پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حسابداری: رابطه بین ترکیب سهامداران و عدم تقارن اطلاعاتی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

متن کامل پایان نامه با فرمت ورد

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته حسابداری

دانشگاه آزاد اسلامیواحد علوم تحقیقات  کرمانشاهدانشکده علوم انسانی،گروه حسابداریپایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته حسابداری (M.A) عنوان  :رابطه بین ترکیب سهامداران و عدم تقارن اطلاعاتی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران استاد راهنما:دکتر قدرت اله طالب نیا استاد مشاور:دکتر حمیدرضا وکیلی فرد برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شودتکه هایی از متن به عنوان نمونه :فهرست مطالبعنوان                                                                                                   شماره صفحه چکیده                                                                                                                    1 فصل اول : کلیات تحقیق 1-1) مقدمه                                                                                                                  31-2) تشریح و بیان موضوع                                                                                                41-3) اهمیت و ضرورت تحقیق                                                                                            71-4) اهداف تحقیق                                                                                                         91-5) ) فرضیه‏های تحقیق                                                                                                  91-6) مدل مفهومی تحقیق                                                                                                101-7) روش تحقیق                                                                                                         101-8) قلمرو تحقیق                                                                                                        111-8-1) قلمرو موضوعی                                                                                                       111-8-2) قلمرو زمانی                                                                                                          111-8-3) قلمرو مکانی                                                                                                           111-8) تعریف عملیاتی واژه‏ ها و اصطلاحات فنی و تخصصی                                                         111-9) ساختار کلی تحقیق                                                                                                14  فصل دوم : مبانی نظری و پیشینه تحقیق2-1) مقدمه                                                                                                                 162-2) گفتار اول: تعاریف متغییرهای مستقل مورد استفاده تحقیق                                                182-2-1) مالکیت و مدیریت واحدهای اقتصادی                                                                           182-2-2) مکانیسم های حاکمیت شرکتی برای حمایت از سهامداران                                                  192-2-3) گروه بندی های مختلف سهامداران                                                                              212-2-4) ساختارهای مالکیت                                                                                                 222-2-4-1)سرمایه گذاران نهادی                                                                                                 232-2-4-2)سرمایه گذاران شرکتی                                                                                               282-2-4-3)سرمایه گذاران مدیریتی                                                                                              302-2-4-4) سهامداران حقیقی                                                                                                   332-2-4-5) تمرکز مالکیت                                                                                                        332-2-4-6)سرمایه گذاران خارجی                                                                                              342-2-5) تئوری نمایندگی                                                                                                     342-2-6) رابطه ساختار مالکیت با کارآیی بازار سرمایه                                                                     362-3) گفتار دوم: تعریف متغییر وابسته تحقیق                                                                        362-3-1) عدم تقارن اطلاعاتی                                                                                                  362-3-2) چگونگی شکل گیری نظریه عدم تقارن اطلاعاتی                                                               402-3-3) عدم تقارن اطلاعاتی و دامنه تفاوت قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام                                412-3-4) مفهوم دامنه تفاوت قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام                                                   432-3-5) پیامدهای عدم تقارن اطلاعاتی در بازار سرمایه                                                                 472-4) گفتار سوم: بررسی رابطه بین ترکیب سهامداران و عدم تقارن اطلاعاتی                                   492-5) گفتار چهارم: پیشینه تحقیق                                                                                      522-5-1) تحقیقات خارجی                                                                                                     532-5-2) تحقیقات داخلی                                                                                                      612-6) جمع بندی                                                                                                            68 فصل سوم : روش‌شناسی تحقیق3-1) مقدمه                                                                                                                 703-2) روش تحقیق                                                                                                         701-3) قلمرو تحقیق                                                                                                         701-3-1) قلمرو موضوعی                                                                                                       711-3-2) قلمرو زمانی                                                                                                           711-3-3) قلمرو مکانی                                                                                                           713-4) فرضیه های تحقیق                                                                                                  713-4-1) تبدیل فرضیه‌های پژوهشی به آماری                                                                             723-5) جامعه‌ی آماری، روش نمونه گیری و گردآوری داده ها                                                       733-5-1) جامعه آماری                                                                                                          733-5-2) روش گردآوری داده ها                                                                                              763-6) روش های تجزیه و تحلیل داده ها                                                                                773-6-1) روش های آماری                                                                                                     773-6-2) ضریب همبستگی اسپیرمن                                                                                         783-6-3) آزمون پیش فرض استفاده از مدل رگرسیون                                                                    793-7) خلاصه فصل                                                                                                         81فصل چهارم : تجزیه وتحلیل داده‌ها4-1( مقدمه                                                                                                                 834-2( آمار توصیفی                                                                                                         834-2-1) بخش اول: اطلاعات توصیفی پژوهش                                                                             844-2-2) بخش دوم: یافته های استنباطی                                                                                   894-3) نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها                                                                                  904-3-1) نتایج حاصل از آزمون فرضیه اول                                                                                  904-3-2) نتایج حاصل از آزمون فرضیه دوم                                                                                 914-3-3) نتایج حاصل از آزمون فرضیه سوم                                                                                914-3-4) نتایج حاصل از آزمون فرضیه چهارم                                                                              924-3-5) نتایج کلی حاصل از آزمون فرضیه ها                                                                             934-4) بررسی آزمون دوربین- واتسن (D.W)                                                                       944-5) مدل برازش شده نهایی براساس روش (Stepwise)                                                         954-6) خلاصه‌ فصل                                                                                                          95 فصل پنجم : نتیجه‌گیری و پیشنهادها5-1) مقدمه                                                                                                                 975-2) نتایج حاصل از بررسی فرضیه های تحقیق                                                                      975-2-1) خلاصه نتایج آزمون فرضیه ها                                                                                     975-2-2) خلاصه ی از نتایج تجزیه و تحلیل داده ها (آزمون فرضیات)                                                 985-3) نتیجه‌گیری                                                                                                           995-4) پیشنهادهای تحقیق                                                                                               1015-4-1) پیشنهادهای مبتنی بر نتایج حاصل از فرضیه های تحقیق                                                  1015-4-2) پیشنهادهای موضوعی برای تحقیقات آتی                                                                     103منابع و ماخذ                                                                                                              104چکیده انگلیسی                                                                                                           109 فهرست جداول و نمودارها
عنوانصفحه
نگاره 1-1) مدل مفهومی تحقیق                                                                                                     9نگاره 2-1) نحوه به تعادل رسیدن عرضه و تقاضای اوراق بهادار در بازار سرمایه                                           44نگاره 2-2) دامنه تفاوت قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام                                                              45نگاره 2-3) عمق بازار و وسعت بازار                                                                                                46جدول شماره 2-1) ‏خلاصه تحقیقات خارجی                                                                                    60جدول شماره 2-2) ‏خلاصه تحقیقات داخلی                                                                                     67جدول شماره 3-1) انتخاب نمونه بر اساس محدودیت های تحقیق                                                          73جدول شماره 3-2) فهرست شرکتهای انتخاب شده بعنوان نمونه تحقیق                                                   74جدول شماره 4-1) آمار توصیفی داده‌های تحقیق                                                                              84جدول شماره 4-2) شاخص های آمار توصیفی برای متغیر عدم تقارن اطلاعاتی                                           85جدول شماره 4-3) شاخص های آمار توصیفی برای سهامداران سال 87                                                   85جدول شماره 4-4) شاخص های آمار توصیفی برای سهامداران سال 88                                                   86جدول شماره 4-5) شاخص های آمار توصیفی برای سهامداران سال 89                                                   86جدول شماره 4-6) شاخص های آمار توصیفی برای سهامداران سال 90                                                   87جدول شماره 4-7) شاخص های آمار توصیفی برای سهامداران سال 91                                                   87نمودار شماره1-4) میانگین سهامدران مختلف در طی سالهای 87 تا 91                                                   88جدول شماره 4-8) شاخص های آمار توصیفی برای متغیر اندازه شرکت                                                   88جدول شماره 4-9) شاخص های آمار توصیفی برای متغیر اهرم مالی                                                       88جدول 4-10) آزمون کلموگروف ـ اسمیرنوف(KM) تک‌نمونه‌ای جهت تعیین نرمال بودن متغیرهای پژوهش       89جدول شماره 4-11) آزمون مجموع مجذورات و مقدارF                                                                       90جدول شماره 4-12) خلاصه ی الگوی رگرسیون                                                                                90جدول شماره 4-13) ماتریس همبستگی بین عدم تقارن اطلاعاتی و سهامدران نهادی                                  90جدول شماره 4-14) ماتریس همبستگی بین عدم تقارن اطلاعاتی و سهامدران حقیقی                                 91جدول شماره 4-15) ماتریس همبستگی بین عدم تقارن اطلاعاتی و سهامدران مدیریتی                               92جدول شماره 4-16) ماتریس همبستگی بین عدم تقارن اطلاعاتی و تمرکز مالکیت                                      92جدول شماره 4-17) ضرایب رگرسیون ابعاد سهامدارن با عدم تقارن اطلاعاتی                                            93جدول شماره 4-18) نتایج حاصل از مدل                                                                                        94جدول شماره 4-19) نتایج حاصل از مدل برازش شده Stepwise                                                         95جدول شماره 5-1) فرضیات اصلی و نتایج آزمون آنها                                                                          98  چکیده با گسترش سرمایه گذاران نهادی در بازار اوراق بهادار، تعیین نقش و تاثیری را که آنها بر بازار و سایر سرمایه گذاران می گذارند حائز اهمیت بسیاری می باشد و این اهمیت زمانی افزایش خواهد یافت که سرمایه گذاران نهادی به دلیل تخصص بالایی که در این زمینه دارا هستند و مالکیت قابل توجه ای از سهام شرکتها را که در اختیار دارند می توانند نفوذ قابل ملاحظه ای در شرکتها و به تبع آن در بازار داشته باشند. از سوی دیگر در صورت همگرایی منافع بین سرمایه گذاران نهادی و مدیریت، سودها نیز مدیریت شده و شکاف قیمت بیشتری را به دنبال خواهد داشت. باتوجه به اهمیت سرمایه گذاران نهادی در اقتصاد دولتی ایران و دسترسی آنها به منابع عظیم سرمایه شرکت مطالعه در خصوص نقش آنها در شرکت ها می تواند مفید باشد. لذا با افزایش مالکیت نهادی، قیمت های سهام اطلاعات بیشتری در مورد سودهای آتی منعکس نموده و به این روش موجب کاهش عدم تقارن اطلاعات بین مدیران شرکت و بازار سهام می شوند.در این تحقیق، تجزیه و تحلیل جامعی روی، بررسی رابطه بین ترکیب سهامداران و عدم تقارن اطلاعاتی در شرکتهای فعال دربورس اوراق بهادارتهران بین سالهای 1387 الی 1391 انجام گرفت. هدف اصلی این تحقیق شناسایی جنبه های مختلف ترکیب سهامداران با عدم تقارن اطلاعاتی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و اهداف فرعی ارائه راهکاری جدید برای گسترش نحوه ترکیب سهامداران بر عدم تقارن اطلاعاتی شرکتها، بررسی تاثیر ترکیب سهامداران بر سایر سرمایه گذاران و تعیین مهمترین شاخص های عدم تقارن اطلاعاتی در شرکتهای بورس اوراق بهادار می باشد. تحقیق پیش رو از لحاظ هدف کاربردی بوده و از بعد روش شناسی از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی است. این تحقیق شامل چهار فرضیه می باشد، جهت آزمون فرضیات ازآزمون رگرسیون خطی چند متغیره به صورت ترکیبی (سال- شرکت) استفاده شده است.یافته های این تحقیق نشان داد که در شرکت هایی که مالکیت نهادی آنها زیاد است، در مقایسه با شرکت هایی که ماکیت نهادی در آنها کم است، تقارن اطلاعات بیشتری وجود دارد. نتایج حاکی از رابطه معنی دار و معکوس بین درصد ترکیب سهامدارن و عدم تقارن اطلاعاتی می باشد. بنابراین می توان نتیجه گرفت حضور مالکان نهادی، شرکتهارا از وضعیت بحرانی و ورشکستگی به دور نگه می دارد بدین ترتیب فرضیه نظارت کارآمد درمورد سرمایه گذاران نهادی مورد تایید می گیرد. نتایج حاصله با کنترل متغییرهای اندازه شرکت و اهرم مالی، کماکان به قوت خود باقی ماند. واژگان کلیدی:  ترکیب سهامدارن، مالکیت نهادی، تمرکز مالکیت، مالکیت حقیقی، عدم تقارن اطلاعاتی. 1-1) مقدمهوجود عدم تقارن اطلاعاتی در بازار ، پیامدهای جمعی و فردی نامطلوبی نظیر مشارکت حداقلی سرمایه گذاران ، هزینه های معاملاتی بالا، بازارهای رقیق و کاهش سود ناشی از معاملات را به همراه خواهد داشت و با توجه به فرآیند افشای اطلاعات، سرمایه گذاران (معامله گران) با مشکل عدم تقارن اطلاعاتی رو به رو هستند. این مشکل زمانی به وجود می آید که یکی از طرفین معامله نسبت به طرف دیگر، دارای اطلاعاتی بیش از طرف مقابل باشد و نقش متولیان افشای اطلاعات در حاکمیت شرکتی متبلور می شود که در بر گیرنده کنترل و رویه هایی برای اطمینان از عدم حرکت مدیریت شرکت در جهت منافع شخصی و حرکت در مسیر حداکثر کردن منافع سهامداران و ارزش شرکت است.ترکیب سهامداران شرکت های مختلف، متفاوت است. بخشی از مالکیت شرکت ها در اختیار سهامداران جزء و اشخاص حقیقی قرار دارد. این گروه برای نظارت بر عملکرد مدیران عمدتا به اطلاعات در دسترس عموم، همانند صورتهای مالی منتشره انکا می کنند. منظور از سرمایه گذاران نهادی شامل سرمایه گذاران بزرگ نظیر بانک ها، شرکت های بیمه، موسسات مالی، صندوق های سرمایه گذاری و...هستند که در سایر شرکت های سهامی عام سرمایه گذاری می کنند(نمازی و دیگران، 1388). سرمایه گذاران نهادی معمولا به دلیل در اختیار داشتن درصد قابل توجهی از سهام شرکتها و همچنین حرفه ای بودن در امر سرمایه گذاری، توان و انگیزه لازم برای نظارت بر شرکت ها را دارا می باشند. عموما این گونه تصور می شود که حضور سرمایه گذاران نهادی ممکن است به تغییر رفتار و عملکرد شرکتها منجر شود، این امر از فعالیت های نظارتی که این سرمایه گذاران انجام می دهند نشات می گیرد (کردلر و دیگران، 1389). این در حالی است که بخش دیگری از مالکیت شرکت در اختیار سهامداران حرفه ای عمده قرار دارد که بر خلاف سهامداران نوع اول، اطلاعات داخلی با ارزشی درباره چشم اندازهای آتی و راهبردهای تجاری و غیره شرکت، از طریق ارتباط مستقیم با مدیران شرکت در اختیارشان قرار می گیرد، عمومااین گونه تصور می شود که حضور سهامداران نهادی ممکن است موجب تغییر رفتار سرمایه گذاران شود. در سال های اخیر حضور سرمایه گذاران نهادی در جمع سهامداران شرکت های سهامی عام در بورس اوراق بهادار تهران رشد چشم گیری داشته است. کمیت و کیفیت حضور این سرمایه گذاران در جمع مالکین به لحاظ تاثیر پذیری که بر ساختار مالکیت و نیز نحوه حاکمیت بر جای می گذارند درخور توجه است. سرمایه گذاران نهادی یکی از سازوکارهای حاکمیت شرکتی است که می توانند بر مدیریت شرکت نفوذی چشم گیر داشته باشند و هم می توانند منافع گروه سهامداران را همسو نمایند. راه  هایی که بدان وسیله سهامداران می توانند بر مدیریت نظارت کنند، عموما در چارچوب نظریه نمایندگی معرفی می شود. که مشکلات نمایندگی را کنترل می کند و حمایت از سرمایه گذاران را بهبود می بخشد. با وجود این چنین تمرکزی می تواند اثرات منفی هم داشته باشد، مانند دسترسی به اطلاعات محرمانه که عدم تقارن اطلاعات را بین آنان و سهامداران کوچکتر ایجاد می کند. یعنی تضاد منافع بین مدیران و سهامداران اقلیت و اکثریت تغییر می یابد (نوروش و ابراهیمی کردلر، 1384).عدم افشای بموقع و صحیح، منجر به افزایش هزینه انتخاب نا مطلوب و خطر اخلاقی به عنوان عناصر حاصل از عدم تقارن اطلاعاتی و در نهایت افزایش هزینه مبادله می شود. افزایش هزینه مبادله، کاهش قیمت سهام، توقف بازار و در نهایت، خروج برخی از سرمایه گذاران از چرخه بازار را به دنبال دارد. هر چه عدم تقارن اطلاعاتی در بازار بیشتر باشد، حجم معاملات که بیانگر نقدشوندگی اوراق بهادار موجود در آن بازار است، کاهش خواهد یافت. پژوهش های اخیرنشان میدهد که کاهش عدم تقارن اطلاعاتی، کاهش هزینه انتخاب نا مطلوب و خطر اخلاقی و افزایش نقدشوندگی بازار را به دنبال خواهد داشت. بر مبنای یافته های این دو جریان فکری، می توان گفت که نقدشوندگی بازار رابطه مثبت با کیفیت راهبری شرکتی بنگاه دارد و سازو کارهای حاکمیت شرکتی بر اطلاعات افشا شده توسط شرکت برای سهامداران آن اثر می گذارند و احتمال عدم افشای کامل و مطلوبیت اطلاعات و افشای اطلاعات کم اعتبار را کاهش می دهند. تحقیقات نشان می دهد در صورت وجود نظارت موثرتر هیأت مدیره بر مدیریت، کیفیت و کفایت اطلاعات منتشر شده توسط مدیریت افزایش می یابد. بهبود کیفیت افشای شرکت باعث کاهش عدم تقارن اطلاعاتی می گردد و کاهش عدم تقارن اطلاعاتی مدیریت سود کمتر را به همراه دارد. ***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

تعداد صفحه : 126قیمت : چهارده هزار تومان 14000 

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نشان داده می شود

و به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09124404335        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید