پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت : شناسایی موانع صادرات سنگ های ساختمانی

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی

گرایش : بازاریابی

عنوان :  شناسایی موانع صادرات سنگ های ساختمانی 

دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق

دانشکده مدیریت

گروه آموزشی مدیریت بازرگانی

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی

گرایش بازاریابی

عنوان:

شناسایی موانع صادرات سنگ های ساختمانی در شهرستان های

محلات و نیمور

استاد راهنما

دکتر حسن زارعی متین

استاد مشاور

دکتر محمد تاب

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شودتکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)چکیده:این مقاله موانع صادرات سنگ های ساختمانی در منطقه محلات و نیمور را بر اساس عوامل درون سازمانی و عوامل برون سازمانی شناسایی نموده ، سپس بر اساس درجه اهمیت  رتبه بندی می نماید.برای افزایش اطلاعات از کتاب ها ، اینترنت ، روزنامه ها ، پرسش ها و مصاحبه ها استفاده کرده ایم.این تحقیق علمی بنا به نیاز منطقه و محتوای جمعیت شناختی برای تمامی صادر کنندگان سنگ های ساختمانی در شهرستان های محلات و نیمور انجام شده است .این تحقیق شامل دو سوال می باشد که سوال اول مهمترین عوامل درون سازمانی که به عنوان موانع صادرات مطرح می شود را شناسایی می کند و سوال دوم مهمترین عوامل برون سازمانی موثر بر صادرات را بررسی می نماید.جهت انجام این تحقیق از دو پرسشنامه که یکی عوامل درون سازمانی  دیگری  عوامل برون سازمانی را بررسی می کند استفاده شده است . جامعه آماری کلیه کارخانجات تولید و فرآوری سنگ های ساختمانی در منطقه محلات و نیمور می باشد.در این تحقیق از آزمون آلفای کرونباخ برای پایایی تحقیق استفاده شده است . همچنین برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش تحلیل عاملی و روش شباهت به گزینه ایده آل یا TOPSIS  استفاده شده است .واژگان کلیدی : 1- صادرات 2- سنگ های ساختمانی 4- موانع صادرات 5- عوامل درون سازمانی6- عوامل برون سازمانی
فصل اول : کلیات تحقیقمقدمه :توسعه اقتصادی یک کشور،زمانی امکان پذیر است که آن کشور بتواند در ایجاد درآمد های ارزی و بهبود تراز بازرگانی خود،موفق گردد. یکی از گامهای مهم و اساسی در راستای این هدف ، توسعه صادرات است.مسئله گسترش صادرات و عرضه محصولات به بازارهای جهانی ، علاوه بر تاثیری که بر ایجاد و افزایش در آمد های ارزی و بهبود تراز بازرگانی دارد ، دارای آثار و پیامد های مثبت دیگری از جمله اشتغال زایی افزایش سرمایه گذاری ،بهبود زیر ساخت ها ،رشد و توسعه صنایع کشور ،افزایش تولیدات داخلی ، بهبود کیفیت محصولات ، صرفه جویی ناشی از مقیاس ، بالا رفتن سطح زندگی و ... هست.توسعه صادرات غیر نفتی و رهایی از تک محصولی نفت ؛بدلیل نوسان شدید قیمت آن از یک سو و پایان پذیر بودن منابع نفتی از سوی دیگر ، برای کشور ایران امری اجتناب ناپذیر است .از طرفی دیگر ، ایران دارای منابع غنی خدادادی فراوان می باشد که استفاده صحیح از هر کدام از این منابع ،جهت صادرات میتواند درآمد ارزی هنگفتی را نصیب کشور ایران نماید .طبق آمار ارائه شده ، ایران از لحاظ غنای معادن پنجمین کشور دنیا ، و از حیث درجه خلوص معادن سومین کشور در جهان است(گوهریان ،1379).از جمله این معادن می توان به معادن سنگ اشاره کرد.با توجه به این منابع عظیم و مرغوب سنگ ، که در کشور ایران وجود دارد،فرصت بالقوه مناسبی در اختیار تولید کنندگان و صادر کنندگان سنگهای ساختمانی قرار گرفته است . تا با استفاده از این مزیت نسبی و تولید سنگ های تزئینی و ساختمانی با کیفیت و قابل رقابت در بازارهای جهانی ، در زمینه صادرات این محصول به فعالیت بپردازند.1-1: شرح و بیان مسئله پژوهشی تجارت خارجی یکی از محورهای اصلی توسعه صادرات و پیشرفت اقتصادی هر کشور در جهان معاصر می باشد . تجارت خارجی دارای دو مولفه اصلی ، یکی صادرات و دیگری واردات است و هر دوی اینها باعث ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی می شوند،اگر در مورد آنها تصمیمات درست و مناسب با نیازمندیهای اقتصادی کشور گرفته شود ،صادرات به عنوان جزئی پویا از تقاضای کل یک جامعه اثری مستقیم و تکاثری بر روی تولید داخل و نهایتا اشتغال دارد و درست به همین دلیل با رشد اقتصادی ارتباط مستقیم و تنگاتنگی می یابد. اثر تکاثری صادرات شامل تاثیراتی می شود که رشد سریع تری را بر روی سرمایه گذاری اعمال می نمایند. در کل ، رشد صادرات منابع تولیدی را از بخش های کم بازده به بخش های پر بازده انتقال می دهد. اقتصاد ما تاکنون قسمت عمده نیاز های ارزی خود را از محل فروش نفت تامین نموده و می نماید که این خود عوارض نامطلوب سیاسی و اقتصادی عدیده ای را به دنبال داشته است . به همین دلیل چند سالی است که تنوع بخشی به صادرات کشور و در واقع گرایش به استراتژی توسعه صادرات ، علی رغم ادامه برخی سیاست های حمایتی شدیدا مورد حمایت قرار گرفته است. در این راستا صادرات کالاهای غیر نفتی از جمله سنگ های تزئینی که به وفور در کشور یافت می شود ، در جهت ایجاد تحول ساختاری در اقتصاد ، افزایش فرصت های شغلی بویژه در مناطق محروم ، کسب درآمد های ارزی و نهایتا امکان بروز قابلیت های بالقوه مد نظر قرار دارد.موقعیت ممتاز کشور ایران را از نظر تنوع و حجم ذخایر سنگی ، موضوعی است که طی 10 سال گذشته بارها مورد بحث و بررسی قرار گرفته است . طبق آمار ارائه شده ، ایران از لحاظ غنای معادن پنجمین کشور دنیا ، و از حیث درجه خلوص معادن سومین کشور در جهان است (گوهریان ، 1379). کشور ما به لحاظ تولید ، دومین کشور جهان بعد از ایتالیا محسوب می شود . منتها به دلیل عدم برنامه ریزی در راستای توسعه صادرات و نتیجتا عدم بهره گیری از مزیت های موجود در بخش های استخراج و فرآوری ، سهم چندانی از صادرات جهانی را دربرندارد .از بررسی وضعیت موجود کشور ایران در صنعت سنگ ، و نتایج حاصله می توان چنین اظهار نظر نمود که هنوز بهره برداری اساسی از این موقعیت استراتژیک ، آنچنان که شایسته و مناسب بوده به عمل نیامده است و به عبارتی با وجود این همه مواهب خدادادی هنوز نتوانسته ایم جایگاه قابل توجهی را در صحنه جهانی کسب نماییم . این در حالی است که تولید سنگ در معادن سنگ کشور در سال 1385 از مرز 11 میلیون تن نیز فراتر رفته و با این میزان تولید سنگ ، هر کشوری می تواند از مدعیان اصلی صنعت سنگ در بازار های جهانی باشد . بدیهی است که منابع طبیعی و ذخایر هر کشور اگر از حالت بالقوه به فعل درنیاید ، نمی توان صرفا آنها را به حساب ثروت ملی آن کشور منظور نمود ، و بنابر این باید از طریق علمی اینگونه ذخایر و منابع ، مورد بهره برداری قرار گیرند تا منافع حاصله به تدریج به عنوان یک محور اساسی در اقتصاد کشور تثبیت شود (فصلنامه ، دنیای سنگ 1385).هم اکنون بخش عمده ای از سنگ های ساختمانی ایران ، به صورت خام و کار نشده ، به دیگر کشور های جهان صادر نمی شود. میزان سنگ های ساختمانی ایران ، که به صورت خام و کار نشده به دیگر کشور ها صادر می شود.  (در یک نمونه خاص مثل مرمر و تراورتن ) تقریبا 11 برابر میزان صادرات این نوع سنگ ها به شکل کار شده است (سالنامه آمار بازرگانی خارجی 1382). طبق آمار ارائه شده ، بطور کلی میزان صادرات سنگ های تزئینی و ساختمانی ایران در سال های اخیر یک روند روبه رشد را طی کرده است ، ولی وقتی به صورت تفکیکی فرآوری شده و کار شده در سال های اخیر ، رشد منفی داشته است ، و اگر همچنان در همین مسیر حرکت کنیم در آینده نزدیک صرفا صادر کننده سنگ های خام خواهیم بود و به احتمال زیاد ، باید در انتظار واردات انواع سنگ های کار شده با کیفیت و قیمت به مراتب مناسب تر از تولیدات داخلی نیز باشیم ، و با وجود رقبای قدرتمندی مانند چین ، هند و ترکیه در منطقه قطعا دچار معضلات عمده و قابل توجهی خواهیم شد (فصلنامه دنیای سنگ 1387).لذا از آنجائیکه تا کنون کشور نتوانسته است در خصوص صادرات سنگ موفق عمل کند و این چالش در صادرات این محصول کماکان به قوت خود باقی است  وبا توجه به اینکه  صادرات سنگ های ساختمانی می تواندنقش عمده ای در ارز آوری و اشتغال زایی داشته باشد، شناسایی موانع صادراتی سنگ های ساختمانی و ارائه راه حل علمی برای آن ضروری به نظر می رسد که در این تحقیق بدان خواهیم پرداخت. یعنی با شناسایی موانع صادرات سنگ و در نهایت ارائه راهکارها و پیشنهادهای کاربردی تلاش خواهیم کرد حوزه جدیدی را در صادرات سنگ  باز نماییم.بر این اساس عوامل درون سازمانی و برون سازمانی که در صادرات سنگهای ساختمانی موثر می باشد را شناسایی می نماییم.2-1: اهمیت و ارزش پژوهشبا توجه به اهمیت حیاتی که توسعه صادرات غیر نفتی برای اقتصاد ایران دارد، مهمترین را حل برای موفقیت و اثر بخشی صنایع ایران در بخش صادرات ، برخورد تخصصی و علمی با این مسئله است . زیرا در اکثر صنایع کشور با مقوله صادرات و بازاریابی بین المللی برای خدمات و محصولات یک شرکت ، به شکل سنتی و غیر علمی برخورد شده و با عدم مدیریت صحیح در امر صادرات ؛ ایران با وجود منابع و فرصت های بالقوه و فراوان که داشته است ، نتوانسته در این بخش در جهت توسعه اقتصادی ،  استفاده لازم را ببرد . در عمل مشاهده می شود که اکثر افرادی که در زمینه صادرات مشغول به کار هستند ، بدون آشنایی به لوازم و مقدمات آن ، به این امر پرداخته اند . این مورد، در صنعت سنگ های ساختمانی  بیشتر نمایان است ؛ به طوری که اکثر افراد دست اندر کار در این صنعت (اعم از تولید کنندگان و صادر کنندگان ) به دلیل عدم آشنایی با مسائل بازاریابی و مدیریت صادرات ، (علی رغم برخورداری ایران از منابع غنی و کم نظیر در زمینه سنگ های ساختمانی ) نتوانسته اند که به یک مزیت رقابتی و جایگاه مناسب در بازار های بین المللی در زمینه سنگ های ساختمانی ، دست یابند. در واقع شرکت های تولید و فراوری سنگ ، به علت رعایت نکردن اصول علمی در تولید محصولات خود ، همچنین عدم توجه به اصول بازاریابی ، و نیاز و خواسته های مشتریان هدف ، کمبود آموزش در امر تجارت و ... نتوانسته اند با استفاده از فرصت ها و مزیتهای موجود ، به سهم قابل توجهی در بازارهای بین المللی دست یابند ، بلکه با ورود رقبای قدرتمندی مانند چین ، ایتالیا و هندوستان، در حال از دست دادن بازارهای داخلی نیز هستند.3-1: اهداف پژوهش1-3-1: هدف اصلیتعیین عوامل موثر بر صادرات سنگهای ساختمانی در شهرستان های محلات و نیمور .2-3-1: اهداف فرعی
  • تعیین عوامل درون سازمانی موثر بر موانع صادرات سنگ های ساختمانی  در شهرستان های نیمور و محلات
تعیین  عوامل برون سازمانی موثر بر موانع صادرات سنگ های ساختمانی  در شهرستان های نیمور و محلات4-1: سوالات پژوهش1-4-1: سوال اصلیمهمترین عوامل موثر بر صادرات سنگهای ساختمانی در شهرستان های محلات و نیمور کدامند؟2-4-1  : سوالات فرعیسوالات فرعی تحقیق نیز به صورت زیر تبیین شده اند :
  • مهمترین عوامل درون سازمانی موثر بر موانع صادرات سنگ های ساختمانی کدامند؟
  • مهمترین عوامل برون سازمانی موثر بر موانع صادرات سنگ های ساختمانی کدامند؟
5-1 : تعریف واژه های عملیاتیصادرات (Export):فروش محصولات تولید شده به خریداران خارجی ؛ که این فروش ممکن است به طور مستقیم و یا به کمک واسطه ها در بازار های داخلی انجام شود(صنایعی ، 1381).توسعه صادرات (Export Development):رشد اقتصادی از طریق گسترش  صادرات و استفاده از مکانیسم عرضه و تقاضای بازار و افزایش فروش به بازار های خارجی و بین المللی (آشام ، 1380) .بازاریابی بین المللی (International Marketing ):تصمیم گیری در مورد نحوه انطباق ترکیب خط و مشی بازاریابی و آمیخته بازاریابی شرکت ، با شرایط محل و کشور خارجی که قصد داریم در آن به فعالیت بپردازیم(اسماعیل پور ،حسن) .تجارت الکترونیکی  (E-Commerce):تجارت الکترونیکی بر پردازش و انتقال الکترونیکی داده ها ، شامل متن ، صدا و تصویر ، مبتنی می باشد . تجارت الکترونیکی فعالیتهای گوناگونی از قبیل مبادله الکترونیکی کالا و خدمات ، تحویل فوری مطالب دیجیتالی و انتقال الکترونیکی آنها را در برمی گیرد (صنایعی ،1381).صنعت (Industry) :یک صنعت خاص عبارت است از گروهی از شرکتها که محصولاتی را تولید می کنند که این محصولات جایگزین نزدیک یکدیگر هستند (کیگان ، 1380).صنعت سنگهای ساختمانی(Building Stones Industry):کلیه اقدامات و فعالیتهایی که منجر به تبدیل سنگ خام که به صورت کوپ از معادن استخراج می شود ، به سنگ کار شده و قابل مصرف در ساختمان سازی می گردد و شامل استخراج ، تولید (برش)  و فرآوری (ساب و صیقل) می باشد(کمالی اردکانی ، 1375).سنگهای ساختمانی و تزئینی (Building & Decorative Stones):سنگهای  ساختمانی و تزئینی عبارتند از سنگهای طبیعی و با کیفیت مناسب که در شکلها یا اندازه های مخصوص انتخاب ، تراشیده و یا بریده می شوند (فرشادی ، 1372). عوامل درون سازمانی: (Internal factors):عوامل‌ درون‌سازمانی‌ به‌ مدیریت‌ سازمانها در برنامه‌ریزی‌ و سازماندهی، رهبری‌ وکنترل‌ و ایجاد انگیزش، خلاقیت‌ و نوآوری‌ در کارکنان‌ مربوط‌ می‌شود (سایت سازمان مدیریت صنعتی).عوامل برون سازمانی (External factors)سازمان‌ها از محیط پیرامون مواد و انرژى موردنیاز براى ادامه فعالیت را به‌عنوان (درون‌داد) کسب مى‌کنند و پس از انجام عملیات، نتیجه را به شکل (برون‌داد) و به‌صورت کالا یا خدمات به محیط باز مى‌گردانند.عوامل محیطى با توجه به کمیت و کیفیت تأثیرگذارى در جهت بالندگى یا رکود فعالیت‌هاى سازمان‌ها ایفاء نقش مى‌کنند و در این میان ویژگى‌هاى عوامل دورن‌سازمانی، حدود و ثغور تأثیرات را تعیین مى‌کنند (سایت سازمان مدیریت صنعتی).فصل دوم : ادبیات پژوهش مقدمهبرای برنامه ریزی در راستای توسعه صادرات و استفاده بیهینه از منابع و ذخایر غنی و فراوان کشور ،در گام نخست به شناسایی دقیق جوانب ، موانع و عوامل گوناگونی که بر توسعه محصولات و بازارهای مختلف آنها تاثیر می گذارند ، نیاز داریم ؛ تا بر آن اساس بتوانیم راه حل های مختلف و امکان پذیر را ارائه دهیم و با توجه به زمان و شرایط راه حل های مقتضی انتخاب گردند و به کار گرفته شوند.در این فصل  چهار بخش را خواهیم داشت که در بخش اول صادرات ، بازاریابی بین المللی ، در بخش دوم وضعیت اقتصادی صنعت سنگ های ساختمانی در جهان را بررسی می کنیم . در بخش سوم انتخاب بازارهای بین المللی ، جهت صادرات و دربخش چهارم مروری بر تحقیقات انجام شده را خواهیم داشت سپس  مولفه های مستخرجه از ادبیات تحقیق را در جدولی ارائه می نماییم.1-2 : نقش سازمان های دست اندر کار در توسعه بازرگانی خارجیبحث صادرات غیر نفتی  و سازمان های دست انر کار آن نقش مهمی در تصمیم گیری اقتصادکشور دارد. اقتصاد کشور از نظر قواعد اصلی نظام اقتصادی معرف یک اقتصاد مختلط است ، ولی در به کار گیری برخی از قواعد راهبردی اقتصادی همانند نظام برنامه ریزی متمرکز عمل نموده است . از شیوه مدیریت اقتصادی طی دهه های طولانی ، ترکیب خاصی به ساختار اقتصادی کشور داده و عملکرد فعلی مجموعه عناصر اقتصادی بر اساس این واقعیت های ساختاری شکل گرفته است . عدم وجود عزم ملی در توسعه صادرات غیر نفتی به دلیل وجود در آمدهای سرشار نفتی تجاری کشور را تک قطبی کرده است .به عقیده بسیاری از کارشناسان اقتصادی ، جهش صادراتی نیازمند عرضه کالاهای مزیت دار در کشور است و برای تولید این نوع کالاها لازم است سطح فن آوری تولید به صورت مستمر گسترش یابد که تمامی این موارد منوط به وجود سود آوری مستمر سرمایه گذاری است و نهایتا اصلاح ساختار صادرات صنایع کشور به منظور توسعه صادرات باید به عنوان رویکرد جدید در سرلوحه سیاست های توسعه صادرات در برنامه چهارم توسعه کشور قرار گیرد ، البته وظایف ارگان ها و واحد های مختلف کم و بیش با هم مشترک هستند و این خود گویای یک هماهنگی سست و ضعیف می باشد. در صورتی که این موسسات موفق به انجام وظایف خود می شدند ، وضع صادرات ایران در شرایط بهتری قرار می گرفت .علی رغم اینکه رویکرد جهش صادرات در قوانین بر نامه های توسعه سوم و چهارم و سیاست تشویق صادرات به وضوح دیده می شود ، ولی به نظر می رسد دلیل عمده عدم موفقیت صادرات غیر نفتی در عدم کنترل عوامل سودجو از فرصتها ، معافیتهای مالیاتی ، جوایز صادراتی و ... است.در این بین بدلیل ضعف دستگاههای مرتبط بسیاری از عوامل از سیاستهای صادراتی دولت به عنوان یک منبع در آمد استفاده کرده اند . به نظر می رسد که شورای عالی صادرات که اجرای خط مشی های مصوب را در زمینه صادرات بر عهده دارد . باید پس از تشکیل رسیدگی به این امر مهم را در دستور کار خود قرار دهد.علاوه بر دستگاهها و موسسات ذکر شده ، دستگاههای دیگری نیز وجود دارند که بر امر صادرات غیر نفتی موثراند ، از جمله شرکت های بیمه که می توانند بر صادرات موثر باشند . ایران در حال حاضر دارای شرکت های بیمه مختلفی از جمله شرکت سهامی بیمه ایران ، البرز و ... که صادر کنندگان می توانند محموله صادراتی را در قبال خطرات عادی تجاری بیمه کنند. که در نهایت منجر به اطمینان طرفین معامله و تشویق و توسعه صادرات خواهد شد.همچنین جهت تشکیل و تقویت اتحادیه های صادراتی ضرورت ایجاب می کند که :وزارت تعاون چگونگی تشکیل تعاونی های صادراتی را برای اقلام عمده صادراتی کشور مورد توجه قرار دهد . تا از این طریق بخش تعاون نیز جایگاه شایسته خود را در بازرگانی خارجی کشور به دست آورد.وزارت بازرگانی و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن از طریق تشکیل یک کمیته مشترک ، اساسنامه اتحادیه های صادراتی را مورد بازنگری قرار دهند.نکته ای که تذکر آن ضروری است آن است که اغلب اتحادیه های صادراتی دارای بخش "تحقیقات و بررسی " نیستند. مثلا اتحادیه ای که ارزش صادرات محصولات تحت قلمرو آن از صدها میلیون دلار در سال فراتر می رود قادر به ارایه یک تحلیل آماری یا انتشار یک گزارش ارزشمند و مستند از وضعیت کالای مورد نظر خویش نیست و نمی تواند روش های معقول و منطقی برای توسعه صادرات کالای تحت پوشش خود و برطرف کردن مشکلات آن را ارائه دهد . همچنین اتحادیه ها باید قادر باشند از طریق برقراری تماس مستمر و مداوم با بانک های اطلاعاتی دنیا آخرین اطلاعات مربوط به عرضه و تقاضا در بازارهای هدف ، روند قیمت ها ، فرصت های تجاری ، نام و نشانی خریداران بالقوه ، تغییرات تعرفه ها ، موانع غیر تعرفه ای و ... را اخذ و در کوتاه ترین زمان ممکن در اختیار اعضای خود قرار دهند یا در نشریات تخصصی خود منعکس نمایند.( دعایی،1385) .2-2 : بخش اول :صادرات ، بازاریابی بین المللی1-2-2 : اهمیت صادرات در توسعه اقتصادی کشورهاتوسعه اقتصادی فقط زمانی امکان پذیر است که کشورها بتوانند در ایجاد درآمد های ارزی موفق گردند. برای رشد تولید ناخالص ملی (GNP) ، بخش های قدیمی صنعت و بازرگانی ، به نوسازی و بازسازی نیازمندند که در مورد اغلب کشور های در حال توسعه ، جایگزین کردن صنایع جدید به جای صنایع قدیمی و فرسوده ، نیازمند منابع خارجی است که مهمترین این منابع فن آ وری و دانش هستند. بدین ترتیب برای خرید منابع خارجی ، که خود باعث حرکت به سمت توسعه اقتصادی می گردد ، کشور ها باید ذخایر خود را افزایش دهند. در این مورد اکثر کشور های توسعه یافته ، صادرات را به عنوان منبع اصلی و ایجاد کننده درآمد ارزی معرفی کرده اند، در واقع "صادرات"  است که می تواند مقدار زیادی درآمد ارزی برای کشورها حاصل نماید تا از طریق آن بتوانند بخش های کهنه و فرسوده را در صنعت تجارت ، متحول سازند(صنایعی ، 1381).بطور کلی بررسی تراز بازرگانی هر کشور و مقایسه ارقام واردات و صادرات آن ، از مهمترین عواملی است که نقش و اهمیت صادرات و بازاریابی جهانی را در اقتصاد کشور ها نمایان می سازد ، زیرا هر مبلغی که در تراز تجاری منعکس می گردد ، می تواند بر زندگی همه افراد جامعه اثر گذار باشد. ارقام موجود در تراز بازرگانی یک کشور علاوه بر اینکه نشان دهنده تفاوت بین ارزش پولی صادرات و واردات یک کشور است. و کسری یا مازاد تراز تجاری آن کشور را نشان می دهد ، مشخص می کند که مثلا کسری تراز یک کشور به خاطر واردات محصولات مصرفی رخ داده است یا به علت واردات محصولات صنعتی و سرمایه گذاری در زیر ساختها ، که این خود روند حرکتی کشور ها به سوی توسعه اقتصادی را نشان می دهد. (روستا و دیگران ، 1381).از اهداف اصلی که باعث می شود دولت ها و ارگان های مختلف راهبرد های حمایت از صادرات را پیش بگیرند ، بهبود تراز ارزی ، صرفه جویی ارزی و رشد اقتصادی است ، که این راهبرد های حمایتی با تقویت و گسترش آن دسته از صنایع داخلی که مزیت نسبی یا رقابتی دارند ، انجام می گیرد.این راهبردها که به عنوان راهبرد های برونگرا تلقی می شوند ، ویژگی ها و مزیت های زیادی برای کشور ها دارند، که از جمله این ویژگی ها میتوان به : تولید بهتر و بیشتر ، اشتغال و سرمایه گذاری ، رقابت بهتر ، کیفیت برتر ، قیمت ارزانتر ، و حمایت بیشتر از محصولات داخلی ، بالا رفتن سطح زندگی و معیار ها ، در آمد های ارزی بالا ، رهایی از اقتصاد تک محصولی ، سرمایه گذاری در آموزش ، حمل و نقل ، ارتباطات ، ثبات سازمان ها و سرمایه گذاری خارجی و ... اشاره کرد (صنایعی ،1381).تعداد صفحه :155قیمت : چهارده هزار تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09124404335        info@arshadha.ir

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--  -- --

مطالب مشابه را هم ببینید

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید

1 پاسخ

بخش دیدگاه ها غیر فعال است.