت و درازمدت ارائه شود و پیوسته مورد ارزیابی قرار گیرد.ـ  افراد آموزش‌دهنده باید به اطلاعات روز و متناسب با فعالیتها مجهز بوده، با نوع کار و فعالیت و تولید آشنا باشند.ـ  شرایط و ضوابط صدور و اعطای مجوز باید با کمک دستگاههای نظارتی الزام‌آور و دارای ضمانت اجرایی قوی باشد.ـ  صنایع فعال و غیرفعال باید دائماً مقایسه شوند و با تشویق واحدهای فعال، زمینه رقابت فراهم گردد.ـ  علاوه بر نظارت و فراهم آوردن زمینه رقابت، حمایت از صنایع نیز می‌تواند به توسعه و توفیق و پیشرفت آنها منجر شود.ـ  جهت‌گیری اعطای مجوز در زمینه فعالیتهای غیرکشاورزی باید به گونه‌ای باشد که این فعالیتها متناسب با نیاز و زمینه و استعداد منطقه باشد.ـ  با توجه به کشاورزی بودن منطقه، ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی، کمک شایان توجهی به رونق و توسعه بخش کشاورزی خواهد نمود.ـ  ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی، صنایع دستی و گردشگری (با توجه به جاذبه‌های توریستی و قابلیتهای منطقه) و تجمیع صنایع در شهرکها و مناطق صنعتی، علاوه بر کاهش هزینه تولید، باعث رونق‌ بخش خدمات نیز خواهد شد.ـ  با توجه به اینکه ایجاد اینگونه فعالیتها در منطقه، سنتی و غیرنظام‌مند بوده است، لذا توسعه این‌گونه فعالیتها باید با هدف رسیدن به توسعه نظام‌مند، مدرن و تحت کنترل و نظارت قوی صورت گیرد.

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزدیا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

تعداد صفحه : قیمت : چهارده هزار تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نشان داده می شود

و به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09124404335        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید