پایان نامه کارشناسی ارشد جغرافیا : بررسی نقش آژانس‌های خدمات مسافرتی در توسعه توریسم

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته جغرافیا

گرایش جغرافیاو برنامه‌ریزی توریسم

با عنوان :  بررسی نقش آژانس‌های خدمات مسافرتی در توسعه توریسم

دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت

دانشکده علوم انسانی

گروه آموزشی جغرافیا

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد

در رشته: جغرافیاو برنامه‌ریزی توریسم

عنوان:

بررسی نقش آژانس‌های خدمات مسافرتی در توسعه توریسم شهرستان بندر انزلی

 استاد راهنما:

دکترسید علی پورفیکوئی

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده

صنعت گردشگری یکی از بزرگ‌ترین و پربازده‌ترین فعالیت‌های اقتصادی در دنیا است که بالاترین ارزش افزوده را ایجاد می‌کند و به طور مستقیم و غیرمستقیم سایر فعالیت‌های اقتصادی و فرهنگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. توسعه توریسم در هر نقطه که باشد می‌تواند توسعه را بدنبال داشته باشد.

تحقیق حاضر از نوع کاربردی و روش انجام آن توصیفی تحلیلی می‌باشد. اطلاعات و داده‌های مورد نیاز با استفاده از روش‌های اسنادی و مشاهدات میدانی و مصاحبه و تکمیل پرسشنامه جمع‌آوری شده است و با استفاده از روش‌های آماری و بهره‌گیری از نرم‌افزارExcel و SPSSمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. هدف تحقیق بررسی نقش آژانس‌های مسافرتی در توسعه توریسم شهرستان انزلی است. نتایج بدست آمده نشان می‌دهد که برخورداری از موقعیت ممتاز طبیعی(تالاب و ساحل دریا)، بهره‌مندی از تالاب با انواع پوشش گیاهی، جانوری، جزایر متعدد و امکان بهره‌برداری از طبیعت و حیات وحش آن برای اجرای تورهای علمی، گردشگری و شکار، وجود چهار منطقه ویژه به عنوان زیستگاه‌های طبیعی و حفاظت شده در شهرستان، وجود زیستگاه‌های بومی در سرتاسر تالاب انزلی، اراضی حاشیه تالاب و کرانه‌های دریای خزر و همچنین زیستگاه ویژه قرقاول(جزیره قلم‌گوده)، و همچنین وجود آداب و سنن، صنایع دستی و وجود بازارهای محلی، هفتگی و دائمی برای مبادله محصولات و فرهنگ‌ها از پتانسیل‌های گردشگری بندر انزلی به شمار می‌آیند. غنی‌کردن زیرساخت‌ها و حمایت و تقویت مراکز خدمات توریستی، همینطور آژانس‌های مسافرتی از طریق توسعه فعالیت‌های گردشگری و در نهایت، توسعه و تجهیز این منطقه به عنوان عرضه‌کننده‌ی خدمات جهانگردی نیز پیامدهای ایده‌آلی را می‌تواند به دنبال داشته باشد و می‌تواند منجر به توسعه گردشگری شود و این محدوده را به یکی از خط‌های مهم گردشگری در شمال کشور تبدیل کند. آن‌چه مهم بنظر می‌رسد این است که به همان اندازه که آژانس‌ها برای توسعه گردشگری فعالیت می‌کنند، لازم است تا زیرساخت‌های بخش گردشگری نیز بهبود یابد.

 واژگان کلیدی: توریسم،آژانس‌های خدمات مسافرتی، توسعه توریسم، شهرستان بندر انزلی

مقدمه:

گیلان سرزمینی است که در آن همه چیز نشان از حیات دارد. طبیعت همیشه زنده با جنگل‌های سوزنی‌برگ و ششماد، باران و برنج، ساحل و جلگه، کوهپایه و کوهستان که هریک به عنوان سمبلی از مظاهر طبیعت کنار یکدیگر جمع شده‌اند و مجموعه به هم‌پیوسته‌ای از آمیزه‌های طبیعی را بوجود آورده‌اند.

تنها طبیعت نیست که زیباست، بخش دیگر زیبایی‌های گیلان در نظمی است که انسان به طبیعت می‌بخشد. مرزبندی برنجزارها، ردیف‌کاری بوته‌های چای، دسته‌بندی ساقه‌های برنج، پوشش سفالین و گالی، مجموعه دیدنی‌های گیلان از همبستگی میان انسان و طبیعت است. تقریباً در گیلان جایی را نمی‌یابید که برای یک مسافر خالی از جذابیت باشد. شهرستان بندر انزلی با دارابودن اقلیم، خاک، پوشش گیاهی، کوهستان، تالاب‌ها، همیشه مقصد خوبی برای مسافرین بومی استان و غیربومی می‌باشد. در کنار جاذبه‌های یک منطقه، آژانس‌ها نقش بسیار مهمی در توسعه توریسم ایفا می‌کنند این پایان‌نامه در نظر دارد تا به بررسی نقش آژانس‌ها در توسعه توریسم بپردازد. به همین جهت در پنج فصل به ترتیب زیر تقسیم شده است:

فصل اول: کلیات تحقیق که شامل بیان مسأله، اهداف تحقیق، فرضیه تحقیق، روش کار، سوابق تحقیق.

فصل دوم: مبانی نظری تحقیق می‌باشد.

فصل سوم: به ویژگی‌های جغرافیایی، شهرستان پرداخته شده است.

فصل چهارم: به یافته‌های تحقیق پرداخته شده است.

فصل پنجم: نتایج و پیشنهادها بوده و در نهایت منابع و مآخذ و پیوست می‌باشد.

 «فهرست مطالب»

عنوان                                                                                                          صفحه

چکیده—————————————————————————- ج

مقدمه —————————————————————————- د

فصل اول. کلیات تحقیق————————————————————— 1

1-1- بیان مسأله——————————————————————— 2

1-2- اهمیت و ضرورت————————————————————— 3

1-3- اهداف تحقیق—————————————————————— 4

1-4- فرضیه های تحقیق————————————————————— 4

1-5- سؤال‌های تحقیق—————————————————————- 4

1-6- تعاریف واژه ها و مفاهیم———————————————————– 4

فصل دوم. ادبیات تحقیق————————————————————– 6

2-1- پیشینه تحقیق——————————————————————- 7

2-2- گردشگری——————————————————————– 9

2-2-1- گردشگری از نظر لغوی——————————————————— 9

2-2-2- واژه توریسم—————————————————————– 9

2-3- تعریف و مفاهیم گردشگری——————————————————— 10

2-3-1- گردشگری—————————————————————— 10

2-3-2- گردشگری داخلی (یا بومی)—————————————————— 11

2-3-3- گردشگری خارجی(یا بین‌المللی)————————————————— 11

2-3-4- گردشگری از بعد جغرافیایی—————————————————— 11

2-3-5- گردشگری از بعد اجتماعی——————————————————- 11

2-4- فواید گردشگری—————————————————————- 11

2-4-1- فرهنگی و اجتماعی———————————————————— 11

2-4-2- اقتصادی——————————————————————– 12

2-5- گردشگری در جهان————————————————————– 12

2-5-1- آغاز جهانگردی در دوران باستان————————————————— 12

2-6- گردشگری در جهان————————————————————– 13

2-6-1- آغاز جهانگردی در دوران باستان————————————————— 13

2-6-2- گردشگری در دوران قرون وسطی————————————————– 14

2-6-3- گردشگری در دوران رنسانس—————————————————– 15

2-6-4- گردشگری در دوران انقلاب صنعتی و بعد از آن—————————————- 15

2-6-5- گردشگری در ایران———————————————————— 16

2-6-6- روند توسعه گردشگری در ایران قبل و بعد از انقلاب————————————- 16

2-7- روند شکل‌گیری گردشگری در گیلان————————————————– 18

2-8- رابطه‌ی جغرافیا و فعالیت‌های گردشگری———————————————– 18

2-9- اشکال عمده توریسم————————————————————- 19

2-10- انواع توریسم—————————————————————— 19

2-11- مفهوم توسعه—————————————————————— 20

2-12- تئوری قطب رشد————————————————————— 20

2-13- توسعه پایدار—————————————————————— 21

2-14-تاریخچه سیستم توزیع محصولات و خدمات گردشگرى———————————— 22

2-15- تاریخچه شرکت‌هاى خدمات مسافرتى در ایران—————————————— 23

2-16- فدارسیون بین‌المللى اتحادیه آژانس‌هاى مسافرتى(UFTAA)——————————– 24

2-17- سازمان میراث فرهنگى و گردشگرى و شوراى عالى میراث فرهنگى و گردشگرى—————— 25

2-18- انواع فعالیت شرکت‌هاى خدمات مسافرتى——————————————— 25

2-18-1- فعالیت شرکت‌هاى خدمات مسافرتى برحسب نوع مجوز——————————— 25

2-18-2- فعالیت شرکت‌هاى خدمات مسافرتى بر حسب بعد سازمانى——————————- 26

2-18-3- فعالیت شرکت‌هاى خدمات مسافرتى برحسب سطح فعالیت——————————- 28

2-18-4- کارگزاران مسافرتى(آژانس‌ها یا سفرگذارى‌ها)—————————————– 29

2-19- ساختار شرکت‌هاى خدمات مسافرتى————————————————- 29

2-19-1- واحد فروش و بازاریابى——————————————————– 29

2-19-2- واحد عملیات————————————————————— 30

2-19-3- واحد ذخیره‌ی جا———————————————————— 30

2-19-4- واحد ادارى و اجرایى———————————————————- 30

2-19-5- واحد محاسبات و امور مالى—————————————————– 30

2-19- کارکنان شاغل در واحدهاى خدمات مسافرتى——————————————- 31

2-19-1- مدیرعامل—————————————————————— 31

2-19-2- مدیر فنى—————————————————————— 31

2-19-3- مدیر تور——————————————————————- 32

2-20- تور و اجزاى آن—————————————————————- 32

2-21- راهنمای تور—————————————————————— 34

2-22- اهمیت راهنمایان در تورهاى گردشگرى———————————————– 34

2-23- مسئولیت‌ها و وظایف راهنما——————————————————- 34

2-24- فرایند اجراى تور————————————————————— 35

2-25- انواع سفرهاى گروهى که در داخل کشور برگزار مى‌شود———————————— 36

2-25-1- سفرهاى طبیعت‌گرا———————————————————– 36

2-25-2- طبیعت‌گردى و راهنماى کویر—————————————————- 37

2-26- دستورالعمل‌هاى ویژه برگزارکنندگان تور طبیعت—————————————– 38

فصل سوم. روش اجرای تحقیق———————————————————- 40

3-1- روش تحقیق و مراحل آن———————————————————- 41

3-2- مراحل تحقیق—————————————————————— 41

3-2-1- مرحله جمع‌آوری تحقیق——————————————————— 41

3-2-2- مرحله سازماندهی و طبقه‌بندی تحقیق———————————————— 41

3-2-3- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات—————————————————– 41

3-2-4- جامعه آماری و حجم نمونه—————————————————— 41

3-3- مواد————————————————————————- 42

3-4- موقعیت جغرافیایی شهرستان بندر انزلی———————————————– 43

3-5- نامواژه انزلی——————————————————————- 46

3-6- ساختار کالبدی شهرستان بندر انزلی————————————————— 46

3-7- زمین‌شناسى بندر انزلى———————————————————— 47

3-8- توپوگرافى——————————————————————— 48

3-9- اقلیم————————————————————————- 50

3-9-1- بررسی ایستگاه هواشناسی ناحیه مورد مطالعه—————————————— 50

3-10- منابع آب——————————————————————– 58

3-11- پوشش گیاهى و جانورى———————————————————- 60

3-12- رابطه ویژگی‌های طبیعی با قابلیت‌های گردشگری—————————————– 61

3-13- ویژگی‌های اجتماعی جمعیتی—————————————————— 63

3-13-1- ساختار جنسی و سنی جمعیت ————————————————— 63

3-13-2- تعداد، توزیع و تحولات خانوار و جمعیت——————————————– 63

3-14- ویژگی‌های اقتصادی————————————————————- 64

3-14-1- فعالیت و اشتغال————————————————————- 64

3-14-2- صنعت گردشگری———————————————————— 65

3-15- جاذبه‌هاى گردشگرى شهرستان بندر انزلی——————————————— 65

3-15-1- موزه نیروى دریایى———————————————————— 65

3-15-2- برج ساعت انزلى————————————————————- 66

3-15-3- برج موزیک—————————————————————– 66

3-15-4- بناى شهردارى انزلى———————————————————– 66

3-15-5- عمارت معتمدى————————————————————- 66

3-15-6- کاخ سردارى—————————————————————- 67

3-15-7- بنای تاریخی کلیسای مریم مقدس————————————————– 67

3-15-8- خانه داوودزاده————————————————————– 67

3-15-9- ساختمان دادگستری———————————————————– 67

3-15-10- مناره مسجد قائمیه انزلی——————————————————- 68

3-15-11- تالاب انزلى—————————————————————- 68

3-15-12- جزیره قلم‌گوده————————————————————- 69

3-15-13- پناهگاه حیات وحش سرخانگل————————————————– 69

3-15-14- منطقه شکار ممنوع حسین‌بکنده ————————————————- 69

3-16- منابع و جاذبه‌های طبیعی———————————————————- 70

3-16-1- سواحل انزلی—————————————————————- 70

3-16-2- رودخانه——————————————————————- 72

3-16-3- تالاب و رودگاها————————————————————- 74

3-16-4- رویش گیاهی در تالاب انزلی—————————————————– 75

3-16-5- جزایر نی—————————————————————— 75

3-16-6- قایقرانی تفریحی————————————————————- 76

3-16-7- ماهیگیری تفریحی———————————————————— 77

3-16-8- شکار تفریحی————————————————————— 77

3-17- جاذبه‌های تاریخی شهرستان انزلی————————————————— 80

3-17-1- مناره——————————————————————— 80

3-17-2- کاخ موزه—————————————————————— 80

3-17-3- پل غازیان—————————————————————— 81

3-17-4- پل میان‌پشته—————————————————————- 81

3-17-5- بلوار ساحلی انزلی———————————————————— 81

3-17-6- موج شکن—————————————————————— 81

3-17-7- حافظیه——————————————————————– 82

3-17-8- ساختمان شهرداری———————————————————– 82

3-17-9- ساختمان چهارطبقه———————————————————– 82

3- 18- جاذبه‌های فرهنگی- مذهبی——————————————————- 83

3-18-1- شنبه‌بازار——————————————————————- 83

3-18-2- مساجد قدیمی————————————————————— 83

3-18-3- فرهنگسراها، سینماها و نمایشگاه‌ها————————————————- 84

3-18-4- مراکز خرید اصلی———————————————————— 84

3-18-5- هتل‌ها و مهمانپذیرها———————————————————– 86

3-18-6- پانسیون های خانگی———————————————————– 87

3-18-7- آرامگاه بی‌بی‌حوریه———————————————————– 87

3-18-8- امام‌زاده صالح————————————————————— 87

3-18-9- آرامگاه آقاپیر—————————————————————- 87

3-18-10- آرامگاه آقا سیدنجفی——————————————————— 88

3-18-11- بقعه آقاپیر—————————————————————– 88

فصل چهارم. یافته‌های تحقیق———————————————————– 90

4-1- بررسی نقش آژانس‌های مسافرتی در توسعه گردشگری شهرستان بندر انزلی———————– 91

4-1-1- فعالیت در تورهای داخلی و خارجی آژانس‌های مسافرتی شهرستان بندر انزلی——————- 95

4-1-2- فعالیت‌های گسترده دفاتر خدمات مسافرتی شهرستان بندر انزلی—————————– 95

4-1-3- فعالیت‌های اکوتوریستی، آژانس‌های خدمات مسافرتی شهرستان بندر انزلی———————- 95

4-1-4- دلایل ضعف آژانس‌های خدمات مسافرتی شهرستان بندر انزلی در توسعه اکوتوریسم————— 96

4-1-5- تأثیر فصول سال در اجرای گشت‌های طبیعت‌گردی توسط آژانس‌های خدمات مسافرتی————- 97

4-1-6- گروه‌های سنی استقبال‌کننده از تورهای طبیعت‌گردی————————————- 97

4-1-7- خدمات ارائه شده توسط آژانس‌های خدمات مسافرتی جهت تورهای طبیعت‌گردی—————- 97

4-1-8- خدماتی که در صورت عدم محدودیت‌های توسط آژانس‌های خدمات مسافرتی برای توسعه اکوتوریسم قابل

اجراست————————————————————————– 98

4-1-9- دلایل برتری یک آژانس خدمات مسافرتی نسبت به رقبا———————————– 98

4-2- یافته‌های توصیفی—————————————————————- 99

4-2-1- جنسیت——————————————————————– 99

4-2-2- سن———————————————————————– 100

4-2-3- سطح تحصیلات————————————————————– 101

4-2-4- شغل———————————————————————– 102

4-2-5- مبدأ سفر——————————————————————– 103

4-2-6- وسیله سفر—————————————————————— 104

4-2-7- اهداف سفر—————————————————————— 105

4-2-8- نحوه آشنایی با مکان سفر——————————————————– 106

4-2-9- مسافت محل زندگی گردشگران تا انزلی———————————————- 107

4-2-10- نقش دفاتر خدماتی در علاقمندی گردشگران به بازدید مجدد—————————— 108

4-2-11- نقش دفاتر خدمات گردشگری در رضایتمندی—————————————– 109

4-2-12- میزان عملکرد آژانس‌های مسافرتی نسبت به گذشته————————————- 110

4-2-13- میزان مراجعات گردشگران در طول فصول——————————————- 111

4-2-14- جایگاه توریسم در شهرستان انزلی————————————————- 112

4-2-15- استفاده از خدمات آژانس‌های گردشگری——————————————– 113

4-2-16- نقش آژانس‌های خدمات مسافرتی در خدمات‌رسانی به توریست‌ها————————– 114

4-2-17- نقش امکانات آژانس‌ها در توسعه توریسم——————————————– 115

4-2-18- نقش آژانس‌ها در معرفی جاذبه‌های گردشگری—————————————- 116

4-2-19- رابطه بین آژانس‌های مسافرتی و تورهای توریسم————————————— 117

4-2-20- آسیب رساندن تورهای طبیعت گردی بر محیط زیست———————————– 118

4-2-21- نقش تورها در ایجاد انگیزه برای سفر به انزلی—————————————– 119

4-2-22- نقش آژانس‌ها در افزایش گردشگر————————————————- 120

4-2-23- نقش آژانس‌های گردشگری در توسعه توریسم—————————————– 121

فصل پنجم. نتیجه‌گیری ————————————————————— 122

5-1- نتیجه گیری——————————————————————– 123

5-2- بررسی فرضیه‌ها—————————————————————– 125

5-2-1- فرضیه اول—————————————————————— 125

5-2-2- فرضیه دوم—————————————————————— 126

5-3- ارائه راهکار  127

– بیان مسأله

صنعت گردشگری به عنوان بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین صنعت دنیا به شمار می‌آید. بسیاری از کشورها این صنعت پویا را به عنوان اساس درآمد، اشتغال، رشد بخش خصوصی و توسعه ساختار زیربنایی می‌دانند. در سراسر کره زمین؛ بویژه در کشورهای در حال توسعه، به توسعه صنعت گردشگری توجه فراوانی معطوف می‌شود. از طرف دیگر، این صنعت تعاملات میان فرهنگی جوامع مختلف را تسهیل نموده و شیوه‌های برقراری تعاملات رفتاری بر اساس گفتمان صلح‌آمیز را برقرار می‌کند(قرخلو، 1386: 3). ا مروزه اهمیت گردشگری و جهانگردی و لزوم بررسی و تحقیق در مورد آن با توجه به نقش‌های مهم اقتصادی، اجتماعی، و فرهنگی‌اش بر هیچ کسی پوشیده نیست(مشبکی و ملک اخلاق، 1382: 7). این فعالیت در دنیای کنونی به صورت یکی از مهم‌ترین عوامل تولید ثروت، کار، ایجاد پویایی، جابجایی انسان‌ها و ثروت ملت‌ها درآمده است. انسان امروزین در راستای دسترسی به اهدافی چون آشنایی با حقایق تاریخی گذشتگان، بهره‌گیری از مواهب طبیعی، فرار از آشفتگی‌ها و روزمرگی‌های زندگی شهری و… توریسم را وسیله‌ی منفرد و مناسبی برای نیل بدآن‌ها می‌داند(آمار، 1382، 55). امروزه گردشگری بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین صنعت دنیا محسوب می‌شود. بسیاری از کشورهای جهان به دنبال دستیابی به توسعه پایدار بوده و از این صنعت به عنوان یک صنعت پویا، جهت کسب درآمد و اشتغال‌زایی و تعامل فرهنگ خود استفاده می‌نمایند. در جهان امروز استفاده از منابع و جاذبه‌های گردشگری یک منطقه اعم از طبیعی یا انسان ساخت در توسعه آن اثرگذار نقش بسزایی دارد.

مطالعات نشان داده‌اند که بین رشد و توسعه صنعت گردشگری با رشد و توسعه اقتصادی کشورها رابطه‌ی مثبت و معناداری وجود دارد. هزاره سوم، پیشرفت روزافزون تکنولوژی و فناوری را با خود به همراه دارد. صنعتی‌شدن زندگی در جهان امروز اوقات فراغتی را برای انسان در شهرهای مدرن فراهم ساخته که می‌تواند فرصتی مناسب برای فاصله گرفتن از محیط خشک و بی‌روح توأم با سروصدای شهرهای شلوغ، مناسب تلقی شود. امروزه آژانس‌های خدمات مسافرتی ارائه‌دهنده‌ی انواع خدمات گردشگری در زمینه‌های داخلی، خارجی و طبیعت‌گردی می‌باشند. این آژانس‌ها با توجه به فعالیتشان مورد تقسیم‌بندی قرار گرفته‌اند که تعدادی از آن‌ها مسئول فروش بلیط و تعدادی دیگر خدمات تورگردانی را بر عهده دارند و تعدادی دیگر نیز ارائه‌دهنده‌ی هر دو خدمات به طور همزمان می‌باشند. این تورها نقش بسیار مهمی در جابجایی و نقل و انتقال گردشگران دارند؛ بطوری‌ که برخی از گردشگران مشتری دائم این آژانس‌ها در تمامی سفرها می‌باشند. بنابراین می‌توان گفت آژانس‌های گردشگری رابطه مستقیمی با توسعه گردشگری دارند. بندر انزلی به عنوان یکی از شهرستان‌های مهم استان گیلان از موقعیتی مناسب برای توریسم و استراحت برخوردار است. این شهرستان به دلیل شرایط ویژه آب و هوایی و طبیعت بکر و چشم‌اندازهای زیبا مانند دریا، منطقه آزاد، بازارهای تجاری، مکان‌های زیارتی، توجه اکثر مردم چه در داخل و چه در خارج از آن را به خود معطوف نموده است . این ویژگی باعث توسعه گردشگری در طبیعت این منطقه شده است؛ بطوری که هر روزه بر تعداد گردشگران و هم بر تعداد تورهای گردشگری افزوده می‌‌شود. لذا تحقیق به دنبال بررسی و ارزیابی عملکرد آژانس‌های خدماتی و مسافرتی در توسعه توریسم شهرستان بندر انزلی می‌باشد و تحقیق بدنبال پاسخگویی به این سؤال است که آژانس‌های مسافرتی در توسعه توریسم شهرستان بندر انزلی تا چه حد نقش داشته است؟

1-2- اهمیت و ضرورت

امروزه توریسم در اقتصاد کشورهای جهان دارای جایگاهی بسیار مهم است و تنها در سال 2010 میلادی 935 میلیون نفر در جهان با سفر به کشورهای دیگر 1550 میلیاردها دلار هزینه کرده‌اند(سایتwto ).

نظریه‌های جدید در زمینه گردشگری نشان می‌دهد جذابیت‌های گردشگری بر پایه ورزش در مقایسه با دیگر جذابیت‌های فرهنگی٬ مزیت‌های اقتصادی٬ اجتماعی و سیاسی بیشتر دارد. از طرفی کشور ایران با توجه به بررسی‌های صورت گرفته یکی از ده کشور اول جهان از نظر جذابیت‌های گردشگری است(هنرور و همکاران٬ 1386: 32).

از این رو، اهمیت دارد که از قابلیت‌های خود در توسعه گردشگری از جمله گردشگری ورزشی استفاده کند. بی‌شک انتخاب مکان مناسب جهت انجام فعالیت‌های ورزشی برای ورزشکاران بسیار مهم می‌باشد. لذا در این تحقیق سعی بر این است که با مدنظر قراردان این مهم که گردشگری مناطق مختلف ساحلی٬ دریایی و تالاب از فعالیت‌های عمده تفرجی در جهان است٬ به شناخت توان‌های موجود و تعیین محدوده مکانی مناسب جهت جذب توریسم ورزشی پرداخته و با توجه به عدم داشتن منابع علمی و تخصصی لازم در کشور با بررسی عوامل مختلف در جذب توریسم و گسترش توریسم ورزشی می‌توان با اخذ نتایج به سمت آینده روشن حرکت کرد. از جمله کاربرد نتایج این تحقیق می‌توان به توسعه کمی و کیفی شهرستان٬ بالا رفتن سطح فرهنگ مردم٬ تبادل اخلاق ورزشی و فرهنگی حفظ محیط زیست و توسعه پایدار منطقه٬ رونق اقتصادی و بهبود زیرساخت‌های منطقه اشاره نمود.

1-3- اهداف تحقیق

مهم‌ترین اهداف این تحقیق بشرح زیر است:

  1. تعیین پتانسیل‌های توریستی و اکوتوریستی شهرستان بندر انزلی،
  2. تعیین نقش آژانس‌های مسافرتی در توسعه توریسم شهرستان بندر انزلی،
  3. تعیین راهکارهایی جهت توسعه توریسم شهرستان بندر انزلی.

1-4- فرضیه‌های تحقیق

  • آژانس‌های مسافرتی در توسعه توریسم شهرستان بندر انزلی نقش دارند.
  • بین افزایش آژانس‌های مسافرتی و افزایش گردشگر رابطه وجود دارد.

 1-5- سؤال‌های تحقیق

آژانس‌های خدمات مسافرتی شهرستان بندر انزلی در توسعه توریسم، تا چه اندازه نقش دارند؟

1-6- تعاریف واژه‌ها و مفاهیم

  • گردشگر

کسانی هستند که به منظور تفریح، گردش و گذران روزهای تعطیل و اوقات فراغت، اقدام به سفر می‌نمایند. این نوع گردشگری شامل افراد یا گروه‌هایی است که جهت استفاده از تعطیلات، تفریح، استراحت، استفاده از آب و هوای گرم‌تر یا خنک‌تر از محل اقامت خود به مسافرت می‌روند(سازمان مناطق گردشگری، 1381: 6).

  • دفاتر خدمات مسافرتی:

مؤسساتی هستند که توسط افراد(بخش خصوصی) تأسیس می‌شوند و جنبه انتفاعی دارند. کار اصلی آن‌ها ارائه دادن خدمات جهانگردی است، البته به نمایندگی از سوی مؤسسات تولیدکننده خدمات جهانگردی نظیر شرکت‌های حمل و نقل، مؤسسات پذیرایی، گردانندگان گشت‌ها و سایر مؤسساتی که به گونه‌ای در مقصد جهانگردی خدماتی به جهانگرد ارائه می‌دهند(محلاتی، 1380: 185).

  • توسعه:

اندیشمندان متعددی در علوم مختلف سعی نموده‌اند برای این فرایند تعریف جدیدی ارائه دهند. «مایکل تودارو» در کتاب «توسعه اقتصادی در جهان سوم» از توسعه چنین تعریف دارد: «جریانی است که مستلزم تغییرات اساسی اجتماعی، طرز تلقی عامه مردم و نهادهای ملی و نیز تسریع رشد اقتصادی، کاهش نابرابری و ریشه‌کن کردن فقر مطلق است(تودارو، 1370: 7). همه‌ی توسعه‌ها با تغییر همراه هستند(داس ویل، 1387: 200).

  • توسعه گردشگری:

توسعه گردشگری؛ به معنی تغییر و تحول گردشگری در طول زمان و در مقیاس‌های گوناگون جغرافیایی می‌باشد(ضیایی، 1388: 22).

تعداد صفحه :155

قیمت : چهارده هزار تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09124404335        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

شماره کارت :  6037997263131360 بانک ملی به نام محمد علی رودسرابی

11

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید